AnonymBruker Skrevet 22. april 2020 #1 Skrevet 22. april 2020 Noen som jobber med saksbehandling her? Hvordan trives du med det? Hvilken bakgrunn har du? Hva slags personlige egenskaper mener du man trenger eller har du fått bruk for i jobben? Anonymkode: 4ef8c...dfa
AnonymBruker Skrevet 22. april 2020 #2 Skrevet 22. april 2020 Det kommer veldig an på bransje/bedrift. Man måles typisk på resultater så man må tåle det å bli målt godt. Feks på antall saker Anonymkode: 38e75...664
AnonymBruker Skrevet 22. april 2020 #3 Skrevet 22. april 2020 God forståelse for alle mennesketyper Anonymkode: ec239...a86 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2020 #4 Skrevet 23. april 2020 Dette lurer jeg også på, er nyutdannet og fikk en ferievikar stilling som saksbehandler i kommune (byggesak). Anonymkode: 746b5...7a3
AnonymBruker Skrevet 23. april 2020 #5 Skrevet 23. april 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette lurer jeg også på, er nyutdannet og fikk en ferievikar stilling som saksbehandler i kommune (byggesak). Anonymkode: 746b5...7a3 Som byggesalsbehandler er det viktig å ha god forståelse for rollefordeling og systematikken i regelverket. Du må også holde mange baller i luften samtidig og ha oversikt i status og fremdrift i alle sakene. Jeg har typisk 13-20 stk til enhver tid i tillegg til en annen oppgave. Enig i at det er viktig å være en god menneskekjenner. God formidlingsevne er en del av dette. Også en fordel å være detaljoroentert og litt petimeter som mennesketype. Les kommuneplanens arealdel, plan- og bygningsloven og byggesaksforskriften før du starter. Ha spesielt fokus på hva som er tiltakshavers/søkers ansvar og byggesak sitt ansvar. Lykke til Anonymkode: 71cfb...18d 2
AnonymBruker Skrevet 23. april 2020 #6 Skrevet 23. april 2020 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Noen som jobber med saksbehandling her? Hvordan trives du med det? Hvilken bakgrunn har du? Hva slags personlige egenskaper mener du man trenger eller har du fått bruk for i jobben? Anonymkode: 4ef8c...dfa Bachelor i juss. Trives veldig godt. Se ellers svaret mitt over Anonymkode: 71cfb...18d
AnonymBruker Skrevet 23. april 2020 #7 Skrevet 23. april 2020 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Som byggesalsbehandler er det viktig å ha god forståelse for rollefordeling og systematikken i regelverket. Du må også holde mange baller i luften samtidig og ha oversikt i status og fremdrift i alle sakene. Jeg har typisk 13-20 stk til enhver tid i tillegg til en annen oppgave. Enig i at det er viktig å være en god menneskekjenner. God formidlingsevne er en del av dette. Også en fordel å være detaljoroentert og litt petimeter som mennesketype. Les kommuneplanens arealdel, plan- og bygningsloven og byggesaksforskriften før du starter. Ha spesielt fokus på hva som er tiltakshavers/søkers ansvar og byggesak sitt ansvar. Lykke til Anonymkode: 71cfb...18d Takk for gode tips😊 Anonymkode: 746b5...7a3
Foxen Skrevet 23. april 2020 #8 Skrevet 23. april 2020 (endret) Jeg er utdannet jurist, og jeg har jobbet som byggesaksbehandler i snart ett år nå. Dette var min første jobb etter rettsvitenskapsstudiet. Jobben er veldig variert - hvert fall om stillingen er i en liten kommune. Jeg jobber i en slik kommune, og jeg behandler dispensasjonssøknader, klagesaker, seksjoneringsbegjæringer med mer. Noen saker er mindre spennende enn andre - der i blant utstedelse av ferdigattester. Hvis du er jurist, vil du få bruk for kunnskapene fra studiet når du jobber med klagebehandling. Du vil også få svært god innsikt i alminnelig forvaltningsrett. Du må kunne håndtere press fra utbyggere, kommunal ledelse og politikere. Videre må du være forberedt på å forklare byggesaksregler for både innbyggere og utbyggere. I tillegg vil du måtte ta en god del avgjørelser som folk ikke nødvendigvis liker. Er kommunen liten, må du forberede deg på at avgjørelsene dine blir slått opp i lokalavisa. For øvrig må du ha gode samarbeidsevner. Jeg kan ikke noe som helst om husbygging, og drøfter da enkelte saker med byggesaksbehandlere som har ingeniørbakgrunn. På byggesak har du også samordningsplikt, og du vil da måtte samarbeide med andre myndigheter hvis ansvarsområder blir berørt av omsøkte tiltak. Fylkesmannen og kulturminneavdelingen i fylkeskommunen får du sikkert fort på speed-dial. Jeg trives veldig godt på byggesak, og jeg synes jobben har vært lærerik. Nå begynner jeg imidlertid snart i politiet, men jeg tenker at erfaringene jeg har gjort meg i byggesak vil komme godt med videre i karrieren. Endret 23. april 2020 av Foxen 2
AnonymBruker Skrevet 23. april 2020 #9 Skrevet 23. april 2020 Saksbehandler på universitet, har master. Mye møter, mange prosesser og arkivering opp igjennom ørene. Men gode betingelser og fleksibel arbeidstid. Trives helt ok, men ønsker meg videre. Anonymkode: 8033e...6a2
AnonymBruker Skrevet 23. april 2020 #10 Skrevet 23. april 2020 På 22.4.2020 den 17.35, AnonymBruker skrev: Noen som jobber med saksbehandling her? Hvordan trives du med det? Hvilken bakgrunn har du? Hva slags personlige egenskaper mener du man trenger eller har du fått bruk for i jobben? Anonymkode: 4ef8c...dfa innen hvilket felt? det er jo en himmelvid forskjell mellom bransjene Anonymkode: 83dda...a0e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå