Gå til innhold

Barnevernet i Norge er en total katastrofe. Granskingen i Bergen gav stryk-karakter til Barnevernet i ni av ti saker.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barnevernet burde vært sentralisert mest mulig, og barnevernets inngripen burde vært fjernet fra skjønn til å være mer algoritmisk. Dette gjør at man fanger opp færre, men øker rettsikkerheten og sannsynligheten for at de som faktisk snappes opp, reelt representerer mangelfull omsorg.

Problemet er at mennesker i samfunnet ikke vet hva sensitivitet er, ikke hva spesifisitet er, og ikke hva Bayes teorem er. Uten denne forståelsen kan ikke demokratiet ha en reell kontroll over barnevernet, og institusjonen lever da sitt eget liv.

Jeg har vært involvert i barnevernssaker via jobben min. Jeg har ingen barn selv, og jeg tror ikke jeg har lyst på, så jeg har lite incitamenter til å dele de historiene. Jeg har lyst til å spare en potensiell medieoppmerksomhet til jeg selv har mer behov for det, enn å gå ut i media og skaffe meg masse fiender ved å dele et par hårreisende barnevernshistorier.

Hvilke former for omssorgsvikt som kan avdekkes, og hvilke kostnader det har å skulle avdekke - det er et komplisert spørsmål som de færreste av oss har grunnlag for å svare på. Med tanke på den lave spesifisiteten, og potensialet for slett jobb av inkompetente mennesker med for kort avstand til de involverte, når behandling skjer på bygda, så burde de perifere barnevernsinstitusjonene vært utsatt for størst mulig grad av sentralisering.

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, 123_sokk skrev:

Barnevernet burde vært sentralisert mest mulig, og barnevernets inngripen burde vært fjernet fra skjønn til å være mer algoritmisk. Dette gjør at man fanger opp færre, men øker rettsikkerheten og sannsynligheten for at de som faktisk snappes opp, reelt representerer mangelfull omsorg.

Hvordan øker det rettsikkerheten for barnet?

• Liker 1
Skrevet (endret)

Folket selv må bestemme over et organ som skal beskytte barn. I dag er det lønnsomhet og korrupsjon som rår.
Folket selv må kontrollere et utvalg som bestemmer i alle sånne saker. Også i politikken. Det kalles direkte folkestyre, eller direkte demokrati. Så lenge dagens system består er det økomisk vinning, kamerat-nettverk og skjulte tråder som gjelder. Makt og penger har gjort barn til handelsvare. Se på budsjettene barnevernet tildeles.
Folket må i førersetet.

Endret av slask
  • Liker 2
Skrevet
7 hours ago, Illuminatum said:

Hvordan øker det rettsikkerheten for barnet?

Fordi en blir sikrere på hvordan retten handler. Det er økt rettsSIKKERHET for alle involverte.

Barn skades både av for lite involvering og for mye involvering, så ift VERN, så er det ikke gitt at det er en god ide å holde fast ved målemetoder som lider av lav spesifisitet.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...