Gå til innhold

Urinveisinfeksjon av badekar

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Kjøpte meg badekar for et par måneder siden. Og har slitt med urinveisinfeksjon flere ganger og ser nå at det oppstår 1-2 dager etter å ha badet i badekaret. Ligger der ca 1 times tid før jeg tørker godt og kler på meg. 

Det har heldigvis ikke blitt så smertefullt at jeg har måttet ha antibiotika ved disse tilfellene. Men har hatt uvi flere ganger før og fått det diagnostisert så jeg vet hvordab det kjennes ut. 

Nå bruker det gå over etter noen dager med mye drikke. 

Skal det virkelig ikke mere til? Bruker vanlig badeskum. 

Noe man kan gjøre for å forebygge? Glad i å bade så det er egentlig ikke et alternativ å selge det.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kognitiv bias

Anonymkode: 6f3cf...2aa

AnonymBruker
Skrevet

Tranebærkapsler daglig? Evt drikke mye surt drikke etter bading.

Anonymkode: caf00...13a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan ikke bade om jeg bruker noe som helst av produkter i badet. Er en ganske kjent bivirkning av bad, har man mye UVI eller ubalanse så er badekar noe av det første de sier man skal slutte med. 

Anonymkode: 4adb0...8ac

• Liker 4
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan ikke bade om jeg bruker noe som helst av produkter i badet. Er en ganske kjent bivirkning av bad, har man mye UVI eller ubalanse så er badekar noe av det første de sier man skal slutte med. 

Ok. Går det bra om du bader i rent vann altså? Har faktisk ikke prøvd det.

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tranebærkapsler daglig? Evt drikke mye surt drikke etter bading.

Men ser at forskningen sier at tranebærkapsler ikke har noen effekt 🤔 

AnonymBruker
Skrevet

Vasker du deg godt før du legger deg i badekaret? UVI kommer av bakterier opp i urinrøret. Om du legger deg i badevannet møkkete så er det fritt vilt

Anonymkode: 2adf3...939

Skrevet

Du tar feil. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Nimbi skrev:

Ok. Går det bra om du bader i rent vann altså? Har faktisk ikke prøvd det.

Men ser at forskningen sier at tranebærkapsler ikke har noen effekt 🤔 

Ja, helt rent vann, og ikke for lenge. Så for meg er det ikke verdt det. Er kjedelig å bare bade i 15 minutter i klart vann. Er jo lange skumbad som er digg. 

AnonymBruker
Skrevet

Hørt om å dusje og vaske deg nedentil etter bad? Jeg dusjer ALLTID etter at jeg har ligget i badekaret. Man bader «i egen skitt» og da er det en selvfølge å dusje etterpå. Og ikke minst må badekaret være gullende rent.

Anonymkode: bb2e2...934

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Whistler skrev:

Du tar feil. 

Om hva? 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vasker du deg godt før du legger deg i badekaret? UVI kommer av bakterier opp i urinrøret. Om du legger deg i badevannet møkkete så er det fritt vilt

Anonymkode: 2adf3...939

Ja, men ser ikke ut til å være hjelp i. Dukker opp problemer et par dager etterpå uansett. 

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hørt om å dusje og vaske deg nedentil etter bad? Jeg dusjer ALLTID etter at jeg har ligget i badekaret. Man bader «i egen skitt» og da er det en selvfølge å dusje etterpå. Og ikke minst må badekaret være gullende rent.

Ja, selvfølgelig. Trodde du virkelig at jeg ikke gjorde det?

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du dusjer etterpå og ikke før? ? Du syns ikke det er kvalmt å ligge og marinere i dine egne deorester og rumpesvette? 

Skrevet (endret)
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du dusjer etterpå og ikke før? ? Du syns ikke det er kvalmt å ligge og marinere i dine egne deorester og rumpesvette? 

Jo! 

Edit: Ser nå at kommentaren din nok ikke var til meg. :)

Endret av Nimbi
AnonymBruker
Skrevet

Drikk godt med vann først, sånn at du kan tisse rett etterpå. Jeg har ikke badekar, men jeg får UVI dagen etter sex om jeg ikke er nøye på å tisse med en gang etterpå. Da får du skylt ut evt bakterier som har prøvd å snike seg opp urinrøret.

Anonymkode: 522b3...740

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tisser du rett etterpå? 

Jeg har ikke vært borti å få UVI av å bade i badekar. Men å tisse etterpå vil du skylle ut bakteriene.

Anonymkode: 4c9e3...668

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Drikk godt med vann først, sånn at du kan tisse rett etterpå. Jeg har ikke badekar, men jeg får UVI dagen etter sex om jeg ikke er nøye på å tisse med en gang etterpå. Da får du skylt ut evt bakterier som har prøvd å snike seg opp urinrøret.

Anonymkode: 522b3...740

Ja, samme her. Må også tisse hver gang etter sex ellers blir det trøbbel. Skal prøve å pempe vann ved bading 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...