Gå til innhold

Cyste på eggstokk - operasjon

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Hei. 

Jeg fikk i begynnelsen av april vite at jeg har en cyste på ene eggstokken, og skal opereres neste uke. Det er visst en ganske stor cyste (ca 10 cm). Etter hva jeg har skjønt så skal de prøve med kikkhullsoperasjon...

Er det noen her som vil fortelle litt om hvordan det er? Var det vondt lenge etterpå? 

Endret av BraNok
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kommer på operasjonsdagen, får informasjon, dusjer (evt hjemme) med hibiscrub, skifter til rene klær fra sykehuset, du kommer inn på operasjonstua, en anestesilege og anestesisykepleier pluss operasjonssykepleiere passer på deg. Du får PVK og får litt beroliggende intravenøst, deretter oksygen på maske, deretter propofol og du sovner innen 45-60 sekunder. 

Etterpå våkner du på postoperativ og ligger der 1-6 timer (avhengig av str på operasjon) Du vil få smertestillende og kvalmestillende intravenøst alt etter hvordan du føler deg. 

Under inngrepet vil du få 3-4 snitt i huden der kamera og verktøy settes inn, pluss gass for å blåse opp og gjøre det mer synlig i buken din. Denne gassen vil forsvinne etterhvert, og gå opp mot skuldrene dine og presse der. Ubehagelig, men helt normalt. Det tar noen uker før alt er borte

Anonymkode: 1dfcc...794

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du kommer på operasjonsdagen, får informasjon, dusjer (evt hjemme) med hibiscrub, skifter til rene klær fra sykehuset, du kommer inn på operasjonstua, en anestesilege og anestesisykepleier pluss operasjonssykepleiere passer på deg. Du får PVK og får litt beroliggende intravenøst, deretter oksygen på maske, deretter propofol og du sovner innen 45-60 sekunder. 

Etterpå våkner du på postoperativ og ligger der 1-6 timer (avhengig av str på operasjon) Du vil få smertestillende og kvalmestillende intravenøst alt etter hvordan du føler deg. 

Under inngrepet vil du få 3-4 snitt i huden der kamera og verktøy settes inn, pluss gass for å blåse opp og gjøre det mer synlig i buken din. Denne gassen vil forsvinne etterhvert, og gå opp mot skuldrene dine og presse der. Ubehagelig, men helt normalt. Det tar noen uker før alt er borte

Takk 😊 

Virker som du kan noe om dette så da lurer jeg på en annen ting : hvor lenge er det vanlig å være på sykehuset etter operasjonen? Jeg må kjøre selv... 

AnonymBruker
Skrevet
52 minutter siden, BraNok said:

Takk 😊 

Virker som du kan noe om dette så da lurer jeg på en annen ting : hvor lenge er det vanlig å være på sykehuset etter operasjonen? Jeg må kjøre selv... 

Du kan ikke kjøre selv, da du vil gå på sterke smertestillende noen uker etter inngrepet. Du må ta buss eller taxi, eller få noen til å kjøre deg. Du kommer som regel på sykehuset tidlig på morgenen (eller kvelden før) og reiser dagen etter inngrepet

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan ikke kjøre selv, da du vil gå på sterke smertestillende noen uker etter inngrepet. Du må ta buss eller taxi, eller få noen til å kjøre deg. Du kommer som regel på sykehuset tidlig på morgenen (eller kvelden før) og reiser dagen etter inngrepet

Jeg reiste hjem 2-3 timer etter operasjon for en graviditet utenfor livmoren, kikkhullsoperasjon. Tok knapt en Paracet i etterkant. Så behov for sterke smertestillende er veldig individuelt. Jeg kunne ikke kjøre selv da (eller, spurte ikke om det), samboer kjørte. Så hvis man er i ok form kan man gjerne reise samme dag. Men er enig i at jeg ikke ville gått ut fra å kunne kjøre selv :)

Anonymkode: b8c1f...57b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, BraNok skrev:

Takk 😊 

Du kan ikke kjøre bil et døgn etter at du har vært i narkose, så det går ikke. Vanligvis er du på sykehuset et par timer, til du har fått spise litt og gått på do. 

Anonymkode: f04d2...df8

• Liker 1
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan ikke kjøre selv, da du vil gå på sterke smertestillende noen uker etter inngrepet. 

Tull. Jeg fikk fjernet cyster på begge sider (kikkhullsoperasjon) og fjernet samtidig livmorslimhinnen og ble sterilisert. Ble stappet full av smertestillende etter operasjonen men etter en dag var jeg på "paracet-nivå". Da snakker vi vanlig paracet og ikke de ekstra sterke. 

Det stemmer imidlertid at jeg ikke kunne kjørt selv. Siden jeg bor alene fikk jeg ligge natta over etter operasjonen. Faktisk var jeg heldig og fikk ligge to netter for jeg var ganske slapp etter inngrepet og fikk ikke spasert så mye rundt som ønskelig samme kveld. I tillegg kom visitten uvanlig tidlig. Fikk dermed tilbud om å bli over til neste dag igjen, noe jeg takket ja til. Stavret meg rundt i noen dager men det var nok mer nervøsitet enn reelt. Var redd for å røske ut stingene. Gjett om jeg ble flau da jeg så hvor små sårene egentlig var (ca. 1 cm) :blush: . 

Hadde en ukes sykemelding og var glad for det, men allerede etter 2 dager kjørte jeg bil igjen. Ikke noe problem å kjøre, men litt krøkkete å sette seg ut og inn siden jeg følte jeg måtte være forsiktig med sårene. Litt usikker for dette er mange år siden, men tror jeg hadde forbud mot å løfte tungt et par uker etter operasjonen. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hos oss gir vi ikke beroligende, du dusjer ikke i hibiscrub, er ikke innom postop ( kommer rett tilbake til dagkirurgen), så det vil nok være forskjellig fra sted til sted. 

Anonymkode: 2136c...0d2

• Liker 1
Skrevet

Takker for svar 😊 

Jeg må faktisk kjøre selv, tar ikke buss/taxi i disse dager og har ingen til å kjøre meg. Får satse på det går greit etter en dag eller to 👍

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, BraNok skrev:

Takker for svar 😊 

Jeg må faktisk kjøre selv, tar ikke buss/taxi i disse dager og har ingen til å kjøre meg. Får satse på det går greit etter en dag eller to 👍

Vi melder alle som kjører selv til politiet. Det blir som å kjøre i fylka. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Fylla

AnonymBruker
Skrevet

Men du kan selvsagt kjøre dagen etter. De færreste trenger noe mer enn Paracet. 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men du kan selvsagt kjøre dagen etter. De færreste trenger noe mer enn Paracet. 

Men da må du i så fall vite at du skal være natten over. Ikke alle gjør det. Jeg fikk beskjed om at jeg sannsynligvis ble sendt hjem samme dag. 

Anonymkode: acb55...39f

AnonymBruker
Skrevet
55 minutter siden, BraNok skrev:

Takker for svar 😊 

Vi er flere som har tatt denne operasjonen. Du blir velgt lagt i narkose eller tar du det uten bedøvelse? Ingen er kjørbare etter et sånt inngrep. Om du skal kjøre så får du sifra hvor du bor sånn at jeg kan advare mine til å holde seg unna trafikken den dagen. TA TAXI !!!

Anonymkode: d5d5f...fdc

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok en sånn operasjon 13 mars så det meste husker jeg enda, var hovedsakelig for sterilisering og to små cyster, men vel inne fant de en på ca samme størrelse som din.

Jeg måtte dusje på morran før jeg dro, dusje håret og klippe neglene korte pga smittefare. Vel nede fikk jeg smertestillende og kvalmestilende tabletter og beskjed om å skifte til sykehusskjorte. Ble liggende på dagkirurgisk ett par timer, men det var nok pga koronastyret den fredagen. Fikk veneflon i hånda mens jeg lå der ettersom de tok blodprøver.

Møtte først legen som forklarte hva som skulle skje før det etter noen timer (igjen, mest trolig pga korona) kom noen sykepleiere og hentet meg. Ble lagt oppå bordet, pakket godt inn rundt beina og kroppen da man ligger med bena oppi sånne holdere. Ble koblet på narkosen mens de styra litt rundt om og fikk forklart igjen kjapt hva som ville skje, narkosen ble satt i gang, jeg banna pga det svei, fikk pustemaske, unnskyldte meg for banninga og borte var jeg.

Våkna opp på dagkirurgisk etter noen timer, hadde det egentlig helt greit selv om jeg var veldig trøtt, men så fort jeg fikk satt opp ryggen på senga gikk det egentlig greit. Fikk noen brødskiver å spise, og hadde drypp i enda en veneflon de hadde putta i armen min. Fikk reise meg opp og gå på do når jeg ville det. Legen kom og forklarte om hva de hadde funnet og at testresultatet kom i posten om noen uker.

Jeg måtte sette en sprøyte med blodfortynnende etter 6 timer, og siden jeg nekter å sette sprøyte på meg selv og samboern har sprøyteskrekk så måtte jeg bli på sykehuset til det hadde gått ca 6 timer. Fikk en god del smertestillende i de timene, ikke pga operasjonssmerter, men pga de helsikkes luftsmertene etter narkosen!

Deretter kunne jeg dra hjem. Følte meg absolutt ikke i dårlig form mtp narkose og kjøring når jeg var på sykehuset, men så fort jeg kom i bilen merka jeg hvorfor ikke, ble veldig fort uvel selv med kvalmestillende og alt av dumper o.l. gjorde vondt.

I ukene etterpå var formen egentlig god, jeg ble faktisk sykemeldt i to hele uker pga tungt fysisk arbeid. Det gikk rimelig sakte de første dagene, jeg satt mye halveis oppreist i sofaen og så på tv med korte turer rundt omkring i leiligheten og med hundene, var mer på at jeg virka støl enn smerte. Eneste smertene jeg opplevde var luftsmertene, de derimot var helt horrible for meg da jeg sliter med prolaps og ikke fikk lagt meg så mye på sia o.l.
Ble forresten ingen bilkjøring på meg den første uka pga de luftsmertene!

Anonymkode: ba512...cdd

• Liker 1
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi er flere som har tatt denne operasjonen. Du blir velgt lagt i narkose eller tar du det uten bedøvelse? Ingen er kjørbare etter et sånt inngrep. Om du skal kjøre så får du sifra hvor du bor sånn at jeg kan advare mine til å holde seg unna trafikken den dagen. TA TAXI !!!

Anonymkode: d5d5f...fdc

Skal uansett ikke kjøre hjem samme dag

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært igjennom nøyaktig samme operasjon som deg, med en cyste på 10 cm. Dessverre hadde den vært der for lenge, så den ene eggstokken min var død og de måtte fjerne den også. Men det er visst ikke SÅ vanlig, altså 😊 

Fikk reise hjem samme dag. Men husker jeg måtte gå med stort bind i mange dager etterpå, da man får en del blødning. Ellers gikk operasjonen veldig fint, og jeg hadde ikke spesielt vondt etterpå. Var mye mer vondt å ha en cyste, for å si det sånn 😅

Anonymkode: 52604...918

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men da må du i så fall vite at du skal være natten over. Ikke alle gjør det. Jeg fikk beskjed om at jeg sannsynligvis ble sendt hjem samme dag. 

Anonymkode: acb55...39f

Jeg fikk beskjed om at jeg skulle være hvertfall en natt, så da går det sikkert bra 😊 

Skrevet

Nå har det ordnet seg med skyss likevel, så da er jo det greit 😊

Men gruer meg veldig! 

AnonymBruker
Skrevet
På 22.4.2020 den 16.44, AnonymBruker skrev:

Mannen min ble operert for gallestein. Dagen etter kjørte han hjem fra sykehuset.

Anonymkode: a3f0c...a9c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...