Gå til innhold

Vedlikeholde/få saueskinn fint igjen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har et par saueskinn hjemme. Både hvite Ludde fra IKEA og av mer langhåra villsau. 
Når de er i bruk på en stola/sofaen/sjeselongen blir de etterhvert flate og bustete på en måte. De er ikke skitne, så egentlig ikke noe grunn til full vask. 
Hvordan får jeg disse enklest mulig fine igjen? Tenker da glatt og fluffye slik de var da jeg kjøpte dem🙂 

Kan vel børste det med vanlig hårbørste PG tror det hjelper litt, men børsten blir fort full av ull. Tviler på at all den ulla uansett er løs og ville falt av? Tamt å miste mye ull på grunn av hårbørste/børste. 
Men gjør såklart dette om det ikke finnes noen bedre måte, så gjerne kom med tips de som har! 😊

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Helt fine vil du nok ikke få de. Du kan også prøve med en katte eller hundebørste. Men tror ikke du kan unngå at noe løsner uansett.

Anonymkode: 24c99...7f5

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror at nedsittete skinn er en del av livet, dessverre. Selv har jeg et reinsdyrskinn der hårene løsner. Det er verre (og det er degradert til utebruk).

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg pleier å bruke kattebørste. Det løsner litt ull, men ikke så mye. Bare vær forsiktig.

Anonymkode: 4a836...a85

• Liker 2
Skrevet

Tusen takk for svar til dere tre😊 

Da fortsetter jeg og børste det forsiktig som jeg gjorde først😊

Skrevet

På min nye tørketrommel er der en knapp som heter "Forfriskning".  Der legger jeg mine saueskinn, pledd, puter, dyner og puter. Ble skikkelig overrasket over hvor mye støv som lå igjen i filteret.  Og saueskinnene ser ut som nye!

Ante ikke at det fantes en sånn funksjon på tørketromler en gang. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Flekker = litt milo og vann. 

En runde på kald luft i tørketrommel sammen med et fuktig og godt oppvridd lite håndkle tar støv og fluffer det opp. 

Ellers har jeg en trekam som skinnet får en børst med i blant. 

Har to langragga villsauskinn på en benk i hallen. De er 12 år gamle og like fine :)

Anonymkode: 41102...44a

AnonymBruker
Skrevet

Kattebørste er glimrende, ser ut som nye etterpå. Jeg vasker de også én gang i året, på ullprogrammet. Tørker ut skinnet litt, men litt type Grangers eller bievoks hjelper da.

Anonymkode: 4d24b...417

Skrevet (endret)

image.jpeg.3d50f9ce136fd944abe72b71c3cdbae4.jpeg    
Vask med shampoo og balsam i vasken, lufttørke eller bruk hårføner. Og så børst med denne. Poof så er den like fin. 
Jeg gjør dette med gammel ekte og uekte pels jeg har. Som på kanter av vinterjakker osv. Stor forskjell! 

Endret av GjestSiden2006

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...