Gå til innhold

Kontaktlinser for ekstremt tørre øyne

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei, 

Jeg er veldig nærsynt og sliter med ekstremt tørre øyne, og har derfor problemer med de fleste kontaktlinser. Pga sensitiv hud får jeg også noe som minner om trykksår av briller (selv om jeg har de tynneste glassene), i tillegg til at sidesynet jo forsvinner. Derfor har jeg blitt henvist til lege for vurdering ift RLE-operasjon (linseutskiftning). 

Inntil jeg evt får operere, blir jeg jo nødt til å fortsette med å bruke kontaktlinser og briller (skiftvis). Akkurat nå bruker jeg Dailies Total 1, og er ok fornøyd med dem. De er de eneste dagslinsene som jeg kan bruke over mange timer, men mot kvelden begynner det å gjøre vondt. Personer med tørre øyne anbefales ofte å bruke månedslinser istedenfor dagslinser, ettersom de puster bedre enn dagslinser. Dessuten er Dailies Total 1 veldig dyre for en student, og jeg bruker allerede over 10.000 i året på medisiner. Jeg bor i utlandet, og er ikke omfattet av folketrygden. Derfor kan jeg ikke søke refusjon fra NAV. 

Jeg har prøvd alle månedslinsene optikeren kan tilby, så han anbefalte meg å kikke på nettet. Jeg hadde håpet at dere kunne anbefale noen gode månedslinser som kan sammenliknes med Dailies Total 1 :D 

Anonymkode: 5938a...43c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Tror du bare må krype til korset å bruke briller. 

Lasik operasjon er jo ett alternativ men du har ikke noe garanti for at det blir vellykket, eller at du ikke begynner å se dårligere igjen etter noen år

Anonymkode: b120a...85e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også plaget med tørre øyne, men ikke så ille som deg. Er veldig fornøyd med Biofinity sine månedslinser, jeg bruker typen Toric pga skjeve hornhinner. Betaler 600kr for et halvt års forbruk, det er billigere om du ikke må ha Toric. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror du bare må krype til korset å bruke briller. 

Lasik operasjon er jo ett alternativ men du har ikke noe garanti for at det blir vellykket, eller at du ikke begynner å se dårligere igjen etter noen år

Anonymkode: b120a...85e

Lasik-operasjon kan jeg ikke få, dessverre. Og briller er egentlig heller ikke en mulighet å bruke fast, siden jeg får veldig vonde sår av det. Men takk for svar! 

9 minutter siden, blåtimen skrev:

Jeg er også plaget med tørre øyne, men ikke så ille som deg. Er veldig fornøyd med Biofinity sine månedslinser, jeg bruker typen Toric pga skjeve hornhinner. Betaler 600kr for et halvt års forbruk, det er billigere om du ikke må ha Toric. 

Biofinity fungerer dessverre ikke så bra for meg. Men takk for tipset! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg bruker acuvue oasys, de kan du bruke en uke om du sover med dem, eller 2 uker om du tar dem ut hver natt. Jeg er veldig fornøyd, måtte alltid ta ut dagslinsene tidlig på kvelden fordi de ble så tørre... 

Anonymkode: 8df34...355

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har gitt opp linser. Hver gang jeg er hos optiker prakker de på meg et nytt par som de lover er kjempebra for tørre øyne. Ender uansett med at jeg må ta de ut på ettermiddagen. Går rundt med øyedråper som jeg bruker i ett sett, hjelper ikke...

Anonymkode: fd9a6...0c8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har også veldig tørre øyne og er veldig nærsynt, bruker dailies aqua comfort plus etter råd fra optikeren min. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest commeilfaut

Jeg er sikkert ikke like hardt rammet av tørre øyne som deg, men etter at jeg gikk over til Air Optix Aqua har jeg hatt mye mindre problemer enn før (bruker litt øyedråper da).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GulSol

Acuvue oasys hydraluxe 🙂 De har toriske også. Jeg sliter ekstremt med tørre øyner og arr på hornhinnen om jeg bruker "dårlige" linser. Disse funker knall.

Jeg kjenner meg absolutt ikke igjen i det du skriver om månedslinser, da mine alltid blir tjukkere og ekle etter ca 1 ukes bruk, klør og irriterer øyet mitt. Jeg må bruke tynne dagslinser + øyedråper. 

Endret av GulSol
Tilleggsinformasjon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvd Live linsene? De bruker jeg og merket stor forskjell på øynene og tørrhet. Jobber selv på et sykehus, mye tørr luft og før jeg brukte disse måtte linsene nærmest skrapes av øynene etter en vakt, slik er det ikke nå lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Acuvue oneday oasis er en god linse til tørre øyne. Eneste jeg kan bruke, og de er billigere enn total 1.

Anonymkode: d0e1c...e5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tusen takk for svar, alle sammen. Jeg gir Acuvue Oasis en sjanse! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

1-DAY ACUVUE® MOIST for ASTIGMATISM (klipp og lim der)

De kan jeg bruke. Koster en formue, men funker på mine tørre øyne med skjeve hornhinner. 

Anonymkode: 86c25...0c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har også god erfaring med acuvue oasys. Og de ble enda bedre med en linsevæske som heter Optifree Puremoist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...