Gå til innhold

Er tiltakene av korona virkelig verdt det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

FN estimerer at dobbelt så mange mennesker kommer til å dø av sult i år. Det er estimert at 9.1 millioner mennesker dør av sult hvert år så det blir 18.2 millioner mennesker kommer til å dø av sult i år. See på nyheter mennesker i Afrika som ikke har råd til mat fordi de er permiterte og ikke får økonomisk støtte fra staten, barn som ikke får spist i flere dager. For å ikke snakke om folk som kommer til å miste bostedet deres osv. Kanskje det beste hadde vært å bare latt viruset gå sin gang?

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Worldometer registrerer ikke kun coronasituasjonen. 3,5 mill. har dødd av sult hittil i år. Og ja, klart dette øker når folk ikke får tjent penger. 

Anonymkode: 824c2...c44

AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener nei.

Det er stort sett de syke og eldre som dør. Jeg memer man ikke burde redde folk over 60 men gi de en verdig avslutning. Slik som Italia gjorde det en stund.

Vi ofrer virkelig mye for å redde gamle og syke mennesker som hadde vært døde for lenge siden dersom de ikke hadde fått masse livsforlengende medisin. Å dø av sykdom er naturlig, hvorfor mener vi det er så ille? Det er sånn livet er!

Jeg er selv i risikosonen og er ikke redd. Dør jeg så er det faktisk helt naturlig og ikke noe å være redd for.

Anonymkode: 9c248...82c

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener nei.

Det er stort sett de syke og eldre som dør. Jeg memer man ikke burde redde folk over 60 men gi de en verdig avslutning. Slik som Italia gjorde det en stund.

Vi ofrer virkelig mye for å redde gamle og syke mennesker som hadde vært døde for lenge siden dersom de ikke hadde fått masse livsforlengende medisin. Å dø av sykdom er naturlig, hvorfor mener vi det er så ille? Det er sånn livet er!

Jeg er selv i risikosonen og er ikke redd. Dør jeg så er det faktisk helt naturlig og ikke noe å være redd for.

Grensen skulle gått ved allerede ved 60? 😢

Anonymkode: 824c2...c44

• Liker 3
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg mener nei.

Helt enig. Virker ikke som noen tenker over at sykdom og død er en naturlig del av livet. Hvor gamle skal mennesker egentlig bli? De må også tenke på å etterlate en verden som er verdt det for den yngre generasjonen. Og når man ser at flere mennesker under 50 dør som konsekvens av tiltakene, dette snakker de ikke om. Kun snakk om hvor mange som har dødd av viruset. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Redder tiltakene liv da? Virker jo som de hovedsaklig utsetter smitte og dødsfall. Vi har i allefall hatt alt for sterke tiltak her til lands i forhold til smittenivået

Anonymkode: 3ff59...9dd

• Liker 7
Skrevet
32 minutter siden, bamsemums123 said:

FN estimerer at dobbelt så mange mennesker kommer til å dø av sult i år. Det er estimert at 9.1 millioner mennesker dør av sult hvert år så det blir 18.2 millioner mennesker kommer til å dø av sult i år. See på nyheter mennesker i Afrika som ikke har råd til mat fordi de er permiterte og ikke får økonomisk støtte fra staten, barn som ikke får spist i flere dager. For å ikke snakke om folk som kommer til å miste bostedet deres osv. Kanskje det beste hadde vært å bare latt viruset gå sin gang?

Dette gjelder neppe i Norge.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, bamsemums123 skrev:

Helt enig. Virker ikke som noen tenker over at sykdom og død er en naturlig del av livet. Hvor gamle skal mennesker egentlig bli? De må også tenke på å etterlate en verden som er verdt det for den yngre generasjonen. Og når man ser at flere mennesker under 50 dør som konsekvens av tiltakene, dette snakker de ikke om. Kun snakk om hvor mange som har dødd av viruset. 

Koronaviruset kan dessverre ta livet av noen millioner på verdensbasis, men tiltakene kan komme til å koste hundrevis av millioner  av menneskeliv over flere år når man tar i betraktning alle som dør av sult, mer kriminalitet, andre sykdommer (fordi de ikke får behandling når helevesenet kun prioriterer korona) osv.

Anonymkode: 33ed1...fac

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Koronaviruset kan dessverre ta livet av noen millioner på verdensbasis, men tiltakene kan komme til å koste hundrevis av millioner  av menneskeliv over flere år når man tar i betraktning alle som dør av sult, mer kriminalitet, andre sykdommer (fordi de ikke får behandling når helevesenet kun prioriterer korona) osv.

Anonymkode: 33ed1...fac

Siden når begynte du å bry deg om dødsfall i andre land enn Norge? Jeg bare spør.

• Liker 4
Skrevet
8 minutter siden, T-Rex said:

Dette gjelder neppe i Norge.

Det gjelder selvfølgelig ikke Norge. Men hva skjer med å være egoistisk? Så lenge det ikke gjelder Norge så kan mennesker i andre land bare dø? Mennesker er mennesker og verdt uansett hvilken land de befinner seg i 

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, bamsemums123 said:

Det gjelder selvfølgelig ikke Norge. Men hva skjer med å være egoistisk? Så lenge det ikke gjelder Norge så kan mennesker i andre land bare dø? Mennesker er mennesker og verdt uansett hvilken land de befinner seg i 

Jeg bryr meg om at mennesker dør av sult. Jeg ser bare ikke noen sammenheng mellom koronatiltak vi gjør i Norge, som er det eneste vi kan kontrollere, og eventuelle resultater av koronatiltak i andre land.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, T-Rex skrev:

Jeg bryr meg om at mennesker dør av sult. Jeg ser bare ikke noen sammenheng mellom koronatiltak vi gjør i Norge, som er det eneste vi kan kontrollere, og eventuelle resultater av koronatiltak i andre land.

Vel, skal ikke se bort fra at u-hjelp er det første som kuttes hvis vi bruker opp alle penga på tiltak....
Men poenget var vel å sette koronakrisen i perspektiv ved å sammenligne med andre kriser.

Anonymkode: e3631...705

Skrevet

Å sammenligne sult og korona blir litt som epler og pærer. Det er to helt forskjellige ting, med forskjellige årsakssammenhenger og forløp, og det eneste de har felles er at folk dør av det. Man kunne like gjerne sammenlignet med drukning eller bilulykker. 

Flisespikking satt til side: Nei, jeg føler på ingen måte at tiltakene er verd det, sett i etterpåklokskapens lys. Det er tross alt en influensa vi snakker om. Jeg lurer på om vi kommer til å se de samme tiltakene neste vår, ved neste influensa. Jeg tipper nei. 

• Liker 2
Skrevet (endret)

Ja, det er verdt det, dessverre. Trist at det dør så mange flere av sult pga. økt fattigdom, men uten tiltakene så ville kostnadene vært mye høyere. Dessverre så har myndighetene gjort det riktig med å ha lock-down, men det er nødvendig for å bevare roen i befolkningen unngå store demontrasjon og opprør, for å unngå ekstremt mange flere dødsfall som følge av koronaviruset - husk at det spredde seg i rekordhøyt hastighet uten disse nåværende tiltakene og det ville ha ført til enda dypere depresjon i økonomien og det ville garantert ha gitt minst flere dødsfall. 

Det har allerede vært ekstremt store mengder av demonstrasjoner mot myndighetene til USA, Russland, Bolivia, Iran, Irak og Brasil og det å ha så store mengder av folk vil garantert gjøre at viruset sprer seg enda raskere. Kan tenke meg India står vel på tur snart. Det er snakk om mange millioner av mennesker som demonstrerer tilsammen! Det gir økt uro for den "offentlig ro" og slike tilstander kan fort føre til at det befolkningen kan ta over med makt. Det gir økt bekymring. Men, tror vi slipper unna med det her til lands.

Endret av Lasox
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, Lasox skrev:

Ja, det er verdt det, dessverre. Trist at det dør så mange flere av sult pga. økt fattigdom, men uten tiltakene så ville kostnadene vært mye høyere. Dessverre så har myndighetene gjort det riktig med å ha lock-down, men det er nødvendig for å bevare roen i befolkningen, for å unngå ekstremt mange flere dødsfall og enda dypere depresjon i økonomien.

Øh, kilde?

Hvis det hadde daua 100.000 eldre over 60 år i Norge men resten av befolkningen hadde beholdt jobbene sine og økonomien hadde gått som normalt så hadde vi ikke fått en dypere depresjon enn vi har nå. Vi hadde spart sinnsyke summen i pensjon som vi ikke hadde trengt å betale, vi hadde spart milliarder på disse smittetiltakene som vi ikke hadde gjennomført og vi hadde spart milliarder på at ikke 300.000 folk hadde søkt NAV om støtte på 3 uker... 

Depresjonen kommer ene og alene på grunn av tiltakene vi har gjennomført.

Hva har vi vunnet på dette? Spart 2000 eldre fra døden som de allikevel var 2-3år unna?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener nei.

Du er ikke helt god du? Du er kanskje et par og tjue sjøl i og med at du syns at vi skal ofre alle over 60. Skremmende tankegang! 

Anonymkode: cb066...6ad

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

En annen grunn til økt sult i Afrika er jo de bibelske gresshoppesvermene som svøper over kontinentet og spiser opp avlingene.

Huff. De har litt å styre med om dagen...

Anonymkode: 99bc3...ab0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Korona-tiltakene får langt større negative effekter enn Korona, det har vel de flest skjønt etter hvert.

Anonymkode: d74fd...fe9

• Liker 6
Skrevet
14 minutter siden, Knirke said:

Å sammenligne sult og korona blir litt som epler og pærer. Det er to helt forskjellige ting, med forskjellige årsakssammenhenger og forløp, og det eneste de har felles er at folk dør av det. Man kunne like gjerne sammenlignet med drukning eller bilulykker. 

Flisespikking satt til side: Nei, jeg føler på ingen måte at tiltakene er verd det, sett i etterpåklokskapens lys. Det er tross alt en influensa vi snakker om. Jeg lurer på om vi kommer til å se de samme tiltakene neste vår, ved neste influensa. Jeg tipper nei. 

Det blir ikke som å sammenligne eple og pære. Fordi flere kommer til å dø av sult som resultat av korona tiltakene. Folk er satt i karantene og land er i lock down pga korona frykt. dette fører jo til at folk ikke kan dra på jobb og tjene penger, dermed har de ikke råd til mat og dør av sult. Det er jo akkurat pga korona tiltakene at dobbelte kommer til å dø av sult i år. 

Skrevet

Jeg heller mer mot nei enn ja. Verdens økonomien blir kraftig påvirket av dette, da hjelper det ikke at 1 eller 2 land gjør det bra og resten ræva. Av og til må man innse at død er en del av livet og av og til urettferdig. Totalt sålangt er det ikke noe urovekkende dødsrate kontra vanlig rate. Så derfor tenker jeg at det er bedre å få situasjonen overstått raskest mulig 

• Liker 2
  • Opprett ny...