Gå til innhold

Menn som sier "du er så chill" eller "du er ikke som andre damer" = LØP

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var singel ganske lenge i 20årene. Fant bra mann etter hvert. Er lykkelig gift. Kastet bort mange år på ræl. Noen av de tingene jeg har funnet ut er skikkelige røde flagg, var det ingen som advarte meg mot. Så dette er ment som en advarsel til dere alle sammen. Jeg har for ordens skyld også diskutert dette med både single og gifte venninner og det er ikke bare meg. 

Her er greia. Som singel vet du jo gjerne at det er en del oppførsel som kan tyde på at dette kanskje ikke er noe å satse på, eller enda verre at noen til og med kan være farlige for deg. Tegn til at man har voldelige tendenser. Tegn på sykelig sjalusi. Når daten din behandler alle serviceansatte som dritt. Sånne ting.  

Men det er andre ting, mer indirekte ting, som gjerne går under radaren til folk, men som likevel ofte sier mye om avsenderen og hva du kan forvente av oppførsel fra dem etter hvert. Jeg legger dem her, som en advarsel og som et tips til alle som leser. Kom gjerne med dine erfaringer/liknende ting!

Du er ikke som andre jenter / du minner meg om en mann. 

Det er ikke et kompliment.

At du tror det er et kompliment, handler bare om at du er blitt matet med så mye propaganda om at det å være som en mann er veldig mye bedre enn å være som en dame at du tror det er hyggelig sagt. 

Dette sier mye om hvordan han ser på damer, når han tenker dette er et topp kompliment. Gjerne har han en eller flere kvinner i livet sitt (tidligere liv) som du for alltid vil bli sammenliknet med. Om han i oppveksten hadde en dame som behandlet ham dårlig (eller i senere liv en kjæreste) så har han gjerne synet at alle damer er sånn. Ikke tro du kan forandre det synet. Han har masse fordommer/negative syn på damer, som kommer til overflaten før eller siden, og ikke tro at du kommer til å bli behandlet noe annerledes. 

Du tror kanskje at en mann som gir et kompliment om at du ikke er som andre jenter også vil ha et mer avslappet forhold til kjønnsroller, hvordan du selv uttrykker femininiteten din og slike ting? Tro igjen. "Du er ikke som andre jenter" betyr på ingen måte at du er fritatt for forpliktelsene om å være nysminket og fresh, myk og støttende, huslig og tradisjonelt omsorgsfull (som blant annet etter hvert vil kunne innebære å skulle organisere hele hans sosiale liv og interaksjoner, selv med hans egen familie). Selv om han ikke liker damer, forventer han at du skal legemegjøre de aller fleste damene han har hatt i livet sitt, noe som deretter vil forakte deg for.

Grøss.

Du er så chill / Det er så lite drama med deg

Se også: Alle eksene mine er sprø. 

Denne er mer snikete enn den over. Det er lettere å anta at dette er et kompliment, og tro det handler om at man er lett å ha med å gjøre, ikke tar på vei unødvendig og en haug med andre ting som kan anses for å være positive karaktertrekk. Greit nok, men det er ikke dette det handler om.

Dette er heller ikke et kompliment. Dette er fisking etter aksept for drittoppførsel. Ofte vil han også i denne sammenhengen legge ekstra vekt på at du er veldig mye bedre enn andre damer han har vært sammen med, som bare var drama og konflikt. (Nevnte jeg hvor blodrødt flagg "alle eksene mine er sprø" er?) Men ikke med deg. Du er chill.

Det varierer selvfølgelig mye hva som går under oppførsel som han indirekte ønsker at du skal godta. Det kan være aksept for at han aldri kommer til å gidde å satse på deg (hei, du som holdt meg på gress i halvannet år mens du fortalte det var så fint jeg var "chill"), alt fra flørting med andre damer til fullt ut utroskap, hårreisende/uansvarlig pengebruk, farlig oppførsel (hvorfor kan jeg ikke ligge i 140 på motorveien?) opprivende konflikter med alle rundt seg med mer. Menn som elsker å sloss på byn liker at de har damer som er "chill".  

Vent på første runde med drittoppførsel, hvor han nærmest som et furtent barn anklager deg når du reagerer, og han kommer med den ultimate sutringen.

"Jeg trodde du var chill."

Jadda.

Anonymkode: e97cc...07d

• Liker 39
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Enig i dette, dette er røde flagg. "Eksen" mln var sånn.. du er så chill=du er ikke som de gærne eksene mine som krevde at jeg var konsis og ordentlig, stilte opp og forplikter meg, du krever ikke å bli sett og behandlet med respekt. 

Anonymkode: c97c3...4d6

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet

Sier voksne menn chill? 😂

Anonymkode: 9b555...ef8

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tja en god del? Den finnes i varianter da, med annen ordlyd men som betyr akkurat det samme.

F eks.: Det er ikke noe drama med deg. Damer er så hysteriske, men du er grei. Du er så enkel å forholde deg til. Du er ikke som de gale eksene mine. 

TS

• Liker 23
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Tja en god del? Den finnes i varianter da, med annen ordlyd men som betyr akkurat det samme.

F eks.: Det er ikke noe drama med deg. Damer er så hysteriske, men du er grei. Du er så enkel å forholde deg til. Du er ikke som de gale eksene mine. 

TS

Vedder på at dere er østlendinger 😂

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for ditt verdifulle bidrag til tråden. 

• Liker 31
Gjest HarryDotter
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Klarer ikke lese overskriften uten å høres ut som en norskpakistaner på 17 jeg 😂

AnonymBruker
Skrevet

Min eks kalte "nydama" for easy going 😂 Akkurat som om det er et kompliment!
Han lever forøvrig utenfor samfunnets normer; bruker aldri/ sjelden bilbelte, drikker øl når han kjører båt (mye), "låner" gjerne penger fra jobben osv osv.

Så ja, jeg kjente igjen mye av det HI skrev her 🙂

Anonymkode: 4d3b7...30c

• Liker 7
Skrevet

Faktisk enig! Er også ganske lei den «du er ikke som andre damer» , eller « du er en av gutta fordi du er så kul å snakke med og du liker skumle spill f.eks» Som dette er et kompliment. De sier faktisk at kvinner bare er kjedelige og drama, men hvis en mann oppfører seg sånn blir han automatisk kalt kjerring, for det er jo kun hokjønn som er fæle. Vi blir tillagt dårlige holdninger og vi liker og snakker kun om interiør og sminke, mens menn de er mer laidback, kule, ingen drama overhodet, snakker kun om interessante og dype ting, de er ærlige, de slåss og blir ferdige osv osv osv. Sånn snakker også guttejenter som skryter uhemmet av at de passer bedre med gutta og hvor fæle alle andre jenter er, mens de selv er av den beste sorten, i følge dem selv.

Jeg syns også menn som snakker ned andre menn om hvor fæle dem er og skal opphøye seg selv er rødt flagg. En snill mann har ikke behov for å skryte sånn av seg selv. Menn som hele tiden skal legge ut sine gode gjerninger på sosiale medier er også rødt flagg. Dette gjelder damer også, men i denne tråden så gjaldt det menn. Må bare igjen legge til at jeg ikke mener alle menn da. Her på kg så elsker folk og vri om dine meninger. 

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Anonymkode: e39a0...09c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jepp !  Og i 17-års-alderen. For noe barnslig fjas.

Anonymkode: 35912...fa1

AnonymBruker
Skrevet

Man vet man har blitt gubbe/kjerring når man blir satt ut av ordet chill. Alt var bedre under (den kalde) krigen. 

Anonymkode: 66498...587

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Potensielle partnere som driver med overdreven generalisering basert på ekser eller kravslister - løp! Dette gjelder både kvinner og menn. 

Anonymkode: 7406a...201

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner godt igjen det du beskriver TS, det stemmer eksakt på et par av eksene mine.

Jeg vil gjerne legge til enda en sånn type uttalelse: "Du er jammen smart/dyktig/sterk til kvinne å være". Dette skal liksom være et kompliment, men forteller bare at fyren anser kvinner for å være dumme/inkompetente/veike, og sammenlignet med dem er du litt bedre - men fortsatt langt unna alt det bra som menn er.

Anonymkode: 6d6a8...dfe

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Haha, ja. Har gått litt fem på et par ganger for mye, syntes synd på ham som var sammen med den fæle kjeftesmella av en eks. Han som bare var snill, og gav og gav, og det var bare kjeft å få tilbake. Tok meg et par måneder å forstå at han var en kjempeirriterende rotekopp, /utro drittsekk(han andre) og at den fæle eksen hadde hatt helt rett i alt hun sa og i å være sjalu.. Så for de neste damene er vel jeg også den psyko kjeftesmella av en eks nå da.. 

Anonymkode: b6b60...6de

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Nei. TS kunne likeså godt ha skrevet inn til Aftenposten SI:D.

Ser frem til neste uke når TS skal fortelle oss at det "ikke er er greit" at det er fattigdom i verden. 

Anonymkode: df461...c4f

• Liker 2
Skrevet

Jeg tror du har mye rett i dette. Jeg har lignende erfaringer med menn som har opptil flere gale ekser og gir komplimenter fordi man er easy going og grei. Dette gjelder nok ikke bare for menn, da. Damer som sier slike ting er gjerne av samme ulla.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, youcancallmejune skrev:

Jeg tror du har mye rett i dette. Jeg har lignende erfaringer med menn som har opptil flere gale ekser og gir komplimenter fordi man er easy going og grei. Dette gjelder nok ikke bare for menn, da. Damer som sier slike ting er gjerne av samme ulla.

Ja damevarianten av dette er "Alle eksene mine er psykopater".

Men nå er jeg en hetero kvinne da, så det er der jeg har erfaringer å dele. TS. 

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jepp !  Og i 17-års-alderen. For noe barnslig fjas.

Anonymkode: 35912...fa1

Jeg har vært gift i 5 år. Call the law. 😎

• Liker 7
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja damevarianten av dette er "Alle eksene mine er psykopater".

Men nå er jeg en hetero kvinne da, så det er der jeg har erfaringer å dele. TS. 

Jeg har vært gift i 5 år. Call the law. 😎

Man trenger ikke å være bi eller lesbisk for å legge merke til dette. Det holder å tenke på kvinnelige bekjente som virker å være omgitt av psykopater og tullinger. Det finnes en god del slike damer. Hvis du møter på vanskelige mennesker hvor du enn snur deg er det mye som tyder på at det er du selv som er problemet. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Menn som sier en nå smile mer, eller at en er penere når en smiler. 

Anonymkode: 48765...efd

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...