Gå til innhold

Er det virkelig på retur, eller er de altfor optimistiske?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Over hele verden ser vi rapporteringer og advarsler mot å tro at dette er mindre alvorlig enn det er. Og nå dette fra FHI.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/9v47OM/fhi-i-ny-rapport-epidemien-er-naa-paa-retur?utm_source=vgfront&utm_content=row-1

Hva holder de på med tenker jeg? Hvorfor er det forsatt forsøk på å dysse ned hvor alvorlig situasjonen er?

Siden fredag har jeg observert ut mine vinduer at fler og fler mennesker er ute. Det er fler og fler biler i trafikken. Ting er omtrent som før i gatene rundt her og i matvarebutikkene er det så mange at det er umulig å overholde 2 meters grensa.  

Det er som om fornuften og vettet forsvant med sola. Samtidig er det advarsler fra sykehus, sykehjem og aldersboliger i flere europeiske land og usa som varsler om veldig mange unge helsearbeidere som dør. Dette er unge fra 20-40 år. 

Og her slakker vi opp og tror vi har kontroll?

Jeg blir vanligvis ikke skremt og det skal virkelig veldig mye til før jeg reagerer. Under Zika, svineinfluensa, Sars, Mers osv var jeg knusende rolig og ikke bekymret.  Men dette her... Det er en helt annen verden og realitet. Å si at jeg er bekymret er en underdrivelse.

Anonymkode: 599a1...7e4

• Liker 22
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du har mer kompetanse på dette enn FHI, eller? Basert på noe du leser i VG og på Facebook?

Anonymkode: 0cb27...798

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Brannslokking. Myndighetene dysser med egne idiottiltak etter å ha kastet tusener av milliarder ut vindu over en liten forkjølelse. 

De burde enkelt å greit innrømt dette og vært fjernet. En fjert i vinden gjør omtrent like stort skade på de under 70 som Coronaviruset.

Talentløs regjering!

Anonymkode: d65ef...011

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Brannslokking. Myndighetene dysser med egne idiottiltak etter å ha kastet tusener av milliarder ut vindu over en liten forkjølelse. 

De burde enkelt å greit innrømt dette og vært fjernet. En fjert i vinden gjør omtrent like stort skade på de under 70 som Coronaviruset.

Talentløs regjering!

Ting kommer til å bli veldig mye enklere etter 27 Mai. Regjeringen har selv innrømmet at dette ikke går lenger.

Anonymkode: fcd21...d73

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er på retur for nå, men tiden er kommet for å la smitten gå sin gang (gradvis!) i samfunnet. Det går ikke an å bli kvitt det, vi må gjennom det, og hvert land prøver derfor å finne beste strategi basert på egne forutsetninger (som i Norge bl.a. innebærer relativt få respiratorer).

Anonymkode: 1cf61...c7f

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Politikerne må se på det store bildet, og det omfatter i tillegg til det medisinske også økonomiske konsekvenser etc. Full kontroll får man neppe før befolkningen er vaksinert, men fram til da må man finne en balanse som gjør at kapasiteten på sykehusene ikke sprenges samtidig som ikke økonomien går til helvete. Jeg tror mange har et inntrykk av at nå er det snart over, men faktum er vel at antall smittede og døde vil øke framover - forhåpentlig innenfor kontrollerte rammer. Det er jo derfor man slipper opp litt og litt. 

Anonymkode: 30490...8b0

• Liker 3
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Over hele verden ser vi rapporteringer og advarsler mot å tro at dette er mindre alvorlig enn det er. Og nå dette fra FHI.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/9v47OM/fhi-i-ny-rapport-epidemien-er-naa-paa-retur?utm_source=vgfront&utm_content=row-1

Hva holder de på med tenker jeg? Hvorfor er det forsatt forsøk på å dysse ned hvor alvorlig situasjonen er?

Siden fredag har jeg observert ut mine vinduer at fler og fler mennesker er ute. Det er fler og fler biler i trafikken. Ting er omtrent som før i gatene rundt her og i matvarebutikkene er det så mange at det er umulig å overholde 2 meters grensa.  

Det er som om fornuften og vettet forsvant med sola. Samtidig er det advarsler fra sykehus, sykehjem og aldersboliger i flere europeiske land og usa som varsler om veldig mange unge helsearbeidere som dør. Dette er unge fra 20-40 år. 

Og her slakker vi opp og tror vi har kontroll?

Jeg blir vanligvis ikke skremt og det skal virkelig veldig mye til før jeg reagerer. Under Zika, svineinfluensa, Sars, Mers osv var jeg knusende rolig og ikke bekymret.  Men dette her... Det er en helt annen verden og realitet. Å si at jeg er bekymret er en underdrivelse.

Åneidu, det må være fullstendig feil! INGEN under 80 år dør av dette viruset! Bare spør kvinneguiden. 

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke akkurat rart at viruset er på retur etter de massive tiltakene som har vært kjørt her til lands. Noe annet skulle jo bare mangle. Men nå blir det spennende å se om det holder seg nede, eller om siste tiders oppmyking har en negativ effekt.

Anonymkode: 5f69a...cb2

• Liker 25
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Vera skrev:

Åneidu, det må være fullstendig feil! INGEN under 80 år dør av dette viruset! Bare spør kvinneguiden. 

Folk under 80 år dør hver eneste dag av kreft, trafikkulykker, hjertesykdom og whatnot! Stenger ikke samfunnet av den grunn! 

• Liker 6
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Folk under 80 år dør hver eneste dag av kreft, trafikkulykker, hjertesykdom og whatnot! Stenger ikke samfunnet av den grunn! 

Omfg.

• Liker 28
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Du har mer kompetanse på dette enn FHI, eller? Basert på noe du leser i VG og på Facebook?

Kom an, gi deg med hersketeknikker. Enhver finner dette på seriøse nyhetsmedier i utlandet.

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Heldigvis er ikke kreft og trafikkulykker smittsomt 🙂 Men vi har tiltak mot dette også. Feks advarsler på røykpakker. Holdningskampanjer. Aldersgrenser. Trafikkregler. Påbud om setebelte etc etc.

• Liker 20
Skrevet

Med er reproduksjonstall på 0,7 ER epidemien per nå på retur, hver person smitter mindre enn 1 person. Men de sier jo også at dette er pga smitteverntiltakene, og at dette bare er første bølge av epidemien. Få nordmenn er immune, derfor vil det komme flere bølger. Jeg synes ikke de er optimistiske, de sier det som det er. Hvis alle lærer seg å lytte til alt som blir sagt/skrevet og ikke bare lese overskriften og konkludere ut i fra det, er det bare fint å lese at alt vi har ofret, har vært verd det. 

• Liker 24
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Heldigvis er ikke kreft og trafikkulykker smittsomt 🙂 Men vi har tiltak mot dette også. Feks advarsler på røykpakker. Holdningskampanjer. Aldersgrenser. Trafikkregler. Påbud om setebelte etc etc.

Folk røyker likevel, folk kjører uten belte likevel og folk driter i trafikkreglene. Hvorfor skal denne oppblåste coronakrisen være annerledes? 

• Liker 6
Skrevet

Og det må åpnes opp. Man har ikke noe valg. Det er en utopi at ingen flere skal bli smittet. Vi kan ikke ofre en hel generasjon for dette. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Example skrev:

Og det må åpnes opp. Man har ikke noe valg. Det er en utopi at ingen flere skal bli smittet. Vi kan ikke ofre en hel generasjon for dette. 

Men det er jo det vi gjør om vi åpner opp..?

Anonymkode: 6907e...73f

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Men det er jo det vi gjør om vi åpner opp..?

Anonymkode: 6907e...73f

Ikke en generasjon noen bryr seg om, tydeligvis.

Anonymkode: 9988b...546

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Smittetall < 1 = på retur. Det betyr jo ikke at det er over, det kan vi begynne å snakke om når halve befolkningen har hatt det.

Vi må leve med dette i et par år, og vi må holde samfunnet i gang samtidig.

Anonymkode: 192c6...089

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kom an, gi deg med hersketeknikker. Enhver finner dette på seriøse nyhetsmedier i utlandet.

Men å kunne gjøre faglige vurderinger krever ikke bare evnen til å lese, men også tung fagkunnskap innen medisin, epidemiologi, statistikk, immunologi - for å nevne noe. Noe FHI har. Så jeg lurer på hvilke kvalifikasjoner TS har til å uttale seg, siden hun er så sikker på at FHI tar feil? 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Bølge nr én er på retur. Som FHI spesifikt sa. Det kommer flere bølger, men forhåpentligvis rolig nok til at helsevesenet holder tritt. 

Anonymkode: 26a1a...ea7

• Liker 1
  • Opprett ny...