Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min barndomsvenninne jobber som lærer i ungdomsskolen. Hun er veldig opptatt av jobben sin og snakker mye om den, når vi møtes men også på tlf. Hun forteller historier om elever som er utagerende&problembarn/skoleflinke/skoletapere/hysteriske foreldre/hyggelige foreldre/greie&irriterende kolleger osv.

Hun sier av og til navnet på eleven og forteller hva foreldrene jobber med og siden hun jobber i en liten by synes jeg dette er brudd på taushetsplikt. Jeg vet ikke hvem hun snakker om, så for meg spiller det ingen rolle men det er jo ikke riktig å sitte og utlevere sine elever? 

Jeg sier til henne at hun bryter taushetsplikten men det nekter hun for! Hun sier at siden jeg ikke kjenner de, så bryter hun ikke taushetsplikten. 

Jeg vet hun snakker mye om jobben sin til sine foreldre, og forteller like mye til de også. De er ikke mennesker som går rundt og sprer sladder, men likevel så er det ikke riktig synes jeg. 

Hva mener dere? 🤔 

Anonymkode: 1f751...f6d

• Liker 1
Skrevet

Den brytes så til de grader. Man kan fortelle situasjoner uten detaljer som alder, navn, bosted etc - alt som kan identifisere personen. Med en gang detaljer inngår som kan gjøre at man kan finne ut hvem det er, så er det ulovlig. Meld til sjefen hennes og legg ved eksempler.

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Å nevne navn på en elev og hva foreldrene til eleven jobber med er å bryte taushetsplikten? Haha, nå begynner det å ta av her.

«Hei, det er rektor. Hører at du forteller folk hva foreldre til noen elever du har jobber med. Dette er stengt forbud og du et herved oppsagt!»

Anonymkode: a4ed2...ed4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Brudd på taushetsplikten ja. Du bør melde fra. 

Anonymkode: 531c2...521

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja.

Anonymkode: 394e5...119

• Liker 1
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min barndomsvenninne jobber som lærer i ungdomsskolen. Hun er veldig opptatt av jobben sin og snakker mye om den, når vi møtes men også på tlf. Hun forteller historier om elever som er utagerende&problembarn/skoleflinke/skoletapere/hysteriske foreldre/hyggelige foreldre/greie&irriterende kolleger osv.

Hun sier av og til navnet på eleven og forteller hva foreldrene jobber med og siden hun jobber i en liten by synes jeg dette er brudd på taushetsplikt. Jeg vet ikke hvem hun snakker om, så for meg spiller det ingen rolle men det er jo ikke riktig å sitte og utlevere sine elever? 

Jeg sier til henne at hun bryter taushetsplikten men det nekter hun for! Hun sier at siden jeg ikke kjenner deM, så bryter hun ikke taushetsplikten. 

Jeg vet hun snakker mye om jobben sin til sine foreldre, og forteller like mye til de også. De er ikke mennesker som går rundt og sprer sladder, men likevel så er det ikke riktig synes jeg. 

Hva mener dere? 🤔 

Hun bør lese seg opp på reglementet rundt taushetsplikt, dette kan hun ikke. Og dessuten, hva er logikken i at fordi du ikke kjenner dem (objektsform forresten) så bryter hun ikke taushetsplikten? Det kan jo være at du møter dem i framtida.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sier det til henne hver gang at hun bryter taushetsplikten. Hun er veldig selvsikker og vet at hun er en dyktig lærer så det meste preller av på henne. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker said:

Å nevne navn på en elev og hva foreldrene til eleven jobber med er å bryte taushetsplikten? Haha, nå begynner det å ta av her.

«Hei, det er rektor. Hører at du forteller folk hva foreldre til noen elever du har jobber med. Dette er stengt forbud og du et herved oppsagt!»

Det handler om å sette disse opplysningene i sammenheng med blant annet hvordan barna oppfører seg på skolen, livssyn, problemer i familien osv. 

Anonymkode: 9fcab...62d

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber som lærer på ungdomsskole selv, og ja, hun bryter taushetsplikten. Man kan si ting som ikke er gjenkjennbare og veldig generelle, men man skal aldri gå i slike detaljer. Jeg er ekstra forsiktig med å dele informasjon med de som bor i nærområdet til der jeg jobber. Hvis jeg snakker om jobben med venninner på andre siden av landet føler jeg at jeg kan si litt mer uten at det blir gjenkjennbart, men navn og spesifikt bosted er fortsatt helt uaktuelt å fortelle om. 

Anonymkode: 8cd38...8d4

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Taushetsplikt er noe man skal ta dønn alvorlig. Man skal absolutt ikke ta for god fisk at man kan snakke trygt fordi den man forteller det til "uansett ikke kjenner personen". Enkelte historier fester seg ved deg, og kanskje du møter nettopp denne personen senere en gang, og skjønner at det er den personen det er snakk om. Eller, for alt man vet så er den man snakker til kusina/nabo/tante/gammel venn av den man snakker om, og så gjør de koblingen. Verden er ikke så voldsomt stor. 

Jeg jobber i helsevesenet, og kan finne på å fortelle mannen min eller venninnene mine om ting jeg har opplevd på jobb. Jeg forteller imidlertid ALDRI noe som er så spesifikt at noen kan finne ut hvem jeg snakker om. Jeg nevner ikke navn, spesifikk alder, hvilken avdeling/institusjon jeg møtte pasienten på eller når det skjedde. Jeg forteller aldri noe samme dag som det har skjedd, og er veldig forsiktig med å fortelle noe om ting som har skjedd nylig. Jeg forteller heller ikke om ting som er såpass sjeldne at det er et ytterst begrenset antall pasienter som f.eks har en sånn diagnose. Jeg forteller rett og slett så få detaljer som mulig. Jeg har vært på mange avdelinger etter hvert i arbeid/praksis, har møtt tusenvis av pasienter, og begynner å få noen år på baken i helsevesenet, så det jeg forteller kan uansett ha skjedd mange steder, i flere byer, over flere år. 

Det er enorm forskjell på å fortelle at "i dag tok jeg imot en ny pasient, Tore, en herlig mann i 60-årene. Han fikk hjertestans, og dessverre gikk det ikke så bra denne gangen" og å fortelle en nysgjerrig venninne som lurer på om du har sett en hjertestans at "ja, det har jeg dessverre vært med på flere ganger. Noen ganger har det faktisk gått bra med pasienten, men mange ganger har det vært tøffe vakter kan du si". 

Og det er forskjell på å si at "det går ei jente på skolen min som jeg er sikker på kommer til å bli musiker. For et talent den jenta har! Det er så gøy å se barn som er så flinke, og så interesserte i å lære" og å si at "Lise Abrahamsen må bare få sangtimer så fort som mulig, for hun er råflink. Foreldrene er dessuten lege og advokat, så de har jo råd til det". 

Man må da kunne fortelle om jobben sin uten å snakke om spesifikke personer? Uten at det er gjenkjennelig/man nevner navn? Det er ikke SÅ vanskelig. Jeg er temmelig sikker på at din venninne ville syns at det var hårreisende dersom hun fikk høre at sykepleierne på legekontoret snakket om henne ved navn til sine sykepleiervenninner. Det er ikke spesielt mye bedre å snakke om barn. 

Anonymkode: 09595...917

• Liker 9
Skrevet (endret)

Man skal aldri dele sensitiv informasjon sammen med navn slik at personen kan gjenkjennes. Ville nesten meldt fra til skolen til venninnen din, jeg, TS. Det er overhodet ikke greit å dele personlige opplysninger om elevene. 

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, Gorilla skrev:

Faren til venninnen min (som var læreren min i årevis) brøt taushetsplikten og sa til henne at jeg har en diagnose. Han hadde delt at jeg hadde en diagnose, hvilken diagnose jeg hadde og forklart henne da hun spurte om noe knyttet til atferden min. Med tanke på at vi er venninner er det et svært grovt brudd på taushetsplikten. I tillegg har tydeligvis resten av familie fått vite om dette siden moren til venninnen min også visste godt om denne diagnosen. Jeg har vurdert å melde det inn, men jeg er for lojal til han og ønsker ikke å ødelegge for han og hans familie.

Man skal aldri dele sensitiv informasjon sammen med navn slik at personen kan gjenkjennes. Ville nesten meldt fra til skolen til venninnen din, jeg, TS. Det er overhodet ikke greit å dele personlige opplysninger om elevene. 

Hadde jeg meldt henne inn til skolen hadde det vært over og ut for vårt vennskap, men det hadde kanskje vært like greit. Jeg synes det er så rart at hun ikke forstår selv at hun bryter taushetsplikten. 

Jeg tror det er personligheten hennes som er sånn at hun bare MÅ  snakke om andre, enten det er positivt eller negativt. Hun er veldig glad i sladder. 

Ts

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hadde jeg meldt henne inn til skolen hadde det vært over og ut for vårt vennskap, men det hadde kanskje vært like greit. Jeg synes det er så rart at hun ikke forstår selv at hun bryter taushetsplikten. 

Jeg tror det er personligheten hennes som er sånn at hun bare MÅ  snakke om andre, enten det er positivt eller negativt. Hun er veldig glad i sladder. 

Ts

Ja, det er veldig rart at hun ikke forstår det. Veldig bra du gjør henne obs på det, for det skal ikke skje.

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts

Det er verdt å vurdere å melde det. Tenk skader hun potensielt kan påføre elever og andre hvis hun driver og sprer rundt med sladder og personlige opplysninger.

Anonymkode: 0bb2f...b0d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, Gorilla skrev:

Faren til venninnen min (som var læreren min i årevis) brøt taushetsplikten og sa til henne at jeg har en diagnose. Han hadde delt at jeg hadde en diagnose, hvilken diagnose jeg hadde og forklart henne da hun spurte om noe knyttet til atferden min. Med tanke på at vi er venninner er det et svært grovt brudd på taushetsplikten. I tillegg har tydeligvis resten av familie fått vite om dette siden moren til venninnen min også visste godt om denne diagnosen. Jeg har vurdert å melde det inn, men jeg er for lojal til han og ønsker ikke å ødelegge for han og hans familie.

Og dette sidestiller du med å fortelle hva foreldre til noen barn jobber med?

• Liker 1
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sier til henne at hun bryter taushetsplikten men det nekter hun for! Hun sier at siden jeg ikke kjenner de, så bryter hun ikke taushetsplikten. 

Hva mener dere? 🤔 

Brudd på taushetsplikt. Men vanligere enn man tror blant de selvoppnevnevnte såkalt "ordentlige" familier der det innad hersker en bred fortrolighet om nærmest det meste. Derfor jeg misliker mange mennesker for det vi ser her er jo hvordan ting brer om seg og ender i kameraderi. Som igjen på en måte er  korrupt. "Ikke si noe til den om det men vet du hva.....osv som i neste rekke gjør hverandre ørsmå tjenester holder handa over hverandre- slik kan et nettverk vokse- så har du dem som er innefor kjernen de har fobindelser som hjelper hverandre og ens familier til jobber og andre fordeler  mens dem utenfor som gjerne er litt vanskelig å komme innpå står utenfor. Men de har gjennom år sett og observert konteksten. Det krever mot å styrke og stå imot slikt derfor blir disse ikke likt. 

Anonymkode: 92fff...1ff

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kontakt rektoren på skolen og fortell hva hun forteller til deg. Send først en epost til rektor om at du har opplysninger om at du tror en ansatt bryter taushetsplikten. Legg ved kontaktopplysningene dine, så kan rektor kontakte deg for å få flere detaljer.

Anonymkode: b23ed...df5

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror du misset et viktig poeng her. Hun forteller historier om elevene, hvordan de oppfører seg og slikt SAMTIDIG som hun bruker navn og hvem foreldrene er. Det siste gjør at elevene kan identifiseres og som dermed gjør at taushetsplikten blir brutt. 
Om hun hadde sagt at "jeg har en elev i klassen som har foreldre som er bønder" så er det selvsagt ikke brudd på taushetsplikten, men i det øyeblikket du sier at "Jonas i klassen min er helt håpløs. Han har en diagnose, men selv om foreldrene jobber som lege og lærer så blir det ikke fulgt opp", da kan Jonas identifiseres og du har brutt taushetsplikten.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Taushetsplikt er noe man skal ta dønn alvorlig. Man skal absolutt ikke ta for god fisk at man kan snakke trygt fordi den man forteller det til "uansett ikke kjenner personen". Enkelte historier fester seg ved deg, og kanskje du møter nettopp denne personen senere en gang, og skjønner at det er den personen det er snakk om. Eller, for alt man vet så er den man snakker til kusina/nabo/tante/gammel venn av den man snakker om, og så gjør de koblingen. Verden er ikke så voldsomt stor. 

Jeg jobber i helsevesenet, og kan finne på å fortelle mannen min eller venninnene mine om ting jeg har opplevd på jobb. Jeg forteller imidlertid ALDRI noe som er så spesifikt at noen kan finne ut hvem jeg snakker om. Jeg nevner ikke navn, spesifikk alder, hvilken avdeling/institusjon jeg møtte pasienten på eller når det skjedde. Jeg forteller aldri noe samme dag som det har skjedd, og er veldig forsiktig med å fortelle noe om ting som har skjedd nylig. Jeg forteller heller ikke om ting som er såpass sjeldne at det er et ytterst begrenset antall pasienter som f.eks har en sånn diagnose. Jeg forteller rett og slett så få detaljer som mulig. Jeg har vært på mange avdelinger etter hvert i arbeid/praksis, har møtt tusenvis av pasienter, og begynner å få noen år på baken i helsevesenet, så det jeg forteller kan uansett ha skjedd mange steder, i flere byer, over flere år. 

Det er enorm forskjell på å fortelle at "i dag tok jeg imot en ny pasient, Tore, en herlig mann i 60-årene. Han fikk hjertestans, og dessverre gikk det ikke så bra denne gangen" og å fortelle en nysgjerrig venninne som lurer på om du har sett en hjertestans at "ja, det har jeg dessverre vært med på flere ganger. Noen ganger har det faktisk gått bra med pasienten, men mange ganger har det vært tøffe vakter kan du si". 

Og det er forskjell på å si at "det går ei jente på skolen min som jeg er sikker på kommer til å bli musiker. For et talent den jenta har! Det er så gøy å se barn som er så flinke, og så interesserte i å lære" og å si at "Lise Abrahamsen må bare få sangtimer så fort som mulig, for hun er råflink. Foreldrene er dessuten lege og advokat, så de har jo råd til det". 

Man må da kunne fortelle om jobben sin uten å snakke om spesifikke personer? Uten at det er gjenkjennelig/man nevner navn? Det er ikke SÅ vanskelig. Jeg er temmelig sikker på at din venninne ville syns at det var hårreisende dersom hun fikk høre at sykepleierne på legekontoret snakket om henne ved navn til sine sykepleiervenninner. Det er ikke spesielt mye bedre å snakke om barn. 

Anonymkode: 09595...917

Eksemplene her er så riktige!! Jeg er frisør, vi har og taushetsplikt. Når noen spørr «dere får vell høre mye rart?» så svarer jeg noe sånn som «ja du skulle bare visst! Alt fra skilsmisser til utroskap til barnebarn og hva de kjøpte på butikken» og aldri «ja gud, hadde en dame i dag, 60-årene og jobber som blablabla som hadde gått fra mannen blablabla»

Anonymkode: 887cf...779

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye betyr dette venskapet for deg? Ønsker du egentliget venskap med et menneskesom du selv beskriver som en som sprer mye sladder?

Hvis jeg hadde opplevdat en veninne brøt taushetsplikt til meg, for så å nekte for at det var brudd på taushetsplikten, og så fortsette med nye brudd på den, til tross for at jeg sa fra hver gang, da hadde jeg følt at venninnen hverkan hadde respekt for meg eller taushetspliktenm, og jeg hadde ikke følt noe behov for å opprettholde vennskapet.

Jeg synes du skal ta kontakt med rektor og fortelle om dette, med konkrete eksempler på hva som har blitt sagt. Mye mulig at vennskapet da ryker, men i så fall ka veninnen din i det minste ikke fortsete å tråkke på deg. Føler du deg ikke tråkket på når hun fortsetter å fortelle slike ting etter at du gjentatte ganger har sagt fra at du opplever det ugreit? Det hadde jeg gjort. Samtidig vi du, ved å si fra, beskytte barn og foreldre mot brudd p taushetsplikten, som potensielt kan skape problemer for uskyldige parter.

Anonymkode: 548af...fed

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...