sommerfugl154 Skrevet 22. april 2020 #1 Skrevet 22. april 2020 Noen som har handlet fra utlandet med postnord? Har kjøpt en pakke fra en svensk nettbutikk (brukthandel, men det har kanskje null å si for MVA) til en verdi av 1200. Må vel da betale MVA og dette må det firmaet som importerer gjøre. Da ilegges jo et gebyr som fraktfirmaet "tar for jobben", men lurer på hva det gebyret blir på? Noen som har handlet fra f.eks. Sverige der det ble brukt postnord? Finner seriøst ingen informasjon på postnord sine nettsider, bare en kryptisk prisliste med masse tabeller uten forklaringer. Håper noen kan hjelpe :-))
AnonymBruker Skrevet 22. april 2020 #2 Skrevet 22. april 2020 https://www.toll.no/no/verktoy/importkalkulator/ Anonymkode: 3ed25...540
Sunset90 Skrevet 22. april 2020 #3 Skrevet 22. april 2020 (endret) postnord kan være en vrien nøtt til tider 😂 noen skriver de ble mer overasket over hva de tok i fortolling da de kjøpte noe, men det er noen år tilbake. Hadde det vært posten som fortollet, så hadde det gått på varens verdi opptil 3000kr som fortolles med 149kr Skjønner egentlig ikke noe av dette skjemaet. Under import står det privatfortolling 199kr i inntil 3000kr på varens verdi. regner med du ikke skal fortolle det selv, og da blir det urelevant. Da er jo er jo spørsmålet hva skal man se etter da. Endret 22. april 2020 av Sunset90 1
sommerfugl154 Skrevet 22. april 2020 Forfatter #4 Skrevet 22. april 2020 (endret) 1 hour ago, AnonymBruker said: https://www.toll.no/no/verktoy/importkalkulator/ Anonymkode: 3ed25...540 Takk, men dette gebyret er det ikke tollvesenet som står for, det er den enkelte bedriften som faktisk utfører jobben. I dette tilfellet postnord. Tollvesenet har ingenting med hvor mye firmaene tar betalt, og dette kommer derfor ikke opp i importkalkulatoren. Endret 22. april 2020 av sommerfugl154 1
sommerfugl154 Skrevet 22. april 2020 Forfatter #5 Skrevet 22. april 2020 (endret) 34 minutter siden, Sunset90 said: postnord kan være en vrien nøtt til tider 😂 noen skriver de ble mer overasket over hva de tok i fortolling da de kjøpte noe, men det er noen år tilbake. Hadde det vært posten som fortollet, så hadde det gått på varens verdi opptil 3000kr som fortolles med 149kr Skjønner egentlig ikke noe av dette skjemaet. Under import står det privatfortolling 199kr i inntil 3000kr på varens verdi. regner med du ikke skal fortolle det selv, og da blir det urelevant. Da er jo er jo spørsmålet hva skal man se etter da. Ja, jeg fant også noe om det fra 2014, men det er jo en god stund siden, så det er jo kanskje noe annet nå 🤔 Den prisen på 199, fant du det på postnord sine sider? Argh, kunne de ikke bare skrevet det i prislista? Pris for å kreve inn og administrere merverdiavgift for pakker fra utlandet = 149,- Ferdig med saken... Aner jo ikke om de i det hele tatt er i samme gate som posten engang. Føler postnord er postverdens Ryanair. Billig, men alt av ekstrautgifter er tatt helt ut av proporsjoner (er jeg redd) Håper bare jeg ikke får en regning like høy som verdien på pakka. 🙄 Endret 22. april 2020 av sommerfugl154
AnonymBruker Skrevet 22. april 2020 #6 Skrevet 22. april 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: https://www.toll.no/no/verktoy/importkalkulator/ Anonymkode: 3ed25...540 Hjelper ikke så mye denne da når han vil vite fortollingsgebyret til postnord Anonymkode: c4b32...d47 1
M71 Skrevet 22. april 2020 #7 Skrevet 22. april 2020 http://www.postnord.no/nb/siteassets/pdfs/postnord-prisliste.pdf Side 15. 199,- + sikkert noen andre gebyrer.
Kjetil E Skrevet 22. april 2020 #8 Skrevet 22. april 2020 2 timer siden, sommerfugl154 skrev: Ja, jeg fant også noe om det fra 2014, men det er jo en god stund siden, så det er jo kanskje noe annet nå 🤔 Den prisen på 199, fant du det på postnord sine sider? Argh, kunne de ikke bare skrevet det i prislista? Pris for å kreve inn og administrere merverdiavgift for pakker fra utlandet = 149,- Ferdig med saken... Aner jo ikke om de i det hele tatt er i samme gate som posten engang. Føler postnord er postverdens Ryanair. Billig, men alt av ekstrautgifter er tatt helt ut av proporsjoner (er jeg redd) Håper bare jeg ikke får en regning like høy som verdien på pakka. 🙄 De kan sikkert gi deg prislista. Mot et gebyr selvsagt. 2
sommerfugl154 Skrevet 23. april 2020 Forfatter #9 Skrevet 23. april 2020 (endret) 9 hours ago, M71 said: http://www.postnord.no/nb/siteassets/pdfs/postnord-prisliste.pdf Side 15. 199,- + sikkert noen andre gebyrer. Hmm.. Jeg så på det der nå, og det står at den til 199 er hvis man fortoller varen selv. Administrasjonsgebyret for at de skal fortolle varen er på 580😭 åfyfaen. Så griske de er. Min pakke skal jo ikke fortolles, men det må legges til MVA. Det at MVA må legges til for utenlandske varer, er det det samme som at varen må "fortolles"? Hvis man skal gi et navn til prosessen? Bare tenker siden varene jeg har kjøpt er tollfrie, men mervderdiavgiften må legges til. Tror dere postnord anser det for det samme? Prismessig altså Når det er sagt, så har jeg kjøpt varene brukt, det er snakk om dukkeklær og leker og lego som bruktvarer. Men det må kanskje MVA beregnes på dette også? Man betaler jo ikke mva på varer man kjøper på finn.no f.eks? Har kjøpt fra Sveriges svar på finn.no, nettsiden "tradera.se" Endret 23. april 2020 av sommerfugl154
M71 Skrevet 23. april 2020 #10 Skrevet 23. april 2020 (endret) Passerer det grensen, så blir det mva heretter + fortollingsgebyr. Den gang jeg jobbet hos NOr-Cargo var det ferdig fortollet ca 1500,- inkludert alle gebyrer. Satt på den telefonen som tok i mot klager på prising, man ble bra tykkhudet etterhvert.... Endret 23. april 2020 av M71
sommerfugl154 Skrevet 23. april 2020 Forfatter #11 Skrevet 23. april 2020 2 minutter siden, M71 said: Passerer det grensen, så blir det mva heretter + fortollingsgebyr. Den gang jeg jobbet hos NOr-Cargo var det ferdig fortollet ca 1500,- inkludert alle gebyrer. Satt på den telefonen som tok i mot klager på prising, man ble bra tykkhudet etterhvert.... Ja da var det som jeg tenkte.. Oi! Det var en helt sinnsyk pris! Hehe, nei alltid kjipt å være budbringer men ikke ha makt😅 Blir som da jeg jobbet i matbutikk og ble skjelt ut pga vareutvalg, priser og ølsalgsregler jeg ikke kunne gjøre noe med 🤷🏼♀️ sorry ass, men den ølen din måtte du ha kommet tidligere for hvis den var så viktig! Kassen stenger automatisk, hjelper ikke med "jammen bare ett minutt over jooO" Man ja. Betyr det at man fremover ved å handle i butikker som ikke er registrert i det nye mva systemet, må betale 580,- for alle varer. De under 350 også? Ettersom den grensen fjernes? Det er helt sinnsykt. Tenk å betale 580 kroner for at noen skal legge til 25kr moms på en være til 100 kroner
AnonymBruker Skrevet 23. april 2020 #12 Skrevet 23. april 2020 Hva med å simpelthen bare kontakte postnord og spørre....... Anonymkode: 196be...f0f 2
AnonymBruker Skrevet 21. november 2024 #13 Skrevet 21. november 2024 Jeg leter etter samme informasjon, og lurer hva prisen ble? Anonymkode: 4bf4e...d78
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå