AnonymBruker Skrevet 21. april 2020 #1 Skrevet 21. april 2020 Hvordan går jeg gradvis vekk fra usunn mat til sunnere mat? Føler det blir for mye på en gang om jeg skal tømme skap og skuffer for alt mulig og kjøpe inn bestemte matvarer. Syns det blir for mye å gape over av forandringer. Noen tips for hvordan jeg kan løse dette steg for steg? Hva burde mitt første valg være? Fungerer det å kutte kun snop først, fokusere på å kutte det og klare meg uten det for 2 uker før jeg tar neste steg og deretter kutte ut andre sukkerholdige matvarer? Er så lei nå av å drasse på 30 kg for mye. Anonymkode: 50993...761
AnonymBruker Skrevet 21. april 2020 #2 Skrevet 21. april 2020 Du trenger ikke kutte alt godteri 100% så lenge du holder deg til LITT en gang i uka. Uansett så vil ikke et sunnere kosthold hjelpe så lenge du ikke er i kaloriunderskudd. For eksempel er avokado og nøtter veldig sunt, men inneholder masse kalorier og noe man må begrense litt om man skal ned i vekt. Hva med å melde deg inn i vektklubb for eksempel for å få litt tips? Anonymkode: 06dbc...8fe 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2020 #3 Skrevet 21. april 2020 Kutt ut/ned tomme kalorier, dvs blant annet brus. Tenk over hvor mange kalorier det er i ulike typer drikke. Juice, saft, brus (også lettbrus), alkohol og energidrikk er ikke noe kroppen trenger og det er mye kalorier her. Du bør også kutte ut/ned på snop. Bare disse to tingene vil hjelpe deg veldig. Så bør du etterhvert bytte ut/variere mer i andre matvarer. F.eks spise knekkebrød istedet for brød, mer fisk og grønnsaker istedet for kjøttdeig. Og, ikke gå i butikken når du er sulten! Anonymkode: ad2a3...25a
AnonymBruker Skrevet 21. april 2020 #4 Skrevet 21. april 2020 19 minutter siden, AnonymBruker said: Du trenger ikke kutte alt godteri 100% så lenge du holder deg til LITT en gang i uka. Uansett så vil ikke et sunnere kosthold hjelpe så lenge du ikke er i kaloriunderskudd. For eksempel er avokado og nøtter veldig sunt, men inneholder masse kalorier og noe man må begrense litt om man skal ned i vekt. Hva med å melde deg inn i vektklubb for eksempel for å få litt tips? Anonymkode: 06dbc...8fe Jeg har forsøkt å holde meg til litt snop hver uke tidligere, men faller alltid utpå igjen. Jeg har lurt på om jeg kan være sukkeravhengig? 16 minutter siden, AnonymBruker said: Kutt ut/ned tomme kalorier, dvs blant annet brus. Tenk over hvor mange kalorier det er i ulike typer drikke. Juice, saft, brus (også lettbrus), alkohol og energidrikk er ikke noe kroppen trenger og det er mye kalorier her. Du bør også kutte ut/ned på snop. Bare disse to tingene vil hjelpe deg veldig. Så bør du etterhvert bytte ut/variere mer i andre matvarer. F.eks spise knekkebrød istedet for brød, mer fisk og grønnsaker istedet for kjøttdeig. Og, ikke gå i butikken når du er sulten! Anonymkode: ad2a3...25a Jeg drikker bare sukkerfri brus og ikke vanlig brus med sukker. Trodde jeg kunne beholde det? Drikker ikke juice, saft, kaffe, eller annen søt drikke. Anonymkode: 50993...761
Fat-viv Skrevet 21. april 2020 #5 Skrevet 21. april 2020 I stedet for å fokusere på å kutte ut matvarer, begynte jeg med å legge til grønnsaker til hvert måltid. Jeg gjorde dette da jeg gikk begynte min vektnedgang. De første 10 kg var fokus på å få i meg grønnsaker til hvert måltid (ja selv om det bare var et mellommåltid eller en sjokoladeplate). Dette gjorde at jeg måtte tenke meg to ganger om før jeg tok noen sjokoladebiter. For meg har det ikke fungert å slutte med noen matvarer. Det ble for stort fokus og jeg tenkte kun på sukker/snop/"det jeg ikke skulle spise", at jeg til slutt ville sprekke og spise enorme mengder. 3
LetLoose Skrevet 21. april 2020 #6 Skrevet 21. april 2020 Vel hvis du er som meg så ligger kanskje ikke utfordringen så mye i akkurat hva du spiser, men hvorfor du spiser den. Om du kjenner deg igjen i at du føler du burde kutte alt /mye som kalorier, pizza, sjokolade o. L. også så spiser du masse når det først er der. Eller at du har det VELDIG travelt når du skal spise. Eller du bestemmer deg for at i morgen da skal du være flink. Det varer sjelden lenge. Dette var noen eksempler. Ja alle kan kjenne seg igjen i dette. Men hvis du har forsøkt tusenvis av dietter så er det litt mer enn bare litt. Så er disse store. For meg funka det å kutte sukker og siktet mel en periode. Fordi jeg hadde lært meg til å spise det i de og de situasjonene. Når du kutter sukker og siktet mel forsvant mye av det som er lettere å spise og som man har igjen er ikke like spennende. Det man sitter igjen med er følelsen av at man måå ha noe. Og mestrer du den, mestrer du vekttap. Og drikk vann den jobber jeg fortsatt med. Jeg får bare et voldsomt karbohydratsug når jeg er tørst. Føles ikke behagelig å drikke engang men det som hjelper. Prøv det du tror det er størst sjanse for deg å lykkes med!! Gå inn for det 100% Men ikke tving deg ned i vekt ved å være sulten. Endre matvanene og kiloene forsvinner når man ikke prøver såå hardt å gå ned i vekt. 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2020 #7 Skrevet 22. april 2020 Tenk heller på hva kroppen din behøver. Får du i deg fem om dagen? Hvis ikke, øk det først. Hvis ja: forsett økingen til 800 g om dagen. Sørg for at mesteparten er grønnsaker og ikke frukt. Kan du spise grovere brød? Bytte ut vanlig pasta med fullkornpasta? Bytte ut hvit ris med fullkornris, hirse, byggryn og andre mer fiberrike kornsorter? Ikke forby noe, men ha som regel at du før du ender opp med å spise sjokolade, sjekker om du får dekket søtsuget av f.eks. blåbær. Etterhvert alltid sørge for å ha bær og mye grønt i huset, og bare sjelden kjøpe godteri og snacks (og da kun i små mengder) Anonymkode: 9f613...07f 2
AnonymBruker Skrevet 22. april 2020 #8 Skrevet 22. april 2020 13 hours ago, LetLoose said: Vel hvis du er som meg så ligger kanskje ikke utfordringen så mye i akkurat hva du spiser, men hvorfor du spiser den. Om du kjenner deg igjen i at du føler du burde kutte alt /mye som kalorier, pizza, sjokolade o. L. også så spiser du masse når det først er der. Eller at du har det VELDIG travelt når du skal spise. Eller du bestemmer deg for at i morgen da skal du være flink. Det varer sjelden lenge. Dette var noen eksempler. Ja alle kan kjenne seg igjen i dette. Men hvis du har forsøkt tusenvis av dietter så er det litt mer enn bare litt. Så er disse store. For meg funka det å kutte sukker og siktet mel en periode. Fordi jeg hadde lært meg til å spise det i de og de situasjonene. Når du kutter sukker og siktet mel forsvant mye av det som er lettere å spise og som man har igjen er ikke like spennende. Det man sitter igjen med er følelsen av at man måå ha noe. Og mestrer du den, mestrer du vekttap. Og drikk vann den jobber jeg fortsatt med. Jeg får bare et voldsomt karbohydratsug når jeg er tørst. Føles ikke behagelig å drikke engang men det som hjelper. Prøv det du tror det er størst sjanse for deg å lykkes med!! Gå inn for det 100% Men ikke tving deg ned i vekt ved å være sulten. Endre matvanene og kiloene forsvinner når man ikke prøver såå hardt å gå ned i vekt. Kjenner meg veldig godt igjen på det du beskriver her. I går kjøpte jeg mye snop og begynte å spise det, deretter skrev jeg tråden og la alt vekk og spiste ikke mer resten av dagen. I dag spsiste jeg opp resten av den ene åpnede posen og begynte å spise på det andre. Men litt etter litt merka jeg en slags "kvalme" og ubehag over å spise for mye igjen. Har nå endt opp med å måtte kaste resten fordi jeg føler jeg har overspist. Alt i alt er det bare bra jeg kaster det istedenfor å spise det føler jeg. Føler det vil være mest riktig å fokusere på å ikke kjøpe inn søtsaker og ikke spise det, så får jeg bare spise det jeg har lyst på av vanlig mat inntil videre. Anonymkode: 50993...761 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2020 #9 Skrevet 22. april 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Tenk heller på hva kroppen din behøver. Får du i deg fem om dagen? Hvis ikke, øk det først. Hvis ja: forsett økingen til 800 g om dagen. Sørg for at mesteparten er grønnsaker og ikke frukt. Kan du spise grovere brød? Bytte ut vanlig pasta med fullkornpasta? Bytte ut hvit ris med fullkornris, hirse, byggryn og andre mer fiberrike kornsorter? Ikke forby noe, men ha som regel at du før du ender opp med å spise sjokolade, sjekker om du får dekket søtsuget av f.eks. blåbær. Etterhvert alltid sørge for å ha bær og mye grønt i huset, og bare sjelden kjøpe godteri og snacks (og da kun i små mengder) Anonymkode: 9f613...07f Jeg har lenge kun spist grovbrød, fullkorn pasta. Spiser ikke ris eller hvite produkter som jeg tilbereder hjemme Usunn mat går i snop, burgere, kaker, pizza, sauser. sjokoladepålegg, honning, take away, ferdig varm mat. Slike ting. Anonymkode: 50993...761
LetLoose Skrevet 22. april 2020 #10 Skrevet 22. april 2020 Ok... Men da kan jeg hjelpe deg på vei. Eller jeg skal prøve. Når du føler du må ha noe eller har veldig lyst på skal du stoppe opp og puste og slappe av til det går over. Dette høres kjempe rart ut og alle tviler på de før de har prøve å ser at det faktisk fungerer. Du må lære at den følelsen å ha lyst på noe ikke nødvendigvis er sult, men bare at noe ved den situasjonen eller følelser forteller deg at nå skal du spise for sånn har du løst problemet før. Jeg har skrevet om det her. Og jeg lover dette fungerer, det har i hvertfall fungert på alle kundene mine til nå. litt mer om det her hvis du ønsker. Det verste som skjer er at det føles ekstremt ubehagelig i ett minutt eller to også går det over. Hvis du vil kutte ut sukker og mel tror jeg ikke jeg ville kuttet i kalorier samtidig. Det er tungt nok å gjøre en av delene. Men du lever akkurat som du vil, så det er opp til deg. 2
AnonymBruker Skrevet 23. april 2020 #11 Skrevet 23. april 2020 15 timer siden, LetLoose skrev: Hvis du vil kutte ut sukker og mel tror jeg ikke jeg ville kuttet i kalorier samtidig. Det er tungt nok å gjøre en av delene. Men du lever akkurat som du vil, så det er opp til deg. Dette! Begynn med en og en endring i det små - det har jeg skikkelig tro på. Jeg begynte først å kutte ut godteri. Deretter kutta jeg ned på mengde når dette var under kontroll. Så ble jeg mer aktiv med trening. Deretter intermittent fasting. Dette tok noen uker å gjøre, og jeg jobber fortsatt med rutinene. Det beste tipset mitt er å drikke mye vann/te/kaffe, og ikke spise før man er SKIKKELIG sulten. Da snakker vi om rumling i magen. Dette hjelper meg, som tidligere har spist etter klokka. Anonymkode: 9bd6a...e0f
AnonymBruker Skrevet 23. april 2020 #12 Skrevet 23. april 2020 På 21.4.2020 den 20.50, Fat-viv skrev: I stedet for å fokusere på å kutte ut matvarer, begynte jeg med å legge til grønnsaker til hvert måltid. Jeg gjorde dette da jeg gikk begynte min vektnedgang. De første 10 kg var fokus på å få i meg grønnsaker til hvert måltid (ja selv om det bare var et mellommåltid eller en sjokoladeplate). Dette gjorde at jeg måtte tenke meg to ganger om før jeg tok noen sjokoladebiter. For meg har det ikke fungert å slutte med noen matvarer. Det ble for stort fokus og jeg tenkte kun på sukker/snop/"det jeg ikke skulle spise", at jeg til slutt ville sprekke og spise enorme mengder. Det samme gjorde jeg. Det er ofte lettere å legge til noe enn å ta vekk noe. Da ble det automatisk, mindre av det "usunne" siden grønnsaker tar plass. Setter usunn i hermetegn, siden jeg ikke liker å dele mat inni sunn og usunn. All mat passer inn i ethvert kosthold, det kommer an på psykiskhelse og ikke bare fysiskkosthold. Anonymkode: 10d65...256 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2020 #13 Skrevet 23. april 2020 - jeg måtte kutte alt av snop og snacks, jeg falt rett utpå igjen om jeg bare skulle ha litt. Har nå knapt spist på over fem år, og båndet mellom snop og kos er fullstendig brutt. Kan ikke fatte at jeg hadde lyst på slikt. - skill mellom fysisk og psykisk sult. Mitt triks var å alltid stille meg selv spørsmålet, "har du lyst på et knekkebrød med magerost?" var svaret nei, da var jeg ikke sulten. - ta litt sunnere valg, til hvert måltid. Dropp majonesen på toppen av pålegget. Dropp pestoen i salatbaren på jobb. Ikke dynk pizzaen i rømmedressing. - spis deg passe mett. Føler du at du vil ha mer, vent litt likevel. Er du da behagelig mett så slutter du å spise. - mye vann. Man hører jo det til det kjedsommelige. Men det virker faktisk. Anonymkode: 9c7d0...390
AnonymBruker Skrevet 23. april 2020 #14 Skrevet 23. april 2020 Min erfaring er at jeg har måttet lære meg å godta at jeg alltid kommer til å være litt sulten og at det går helt fint å være sulten. Hvis jeg får et voldsomt sug etter godteri, vet jeg at det går over om en liten stund hvis jeg bare holder meg i aktivitet eller tenker på andre ting. Jeg drikker vann før måltidet, spiser ikke mer enn at jeg blir passe mett og så drikker jeg heller en stor kopp med kaffe etterpå. Jeg spiser mest på slutten av dagen, fordi det er da jeg er mest sulten og det er vanskelig å legge seg uten å ha spist rett før. Og så teller jeg kalorier sånn at jeg spiser rundt 2000- 2200 kalorier per dag. Jeg er normalvektig og prøver ikke å gå ned i vekt, men jeg sliter med et voldsomt sug etter mat og godteri gjennom hele døgnet, så jeg har måttet finne strategier sånn at jeg ikke skal gå opp i vekt. Anonymkode: f32c5...ec1 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2020 #15 Skrevet 23. april 2020 Bytt ut ulike matvarer med sunnere, grovere og magrere alternativer. Fullkornsris, fullkornspasta, havregryn, mager kesam, mager cottage cheese. Kutt ut brød, men velg heller grove knekkebrød, proteinbrød (Rema eller Coop), hjemmelagde proteinrundstykker. Spis mindre usunne karbohydrater; hold deg til grove varianter. Spis mye grønnsaker og lite frukt. Ha en kosedag i uka, men med sunnere alternativer: hjemmelaget pizza med grov bunn, speltlomper til taco, hjemmelaget burger av karbonadedeig med hjemmebakt, grovt brød osv. Spis mindre usunne varianter når du skal spise godteri eller snacks: mørk sjokolade, popcorn uten smør, saltstenger, Fun Light-gelé med sukkefri vaniljesaus. Hvis du er glad i iskrem, velg mindre usunne varianter. Det er flere sukkerfrie alternativer å velge mellom; den nye Dream Salt Karamell er veldig god. Drikk mye vann. Erstatt brus med Fun Light eller Farris. Drikk små mengder lettbrus. Spis mye proteiner, f. eks. egg, kyllingfilet, bønner, linser, karbonadedeig, magert kjøtt av svin. Spis mindre måltider, men oftere. Få tatt en blodprøve hos fastlegen, og sjekk om du mangler noen vitaminer eller mineraler. Drikk mye vann. Og, som du sikkert vet; ikke spis flere kalorier enn du forbrenner. Anonymkode: 77336...659
AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #16 Skrevet 24. april 2020 Tusen takk for mange gode tips og forslag! Anonymkode: 50993...761
AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #17 Skrevet 24. april 2020 På 21.4.2020 den 19.45, AnonymBruker skrev: Hvordan går jeg gradvis vekk fra usunn mat til sunnere mat? Føler det blir for mye på en gang om jeg skal tømme skap og skuffer for alt mulig og kjøpe inn bestemte matvarer. Syns det blir for mye å gape over av forandringer. Noen tips for hvordan jeg kan løse dette steg for steg? Hva burde mitt første valg være? Fungerer det å kutte kun snop først, fokusere på å kutte det og klare meg uten det for 2 uker før jeg tar neste steg og deretter kutte ut andre sukkerholdige matvarer? Er så lei nå av å drasse på 30 kg for mye. Anonymkode: 50993...761 Du kommer langt med å kutte ut godteri og brus så det vil selvsagt ha en effekt. Ikke bare på vekta men på både hodet og energien din også. Men ikke bli fanatisk, da mister man gjerne motivasjonen om man skal leve på kanonform og ikke noe seg noe. Sunn mat trenger heller ikke være kjedelig mat. Anonymkode: 60a4c...47e
AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #18 Skrevet 24. april 2020 4 minutter siden, AnonymBruker said: Du kommer langt med å kutte ut godteri og brus så det vil selvsagt ha en effekt. Ikke bare på vekta men på både hodet og energien din også. Men ikke bli fanatisk, da mister man gjerne motivasjonen om man skal leve på kanonform og ikke noe seg noe. Sunn mat trenger heller ikke være kjedelig mat. Anonymkode: 60a4c...47e Nei, heldigvis elsker jeg laks med grønssaker og fullkorn pasta feks. Jeg er altfor glad i alt av mat og søtt. Det er vel der problemet ligger. Anonymkode: 50993...761
AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #19 Skrevet 24. april 2020 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, heldigvis elsker jeg laks med grønssaker og fullkorn pasta feks. Jeg er altfor glad i alt av mat og søtt. Det er vel der problemet ligger. Anonymkode: 50993...761 Fullkornpasta er ikke sunt. Anonymkode: 8117a...f20
AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #20 Skrevet 24. april 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Fullkornpasta er ikke sunt. Anonymkode: 8117a...f20 Det er sunnere enn hvit pasta og nudler. Anonymkode: 50993...761
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå