AnonymBruker Skrevet 22. april 2020 #1 Skrevet 22. april 2020 Hei! Jeg og min samboer har såvidt snakket om hvordan vi evt ønsker å gifte oss en gang i fremtiden. Den ideen som virker mest tiltalende for oss begge, er rett og slett å ha en borgerlig vielse med kun nærmeste familie samt forlovere til stede. Jeg har virkelig ikke lyst på en stor vielse med 80+ gjester som skal sitte og glo på at vi inngår ekteskap. For meg er ekteskapet mer en juridisk ordning som er greit å få på plass siden vi er fast bestemt på å dele livet sammen, så tanken om å ha andre enn de aller nærmeste til stede (foreldre/søsken) er helt unaturlig. Samboeren min tenker det samme, så dette er ikke noe sololøp fra min side altså. Vi har imidlertid lyst til å markere begivenheten i ettertid ved å invitere slekt og venner til en form for "bryllupsfest" og skrive noe i innbydelsen om at "vielsen har allerede funnet sted" / "vielsen vil ha funnet sted". Siden en del av begrunnelsen for ikke å ha et helt tradisjonelt bryllup også er at vi ikke har lyst til å bruke altfor mye penger som vi heller kan bruke på å pusse opp huset vi nettopp har kjøpt. Vi begynner å bli voksne og etablerte med gode jobber, så for hvert år som går jo mer vondt i sjela gjør det å bruke 100 000 - 150 000 på en dag vi ikke ser behovet for når vi har mer fornuftige formål for de pengene Vi ser ikke for oss å invitere til en fest og servere full tre retters middag, men noe mat må selvsagt gjestene få i tillegg til hvert fall en god slump med drikke. Klarer imidlertid ikke helt foreløpig å se for meg hvordan vi kan løse dette på en slik måte at gjestene fortsatt opplever dette som et "minibryllup" hvor de blir tatt godt vare på, samtidig som vi ikke ender opp med å bruke for mye penger. Ønsker ikke å ha festen på et typisk grendehus f eks og bare sette frem pappvin da vi ønsker en "ordentlig" / "pen" ramme rundt dagen selv om vi snyter gjestene for en tradisjonell dag. Vi ser derfor for oss at gjestene og vi skal være pent kledd, og at rammen rundt også vil falle i smak hos den litt eldre garde i familliene våre. Har bladd litt i tidligere tråder her, men er det noen som relativt nylig har gjennomført noe slikt? Var det vellykket? Noe spesielt vi må tenke på som dere opplevde som mindre vellykket? Hvordan er det å være gjest i et slikt bryllup? I vår vennekrets er det mange som ikke drikker/drikker lite, og i alle bryllup vi har vært i har det vært velkomstdrink, drikke til maten og kaffe avec med mulighet for å kjøpe ekstra drikke. Om vi skulle hatt en tradisjonell feiring hadde vi nok gjort det tilsvarende uten at jeg ønsker å dra opp betalbar /fri bar-diskusjonen her da dette tross alt er helt vanlig i vår krets (bor i Oslo og vennegjengen består av ressurssterke folk). Siden vi imidlertid ikke ser for oss å ha bryllupsmiddag tenker jeg imidlertid at vi må tilby drikke deler av dagen/kvelden hvertfall, men skal vi da bonger etter velkomstdrink mv ? Vi er veldig tidlig i tenkefasen som dere kanskje skjønner Anonymkode: 34fb4...754
AnonymBruker Skrevet 22. april 2020 #2 Skrevet 22. april 2020 Dette høres fint ut og ikke så uvanlig. Vi er ikke religiøse så planen var å gifte oss i rådhuset borgerlig. Der er det begrenset plass, så kun nærmeste familie skulle møte til vielsen. Etterpå samme dag skulle det være bryllupsfest, med rundt 90 inviterte av utvidet familie og venner. Vi hadde buffet da vi liker litt forskjellig mat og ville ha det mer uformelt, men selvfølgelig ha det fint pyntet og alt sånt som man vanligvis har i bryllup. Vi var veldig fornøyd med hvordan vi hadde planlagt det, og møtte ingen reaksjoner på det utover at det høres flott ut. Har vært i flere lignende bryllup. Men så kom covid-19 da, så det blir vielse med kun vitner til stede og en middag utendørs med kun våre foreldre og søstre til stede og med smittevernhensyn etterpå. Festen utsetter vi til bedre tider. Helt grei løsning det også. Anonymkode: c5af3...88a
AnonymBruker Skrevet 23. april 2020 #3 Skrevet 23. april 2020 Det går jo fint an å lage i stand en kul velkomstdrink, som også er alkoholfri! Det samme gjelder drinker for øvrig, resten av kvelden. Anonymkode: 43a8a...515
Yoshi Skrevet 23. april 2020 #4 Skrevet 23. april 2020 Vi vil gjøre noe av det samme. Bare med større fest. pga vanskelig papirarbeid, vil vi vies så snart papirene er i orden. Mens selve festen blir neste sommer. Litt annen motivasjon, med samme resultat.
AnonymBruker Skrevet 23. april 2020 #5 Skrevet 23. april 2020 Søsteren min giftet seg først med kun nærmeste familie, og hadde stor vennefest noen mnd senere. De hadde buffet, samt at alle gjestene tok med noe egen drikke som ble satt i baren. De hadde selvsagt også kjøpt endel drikke selv, men fri alkohol til 80 gjester blir jo fort ganske dyrt. Ville gjort noe lignende om jeg skulle giftet meg selv. Anonymkode: f6eab...3e0
AnonymBruker Skrevet 23. april 2020 #6 Skrevet 23. april 2020 Takk for gode innspill, føles litt "tryggere" å gå for en slik plan når det høres ut som det ikke er så uvanlig TS Anonymkode: 34fb4...754
AnonymBruker Skrevet 23. april 2020 #7 Skrevet 23. april 2020 Har dere hage/tilgang til hage? Tenkte stort partytelt osv. Pleier å bli veldig koselig 🙂. Da må dere leie telt, stoler og bord. Og kanskje leie inn en som kan grille. Grillmat kan faktisk være lekkert, kommer bare an på hva man lager 🙂. Da kan dere lage salater og tilbehør selv på forhånd. Anonymkode: 129ef...de6
AnonymBruker Skrevet 23. april 2020 #8 Skrevet 23. april 2020 Tror 50% av brylluper jeg har deltatt i har vært av den typen du skisserer. Så det er trygt å gå for det der. Anonymkode: 21e4a...0f4 2
Snop Skrevet 23. april 2020 #9 Skrevet 23. april 2020 (endret) EDIT: Åh, tror jeg misforstod. Dere tenker å ha festen samme dagen som vielsen? Jeg trodde dere mente å ha vielsen en dag og festen senere en annen dato. ---- Jeg synes selv det er litt kjipt å gjøre det sånn, føles litt som å feire bursdagen på en helt annen dag enn selve dagen. Men så bryr jo de fleste seg ikke om det heller, tror det bare er jeg som er litt sær der Men det er liksom noe med å være der den dagen noen blir gift, det er jo det som er hele poenget, på en måte. Hehe. Dele den dagen, liksom. Ikke en random annen dag. Synes også det er litt kjipt å bli bedt i fest og ikke bryllup. Kan egentlig liksågodt la være for min del. Men så er det ikke meg det handler om heller. For å konkludere; jeg tror det er umulig å gjøre alle til lags med et bryllup, det vil alltid være noen misfornøyde og noen kjempefornøyde. Så folk bør gjøre det de selv vil Endret 23. april 2020 av Snop
AnonymBruker Skrevet 23. april 2020 #10 Skrevet 23. april 2020 Vi tenkte å ha festen på en helt annen dag ja og f eks gå ut å spise et fint sted med nærmeste familie og forlovere rett etter vielsen. Slik at vi får en privat og intim markering av dagen selv om det for oss bare er et stykke papir. Tenker det blir mindre stress mtp å arrangere festen også, og kanskje også mindre mas fra folk som ønsker å bli med på vielsen ... Anonymkode: 34fb4...754
AnonymBruker Skrevet 23. april 2020 #11 Skrevet 23. april 2020 On 4/22/2020 at 12:05 PM, AnonymBruker said: Hei! Jeg og min samboer har såvidt snakket om hvordan vi evt ønsker å gifte oss en gang i fremtiden. Den ideen som virker mest tiltalende for oss begge, er rett og slett å ha en borgerlig vielse med kun nærmeste familie samt forlovere til stede. Jeg har virkelig ikke lyst på en stor vielse med 80+ gjester som skal sitte og glo på at vi inngår ekteskap. For meg er ekteskapet mer en juridisk ordning som er greit å få på plass siden vi er fast bestemt på å dele livet sammen, så tanken om å ha andre enn de aller nærmeste til stede (foreldre/søsken) er helt unaturlig. Samboeren min tenker det samme, så dette er ikke noe sololøp fra min side altså. Vi har imidlertid lyst til å markere begivenheten i ettertid ved å invitere slekt og venner til en form for "bryllupsfest" og skrive noe i innbydelsen om at "vielsen har allerede funnet sted" / "vielsen vil ha funnet sted". Siden en del av begrunnelsen for ikke å ha et helt tradisjonelt bryllup også er at vi ikke har lyst til å bruke altfor mye penger som vi heller kan bruke på å pusse opp huset vi nettopp har kjøpt. Vi begynner å bli voksne og etablerte med gode jobber, så for hvert år som går jo mer vondt i sjela gjør det å bruke 100 000 - 150 000 på en dag vi ikke ser behovet for når vi har mer fornuftige formål for de pengene Vi ser ikke for oss å invitere til en fest og servere full tre retters middag, men noe mat må selvsagt gjestene få i tillegg til hvert fall en god slump med drikke. Klarer imidlertid ikke helt foreløpig å se for meg hvordan vi kan løse dette på en slik måte at gjestene fortsatt opplever dette som et "minibryllup" hvor de blir tatt godt vare på, samtidig som vi ikke ender opp med å bruke for mye penger. Ønsker ikke å ha festen på et typisk grendehus f eks og bare sette frem pappvin da vi ønsker en "ordentlig" / "pen" ramme rundt dagen selv om vi snyter gjestene for en tradisjonell dag. Vi ser derfor for oss at gjestene og vi skal være pent kledd, og at rammen rundt også vil falle i smak hos den litt eldre garde i familliene våre. Har bladd litt i tidligere tråder her, men er det noen som relativt nylig har gjennomført noe slikt? Var det vellykket? Noe spesielt vi må tenke på som dere opplevde som mindre vellykket? Hvordan er det å være gjest i et slikt bryllup? I vår vennekrets er det mange som ikke drikker/drikker lite, og i alle bryllup vi har vært i har det vært velkomstdrink, drikke til maten og kaffe avec med mulighet for å kjøpe ekstra drikke. Om vi skulle hatt en tradisjonell feiring hadde vi nok gjort det tilsvarende uten at jeg ønsker å dra opp betalbar /fri bar-diskusjonen her da dette tross alt er helt vanlig i vår krets (bor i Oslo og vennegjengen består av ressurssterke folk). Siden vi imidlertid ikke ser for oss å ha bryllupsmiddag tenker jeg imidlertid at vi må tilby drikke deler av dagen/kvelden hvertfall, men skal vi da bonger etter velkomstdrink mv ? Vi er veldig tidlig i tenkefasen som dere kanskje skjønner Anonymkode: 34fb4...754 Tips til formulering her - det du foreslår høres litt trist ut? Prøv å få det mer oppløftende, det er en glad dag! Hvis dere allerede har giftet dere når invitasjon sendes: Start med "Vi har giftet oss! Vi inviterer til bryllupsfest 6.5 på blablabla". Og om dere ikke har giftet dere ennå kan dere bare ikke nevne noe om vielse i det hele tatt og bare skrive at dere inviterer til fest. Eventuelt kan dere skrive noe ala "Vielsen vil foregå privat på rådhuset" f.eks på et nettsted eller Facebook side med mer info om bryllupet. På vår invitasjon står det bare "Vi gifter oss! I den anledning inviterer vi til bryllupsfest dato sted fra kl 16". Også protip på slutten- er det viktig for dere å ikke ha tilskuere på vielsen, gift dere nå! Kun vitner tillat på rådhuset her Anonymkode: c5af3...88a 2
The Kitten Skrevet 23. april 2020 #12 Skrevet 23. april 2020 Jeg kommer av prinsipp ikke i bryllupsfeiringer hvor jeg ikke fikk vite om bryllupet på forhånd. Ikke gir jeg gave heller. Er jeg ikke viktig nok til å få vite at dere skal gifte dere, så har dere selv valgt meg vekk fra alt som har med bryllupet å gjøre. Mottar jeg derimot en invitasjon hvor det står "bryllupet vil ha funnet sted etc," så vet jeg om det og kommer gjerne for å ferie. 1
Sirah Skrevet 23. april 2020 #13 Skrevet 23. april 2020 Noen jeg kjenner gjorde noe ala dette pga alkoholisme i familien. Først et lite og intimt bryllup med bare de nærmeste tilstede etterfulgt av en middag - også kun med de nærmeste. Alkoholfri så klart Uken etter samlet se sammen "alle andre" til fest. De serverte en enkel middag og kuttet ut noen av de vanlige rammene for bryllupet. Var uhøytidelig og fint og de fleste koste seg. Det jeg reagerte mest på med dette var at i "selve bryllupet" som skulle være alkoholfritt - at flere av gjestene hadde med seg alkohol i bilen og drakk seg sørpe dritings... Veldig respektløst ovenfor brudeparet som valgte alkoholfri feiring av en grunn. Og nei, det var ikke de med et alkoholproblem som gjorde dette.....
AnonymBruker Skrevet 23. april 2020 #14 Skrevet 23. april 2020 46 minutter siden, The Kitten said: Jeg kommer av prinsipp ikke i bryllupsfeiringer hvor jeg ikke fikk vite om bryllupet på forhånd. Ikke gir jeg gave heller. Er jeg ikke viktig nok til å få vite at dere skal gifte dere, så har dere selv valgt meg vekk fra alt som har med bryllupet å gjøre. Mottar jeg derimot en invitasjon hvor det står "bryllupet vil ha funnet sted etc," så vet jeg om det og kommer gjerne for å ferie. Eh, men vielsen handler jo ikke om deg? Hvorfor er det så viktig å vite om? Jeg var i bryllup der paret hadde giftet seg uten noen andre tilstede enn en random fyr med tillatelse til å vie, verken familie eller venner visste om det. Festen var fin og som et bryllup allikevel og ingen sure miner, de visste video av vielsen Anonymkode: c5af3...88a 2
The Kitten Skrevet 23. april 2020 #15 Skrevet 23. april 2020 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Eh, men vielsen handler jo ikke om deg? Hvorfor er det så viktig å vite om? Jeg var i bryllup der paret hadde giftet seg uten noen andre tilstede enn en random fyr med tillatelse til å vie, verken familie eller venner visste om det. Festen var fin og som et bryllup allikevel og ingen sure miner, de visste video av vielsen Anonymkode: c5af3...88a Nei, men syns det er veldig sært å ikke fortelle det til folk man tilsynelatende bryr seg om, og så forvente at de samme folkene skal droppe alt for å delta på festen.
Ymra Skrevet 23. april 2020 #16 Skrevet 23. april 2020 Jeg har vært i flere slike bryllup og synes det er helt topp! De har kanskje hatt det til felles at de har vært hakket mindre formelle enn tradisjonelle bryllup... Har uansett aldri tenkt at jeg er snytt for vielsen eller det tradisjonelle. Jeg har fått servert slik som grillmat, småretter og spekemat, og alt det har funket fint. I likhet med alle andre brylluper, så er jo det viktige at dere gjør det som er dere. Om det er et grendehus, en hage, en turisthytte eller et «fancy» festlokale... Min erfaring er altså at bryllupsfester som matcher brudeparets stil er de beste, så jeg ville ikke stresset med å unngå hverken grendehus eller vinkartonger (begge deler kan funke utmerket i bryllup), bare for at gjestene ikke skal føle seg snytt... 2
AnonymBruker Skrevet 23. april 2020 #17 Skrevet 23. april 2020 Jeg giftet meg med nærmeste familie og forlovere til stede, på Rådhuset, og dro så ut på lunsj. Vi hadde fest dagen etterpå, med en litt større samling. Jeg tror ingen følte seg snytt for noe, da de fleste av mine venner og familie er mest opptatt av maten og alkoholen. Og å feire oss, da. Men ikke vielsen i seg selv, hehe. Anonymkode: 75349...e0f 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2020 #18 Skrevet 23. april 2020 9 hours ago, The Kitten said: Nei, men syns det er veldig sært å ikke fortelle det til folk man tilsynelatende bryr seg om, og så forvente at de samme folkene skal droppe alt for å delta på festen. ingen forventer at noen skal droppe alt for å være med på bryllup? Man takker ja om man kan, ellers takker man nei. og om man får vite om akkurat vielsen før eller etter har vel ingenting å si så lenge brudeparet ønsker å ha den privat. Vielser er jo strengt tatt den kjedelige delen av bryllup, så er bare glad som gjest om jeg slipper det egentlig. 😂 Syntes det er litt ekstra irriterende om man må møte til vielse ett sted, også måtte vente i noen timer for å så dra til et annet sted for festen. Sånn sett er det jo mye enklere for gjestene å bare ha et sted og en fest å forholde seg til. Anonymkode: c5af3...88a
AnonymBruker Skrevet 23. april 2020 #19 Skrevet 23. april 2020 Jeg har vært på et par bryllupsfester av denne typen og syntes det var helt supert. Slapp å bruke en hel dag på å delta fra formiddag til sen kveld/natt og unngikk kjedelig venting mellom vielse og fest. Tommel opp! De festene jeg har vært på var ganske uformelle. Den ene var fest med mexicansk tema på grendehuset. Maten som ble servert var en gigantisk taco-buffet med masse forskjellig å velge i. De kjørte på med frozen margaritas, Corona og god stemning! Skikkelig artig fest, rett og slett. Fest nummer to var grillfest med amerikansk BBQ tema på gården til en kamerat av brudgommen. De hadde skurt ned låven og dekket til fest der. Nok en fest med god stemning og mye god mat og drikke. Stilen var noe a la dette bildet: Anonymkode: 91fc8...b18
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå