AnonymBruker Skrevet 21. april 2020 #1 Del Skrevet 21. april 2020 Jeg må si jeg stusset da det dumpet ned infobrev fra skolen i postkassa i dag. Det sto at førsteklassingene vil bli delt i klasser à 28 elever med én kontaktlærer. Er ikke dette voldsomt mye jobb for en kontaktlærer? Er det i det hele tatt tillatt med så store klasser på første trinn? Tenker med gru på vår forholdsvis usikre og sårbare skolestarter... Trodde rammene ville bli tryggere. Anonymkode: e36f3...7ac 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2020 #2 Del Skrevet 21. april 2020 Om det er ordinære klasser fra høsten av du snakker om, er dette absolutt lov. Det er ikke noe tak på hvor mange elever det kan være i en klasse eller det kan være per kontaktlærer lenger. Ja, det blir mye jobb. Anonymkode: fa92c...404 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2020 #3 Del Skrevet 21. april 2020 Hvor er der, høres veldig mye ut. Enten er det Oslo, hvor det er veldig mange barn, eller liten plass hvor det er mangel på lærere? Vi fikk infobrev om 4 lærere på 46 barn fordelt på to klasser. Anonymkode: 37cf6...66d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2020 #4 Del Skrevet 21. april 2020 Det var mange ja! Min førsteklassing går i en klasse med 21 elever, hvor det er fryktelig mye uro. De har måttet sette inn 2 fagarbeidere i tillegg. Tenker det kanskje kunne vært unngått om det ble laget 4 klasser av 16-17barn istedenfor 3 med 21-22. Men ser jo at det ikke er mulig. I ditt tilfelle ville det blitt 18-19 elever I hver klasse, hvis man hadde 2 klasser med 28 som istedenfor ble til 3 klasser. Altså, innafor. Anonymkode: 2f9ca...bb0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2020 #5 Del Skrevet 21. april 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor er der, høres veldig mye ut. Enten er det Oslo, hvor det er veldig mange barn, eller liten plass hvor det er mangel på lærere? Vi fikk infobrev om 4 lærere på 46 barn fordelt på to klasser. Anonymkode: 37cf6...66d Oslo, ja. Men dette er en barneskole som er kjent for å være veldig god og med fokus på barnas beste og høy lærertetthet, så jeg fatter og begriper ikke dette. Anonymkode: e36f3...7ac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2020 #6 Del Skrevet 21. april 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Oslo, ja. Men dette er en barneskole som er kjent for å være veldig god og med fokus på barnas beste og høy lærertetthet, så jeg fatter og begriper ikke dette. Anonymkode: e36f3...7ac Det er sånn på vår skole i Oslo også. Jeg må si at jeg skjønner ikke hva du tenker på som sjokkerende? Jeg er født og oppvokst i Oslo, og vi var 28 stykker i første klasse i 1996. Ingen av oss hevet et øyebryn når vi fikk infoskriv om skolestart og de var 28 stykker i klassen til junior. Anonymkode: a9ac4...e5a 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2020 #7 Del Skrevet 21. april 2020 Den nye lærernormen sier jo at det skal være 14 elever per lærer på 1.-4. trinn! Så reaksjonen min er først og fremst hvordan én stakkars kontaktlærer skal følge opp og gi trygge rammer for SÅ mange unger. Anonymkode: e36f3...7ac 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2020 #8 Del Skrevet 21. april 2020 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Den nye lærernormen sier jo at det skal være 14 elever per lærer på 1.-4. trinn! Så reaksjonen min er først og fremst hvordan én stakkars kontaktlærer skal følge opp og gi trygge rammer for SÅ mange unger. Anonymkode: e36f3...7ac Fint at du deler hva du tenker, så skal jeg svare konkret på det! Vår og flere av skolene i nærmiljøet her har hele veien har hatt en assistent i timene i første klasse for å hjelpe kontaktlærer med nettopp dette. Vi ble informert om at dette var vanlig rutine på foreldremøte før skolestart, men det var jo på våren så dere har kanskje ikke hatt det på grunn av Corona? Hvis det er en ting som de pleier å si muntlig på foreldremøte så kan det være at det har glippet litt i infoskrivet. Anonymkode: a9ac4...e5a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sol79 Skrevet 21. april 2020 #9 Del Skrevet 21. april 2020 Det er jo som regel en assistent til stede. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 21. april 2020 #10 Del Skrevet 21. april 2020 (endret) Ja, det er lov, men optimalt er det ikke. På vår skole er det 20-22 elever per klasse (fire klasser per trinn, ca 650 elever på skolen, så en stor skole) og to lærere per klasse på første trinn. Fra andre trinn bare én lærer, men de har også assistenter til stede. Dette er kjent som en god skolekommune. Endret 21. april 2020 av Arkana 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Prelunia Skrevet 22. april 2020 #11 Del Skrevet 22. april 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Den nye lærernormen sier jo at det skal være 14 elever per lærer på 1.-4. trinn! Så reaksjonen min er først og fremst hvordan én stakkars kontaktlærer skal følge opp og gi trygge rammer for SÅ mange unger. Anonymkode: e36f3...7ac Denne normen "jukser" ALLE skoler med. De tar alle lærerne på skolen delt på antall elever, dermed blir normen fulgt. Er noen elever som trenger 1-1 , og en del lærere som har mindre grupper elever med spesielle behov. Derfor blir det så store klasser mange ganger , selv om skolen følger normen. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april 2020 #12 Del Skrevet 22. april 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Det var mange ja! Min førsteklassing går i en klasse med 21 elever, hvor det er fryktelig mye uro. De har måttet sette inn 2 fagarbeidere i tillegg. Tenker det kanskje kunne vært unngått om det ble laget 4 klasser av 16-17barn istedenfor 3 med 21-22. Men ser jo at det ikke er mulig. I ditt tilfelle ville det blitt 18-19 elever I hver klasse, hvis man hadde 2 klasser med 28 som istedenfor ble til 3 klasser. Altså, innafor. Anonymkode: 2f9ca...bb0 Jeg gikk i en klasse på 12 elever (i en stor by) men det var jo på 80 tallet.. Fantastisk miljø i klassen. Av en eller annen grunn var den parallellklassen mye større. Og det var et mareritt den ene gangen jeg var i den klassen. Jeg er ganske sikker på at langsiktig sett, tanken bak det å spare penger på å sette over 20 barn på en lærer vil ofte slå tilbake. Ofte må assistenter uansett kobles inn pga uro, læringen går tregere og uro blant elever kan lett spre seg. En venninne av meg ble sykmeldt som lærer pga stress og overarbeid- klassen var altfor stor og flere elever hadde tydeligvis spesielle behov eller diagnoser. Så må jo ny vikar settes inn. Og det spørs hvor lenge hun orker den klassen.. Flere foreldre var helt oppgitte. Hadde skolen satt inn to lærere fra starten av hadde det lønt seg langsiktig sett. Anonymkode: 2b65c...b94 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jentadi Skrevet 22. april 2020 #13 Del Skrevet 22. april 2020 2 minutter siden, Prelunia skrev: Denne normen "jukser" ALLE skoler med. De tar alle lærerne på skolen delt på antall elever, dermed blir normen fulgt. Er noen elever som trenger 1-1 , og en del lærere som har mindre grupper elever med spesielle behov. Derfor blir det så store klasser mange ganger , selv om skolen følger normen. Lærernormen beregnes etter at spesialundervisning er tatt bort. Størrelsen på klassen har ikke noe med lærernormen å gjøre. Normen beregner lærertetthet, ikke klassestørrelse. Til TS. Dette er lov, og ganske vanlig. Det viktigste i en sånn sammenheng er hvor mange lærer som er i klassen. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april 2020 #14 Del Skrevet 22. april 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Om det er ordinære klasser fra høsten av du snakker om, er dette absolutt lov. Det er ikke noe tak på hvor mange elever det kan være i en klasse eller det kan være per kontaktlærer lenger. Ja, det blir mye jobb. Anonymkode: fa92c...404 Du tar feil! Ts- skolen følger ikke reglene her. Den nye normen gjaldt fra skolestart i 2018, og innebærer at det i gjennomsnitt skal være maksimalt 16 elever per lærer på 1.-4. trinn, og 21 elever per lærer på 5.-10. trinn i ordinær undervisning. Fra august 2019 skjerpes normen ytterligere. Da skal det maksimalt være 15 elever for hver lærer på 1.–4. trinn, og 20 elever per lærer på 5.–10. trinn. https://www.udir.no/notat-larernorm/ Anonymkode: 2b65c...b94 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april 2020 #15 Del Skrevet 22. april 2020 Det er som regel også en assistent. Da begge mine startet i 1 klasse så var det en lærer og en assistent. Men assistenten ble liksom aldri nevnt. Assistentene er hos "oss" de samme som jobber på SFO, de fulgte trinnet til 4 klasse. Anonymkode: 1f390...c45 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april 2020 #16 Del Skrevet 22. april 2020 5 minutter siden, Jentadi skrev: Lærernormen beregnes etter at spesialundervisning er tatt bort. Størrelsen på klassen har ikke noe med lærernormen å gjøre. Normen beregner lærertetthet, ikke klassestørrelse. Til TS. Dette er lov, og ganske vanlig. Det viktigste i en sånn sammenheng er hvor mange lærer som er i klassen. Men betyr ikke dette at klassen til ts sitt barn skal ha to lærere fra august av?? "Fra august 2019 skjerpes normen ytterligere. Da skal det maksimalt være 15 elever for hver lærer på 1.–4. trinn" Anonymkode: 2b65c...b94 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jentadi Skrevet 22. april 2020 #17 Del Skrevet 22. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Men betyr ikke dette at klassen til ts sitt barn skal ha to lærere fra august av?? "Fra august 2019 skjerpes normen ytterligere. Da skal det maksimalt være 15 elever for hver lærer på 1.–4. trinn" Anonymkode: 2b65c...b94 Ikke nødvendigvis i alle timer, der er 28 elever. Og om de skulle ha to lærer, så betyr ikke det at de automatisk blir to klasser. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Husfruen89 Skrevet 22. april 2020 #18 Del Skrevet 22. april 2020 Har en førsteklassing. Kommunen vår har 14 elever max pr lærer, de er 22 elever så de har i tillegg en assistent. Vet det er flere i klassen med utfordrende atferd, inkl min som er under utredning, og har fått inntrykk av lærer på div møter at de er for få voksne i klassen.. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april 2020 #19 Del Skrevet 22. april 2020 Det finnes ingen norm for klassestørrelse! Men norm for hvor mange lærere det skal være for barn fra 1.-4.trinn og 5.-7.trinn. Det betyr ikke at klassene ikke kan være større enn 15/20. Men, når en klasse er 28 elever så er det flere lærerresurser på trinnet. Enten to lærere i klasserommet eller dele i mindre grupper osv. Vi er mange lærere som heller vil ha mindre klasser, for det er stor for på å følge opp 28 elever enn 20 elever. Og som oftest er det mer støy i et klasserom med 28 elever enn 20. Og det er ikke nødvendigvis slik at det blir mindre støy når det er to lærere inne. Anonymkode: b18f9...001 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april 2020 #20 Del Skrevet 22. april 2020 Hos oss er det én kontaktlærer på 24 elever, men det er også en annen lærer fast inne, og to til som er innom (usikker på stillingstittel og ansvarsområde på dem). Kontaktlærer er ikke det samme som eneste voksenkontakt. Anonymkode: 679bc...092 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå