AnonymBruker Skrevet 22. april 2020 #41 Skrevet 22. april 2020 2 minutter siden, Druid skrev: Hvordan i H**** har du regnet det ut? Og hvordan i h*** klarer en med så dårlige lese- og regneevner å tjene over 700 000? Anonymkode: 49673...989
T-Rex Skrevet 22. april 2020 #42 Skrevet 22. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: England, USA og Asia er mye bedre Og justert for kjøpekraft er det ENDA bedre. F.eks. i Malaysia har man allerede dobbel lønn i forhold til kjøpekraft. Uansett vil det være mitt lille bidrag til at Norge går bittelitt mer i underskudd, særlig hvis man er en god gjeng som tenker det samme og tar med seg sine familier. Det ser ut som idioter som har null peiling på makroøkonomi må lære "the hard way" Anonymkode: 5b873...54d Så lenge man har lønn. 1
Drizzt Skrevet 22. april 2020 #43 Skrevet 22. april 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: MDG slår til igjen! Nå vil de at alle som tjener over 700.000,- skal få en ekstraskatt på 5%. Dette for å jevne ut forskjellene i Norge. Ja, for det er jo veien å gå, gi ekstra skatt nå midt i krisa! Fy fader for en gjeng dette er. Kommer jo aldri til å bli vedtatt, men det sier jo litt om denne gjengen. https://www.nettavisen.no/nyheter/mdg-vil-ha-en-egen-koronaskatt-pa-hoye-inntekter/3423957126.html Anonymkode: b60ac...729 Det er jo logisk. De som tjener bra skal straffes for det. Det er slik erkesosialistene tenker. Det må være mer penger å kaste til Afrika og økonomiske mgiranter i utlandet. MDG-folka selv tjener under dette, så de blir ikke påvirket av straffeskatten. 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2020 #44 Skrevet 22. april 2020 Jeg tjener over 700 000 fordi jeg jobber ekstra i helsevesenet i tillegg til en annen jobb. Jeg betaler allerede trinnskatt og om det blir mer beskatning så dropper jeg å ta ekstravakter i helsevesenet. Jeg var forresten innom og pratet med sjefen der i dag og hun var sa utrolig glad for at jeg tar så mange vakter jeg gjør for pr i dag er 10 på avdelingen sykemeldt og hun sliter max med å få tak i folk. Ingen av dem var sykemeldt pga corona, så det er ikke en kortvarig situasjon. Anonymkode: e7267...5d7 4
AnonymBruker Skrevet 22. april 2020 #45 Skrevet 22. april 2020 Just now, T-Rex said: Så lenge man har lønn. Jepp. Hvis man ikke vil/kan jobbe blir man selvfølgelig i Norge. Men man må samtidig være smart nok til å navigere seg gjennom NAV-systemet Anonymkode: 5b873...54d
T-Rex Skrevet 22. april 2020 #46 Skrevet 22. april 2020 Just now, Drizzt said: Det er jo logisk. De som tjener bra skal straffes for det. Det er slik erkesosialistene tenker. Det må være mer penger å kaste til Afrika og økonomiske mgiranter i utlandet. MDG-folka selv tjener under dette, så de blir ikke påvirket av straffeskatten. Dette er jeg ikke så sikker på at stemmer, faktisk. Riktignok er det antakeligvis en del studenter med lav inntekt som stemmer MDG, men de eldre idealistene har ofte ganske høy lønn (jfr SV). 2
RoH Skrevet 22. april 2020 #47 Skrevet 22. april 2020 26 minutter siden, Druid skrev: Kanskje fordi når man begrenser seg til 5% , så er ikke det samlede skattetrykket markant større enn konkurrerende land? Det er vel Irland og Luxemburg der man kan regne med markant lavere skatt. Hvis du ikke har tenkt å reise til land som har veldig forskjellige løsninger, og du er nødt å sammenligne skatt og andre kostnader. Er vel fullstendig uinteressant å se på skatt på lønn alene som du mest sannsynlig definerer som skattetrykk. Om du regner inn arbeidsgiveravgift, el avgift, bompengeavgifter, sukkeravgifter, co2 avgifter, grønne avgifter og faen hans oldemor skjønner du kansje hvorfor vi ikke har noe privat næringsliv igjen i Norge, men kun servicebedrifter for det offentlige, samt laks og olje som med sine særskatter også vel nesten kan defineres som offentlig og mangemillionærens sektor.
T-Rex Skrevet 22. april 2020 #48 Skrevet 22. april 2020 Just now, AnonymBruker said: Jepp. Hvis man ikke vil/kan jobbe blir man selvfølgelig i Norge. Men man må samtidig være smart nok til å navigere seg gjennom NAV-systemet Anonymkode: 5b873...54d Du kan risikere å miste arbeidsevnen, selv om du ikke ser det for deg nå. Vi er en del som har tryna der. 1
Druid Skrevet 22. april 2020 #49 Skrevet 22. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: England, USA og Asia er mye bedre Og justert for kjøpekraft er det ENDA bedre. F.eks. i Malaysia har man allerede dobbel lønn i forhold til kjøpekraft. Uansett vil det være mitt lille bidrag til at Norge går bittelitt mer i underskudd, særlig hvis man er en god gjeng som tenker det samme og tar med seg sine familier. Det ser ut som idioter som har null peiling på makroøkonomi må lære "the hard way" Anonymkode: 5b873...54d I England er det lite. Jeg vurderte lønn der, men fant ut jeg heller ville ta det på kontrakt. I USA, er forskjellen at man må se på relasjonen til andre kostnader. Ja, skatten er lavere , men forsikringspremiene for de samme tjenestene, er høye. Du har jo selvfølgelig muligheten til å droppe de, hvilket er en mulighet du ikke har her. Asia vet jeg ingenting om, men jeg vil tro at også der er du avhengig av å kompensere på forsikringssiden. Utover det tror jeg du må lære deg mer om makroøkonomi, for din emigrering vil ikke representere ett underskudd. 2
T-Rex Skrevet 22. april 2020 #50 Skrevet 22. april 2020 (endret) 7 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg tjener over 700 000 fordi jeg jobber ekstra i helsevesenet i tillegg til en annen jobb. Jeg betaler allerede trinnskatt og om det blir mer beskatning så dropper jeg å ta ekstravakter i helsevesenet. Jeg var forresten innom og pratet med sjefen der i dag og hun var sa utrolig glad for at jeg tar så mange vakter jeg gjør for pr i dag er 10 på avdelingen sykemeldt og hun sliter max med å få tak i folk. Ingen av dem var sykemeldt pga corona, så det er ikke en kortvarig situasjon. Anonymkode: e7267...5d7 Jeg heier på de som har stor arbeidsevne, og unner dere god lønn! Men det du bør være oppmerksom på, er at folk som jobber veldig hardt i en del år, har større risiko for å rammes av diverse belastningsskader, fysisk eller psykisk. Og da er det ikke sikkert at vinninga går opp i spinninga, for samfunnets del. Det er en grunn til at det er lagt begrensninger på overtid i Norge (for ikkeselvstendige). Endret 22. april 2020 av T-Rex 5
Vera Skrevet 22. april 2020 #51 Skrevet 22. april 2020 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så da skal man betale langt over 50% skatt? Da lønner det seg å jobbe mindre. Jeg jobber mye, men kan se ut som om det lønner seg om jeg nå ikke jobber like mye og tar ned et gir. Jeg har regnet på det og jeg vil få mer utbetalt etter skatt (det jeg faktisk får inn på bankkonto) om jeg tjener feks 650’ enn 750’ nå. Så da lønner det seg for meg å heller jobbe mindre (mer fritid) enn å jobbe mer og betale mer i skatt og få utbetalt mindre. Helt idiotisk. Og ikke lønnsom for samfunnet. Anonymkode: 02b73...30a Atte hæ? 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2020 #52 Skrevet 22. april 2020 52 minutter siden, Menchit skrev: Ja, men da blir det kanskje en ekstra stilling til noen andre, ikke dumt det heller. Er uansett ikke sunt for de fleste å jobbe 60 timers uker over tid. Det er jo et tak på overtid, et det ikke 200 timer i året 🤔 Litt på siden, men jeg tror man kan søke om å jobbe ytterligere 300 timer overtid. Mener det ble gjort for meg tidligere. Ellers så krever jo overtids taket at man skriver reelle timer. Både der jeg jobber nå og jobbet tidligere skrev vi 7,5 time, men jobber mye mere. Anonymkode: f6994...2ce 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2020 #53 Skrevet 22. april 2020 14 minutter siden, T-Rex said: Du kan risikere å miste arbeidsevnen, selv om du ikke ser det for deg nå. Vi er en del som har tryna der. Det har man forsikringer for i disse landene, no problemo. Mye bedre enn den grisedyre "forsikringen" her iallefall. Anonymkode: 5b873...54d
T-Rex Skrevet 22. april 2020 #54 Skrevet 22. april 2020 (endret) 4 minutter siden, AnonymBruker said: Det har man forsikringer for i disse landene, no problemo. Mye bedre enn den grisedyre "forsikringen" her iallefall. Anonymkode: 5b873...54d Jeg kjenner ikke landene i Asia, men fra folk som har jobbet i utlandet (en del år tilbake i tid, riktignok), har jeg forstått at det går omtrent ut på ett. At det du betaler i forsikringer i utlandet er ca samme sum som du betaler mer i skatt i Norge. Det er garantert forskjeller mellom de ulike landene her. Poenget er at fellesforsikringen vi har i Norge, via skatt, ikke er så forferdelig dyr. Endret 22. april 2020 av T-Rex 1
Vera Skrevet 22. april 2020 #55 Skrevet 22. april 2020 (endret) 59 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis vi virkelig skulle snakket om at ALLE skulle bidra, så burde også de i offentlig sektor bidra. De er 100% sikker i sin jobb, og 100% av de som er permitterte og arbeidsledige er fra privat sektor. Det er også i privat sektor de fleste som tjener over 700.000 er, og nå skal MDG pinadø be privat sektor å bidra enda mer. Anonymkode: b60ac...729 Du tenker at de i den offentlige sektor ikke bidrar? De bidrar på lik linje som alle andre lønnsmottakere ifht skattenivå. De er vel også blant de lavest lønnede i samfunnet. Du tenker at de skal være takknemlige for at de får lov til å ordne opp for oss når det går ræva for oss og vi havner inn på sykehuset feks? Du tenker ikke at vi heller skal være jævlig ydmyke og takknemlige over det faktum at enkelte brenner så for andre mennesker at de med viten og vilje utdanner seg innen det dårligst betalte og mest risikoutsatte yrket i samfunnet, slik at du og jeg får hjelp når vi trenger det? Endret 22. april 2020 av Vera 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2020 #56 Skrevet 22. april 2020 Just now, T-Rex said: Jeg kjenner ikke landene i Asia, men fra folk som har jobbet i utlandet (en del år tilbake i tid, riktignok), har jeg forstått at det går omtrent ut på ett. At det du betaler i forsikringer i utlandet er ca samme sum som du betaler mer i skatt i Norge. Det er garantert forskjeller mellom de ulike landene her. Poenget er at fellesforsikringen vi har i Norge ikke er så forferdelig dyr. Det er tydelig at du ikke kjenner landene der. I f.eks. Singapore er det helsesparing, og helsevesenet koster halvparten av her, men leverer jevngode og bedre tjenester. Og - ingen køer. I Norge har du retten til å bli behovsprøvd. Er du "heldig" med en A4-diagnose så kan det hende du får operasjon innen rimelig tid. Men ellers må man vente måneder og år, samt være sykemeldt i perioden, som koster samfunnet enorme summer. Og i andre tilfeller blir du rett og slett nektet behandling for du har "feil" diagnose. Anonymkode: 5b873...54d 2
AnonymBruker Skrevet 22. april 2020 #57 Skrevet 22. april 2020 Velkommen etter, MDG. Vi som tjener så godt burde definitivt betale mer i skatt. Det virker som om noen av dere i denne tråden tror at skattepenger bare magisk forsvinner ut av økonomien? Det gjør de jo selvsagt ikke. Staten bruker de, og genererer dermed økonomisk aktivitet. Anonymkode: eaea4...db0 3
AnonymBruker Skrevet 22. april 2020 #58 Skrevet 22. april 2020 Hvorfor forstår ikke folk at folk med høyere inntekt bidrar mer? 35% av 700 000 er mer enn 35% av 450 000. Anonymkode: be455...332 1
T-Rex Skrevet 22. april 2020 #59 Skrevet 22. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Hvorfor forstår ikke folk at folk med høyere inntekt bidrar mer? 35% av 700 000 er mer enn 35% av 450 000. Anonymkode: be455...332 Poenget er at dersom du må betale 35% skatt av en lønn på 300.000, sliter du mer enn om du må betale 35% skatt av en lønn på 1 mill. Da tar jeg utgangspunkt i at det ikke er en livsnødvendighet, for høytlønnete, med hummermiddager til hverdags, og Porsche som fremkomstmiddel. 3
Drizzt Skrevet 22. april 2020 #60 Skrevet 22. april 2020 37 minutter siden, T-Rex skrev: Dette er jeg ikke så sikker på at stemmer, faktisk. Riktignok er det antakeligvis en del studenter med lav inntekt som stemmer MDG, men de eldre idealistene har ofte ganske høy lønn (jfr SV). De aller fleste som stemmer MDG er unge uten jobb eller med lav inntekt. Drikker cafe latte og studerer et eller annet. Så de blir ikke direkte påvirket av straffeskatten. Dessuten så er det slik allerede at alle som vil kan betale mer skatt. Det er bare å kontakte Skatteetaten. Det er helt frivillig. Da kan de rike blant de som stemmer SV og MDG kan gjerne betale 50% skatt ekstra om de vil. 1
Fremhevede innlegg