Gå til innhold

Hvor i verden er de flinkest med barneoppdragelse?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det bare i vestlige land vi er gode på dette og kan mest om pedagogikk? 

Anonymkode: 72aea...d57

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvem skal være dommer på hvilke land som har best oppdragelse? Det er jo ikke en objektiv fasit på hva som er best oppdragelse. 

Anonymkode: 03a65...61b

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvem skal være dommer på hvilke land som har best oppdragelse? Det er jo ikke en objektiv fasit på hva som er best oppdragelse. 

Anonymkode: 03a65...61b

Man kan si noe - eller i alle fall mene noe - om hvilke land som har foreldre som i større grad baserer oppdragelse på oppdatert forskning, heller enn utdaterte tradisjoner. I noen land er fysisk avstraffelse ansett som helt innafor, slik er det heldigvis ikke i Norge lenger f.eks.

Jeg tror vi jevnt over er gode her i Norge, og andre vestlige land. Det vi kanskje mangler litt på, er vel tidsbruk med egne barn... Samt ofte nærheten (spesielt nyfødte) barn får som en selvfølge i andre kulturer via f.eks. samsoving og bæring. Det er også vanligere med tettere familiebånd en del andre steder, som kan gi barna mye. 

Anonymkode: 71405...9aa

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

De som følger FNs barnekonvensjon vil jeg si har er forsprang på andre. 

Anonymkode: e13a0...422

• Liker 3
Skrevet

Nå stiller du et veldig vanskelig svar som man kan gruble å filosofere i timesvis, men den mest objektive metoden å se det på er vel med rapporter og statistikk. I en rapport fra «Redd barna»2019 topper Singapore listen og svenskene tar andreplassen. Vi ligger på tredjeplass, ikke verst! Jippi! Her er artikkelen: https://www.nettavisen.no/nyheter/redd-barna-her-er-verdens-beste-og-verste-land-a-vokse-opp-i/3423690629.html

i rapporten fra 2017 så ligger vi faktisk på førsteplass! Så Norge må vel ha gjort noe riktig her er artikkelen :https://www.p4.no/nyheter/ny-rapport-norge-er-verdens-beste-land-for-barn/artikkel/700802/

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Toppen av arroganse! Å tro at det kun er vi som er bra, stemmer jo ikke i det hele tatt med virkeligheten. At vi er opplyst via forskning og litteratur på emnet barneoppdragelse er kanskje sant. Men ser vi på fakta, er det ikke helt hold i det. 

1. Vi har jevnt over en mye høyere økonomi enn verdensgjennomsnittet . Det frigir kapasitet (til feks å sette seg inn i litteratur om barns behov/se filmer etc). Med andre ord: vi slipper å bruke vår kapasitet på å forhindre sult/død og svak helse pga dårlige levekår. At alle våre basale behov er tilfredsstilt gjør at vi kan ha fokus på samvær, glede og familielykke- ikke forebygging av død og sult.

2. våre barn er kanskje synlig verdsatt med alle materielle behov dekket.  Men de er likevel overrepresentert med psykiske vansker på verdensbasis.  

3. Skal vi tro kg, er dessuten veldig mange norske barn frekke og uoppdragne (aldri ens egne barn da..). I India feks er barna veldig veloppdragne, ekstremt skoleflinke og har på verdensbasis ledende jobber innen helse, teknologi etc. 

Det er altså ikke vi som er bedre og suprere foreldre , men heller vi som ser på oss selv som bedre enn. Og ser bort fra uttallige artikler fra lærere og bhgansatte som varsler om barn som ikke hører, er frekke, foreldre som støtter barna når dårlig oppførsel blir adressert , og en generell mangel på disiplin. Og nei da, de snakker da ikke primært om diagnosebarna. Men om generelle negative trender i samfunnet de siste ti årene. 

Anonymkode: 57d97...813

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Glemte å si: så må man ikke glemme at vi bor i et land der vold mot barn er forbudt, noe det desverre ikke er i andre land..redsel for straff vil derfor hindre de fleste innbyggerne i å begå overtramp. Mange vil si at de aldri ville lagt hånd på sine barn- og der er jeg 100% enig. Men man skal ikke lenger enn noen tiår tilbake før dette var helt vanlig hos de fleste foreldre. «Dra i ørene», skammekrok etc. 

atferd regulert ved lov har preventiv effekt i seg selv. Samt at vi er heldige å ha en stat som bruker enormt med ressurser på informasjonsarbeid om skadevirkninger ved dårlig omsorg. God omsorg er derfor ikke noe som «bare ligger i oss her i Norge, og ikke i feks østen,» men noe som er tillært gjennom massivt og en årrekkes motivasjonsarbeid fra statelig hold.

• Liker 3
Skrevet

Er det noe som tyder på at det er Norge? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De hyggeligste og greieste ungene jeg har vært borti har vært fra ulike afrikanske land. De tar det som en selvfølge å hjelpe til med det meste. De har respekt for andre mennesker. De er rause med å dele og takker ordentlig når de får noe. De ser det som naturlig å passe mindre søsken. Mulig de har en mer kollektivistisk oppdragelse hvor barna ikke er sentrum i universet men en viktig del av et fellesskap. Vi i Norge er absolutt ikke verdensmestre i barneoppdragelse da vi er lite flinke til å stille krav og får derfor barn som tror verden kretser rundt dem. Norske barn er ikke kjent for å være spesielt veloppdragne eller særdeles hyggelige om du snakker med folk som bor på de vanligste turiststedene. Enkelte mener vi er redd våre egne barn siden vi ikke våger å sette grenser men bruker mye tid på forhandlinger ol. 

Mine barn er typisk norske bortskjemte prinser og prinsesser dessverre for jeg liker ikke at de blir lei seg eller skuffet. Mulig vi er redde for negative følelser.

Anonymkode: a174c...4f6

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

De hyggeligste og greieste ungene jeg har vært borti har vært fra ulike afrikanske land. De tar det som en selvfølge å hjelpe til med det meste. De har respekt for andre mennesker. De er rause med å dele og takker ordentlig når de får noe. De ser det som naturlig å passe mindre søsken. Mulig de har en mer kollektivistisk oppdragelse hvor barna ikke er sentrum i universet men en viktig del av et fellesskap. Vi i Norge er absolutt ikke verdensmestre i barneoppdragelse da vi er lite flinke til å stille krav og får derfor barn som tror verden kretser rundt dem. Norske barn er ikke kjent for å være spesielt veloppdragne eller særdeles hyggelige om du snakker med folk som bor på de vanligste turiststedene. Enkelte mener vi er redd våre egne barn siden vi ikke våger å sette grenser men bruker mye tid på forhandlinger ol. 

Mine barn er typisk norske bortskjemte prinser og prinsesser dessverre for jeg liker ikke at de blir lei seg eller skuffet. Mulig vi er redde for negative følelser.

Det her er min erfaring også! Mye humor, latter og omsorg i de afrikanske hjem jeg kjenner til, men også mye oppdragervold. Kan hende oppdragervolden ikke får så store konsekvenser med så tette familiebånd og mye nærhet og varme.

Anonymkode: 204ab...371

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Glemte å si: så må man ikke glemme at vi bor i et land der vold mot barn er forbudt, noe det desverre ikke er i andre land..redsel for straff vil derfor hindre de fleste innbyggerne i å begå overtramp. Mange vil si at de aldri ville lagt hånd på sine barn- og der er jeg 100% enig. Men man skal ikke lenger enn noen tiår tilbake før dette var helt vanlig hos de fleste foreldre. «Dra i ørene», skammekrok etc. 

🙄

Anonymkode: d8ef8...6f7

AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Nå blir man fratatt barna sine i Norge uten å ha gjort noe. Ikke rart man blir redd for å sette grenser.

Anonymkode: bbb14...f4b

AnonymBruker
Skrevet

Svaret på spørsmålet kommer vel an på hva man har som mål med oppdragelsen. 

Anonymkode: 20481...1bb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tja, føler at barn blir bedt om å sitte rolig og kolde kjeft mye mer her enn i andre kulturer, og jeg tror ikke det er positivt. 

Anonymkode: 14e8c...493

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tja, føler at barn blir bedt om å sitte rolig og kolde kjeft mye mer her enn i andre kulturer, og jeg tror ikke det er positivt. 

Anonymkode: 14e8c...493

Må jo være gener dette.. 

Anonymkode: ca433...cf2

AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå blir man fratatt barna sine i Norge uten å ha gjort noe. Ikke rart man blir redd for å sette grenser.

Anonymkode: bbb14...f4b

Helt riktig. I Norge er det at barnet har negative opplevelser/følelser eller ikke fikk det h*n ønsket i julegave omsorgssvikt...

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Helt riktig. I Norge er det at barnet har negative opplevelser/følelser eller ikke fikk det h*n ønsket i julegave omsorgssvikt...

Å ikke lære barn å takle negative følelser er også en form for "omsorgssvikt", så du har virkelig misforstått noe grunnleggende om barneoppdragelse.

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Å ikke lære barn å takle negative følelser er også en form for "omsorgssvikt", så du har virkelig misforstått noe grunnleggende om barneoppdragelse.

Jeg tror at du har virkelig misforstått noe om normal kommunikasjon når det eneste du kan gjøre er å angripe folk på nettforum. Man begynner å lure på hvordan du kommuniserer med barna dine?

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Jeg tror at du har virkelig misforstått noe om normal kommunikasjon når det eneste du kan gjøre er å angripe folk på nettforum. Man begynner å lure på hvordan du kommuniserer med barna dine?

Hahaha. Really? Hvordan har du oversikt over alle kommentarene mine? Og i tillegg, mener du at normalt dugende foreldre ikke lærer barna sine å takle negative følelser og det å ikke få  alt man vil ha? "Alle" normalt fungerende foreldre gjør jo det. 

AnonymBruker
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvordan lærer man barna å takle negative og vanskelige følelser da? Det lurer jeg på. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...