Gå til innhold

Tenåring og nysgjerrig på rus

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kvakk litt her forleden... Satt og pratet med sønnen min. Han går siste året på ungdomsskolen. 
Han har alltid vært en snill og grei gutt, som de fleste andre. Kanskje litt forsiktig. Vi er en velfungerende og harmonisk familie. 
Merker GODT at han er i tenårene/ pubertet osv. nå. Han har fått skikkelig temperament, vi skal ikke bry oss, han trenger ikke hjelp/ råd med skolefag +++. Han gjør akkurat det han må på skolen, ikke en oppgave ekstra. 
MEN - da vi satt og pratet så sier han at han syntes det virka så kult og «chill» med marihuana/ weed (hans ord..)!!! Jeg holdt på å ramle av stolen! 
Både faren og jeg er sterkt imot narkotika, og ja, vi mener at hasj/ marihuana er narkotika. Hvordan skal vi gripe dette an? Hva skal vi si for at han skal forstå at det er ikke greit? Med tanke på opprøret hans/ hormonene, så må vi være forsiktige. Skal vi ta praten eller skal vi avvente? Da er jeg redd han plutselig har hengt med noen kompiser og røyka.... 

Han er en gutt som har flere venner, men de er aldri ute på noe annet enn fotball og skole. Ellers så er det gaming fra hver sin tue. Foreløpig....🥴

Anonymkode: 6a472...ffc

Videoannonse
Annonse
Gjest WhisperingWind
Skrevet (endret)

Ærlig talt virker det chill med weed 😂 Har alltid hatt lyst å prøve det selv, men jeg har og kommer aldri til å gjøre det. Eller kanskje når jeg er gammel og før jeg dør😅

Men at noe virker kult betyr jo ikke at han tenker på å gjøre det.

Snakk med han. Være åpen og ikke dømmende eller angrip han. Si at du forstår at det virker spennende og du skjønner at han har lyst å prøve forskjellige ting. Spør om han vet om noen i gjengen som røyker eller om han selv har tenkt å prøve. Og si at selv om noe virker kult og gøy så har det konsekvenser.

Det går under narkotika og blir han tatt kan det få konkvenser for drømmejobben i fremtiden. Det er avhengighetsskapende og noe vil være mer utsatt for å ikke klare å la være å ta seg en puff jevnt. Da er det utrolig dumt om noe han aldri har prøvd og som er ulovlig skal kunne ende opp med å ødelegge fremtiden.

Endret av WhisperingWind
Skrevet

Problemet med "weeed" eller "cannabis-debatten" i seg selv, det er jo at det nesten ikke finnes "folk i midten"...  PÅ den ene siden så er det de som mener det er helsekost og svaret på alle verdens problemer, og på den andre siden så har du de som tror det er like farlig som blåsyre, eller at så fort man har prøvd hasj så flytter du inn på plata, og livet er over liksom... Det er ingen av delene... "Det er dritten i midten", og det burde alle være klar over.

Du får tenke grundig igjennom  hvilken "prat" du vil ta i alle fall. OG når du har bestemt deg, så hold deg i alle fall saklig, og ikke overdriv. Tenåringer er ikke hjerneskada, og forstår utmerket godt når foreldre ikke har en villeste ide om hva de prater om, og/eller  "smøøøøØøører på" ekstra tjÅkkt for å skremme. Lite hensiktsmessig å prate om det, om han etter samtalen ikke stoler på dere lengre, i alle fall....

Les deg litt opp. Les spesielt om utviklingen av hjernen hos ungdom som missbruker cannabis feks...

• Liker 1
Skrevet

Æsj det er faktisk narkotika og det er ikke noe kult. Nei ta en alvorsprat med han. 

AnonymBruker
Skrevet

Ville hatt en samtale med mannen først og diskutert når det passer seg best å sette seg ned for og prate med sønnen om dette. Rus er noe mange ungdommer er nysgjerrige på, men det er viktig at de voksne er tydelige på hvorfor dette ikke er greit og hav konsekvensene for bruk av slikt er. Samtidig ville jeg nok tilnærme meg han på en slik måte at han føler han kunne fortalt dere om det dersom han har fått tilbud/tatt noe. Dette vil gjøre det lettere å fange opp tidlig før det kan være for sent. Ikke møt sønnen med å være altfor streng for han vil nok da mest sannsynlig ikke tørre å si ifra. Det vil nok være viktig at dere viser dere som trygge og stabile voksne for at han skal føle seg tatt godt i vare istedenfor å bli kjefta ned. Selvfølgelig skal dere være tydelig på at dette ikke er greit, men det er så utrolig viktig at barna føler de kan si ifra dersom de sliter. Det høres nok ikke ut som han er "ute på kjøret", men hvordan man forholder seg til bruk av rus hjemme har utrolig mye å si for hvordan han vil forholde seg til det.

Anonymkode: 91532...305

AnonymBruker
Skrevet

Når folk sier narkotika og kun mener weed, så synes jeg det blir litt... tåpelig. 

Ja det er rus, og det er også alkohol. Synes det er mer nærliggende å sammenligne med alkohol enn andre ting.

Men med det sagt, så er det ikke noe ungdommer burde bruke! Det har blitt bevist at unge som bruker weed kan utvikle psykiske sykdommer, psykoser og sånt som voksene veldig sjeldent gjør. Jeg ville ha informert han om dette. Alt hjernen hans ikke er fult utvikla enda og derfor kan den respondere dårlig på det, derfor burde han i det minste vente med det til han er eldre. 

Anonymkode: 8b6f1...3fb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...