bethsi Skrevet 21. april 2020 #1 Skrevet 21. april 2020 Jeg har tatt piercing i Tragus (brusken i midten av øret) for 3 gang i Desember 2019. Denne gangen fikk jeg betennelse, gikk tilbake til han som piercet og han presset ut betennelsen. Nå kommer det ikke mer puss ut, men «tappen» er dobbel så stor.. jeg gikk til legen, og fikk pencillin (1 uke) Han mistenkte at jeg hadde betennelse i vevet - han fant ikke noen lommer med betennelse. Det har gått 3 uker, og «tappen» er like stor. Noen som har peiling på hva dette kan være? Er det arrvev som er blitt dannet? Vil jeg ha det slikt for resten av livet? 😱
Minya Skrevet 21. april 2020 #2 Skrevet 21. april 2020 Brusk bruker utrolig mye lengre tid på å gro, så det kan godt hende at det fortsatt er en betennelsestilstand i brusken, som ikke medfører puss, bare hevelse. I gjennomsnitt bruker en piercing i øreflippen ca tre-fem måneder på å gro ordentlig, mens en piercing i bruskvevet i øret bruker i gjennomsnitt åtte til tolv måneder. Jeg ville latt være å prøve å ta ny piercing i tragus igjen, siden du allerede har prøvd to ganger før. Hva var årsaken til at du tok smykket ut sist? 1
bethsi Skrevet 21. april 2020 Forfatter #3 Skrevet 21. april 2020 Takk for svar 😊 Første gang jeg tok den ut, så var jeg egentlig bare lei av den. Angret fort på det , og tok ny piercing ca 2,3 år senere. Da mistet jeg stangen og før jeg fikk satt i en ny, så var det grodd igjen.. det er vel 4 år siden. Tok ny piercing i desember i fjor. Jeg har fremdeles piercingen i, tørr ikke fjerne den siden jeg har hørt at det er bedre å ha stangen i, hvis det er betennelse? Har heller ikke lyst å fjerne den. Du mener at hevelsen kommer til å gå ned, bare gi det litt mer tid? Og følge ekstra god med om det kommer puss ut? Burde jeg rense det med saltvann fremdeles?
Minya Skrevet 21. april 2020 #4 Skrevet 21. april 2020 (endret) Hvis det er betennelse som ikke går over i en piercing er det eksepsjonelt viktig å ta ut smykket, for det du kan gjøre er å kapsle betennelsen inn og i aller verste fall risikere blodforgiftning. Siden du ikke skrev noe om det og sa du hadde vært hos lege og fått antibiotika, antok jeg at du allerede hadde gjort dette. Ta den ut med en gang og rens med pyrisept eller legesprit, dette kommer du ikke unna, den piercingen er ødelagt for øyeblikket. Hevelsen vill sannsynligvis gå ned av seg selv i løpet av en ukes tid når du tar ut smykket. Hvis den ikke gjør det, må du kontakte lege igjen. Særlig hvis tragus føles varm og vond å ta på. Har du flaks, kan du prøve å sette i smykket på nytt når betennelsen er borte. Husk å rense smykket godt med sprit før du setter det inn på nytt, evt bruk et nytt smykke du aldri har brukt før i noe piercinghull. Blir det ny hevelse etter det, må du gi opp tragusprosjektet. Endret 21. april 2020 av Minya
bethsi Skrevet 22. april 2020 Forfatter #5 Skrevet 22. april 2020 Ok, da har jeg tatt ut piercingen. Og ser hvordan dette ser ut etter en ukes tid 😊 tusen takk for god hjelp 🙏😊😊
Rayo Skrevet 22. april 2020 #6 Skrevet 22. april 2020 (endret) Nå er ikke jeg en profesjonell, men har hatt/har endel piercinger, inkludert tragus. Og det jeg har lært igjennom alle år.. er og aldri ta ut piercingen hvis det er en infeksjon. Da er det fare for at infeksjonen blir lukket i kroppen. Skal den tas ut, skal det gjøres i samråd med lege. Pyrisept er heller ikke bra for piercinger har jeg hørt. Saltvann (helst varmt), og la den helt være, er det som har vært mest effektivt for meg. Edit: Jeg hadde en "tapp" bak tragusen i flere mnd. Hadde den daglig i varmt saltvannsbad og den gikk bort til slutt. Endret 22. april 2020 av Rayo
bethsi Skrevet 22. april 2020 Forfatter #7 Skrevet 22. april 2020 Jeg har ikke betennelse, sier legen min vertfall. Han er egentlig veldig usikker på hvorfor Tragus er blitt så stor når legen min tar på Tragus, så kjenner han ingen betennelse lommer 🤷🏻♀️
AnonymBruker Skrevet 22. april 2020 #8 Skrevet 22. april 2020 Kan det være auricular hematoma eller auricular perichondritis? https://tidsskriftet.no/en/2017/01/auricular-haematoma https://www.aafp.org/afp/2005/1115/p2029.html#sec-3 Anonymkode: 65737...c42
Minya Skrevet 22. april 2020 #9 Skrevet 22. april 2020 12 hours ago, Rayo said: Nå er ikke jeg en profesjonell, men har hatt/har endel piercinger, inkludert tragus. Og det jeg har lært igjennom alle år.. er og aldri ta ut piercingen hvis det er en infeksjon. Da er det fare for at infeksjonen blir lukket i kroppen. Skal den tas ut, skal det gjøres i samråd med lege. Pyrisept er heller ikke bra for piercinger har jeg hørt. Saltvann (helst varmt), og la den helt være, er det som har vært mest effektivt for meg. Edit: Jeg hadde en "tapp" bak tragusen i flere mnd. Hadde den daglig i varmt saltvannsbad og den gikk bort til slutt. Ved infeksjon med puss i relativt kort tid så gjelder de reglene du nevner. Rense med saltvann og la det være i fred. Det er så utrolig mange som ikke klarer å la nye piercinger være og tafser på dem hele tiden, ikke rart folk får infeksjoner. Når det er en betennelse som ikke går over, som i dette tilfellet, må smykket ut for at man skal kunne rense det skikkelig, og for å unngå at området rundt smykket inni hullet lukker seg og lukker inne infeksjonen under den groende piercingen. For en helende piercing er det saltvann som gjelder. Når det gjelder en betennelsestilstand som TS beskriver, må det sterkere lut til for å rense såret, og man prøver ikke lenger å redde piercingen, men begrense skadeomfanget betennelsen eller infeksjonen gjør. Med tanke på at TS også har hatt piercing der før, kan det allerede være arrvev som har blitt irritert på nytt, og det er stor sannsynlighet for at den aldri kan pierces igjen nettopp fordi det allerede er arrvev der. Min faste piercer er nøye med å sjekke om det er potensielt arrvev når jeg skal ha nye piercinger, og spør alltid om du har hatt piercing i det aktuelle området før. Tragus er også et vanskelig sted å få en ny piercing, særlig om man bruker ørepropper eller øreplugger til musikk, da piercingen aldri vil få fred nok til å gro riktig. For alt jeg vet er det derfor TS sin tragus nå er oppblåst, fordi hun har brukt øreplugger som har presset mot smykket og piercingstedet slik at det har blitt en slags bruising effekt og tragus har fått en voldsom hevelse.
Rayo Skrevet 22. april 2020 #10 Skrevet 22. april 2020 1 time siden, Minya skrev: Ved infeksjon med puss i relativt kort tid så gjelder de reglene du nevner. Rense med saltvann og la det være i fred. Det er så utrolig mange som ikke klarer å la nye piercinger være og tafser på dem hele tiden, ikke rart folk får infeksjoner. Når det er en betennelse som ikke går over, som i dette tilfellet, må smykket ut for at man skal kunne rense det skikkelig, og for å unngå at området rundt smykket inni hullet lukker seg og lukker inne infeksjonen under den groende piercingen. For en helende piercing er det saltvann som gjelder. Når det gjelder en betennelsestilstand som TS beskriver, må det sterkere lut til for å rense såret, og man prøver ikke lenger å redde piercingen, men begrense skadeomfanget betennelsen eller infeksjonen gjør. Med tanke på at TS også har hatt piercing der før, kan det allerede være arrvev som har blitt irritert på nytt, og det er stor sannsynlighet for at den aldri kan pierces igjen nettopp fordi det allerede er arrvev der. Min faste piercer er nøye med å sjekke om det er potensielt arrvev når jeg skal ha nye piercinger, og spør alltid om du har hatt piercing i det aktuelle området før. Tragus er også et vanskelig sted å få en ny piercing, særlig om man bruker ørepropper eller øreplugger til musikk, da piercingen aldri vil få fred nok til å gro riktig. For alt jeg vet er det derfor TS sin tragus nå er oppblåst, fordi hun har brukt øreplugger som har presset mot smykket og piercingstedet slik at det har blitt en slags bruising effekt og tragus har fått en voldsom hevelse. Godt forklart, takk 🙂
bethsi Skrevet 22. april 2020 Forfatter #11 Skrevet 22. april 2020 Han som piercet meg nevnte ikke noe om arrvev, selvom jeg nevnte jeg hadde 2 hull fra før av (noe han selv la merke til) at jeg ikke kom på å tenke på arrvev i begynnelsen selv.. 🙄 Piercingen er tatt ut, så da skal jeg prøve å rense det området og holde fingrene vekke. Så håper jeg at denne hevelsen går ned 🤞 Legen min ønsket at jeg bestiller ny time hos han, hvis ikke hevelsen har gått ned i løpet av april måned. Ingen ny piercing på meg i det området mer vertfall, får finne en annen plass på øret heller 😊 takker så veldig for gode råd og tips ❤️
Minya Skrevet 22. april 2020 #12 Skrevet 22. april 2020 2 hours ago, Rayo said: Godt forklart, takk 🙂 Så fint å bli satt pris på! ❤️ 2 hours ago, bethsi said: Han som piercet meg nevnte ikke noe om arrvev, selvom jeg nevnte jeg hadde 2 hull fra før av (noe han selv la merke til) at jeg ikke kom på å tenke på arrvev i begynnelsen selv.. 🙄 Piercingen er tatt ut, så da skal jeg prøve å rense det området og holde fingrene vekke. Så håper jeg at denne hevelsen går ned 🤞 Legen min ønsket at jeg bestiller ny time hos han, hvis ikke hevelsen har gått ned i løpet av april måned. Ingen ny piercing på meg i det området mer vertfall, får finne en annen plass på øret heller 😊 takker så veldig for gode råd og tips ❤️ Arrvev er det uansett. En godt satt piercing kan ofte ha mindre og penere arrvev, men det er arrvev nonetheless. Hvis du har en sprøyte uten kanyle kan du fylle den med saltvann/pyrisept/legesprit og prøve å sprute inn i piercinghullet for å rense det skikkelig. Evt hvis du har saltvannsampuller funker det like godt hvis du bare holder tuppen helt inntil og skviser ampullen hardt og kjapt. Du får kjøpt ampuller på apoteket, de kalles enten Øyedråper eller Nesedråper, det er bare sterilt saltvann i begge typene, i praksis samme greia bare forskjellig navn på pappen. (fåglarna vet hvorfor). Jeg har brukt dem i alle år til mine piercinger og har alltid en pakke ampuller liggende til alt mulig rart av sårstell. Har du lyst på ny piercing i tragus, så har du en tragus til, hvis du ikke allerede har hatt piercing der tidligere 😛 Daith er kanskje noe å vurdere i stedet?
bethsi Skrevet 23. april 2020 Forfatter #13 Skrevet 23. april 2020 Ok, da kjører jeg på med slik rens 😊 det var et godt forslag å ta piercing der 👍👍 takk! Igjen 😊😊😊😊 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå