AnonymBruker Skrevet 22. april 2020 #1 Skrevet 22. april 2020 Hei. Har seg slik at mini på 3,5 mnd har matallergi. Mest sannsynlig melkeproteiner. Han sliter fortsatt mye med magen selv om jeg har en streng kost.. Barnelegen ville jeg skulle prøve å gi han flaske på heltid (aminosyrebasert mme), noe jeg synes er veldig trist fordi jeg vil aller helst amme. Skjønner det er for det beste om det kan hjelpe babyen min, men jeg merker det langt inne i hjerterota at det er sårt å skulle slutte. Vil grine litt. Noen som har vært igjennom det samme? Så lurte jeg og på: Hvordan får jeg han over på kun mme når han ikke vil ha det? Bare lager grimaser og spytter den ut, jeg vet han tar flaske fordi han drikker pumpa melk fra flaske. Burde det være absolutt full stopp, også spiser han når han blir sulten nok? Jeg tyr selvfølgelig til mm hvis han blånekter for å mate den lille klumpen min, men dere skjønner hva jeg mener? Føler ikke å ha tilbydd mme over tid kombinert med pupp har hjulpet noe, han vil aller helst kun ha puppen 😩❤️ Og ja har hatt i noe søtt, det har gått ned 30 ml i ny og ne med en god dose malt i, så det er sjans! Forslag? Ord? Anonymkode: 6254f...3da
AnonymBruker Skrevet 22. april 2020 #2 Skrevet 22. april 2020 En av mine tålte ikke melkeproteiner, og da måtte jeg kutte absolutt alt med det minste hint av melkeprotein i . Måtte være ekstremt forsiktig og kun spise mat lagd av rene råvarer uten noen som helst melk. Ingenting av halvfabrikata gikk, for det er melk/ tørrmelk etc i alt.Jeg valgte altså den fremgangsmåten i stedet. Han ble skikkelig dårlig om jeg fikk i meg noe melk med hylgrining og blod i avføringen. Det tok noen måneder før han vokste det av seg slik at jeg kunne spise alt mulig igjen, men jeg ville valgt å gjøre det på samme måte igjen. Anonymkode: b628c...ec0 3
AnonymBruker Skrevet 22. april 2020 #3 Skrevet 22. april 2020 Har du prøvd gradvis tilvenning med vaniljesukker i mme? Det er flere typer mme, det kan lønne seg å prøve andre om baby nekter å ta en type. nutramigen pepticate althera Husk at det tar lang tid før melkeprotein går ut av kroppen din. Det kan faktisk ta 6-8 uker før alt er ute av kroppen din. Det er fullt mulig å amme til tross for allergi, men det krever jo at du må være veldig nøye på hva du får i deg. Om baby reagerer hvis du spiser noe som inneholder spor, så må du finlese på alt at det ikke inneholder spor. Har du sjekket tannkremen din for melkeprotein? Kremer? Pålegg? Brød? Osv. Det er mulig, men kan være litt tungvint, alt ettersom hvor mye baby reagerer. Det er betraktelig lettere om baby tåler «kan inneholde spor». Anbefaler gruppen barn med melkeallergi på Facebook forresten ☺️ Anonymkode: a1646...773 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2020 #4 Skrevet 22. april 2020 Du har sikkert prøvd å introdusere erstatningen gradvis, tynt blandet i morsmelk på flaske? Anonymkode: af1e5...3bd 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2020 #5 Skrevet 22. april 2020 Jeg valgte å slutte å amme pga det. Prøvde i 2-3 uker uten melkeprotein i egen kost, men var uheldig og glemte meg ut et par ganger og da måtte alt begynne på nytt igjen. Så vi fant ut at mme var det som passet oss best, og vi var helt sikre på at gutten fikk i seg mat han tålte. Vi slet litt i starten vi også med at han ikke ville ha, men brukte en dråpe malt i melka så kom det seg gradvis. Men merket jo i samme slengen at mange ganger kunne 50 ml være et stort nok måltid for han, og at det ikke var fordi han ikke likte det, men at han faktisk var mett etter så lite. lykke til! Anonymkode: 6830e...6dc 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2020 #6 Skrevet 22. april 2020 Valgte å avslutte ammingen. Vi slet en del med ammingen også, så det var nok en medvirkende faktor. Han kavet riktig nok en del ved brystet fordi han hadde ubehag pga allergien. Merket forbedring på bare få dager etter vi gikk over til Althera. Vi brukte litt malt de første dagene, og gikk ganske uproblematisk for seg. Hvis det er så vanskelig å få baby til å ta mme, så er det kanskje lettere for deg å endre kost. Anonymkode: eb556...12c
AnonymBruker Skrevet 22. april 2020 #7 Skrevet 22. april 2020 Han er hyperallergiker. Må ha aminosyrebasert og ikke hydrolyserte (?). Han reagerer på pølsebrød med spor i så det er litt krise. Jeg veier nå 46 kilo for jeg putter i meg så lite, er jo vanskelig nok å få i seg mat med ny baby. Nå er det enda vanskeligere 😛 Hadde aldri som mål å gå ned i 46 kg... Blir spist opp heh. Kan man miste melka av å bli for tynn? Fordi jeg synes den siste tiden er mengden blitt mindre og mindre. 50 ml i begge tits når jeg pumper, liksom hø. Har prøvd å blande i som nevnt over ja hehe. Fikk nå neocate (?) og skal teste den litt. Fikk i han 40 ml istad så det er noe. Kanskje jeg kan prøve å kun gi flaske om dagen om det så er mme eller mm, kanskje vanen kommer inn litt bedre.. - ts Anonymkode: 6254f...3da
AnonymBruker Skrevet 22. april 2020 #8 Skrevet 22. april 2020 Jeg ga ikke mme. Orket ikke den jobben. Var lettere for meg å gå over til melkefritt. Om ungen ikke vokser det av seg må man jo lære seg melkefri mat uansett. Ble mange skiver med majones pålegg på meg . Anonymkode: db798...aa5 3
AnonymBruker Skrevet 22. april 2020 #9 Skrevet 22. april 2020 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ga ikke mme. Orket ikke den jobben. Var lettere for meg å gå over til melkefritt. Om ungen ikke vokser det av seg må man jo lære seg melkefri mat uansett. Ble mange skiver med majones pålegg på meg . Anonymkode: db798...aa5 Det er ikke særlig jobb å gi mme om man har de rette hjelpemidlene. Mye mer stress å legge om hele kostholdet. Anonymkode: 98303...a7f 2
Vera Vinge Skrevet 23. april 2020 #10 Skrevet 23. april 2020 Jeg må bare spørre, siden du sier du helst vil amme: har du prøvd både melkeprotein-fritt (inkl. mat med spor av melk) og soyafritt? En del babyer som reagerer på melk reagerer også på soya, siden proteinene ligner eller noe sånt. Jeg gikk på melkefri og soyafri diett i lange tider med min yngste, og jeg syns det var tøft i starten, men så ble det en vane. Jeg ville gjerne amme, og har forstått det sånn at de aller, aller fleste med den type allergi eller følsomhet kan ammes om mor er streng nok på sin egen diett. 3
AnonymBruker Skrevet 23. april 2020 #11 Skrevet 23. april 2020 20 hours ago, AnonymBruker said: Det er ikke særlig jobb å gi mme om man har de rette hjelpemidlene. Mye mer stress å legge om hele kostholdet. Anonymkode: 98303...a7f Der kan vi godt være uenige. Jeg syns mme er utrolig slitsomt og har respekt for alle som orker det. Bytte ut melk(produkter) er ikke så stress altså. Største savn var ost på pizza Anonymkode: db798...aa5 3
AnonymBruker Skrevet 23. april 2020 #12 Skrevet 23. april 2020 10 timer siden, Vera Vinge skrev: Jeg må bare spørre, siden du sier du helst vil amme: har du prøvd både melkeprotein-fritt (inkl. mat med spor av melk) og soyafritt? En del babyer som reagerer på melk reagerer også på soya, siden proteinene ligner eller noe sånt. Jeg gikk på melkefri og soyafri diett i lange tider med min yngste, og jeg syns det var tøft i starten, men så ble det en vane. Jeg ville gjerne amme, og har forstått det sånn at de aller, aller fleste med den type allergi eller følsomhet kan ammes om mor er streng nok på sin egen diett. Signerer denne. Siden du skriver at du ønsker å amme. Viktig å kutte ut soya også, og sjekk alt fra tannkrem til chips, for er melk i de utroligste ting. Måtte leve melkefritt med førstemann og var dritt i starten men så kom jeg inn i det. Kunne jo leve nesten som normalt, bakte egne brød, kjøpte melke og soya fritt smør til skivene, mye kjøttpålegg og majones (sjokade er forresten melkefritt om du er sugen på noe søtt hehe). Brukte havremelk, hadde det til matlaging og som drikke. Største savnet var egentlig ost for fant aldri en erstatning jeg var så glad i. Butikkene har virkelig mange gode alternativ nå, så å leve melkefritt er egentlig ikke noe stress du kan ikke ha like mange late dager hvor du bare bestiller en pizza eller går ut og spiser, men det venner en seg til. Og husk at det kan ta 6-8 uker før alt er ute av systemet! Synest forresten det er et dårlig tips å gi erstatning når du ønsker å amme, for det er fult mulig å fullamme melkefritt. Du må bare være streng og gi det litt tid som sagt Lykke til! 😊 Anonymkode: bdbf7...e36
AnonymBruker Skrevet 23. april 2020 #13 Skrevet 23. april 2020 Ammet til litt over året. Syntes det var helt fryktelig første måneden, men man venner seg fort til hva man kan spise, og det finnes melkefrie erstatninger for alt. Anonymkode: 6a865...754
AnonymBruker Skrevet 23. april 2020 #14 Skrevet 23. april 2020 Føler med deg! Her er vi på fjerde måned med melkefritt og hvetefritt... Det tar en stund før melkeproteinene er ute av systemet, helt opp mot 8 uker. Hvis du faktisk vil få til ammingen, så er mitt beste råd å spise renest mulig, også unngå soya, og ikke tenke for hardt på div erstatningsprodukter. Ja, det er tungt! Men det går bedre og bedre, min unge ble hvertfall bedre og bedre, og man blir jo vant til alt. Jeg syns MME var noe skikkelig dritt, så selv hvor tungt det er å ha et veldig sært kosthold så er det bedre enn å måtte gi MME. Men min er fryktelig glad i den puppen da, og ikke spesielt begeistret for MME. Spis egg! Masse egg og kjøtt og fisk og grønnsaker. Vi lever ganske sunt for tiden om ikke annet 😁 Anonymkode: 2f4b9...d79 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå