Gå til innhold

Flytte til annen by + delt foreldreansvar

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Er det noen som har erfaringer med å flytte flere timer unna den andre foreldren med barnet sitt? Jeg og far til barnet (3år) har delt foreldreomsorg men barnet har fast bosted hos meg. Jeg føler på en trang til å flytte da jeg ikke har noe som helst nettverk av verken familie eller venner her jeg bor, og jeg vil rett og slett starte på nytt. Det jeg lurer på er om jeg i det hele tatt kan flytte siden jeg og far har delt foreldreomsorg og hvordan vil dette fungere mtp savær med faren? Kan noen dele sin erfaring? 

EDIT; Kan legge til at vi allerede går i rettsmøter fordi han har prøvd å få full foreldre omsorg, papirene skrives under ganskesnart, kan han da igjen søke om full foreldreomsorg etter de papirene er skrevet under? 

Endret av privateparticle
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan flytte innen Norge hvis du varsler tre måneder i forveien. Da har far tid til å gå til sak for å overta omsorgen. Om det er noen risiko for at det skjer vet ikke jeg.

Anonymkode: 4103d...917

AnonymBruker
Skrevet

Ja, og hvis du flytter må dere dele kostnadene til samværsreiser.

AnonymBruker
Skrevet
På 21.4.2020 den 17.39, AnonymBruker skrev:

Ja, og hvis du flytter må dere dele kostnadene til samværsreiser.

Hvor står dette?

Anonymkode: d83e0...db8

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor står dette?

Barneloven.

AnonymBruker
Skrevet
På 21.4.2020 den 17.36, privateparticle skrev:

Er det noen som har erfaringer med å flytte flere timer unna den andre foreldren med barnet sitt? Jeg og far til barnet (3år) har delt foreldreomsorg men barnet har fast bosted hos meg. Jeg føler på en trang til å flytte da jeg ikke har noe som helst nettverk av verken familie eller venner her jeg bor, og jeg vil rett og slett starte på nytt. Det jeg lurer på er om jeg i det hele tatt kan flytte siden jeg og far har delt foreldreomsorg og hvordan vil dette fungere mtp savær med faren? Kan noen dele sin erfaring? 

EDIT; Kan legge til at vi allerede går i rettsmøter fordi han har prøvd å få full foreldre omsorg, papirene skrives under ganskesnart, kan han da igjen søke om full foreldreomsorg etter de papirene er skrevet under? 

Hva mener du med foreldreomsorg?
Det er juridisk snakk om foreldreansvar og hovedomsorgen (fast bosted).

Men ja, han kan saksøke deg så mye han ønsker så fremst han har gyldig meklingsattest. Har vært, og er, i retten for ørtende gang.

Anonymkode: 784e0...f2d

AnonymBruker
Skrevet

Så barnet sover ikke hos far?

Da kan du flytte, men må som nevnt over her gi varsling tre måneder før.

Dersom barnet bor noe hos far, er det delt bosted, selv om det ikke er 50/50. Da kan du flytte, men får ikke ta med barnet. 

Anonymkode: 2b0ad...910

AnonymBruker
Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dersom barnet bor noe hos far, er det delt bosted, selv om det ikke er 50/50. Da kan du flytte, men får ikke ta med barnet. 

Dette er jo bare helt feil. Delt bosted må avtales. Hvis det ikke er avtalt bor barnet der det er folkeregistrert, uansett hvor ofte det sover hos den andre forelderen.

Skrevet

Du har foreldreomsoregen. Bare ta kontakt med advokat. Resten tar retten seg av. Du kan flytte, far får kansje annenhver helg i samvær hvis du tillater det. Du får fullt bidrag. Barna får frarøvet sin far. 

Skrevet

Jeg synes ikke man skal flytte fra stedet der den andre forelderen bor så lenge den andre tar sitt ansvar. Man har valgt å få barn, valgt mann og bosted. Så man har valgt for flere år fremover bare ved et knull sagt på en ironisk måte. Man kan flytte par mil unna, og likevel samarbeide, men å flytte til den andre siden av landet synes jeg blir drøyt. Det går an for noen måneder, men da snakker man ikke flytting på permanent basis. Fedre som ikke stiller opp, reagerer likevel hvis mor flytter langt unna, ja spør hvorfor, men kanskje de har et lite farsinstinkt intakt? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
On 4/23/2020 at 2:26 PM, AnonymBruker said:

Gjør alle en tjeneste og ikke svar hvis du ikke har peiling! Har hi hovedomsorgen så kan hun flytte med barna hvor hun ønsker innenfor Norges grenser. Det ligger en varslingsplikt som må opprettholdes, slik at samværsforelder kan ta saken til retten og kreve hovedomsorg.

Anonymkode: 48858...cc0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er jo bare kaos.... Det heter foreldreansvar og hovedomsorg. Foreldreomsorg er ikke et ord i barnefordeling.

Du kan flytte, men må varsle far innen en viss tid så han rekker å ta saken til retten først. Resultatet der vet ingen før dere kommer så langt.

Anonymkode: cc0d3...2f9

AnonymBruker
Skrevet
På 23.4.2020 den 10.43, AnonymBruker skrev:

Hva mener du med foreldreomsorg?
Det er juridisk snakk om foreldreansvar og hovedomsorgen (fast bosted).

Men ja, han kan saksøke deg så mye han ønsker så fremst han har gyldig meklingsattest. Har vært, og er, i retten for ørtende gang.

Anonymkode: 784e0...f2d

Hvor mange ganger er det snakk om? Blir det ikke dyrt?har sakene blitt anket til lagmannsretten? Er det samme prosess der med vitner osv.?

AnonymBruker
Skrevet

Tenk deg godt om før du tar barnet bort fra faren sin. Er det fordi du selv ønsker å starte på nytt, synes jeg det egoistisk av deg. Prøv å skaff deg et nettverk der du allerede bor? 

Flytter du med barnet, mister barnet hele sitt nettverk, faren sin, venner og kanskje annen familie? 

Mine stebarns mor tok med barna og flyttet to timer unna barnas far, besteforeldre, stefamilie og venner, fordi hun ikke følte hun hadde venner her. Det er en STOR sorg for oss, og for barna. De ønsker selv å bo her, men er ikke gamle nok til å kunne bestemme det selv enda.

Konfliktnivået ble skyhøyt etter at hun flyttet. Far føler seg overkjørt, og det er et eneste stort styr hver gang det er samvær. Hvem skal kjøre barna frem og tilbake, ungene vil ikke hjem til mor etter samvær, de hyler og gråter. Mor påstår de trives på sitt nye hjemsted, mens barna selv sier de ikke gjør det. 

Så tenk deg om, kanskje bør du slå deg til ro med å bo der du bor nå, i noen år fremover.

Anonymkode: 0637e...66a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...