Gå til innhold

Hvor mye gluten er det i Corona?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir litt forvirret- når jeg googler kommer det ikke et helt klart svar. Det står jo rug i innholdsfortegnelsen men på nettet står det at det er veldig lite gluten i Corona. Men hvor lite er det ?

Takk for svar

Anonymkode: 25054...686

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

For ordens skyld; jeg prater om Corona-øl- ikke Corona-virus.

Skrevet

Ølet brygges på malt fra bygg, men siden innholdet av gluten er lavere enn 20ppm vil det hos mange ikke gi en allergisk reaksjon. Corona er derfor blant sortene som foreslåes av NCF (Norsk cøliakiforening) for de som ikke har en sterk reaksjon på gluten.

https://no.wikipedia.org/wiki/Corona_Extra

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Sunset90 said:

Ølet brygges på malt fra bygg, men siden innholdet av gluten er lavere enn 20ppm vil det hos mange ikke gi en allergisk reaksjon. Corona er derfor blant sortene som foreslåes av NCF (Norsk cøliakiforening) for de som ikke har en sterk reaksjon på gluten.

Og det betyr at du rett og slett må prøve og se om du reagerer (med minimale mengder først, selvsagt).

Anonymkode: 12387...695

Skrevet (endret)

20ppm = 0,02 gram mikroskopisk dose.

Endret av Sunset90
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Sunset90 said:

Signerer denne. 

Jeg har ikke cøliaki men er intolerant og drikker mye corona. Min mor har cøliaki og får sterke reaksjoner, så hun holder seg unna. Så det blir en individuell vurdering etter hvordan du pleier å reagere.

Det finnes også mye annet godt glutenfritt øl, som Daura Damm og Peroni sin glutenfrie om du er i tvil. 

Anonymkode: 57302...882

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Signerer denne. 

Jeg har ikke cøliaki men er intolerant og drikker mye corona. Min mor har cøliaki og får sterke reaksjoner, så hun holder seg unna. Så det blir en individuell vurdering etter hvordan du pleier å reagere.

Det finnes også mye annet godt glutenfritt øl, som Daura Damm og Peroni sin glutenfrie om du er i tvil. 

Edit: hun får ikke sterke reaksjoner på Corona, men generelt. Men ønsker ikke å "teste" og har vel aldri drukket Corona av den grunn. Om det ga mening. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Signerer denne. 

Jepp helt riktig, det blir en vurderingsak.

Noen ganger skal det ikke mer til en "små doser" for og og få en reaksjon også.

Uansett om det aldri inneholder så lite.

Noen kan være hypersensitive desverre, det er det skumle med disse allergien

Endret av Sunset90
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Signerer denne. 

Jeg får veldig vondt i hodet og oppblåst mage av gluten , men har ikke cøliaki. Derfor holder jeg meg unna. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...