Gå til innhold

Tenåring og nysgjerrig på rus

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kvakk litt her forleden... Satt og pratet med sønnen min. Han går siste året på ungdomsskolen. 
Han har alltid vært en snill og grei gutt, som de fleste andre. Kanskje litt forsiktig. Vi er en velfungerende og harmonisk familie. 
Merker GODT at han er i tenårene/ pubertet osv. nå. Han har fått skikkelig temperament, vi skal ikke bry oss, han trenger ikke hjelp/ råd med skolefag +++. Han gjør akkurat det han må på skolen, ikke en oppgave ekstra. 
MEN - da vi satt og pratet så sier han at han syntes det virka så kult og «chill» med marihuana/ weed (hans ord..)!!! Jeg holdt på å ramle av stolen! 
Både faren og jeg er sterkt imot narkotika, og ja, vi mener at hasj/ marihuana er narkotika. Hvordan skal vi gripe dette an? Hva skal vi si for at han skal forstå at det er ikke greit? Med tanke på opprøret hans/ hormonene, så må vi være forsiktige. Skal vi ta praten eller skal vi avvente? Da er jeg redd han plutselig har hengt med noen kompiser og røyka.... 

Han er en gutt som har flere venner, men de er aldri ute på noe annet enn fotball og skole. Ellers så er det gaming fra hver sin tue. Foreløpig....🥴

Anonymkode: cdb1e...ce9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror dette er noe dere burde snakket med han for lenge siden, så det er i hvert fall viktig at dere snakker med han nå.

Anonymkode: 7063d...964

AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo under en middag nevne snakke kort til faren og si "åh, leste du den artikkelen i VG om hun som fikk overdose" slik at han hører det.

Anonymkode: e6f69...afb

AnonymBruker
Skrevet

Ser han mye på youtube-bloggere, varmere kanskje? Amerikanske? Det er nå sånn at rus i form av marihuana er mye mer akseptert der. Også fordi alkohol er forbudt for de under 21. La ham drikke øl. :) 

Anonymkode: 109c5...af7

AnonymBruker
Skrevet

varmere= gamere 

Anonymkode: 109c5...af7

Skrevet

Si til gutten at hvis han holder seg borte fra røyk og narkotika så skal han få sertifikat fra dere når han blir 18. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Burde hvertfall ikke skvette til sånn, at tenåringer og ungdommer er utforskende er lite overraskende. Viktig at han føler at han kan snakke med dere.

Anonymkode: 5295d...024

• Liker 4
Skrevet

Du tror ikke han sa det for å provosere dere da? Han kjenner vel deres innstilling til narkotika og ville utfordre dere litt ifht marihuana... Jeg har en voksen sønn som er særdeles oppegående, husker at da han var i tenårene sa han noe av det samme til meg, at hasj og marihuana best kan sammenlignes med alkohol og ikke med tyngre narkotiske stoffer.. Han mente at vi var kunnskapsløse som mente at hasj var narkotika... Han er som sagt voksen i dag, og har aldri vært borti noe stoff, verken hasj eller tyngre saker!

Skrevet
1 hour ago, Pås said:

Du tror ikke han sa det for å provosere dere da? Han kjenner vel deres innstilling til narkotika og ville utfordre dere litt ifht marihuana... Jeg har en voksen sønn som er særdeles oppegående, husker at da han var i tenårene sa han noe av det samme til meg, at hasj og marihuana best kan sammenlignes med alkohol og ikke med tyngre narkotiske stoffer.. Han mente at vi var kunnskapsløse som mente at hasj var narkotika... Han er som sagt voksen i dag, og har aldri vært borti noe stoff, verken hasj eller tyngre saker!

Særlig.

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, Katten.2.0 skrev:

Særlig.

Du kan tro det du vil, han er 30, godt gift med barn og har en strålende utdannelse og jobb! 

Skrevet
1 time siden, Ava+, skrev:

Si til gutten at hvis han holder seg borte fra røyk og narkotika så skal han få sertifikat fra dere når han blir 18. 

Jeg vil anbefale det motsatte. Da jeg sa til foreldrene mine at mange av vennene mine hadde den avtalen der, fikk jeg til svar at "røyk og narkotika er så dumt at det holder man seg bare unna. Skal ikke ha noe premie for det. Såpass fornuftig er du, at det skjønner du også". 

Det ga meg en følelse av ansvar for eget liv, og det gjorde at jeg ønsket å leve opp til de forventningene om at jeg var den ansvarsfulle og fornuftige tenåringen. Jeg tok til meg holdningen om at 'røyk og narkotika blir for dumt', og jeg følte meg sterk/kul nesten, hver gang jeg sa nei.

Jeg fikk forsåvidt sertifikatet av foreldrene mine uansett, men begrunnet med at de ønsket at det var en kunnskap jeg skulle ha, det ble lettere å få jobb og det ville gjøre hverdagen i familien lettere om vi var flere som kunne kjøre bil. 

• Liker 5
Skrevet
Just now, Pås said:

Du kan tro det du vil, han er 30, godt gift med barn og har en strålende utdannelse og jobb! 

Og hvorfor skal det utelukke at han tar seg en røyk i ny og ne?
Er overraskende mange som gjør det så vel som i eliten og blant folk på gulvet, og en slik naiv og bombastisk tilnærming vil ikke hjelpe TS.

Det er viktig å sette seg inn i fakta. En 'kan ikke' ta overdose av verken hasj eller marihuana, og det skaper ikke psykiske problemer heller. Det er definitivt mindre skadelig for kroppen enn alkohol, de fleste reseptbelagte midler samt sukker. Det er betraktelig færre skader, vold og kriminalitet relatert til hasj og marihuana-bruk kontra f.eks. alkohol eller tyngre stoffer. Det er også såpass utbredt og akseptert blant dagens ungdom at argumentet med inngangsdop ikke lengre gjelder.

Det er dog masse negativt relatert til bruk. Legaliseringen i USA har ført til en ~80% økning av dødsfall i trafikken hvor føreren var påvirket av hasj eller marihuana (husker ikke det spesifikke tallet). Det kan trigge en psykose, eller andre underliggende psykiske problemer, på samme måte som alkohol eller andre ekstreme situasjoner i livet. Misbruk over lang tid fører til noe som ligner tidlig demens, hvor spesielt hukommelsen blir rammet samt hjernens evne til å kommunisere med seg selv. I tillegg vet vi ikke alle konsekvensene av misbruk over lang tid. Det er også særdeles uheldig å tilføre hjernen for mye kjemisk påvirkning når den ikke er ferdig utviklet.

Det er en forskjell på bruk og misbruk, som med absolutt alt i livet. Røyker man en gang i måneden for å slappe av, så vil de negative konsekvensene for helsa, økonomien, ens sosiale liv og ens liv forøvrig være tilnærmet ikke-eksisterende.

I dag virker det som om verden sakte men sikkert går for legalisering, og da må man møte problematikken med kunnskap og forståelse.

Noe av det viktigste er å forstå motivasjonen til de som søker den rusen. Det er de som flykter i rus, de som bruker rus som selvmedisinering, de som ikke har selvkontroll til å holde det til et moderat nivå osv. Husker ikke hvem som sa det, men det er et sitat som alltid får meg til å tenke: 'Ingen blir narkomane fordi de har det godt.'

Til slutt vil jeg komme med noe som er min egen bekymring, basert på egne observasjoner og erfaringer: Dess tidligere man begynner å eksperimentere med rusmidler, dess mer utfordringer gir man seg selv i resten av livet. Det blir vanskeligere med skole, venner, hygiene (gud, hygienen til de som røyker mye er en heftig berg og dal-bane) og dermed blir det vanskeligere å oppnå ens drømmer.

Vil også legge til at det eneste rusmidlet jeg benytter meg av er alkohol, og selv om jeg er for legalisering (for å få kontroll, sikre kvalitet, økt skatteinntekt) så er det ikke for at jeg selv ønsker å benytte meg av det.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Pås skrev:

39 minutter siden, Pås skrev:

Så høy utdannelse, giftermål og barn betyr at man aldri har prøvd rus? 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Prøvde vel egentlig bare å si at rus aldri har vært noe problem for ham, selv om han tilsynelatende var liberal ifht hasj i tenårene!

AnonymBruker
Skrevet
46 minutter siden, Pås skrev:

Det er det mange som har prøvd og forsatt ruser seg også har. Trur virkelig ikke at barna er åpne med sine foreldre av de faktisk har prøvd litt i ungdomstiden. 

Anonymkode: ee784...54c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
49 minutter siden, Pås skrev:

Jeg har også høy utdannelse og en bra, godt betalt jobb, og røyker meg en joint i helgene istedenfor å drikke. Går helt fint an å gjøre begge deler, min bruk av hasj/mariuhana har ikke påvirket meg negativt i noen forstand.

Anonymkode: 2a2a2...1b1

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har også høy utdannelse og en bra, godt betalt jobb, og røyker meg en joint i helgene istedenfor å drikke. Går helt fint an å gjøre begge deler, min bruk av hasj/mariuhana har ikke påvirket meg negativt i noen forstand.

Anonymkode: 2a2a2...1b1

Helt greit! Føler det blir litt mye avsporing her nå, jeg mente egentlig bare å svare ts om at endel tenåringer liker å utfordre foreldrenes meninger!

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan jo under en middag nevne snakke kort til faren og si "åh, leste du den artikkelen i VG om hun som fikk overdose" slik at han hører det.

Unnskyld, men LOL overdose på hasj ja.

Anonymkode: aabc0...be1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei og bare nei! Det er omtrent umulig å ta overdose av hasj eller weed. Faktisk er alkohol farligere mtp at alkohol faktisk kan bidra mer til ulykker. 

Hasj er helt vanlig for ungdom i dag. Og vanskelig å oppdage. Husker da jeg selv var 16 og prøvde alkohol første gang. Forsøkte å skjule for mine foreldre. For det var veldig gale iflg mine foreldre å prøve før man var 18. Så da skjulte jeg at jeg drakk på fester. Noe som resulterte i farligere situasjoner. Turte feks ikke ringe hjem for henting og måtte gå lange stykker alene midt på natten. 

Jeg tror det er vanskelig å unngå og bestemme hva ungdom prøver og ikke. Husk også på at hasj kan være billigere enn alkohol og faktisk lettere å få tak i da flere unge dealer. 

Her står det grei og oppdatert info: https://www.rustelefonen.no/fakta-om-cannabis/

Jeg drakk kun alkohol frem til jeg var 23. Så forsøkte jeg hasj. Å  alkohol ble jeg ofte trøtt (kunne sovne på fest, ikke bra...), humøret svingte veldig, jeg ble ofte overstadig beruset og kvalm. Av hasj følte jeg på en litt annerledes rus, men jeg har mer kontroll faktisk. Husk at alkohol er også et rusmiddel. Jeg liker å heller røyke litt på fest og avstår fra alkohol. Det finnes også renere alternativ i form av feks oljer slik at det ikke er like farlig som vanlig tobakk. 

Jeg mener, dere kommer aldri til å kunne bestemme hva han gjør. Dere kan fraråde, men jeg tror han vil skjule mer for dere hvis dere er veldig bastant. Husk at han delte dette med dere, det gjør ikke alle ungdom. Så kanskje det viser at han tør å betro seg til dere? Det vil dere ikke miste. Finn nettsider som belyser begge sider av bruk av hasj. Men ikke skremselspropaganda. Ha et åpent forhold. Det er bedre han innrømmer bruk og dere kan observere evt negative tegn. Dersom han ikke får slike tegn så tenker jeg at bruken er under kontroll. Dere kan gjerne fraråde bruk av alkohol og hasj samtidig. Tenker også det er bedre han "kun" prøver hasj og at han tør å ta ting opp om han vil prøve annet. Feks ulike tabletter som lettere kan inneholde farlige stoffer.

Anonymkode: 9adcd...334

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...