Gå til innhold

Forsikring når man skal jobbe flere måneder i utlandet?!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Skal flytte til utlandet i rundt ett år for å jobbe. Blir borte mai-august, og september-mai. Har arbeidsgiver i landet jeg skal jobbe (sveits). Det jeg lurer på er om noen har erfaring med dette? 

Har ingen forsikring fra før, og reiseforsikring har jeg uansett tenkt på å skaffe meg. Problemet er at de fleste varer jo bare opp til et visst antall dager?

Angående helseforsikring vet jeg at det blir trukket fra lønnen min, men at det også muligens anbefales å kjøpe der også (arbeidsgiverne mine skulle hjelpe meg med dette). Dog usikker på hvor nødvendig det er når man har HELFO-kort?

Håper noen har svar! Eventuelt har tips til hvem jeg burde ringe..

Anonymkode: 3207e...0bd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Helårs reiseforsikring fra europeiske virker muligens passende. Noen med andre alternativer de anbefaler? Kan jo nevne at jeg reiser med noe dyrt sportsutstyr, men ellers har jeg ikke mange dyre ting

AnonymBruker
Skrevet

Fordi jeg lurer også på hva som defineres på en reise. Først skal jeg bo på samme sted i 3 måneder, så på et nytt i 8 måneder. Jeg skal jo bo der, så er jo på en måte ikke på reise? Men siden det ikke er den folkeregistrerte adressen min blir det vel kanskje en reise?

Skrevet

Skal du fremdeles skatte og betale helsetrygdavgift til Norge?  Hvis Ja sjekk med HELFO hvilket skjema du skal fylle ut og få godkjent for å være dekket i utlandet.  

Reiseforsikring, helårs gjelder i et antall dager fra reisestart.  Noen dekker både fritids- og arbeidsreiser.  Sjekk med selskapet hva som er dekningstid og hvilke reiser som dekkes. 

AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helårs reiseforsikring fra europeiske virker muligens passende. Noen med andre alternativer de anbefaler? Kan jo nevne at jeg reiser med noe dyrt sportsutstyr, men ellers har jeg ikke mange dyre ting

Du får ingen forsikring som dekker deg så lenge UD har sendt ut reiseråd, ikke i noen selskap. Det tilbys heller ikke forlengelsesforsikring så lenge reiserådene gjelder. 

Anonymkode: 82e06...2cb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, Whistler skrev:

Skal du fremdeles skatte og betale helsetrygdavgift til Norge?  Hvis Ja sjekk med HELFO hvilket skjema du skal fylle ut og få godkjent for å være dekket i utlandet.  

Reiseforsikring, helårs gjelder i et antall dager fra reisestart.  Noen dekker både fritids- og arbeidsreiser.  Sjekk med selskapet hva som er dekningstid og hvilke reiser som dekkes. 

Litt usikker på dette... Mest sannsynlig ikke for jobben jeg har i sommer. Skal etter det jobbe to måneder i norge, men mesteparten av tiden skal jeg nok ikke skatte til norge. Eller litt usikker hvordan det fungerer. Kanskje jeg må det? Må også skatte til Sveits.

Selskapet sa at jeg burde skrive forsikring i landet jeg skal flytte til. Fant ut at visse forsikringer også er obligatoriske i Sveits, så slik er det! Nå er det bare å finne ut hvilke jeg burde ha... Men tenker jeg skal skrive reiseforsikring for en måned, så er jeg dekket på reisen til Sveits, i tilfelle noe skulle skje.

AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du får ingen forsikring som dekker deg så lenge UD har sendt ut reiseråd, ikke i noen selskap. Det tilbys heller ikke forlengelsesforsikring så lenge reiserådene gjelder. 

Anonymkode: 82e06...2cb

Hmm, har hørt med selskaper og jeg får det?.. Men får ikke dekt reiser som blir avbestilt e.l..

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Litt usikker på dette... Mest sannsynlig ikke for jobben jeg har i sommer. Skal etter det jobbe to måneder i norge, men mesteparten av tiden skal jeg nok ikke skatte til norge. Eller litt usikker hvordan det fungerer. Kanskje jeg må det? Må også skatte til Sveits.

............

Hvis du ikke skal skatte til Norge, men til Sveits må du ha ordninger lokalt som sørger for at du er sykeforsikret.

Skrevet
18 minutter siden, Whistler skrev:

Hvis du ikke skal skatte til Norge, men til Sveits må du ha ordninger lokalt som sørger for at du er sykeforsikret.

Dette! Og om du ønsker å være dekket så du kan komme hjem til Norge og få behandling om du skulle bli syk kan du være frivillig medlem av folketrygden. Men det er ikke gratis såklart. 

Vil anbefale deg å også sjekke ut regler for sykepenger og arbeidsledighetstrygd. Tror Norge har avtale med Sveits, men verdt å dobbelsjekke (jeg jobber selv i Norge, men bor i utlandet, og har erfart at det er litt og sette seg inn i).

Vær også oppmerksom på at selv om du skatter til Sveits, så skal du fortsatt levere norsk selvangivelse. 

Standard reiseforsikring vil dekke deg imens du reiser til og fra, og så trenger du en innbo forsikring for tiden du er der nede. 

• Liker 1
Skrevet

Ta kontakt med f.eks. Skatteetaten for å finne ut hva som gjelder med skatt/trygd etc når du skal jobbe i utlandet. I utgangspunktet blir man ikke utmeldt av norsk trygdesystem hvis man ikke er i utlandet over ca 1/2 kalenderår i slengen og det ser det jo ut som du ikke skal være, men igjen: SJEKK hos de det gjelder. Skaff deg HELFO-kort, det gjelder også i Sveits. 

Når du er bosatt i utlandet - har en adresse - så tilbyr også norske forsikringsselskaper innboforsikring, men da dyrere enn om du bor i Norge. Reiseforsikringen kan også gjelde når du bor i utlandet, men altså ikke for mer enn de dagene den normalt gjelder for, men utgangspunktet er da din utenlandske adresse. Men her må du sjekke med ditt forsikringsselskap.

Din arbeidsgiver bør kunne svare deg på det med hvilke andre forsikringer du muligens trenger i Sveits. 

Og til slutt: IKKE tro på det tilfeldige personer på KG sier! Du aner ingenting om vår bakgrunn eller kompetanse, du MÅ sjekke med relevante myndigheter og forsikringsselskaper. Dette er viktige og alvorlige temaer, hvis noe skjer og du sier at «jamen, jeg trodde........» så hjelper ikke det overhode. Da er det du som har vært dum og må bære konsekvensene. 

Ellers: lykke til med utenlandsopphold/jobb, du får helt sikkert masse bra erfaringer! 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...