Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

På fredag skal jeg på ett møtet på jobben. Jeg vet hva dette handler om og jeg vet at jeg har dritet meg ut. Hvordan skal jeg takle dette på best mulig måte? Dem kommer sikkert til å sitte foran meg og nevne det jeg har gjort, men hva er poenget jeg vet jo at jeg ikke skulle ha gjort det. 

Sitte der og høre på 2 sinte stemmer at dette er ikke bra, hvorfor gjorde du det osv. Ja, jeg vet at jeg ikke skulle gjort det, men jeg får ikke gjort så veldig mye med det nå. 

Dette ble rotete, mulig dere ikke forstår hva jeg vil frem til, uansett. 

Anonymkode: eb368...0db

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva har du gjort? Du må jo bare ta konsekvensene.

Anonymkode: a9b05...feb

• Liker 1
Skrevet

Legg deg langflat og ta ansvar for det du har gjort.  Så får du høre på hva de ser på som veien videre. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Du må nok legge deg flat og forklare slik at de skjønner at du har reflektert rundt dette. Blir litt for enkelt og si at « jeg skulle ikke ha gjort det, da er vi ferdig med det liksom» 

Anonymkode: 8200d...7ea

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har gjort noe galt så er det ikke annet og gjøre enn å legge seg langflat. 

Hvem er de to du skal i møte med? Kan du ha med deg tillitsvalgt? 

Anonymkode: 35d6c...e02

Skrevet

Legg deg flat da, si at du skjønner hva du har gjort. Angrer du? Tror du at du ville ha gjort det samme igjen? Alle gjør feil, problemet er når folk gjør samme feilet igjen, igjen og igjen...

AnonymBruker
Skrevet

Husk å ta med deg noen og ta gjerne opp samtalen. Aldri gå på møter alene. 
Om verken verneombud eller tillitsvalgt (håper inderlig du er organisert!) kan, skal møtet utsettes til når alle har anledning. 

Anonymkode: f4f0f...b00

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Det er lov å gjøre feil. Det som betyr noe, er hvordan man ordner det i ettertid. Gir du totalt faen og viser dette med holdningen din, er det jo ikke rart at de reagerer. Har du tenkt over hva somskjedde, og reflektert rundt det? 

Anonymkode: c8f24...50b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei, du må IKKE legge deg flat slik flere her sier. Bare tull å gjøre det. Det er når man ligger langflat i disse tider i det 21.århundre at du blir overkjørt og "jult opp verbalt" enda mer enn du fortjener. Derfor må du vise brutal motstand og IKKE legge deg flat. 

Det er forskjell på "feil" og feil. Koster denne feilen bedriften penger, og hvis ja, hvor mye? Hvis det kostet 2.000 kroner så hadde jeg sagt til sjefen at sjefen kan bare STFU !! 

Kostet feilen 10.000 kroner? Da hadde jeg til og med sagt til sjefen at sjefen kan trekke det fra årslønna mi og jeg hadde sagt fortsatt at sjefen suck ass og at sjefen kan bare STFU !!

Verre selvfølgelig om feilen din kostet f eks 300.000 - 400.000 kroner, men uansett, vær organisert i en fagforening, og ta med deg tillitsvalgt ELLER advokat. Gjør klar en av disse med deg. Eller begge to. Slik at du har brutal og overveldende FirePower på møtet. Ellers så tar du opp samtalen bare skjult og dokumenterer all hetsen og kjeftingen. Jo galere sjefen er i dette tilfellet, jo bedre, så det kan brukes mot ham / henne.

Anonymkode: dc864...1a5

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, du må IKKE legge deg flat slik flere her sier. Bare tull å gjøre det. Det er når man ligger langflat i disse tider i det 21.århundre at du blir overkjørt og "jult opp verbalt" enda mer enn du fortjener. Derfor må du vise brutal motstand og IKKE legge deg flat. 

Det er forskjell på "feil" og feil. Koster denne feilen bedriften penger, og hvis ja, hvor mye? Hvis det kostet 2.000 kroner så hadde jeg sagt til sjefen at sjefen kan bare STFU !! 

Kostet feilen 10.000 kroner? Da hadde jeg til og med sagt til sjefen at sjefen kan trekke det fra årslønna mi og jeg hadde sagt fortsatt at sjefen suck ass og at sjefen kan bare STFU !!

Verre selvfølgelig om feilen din kostet f eks 300.000 - 400.000 kroner, men uansett, vær organisert i en fagforening, og ta med deg tillitsvalgt ELLER advokat. Gjør klar en av disse med deg. Eller begge to. Slik at du har brutal og overveldende FirePower på møtet. Ellers så tar du opp samtalen bare skjult og dokumenterer all hetsen og kjeftingen. Jo galere sjefen er i dette tilfellet, jo bedre, så det kan brukes mot ham / henne.

Oi, du virker som en ydmyk person må jeg si 😳

Anonymkode: 8200d...7ea

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

preach.

Anonymkode: 4d2fb...350

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Si hva jeg har gjort gjør jeg ikke her. Men kan si så mye at det egentlig kun går utover meg selv, ingen andre. Men skulle selvfølgelig aldri ha gjort det, og kommer aldri til å gjøre det igjen. 
Poenget er bare at jeg nesten vet hvordan denne samtalen blir. Jeg sitter der får en del spørsmål, svarer ærlig og får kjeft tilbake, nei dette skulle du ikke gjort. 
Hadde det vært med noen andre, så hadde jeg sikkert svart tilbake om jeg bare hadde fått kjeft, men når det er ledelsen så må man jo nesten sitte å høre på dette. 

Anonymkode: eb368...0db

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble veldig nysjerrig på hva du har gjort! Men ta med deg tillitsvalgt. 

Anonymkode: d06bf...a7d

AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den største galskapen her er egentlig at folk trykker «like» på dette innlegget. 🙄

Vedkommende har gjort en feil og rådene er; brutal motstand (atte hæ? hvorfor? vedkommende har tross alt gjort en feil, trenger ikke gjøre enda en), brutal og overveldende Firepower (??? 🙄), og å ta opp samtalen fordi sjefen hetser, kjefter og er gal??? Hvor står det?? Vet ikke helt hvem som fremstår som gal her...

Anonymkode: 986b1...c1d

• Liker 13
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den største galskapen her er egentlig at folk trykker «like» på dette innlegget. 🙄

Vedkommende har gjort en feil og rådene er; brutal motstand (atte hæ? hvorfor? vedkommende har tross alt gjort en feil, trenger ikke gjøre enda en), brutal og overveldende Firepower (??? 🙄), og å ta opp samtalen fordi sjefen hetser, kjefter og er gal??? Hvor står det?? Vet ikke helt hvem som fremstår som gal her...

Enig 😳

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor tenker du at det er naturlig å svare tilbake egentlig? Du har åpenbart gjort noe som ikke er ok, det du gjør da er å ta ansvar, ikke å bli sint på den som feilen har gått ut over. 

Anonymkode: 673a1...586

AnonymBruker
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"Hvordan få sparken" 

Anonymkode: 13c81...ac7

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Mitt tips (som leder) er å vise at du har reflektert rundt det som skjedde. Det holder ikke å bare si "sorry, det skal ikke skje igjen", men du må vise at du skjønner konsekvensene av det som har skjedd. Hvis dette er en situasjon som har gjort at sjefen har fått svekket tilliten til deg bør du også fortelle ham/henne hvordan hen kan stole på deg igjen. Ikke tenk (og for all del ikke si!) at dette handler om at sjefen er "sur" på deg og bare vil kjefte. Sannsynligvis ønsker hen å se om du klarer å reflektere over det så det ikke skjer igjen.

Du kan sikkert reagere som personen lenger opp som sier du skal vise brutal motstand, det er ikke sikkert at sjefen kan sparke deg om du gjør det. Men det vil ikke føre til en god dialog mellom dere, og hvis det en dag er snakk om at noen skal forfremmes eller noen må permitteres/sies opp så er det en fordel for deg å ha en okei relasjon til sjefen.

Anonymkode: 5aad0...68a

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
På 21.4.2020 den 23.06, AnonymBruker skrev:

Vedkommende har gjort en feil og rådene er; brutal motstand (atte hæ? hvorfor? vedkommende har tross alt gjort en feil, trenger ikke gjøre enda en), brutal og overveldende Firepower (??? 🙄), og å ta opp samtalen fordi sjefen hetser, kjefter og er gal??? Hvor står det?? 

Den største galskapen er slike som deg, som bare skal legge seg flate for ledere nå for tiden. Norge er bygd på et sosialdemokratisk grunnlag, og selv om sosialdemokratiet blir angrepet fra den psykopatiske høyresiden år etter år, så er vi fortsatt ikke USA og England, der lederen er "Gud" og du har bare å bøye deg med lua i hånda. 

Jeg er enig med han som sier at man bør vise motstand hvis det er snakk om en liten eller vanlig feil. 

Fagforening (organisert) og egen advokat er viktig. Det du ikke forstår er at noen ledere er slik at de gjerne legger opp til at ansatte dem ikke liker skal gjøre feil, så har de noe å ta dem på. 

Ikke noe sted har en leder i Norge hjemmel i loven for å kunne sparke deg hvis du sier  - hold kjeft - til sjefen. Det skal mye mer til enn å få sparken enn det. Advarsler må på plass, skriftlige advarsler og klare regler. 

De eneste scenarioene der man skal legge seg paddeflat er hvis man gjør slike feil som koster milliarder.

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/QowPyJ/kjoepte-verdipapirer-for-217-milliarder-kroner-ved-en-feil

Men jeg går utifra at TS ikke har gjort feil tilsvarende 217.000.000.000 kroner. 

Du gidder tydeligvis ikke å lese innlegg du kritiserer når du spør følgende: "Hvor står det at sjefen skal kjefte, osv"? Jo det står i TS sitt hovedinnlegg, der det står at TS forventer "masse kjeft". 

Innlegget du kritiserer sier også at HEN er villig til å betale 10.000 kroner om HEN må slik at sjefen bare holder kjeften. Jeg ser ikke hva som er galt i det. Etter 14 år i arbeidslivet vet jeg at det å legge seg paddeflat er noe av det mest idiotiske man kan gjøre. Så lenge man kan forsvare sin sak, så skal man aldri la seg overkjøre. Til og med roboter gjør feil, for ikke å snakke om mennesker. Roboten trenger ikke å reflektere eller å si unnskyld. Det er bare sånn som skjer, den gjør en feil og man fikser den slik at den ikke gjør feil igjen. 

Lederen skal ikke ha mulighet til å drive med psykisk terrorisme ovenfor sine ansatte (henviser til TS sin forventning om masse kjeft), noe som indikerer at dette ikke er en god leder man kan få respekt for da det ikke står noe sted i ledelses- og organisasjonsfag at massiv kjefting på ansatte er veien å gå for å få frem potensialet deres.

Anonymkode: aadd2...701

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...