Gå til innhold

En ansatt har sex med sjefen, hva gjør jeg som mellomleder?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er mellomleder i en bedrift. Her om dagen fikk jeg vite at en av de ansatte driver å har sex med øverste leder. 

Jeg er ikke 100% sikker på om dette stemmer, da jeg fikk vite det av av ei venninne av ei venninne av henne. 

Jeg syns dette er helt sykt. Aldersforskjellen mellom de er 25 år. Jeg vet jo heller ikke hvorfor de gjør dette. Han er også en mann som tidligere har misbrukt makten han har. Jeg er redd for at han utnytter en 20 år gammel jente for å få sex.

Burde jeg si ifra til noen om dette? Er dette greit? Skal jeg bare late som jeg ikke vet noe?

Og hva tenker andre her om situasjonen? 

Jeg selv er helt satt ut og vet ikke hvordan jeg skal forholde meg til situasjonen.

Anonymkode: fe198...0e0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg er mellomleder i en bedrift. Her om dagen fikk jeg vite at en av de ansatte driver å har sex med øverste leder. 

Jeg er ikke 100% sikker på om dette stemmer, da jeg fikk vite det av av ei venninne av ei venninne av henne. 

Jeg syns dette er helt sykt. Aldersforskjellen mellom de er 25 år. Jeg vet jo heller ikke hvorfor de gjør dette. Han er også en mann som tidligere har misbrukt makten han har. Jeg er redd for at han utnytter en 20 år gammel jente for å få sex.

Burde jeg si ifra til noen om dette? Er dette greit? Skal jeg bare late som jeg ikke vet noe?

Jeg selv er helt satt ut og vet ikke hvordan jeg skal forholde meg til situasjonen.

Ikke bry deg.

Anonymkode: a9dad...e01

• Liker 27
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

sladderkjærring! Dette har du ikke noe med.

Anonymkode: da8dd...ac9

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det måtte gjennom to ledd før det kom til deg, så er det jo i praksis noe som "alle" vet. Eneste grunnen for å blande seg, er faktisk for å finne ut om det er maktmisbruk inne i bildet. 

Anonymkode: 3970e...f99

• Liker 15
Gjest Wincel
Skrevet (endret)

Du kan begynne å ha sex med sjefen sånn at aldersforskjellen ikke er så stor. Da har du gjort det rette. Dette handler kun om at han har tilgang til en lekker 20åring, så da må du trå til og gjøre noe.

Eventuelt kan du slutte å bry deg om hvem folk driver å har sex med

Endret av Wincel
AnonymBruker
Skrevet

Følte jeg gjorde meg veldig uklar her.

Hadde dette vært ei venninne av meg (utenfor jobb) som hadde ligget med en på 45 år, så hadde jeg ikke brydd meg. Ikke om den samme jenten lå med en 45-åring som ikke var sjefen hennes.

MEN grunnen til at jeg bryr meg, er jo fordi jeg er hennes leder, og hva om hun har blitt utsatt for sex press fra sjefen sin/vår?? føler jeg ikke bare kan «stå å se på»??? 

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Aldersforskjellen er altfor stor. Finnes det noen som er over han eller noe tillitsvalgt som du kan fortelle det til? Synes du skal fortelle hun at han har misbrukt makten før

Anonymkode: fd7b4...a60

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns du skal snakke med den over leder igjen. 

Anonymkode: b78ca...30d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har opplevd noe lignede fire ganger i min karriere som mellomleder og leder, hvor forholdene var mellom en sjef (kun i en av disse var det mellom daglig leder og ansatt, resten var litt miks mellom ansatt og diverse mellomledere, direkte ansvarlig og ikke).

Kun i den ene tilfellet dreide seg om at jenta følte seg "presset" i etterkant - og da blir det en definisjonsspørsmål om hva som egentlig skjedde. Ble en sak ut av det som ble begravd av HR.

Nummer 2 og 3 var på den verste bedriften jeg jobbet på og dreide seg om kvinner som brukte sitt "sex kapital" for å komme seg opp og frem. I begge tilfeller var det snakk om folk som forpestet stemningen på arbeidsplassen sånt ellers, selv om hun ene var ganske så flink rent faglig.

Det siste tilfellet dreide seg om bare kjemien som stemte mellom to stykker og de endte opp som samboere. Men det skapte utrolig mye sladder på kontoret spesielt når jenta karriere begynte å skyte fart (hun var meget flink men folk som ikke jobbet direkte med henne kom med sine spekulasjoner om hvorfor hun fikk mer ansvar og lønn).

Jeg ville vært MEGET forsiktig til å dra frem konklusjoner om hva som egentlig skjer. Du tenker misbruk av makt men det kan like gjerne være at det er snakk om  at det ligger helt ordinære årsaker bak.

Generelt sett så utviser din sjef utrolig fravær av profesjonalitet som er dessverre er altfor utbredt for menn som når sin midtlivskrise mens de leder norske små og mellomstore bedrifter. Ikke at de store bedriftene er skånet for dette men det finnes mekanismer som trer inn når dette begynner å skape for mye uro.

Hvis jeg var deg så ville jeg ikke synset så mye om dette da du egentlig ikke har noe med dette å gjøre, spesielt med tanke på at du har fått info via to personer og ikke har sett hva som skjer med egne øyne. Jeg ville svart annerledes hvis du selv bevitnet at han presser seg på jenta for å si det sånt.

Men hvis dette medfører at dynamikken på arbeidsplassen endres så ville jeg tenkt hvor jeg jobber og hva slags kultur dere har der du er.

Anonymkode: c697e...18b

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Tenker du skal ta en fortrolig prat med personalsjef/HR-direktør.

Dersom dette er sant så er det så langt utenfor grensene for profesjonalitet at det er imponerende. 

Anonymkode: 957d6...98d

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Følte jeg gjorde meg veldig uklar her.

Hadde dette vært ei venninne av meg (utenfor jobb) som hadde ligget med en på 45 år, så hadde jeg ikke brydd meg. Ikke om den samme jenten lå med en 45-åring som ikke var sjefen hennes.

MEN grunnen til at jeg bryr meg, er jo fordi jeg er hennes leder, og hva om hun har blitt utsatt for sex press fra sjefen sin/vår?? føler jeg ikke bare kan «stå å se på»??? 

om du ikke kan la dette ligge, så skaff deg en annen jobb. Du er ikke egnet til den jobben du nå har, om du tror du har noe ansvar for andres seksliv.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

om du ikke kan la dette ligge, så skaff deg en annen jobb. Du er ikke egnet til den jobben du nå har, om du tror du har noe ansvar for andres seksliv.

Seksliv?

Anonymkode: 8528e...e97

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ikke gjort noe med det før det evt. kom opp som en sak. Dersom han gir henne fordeler eller hun føler seg presset el.l., så kan det tas tak i. Hvis ikke er det bare sladder.

Dere har vel et regelverk mtp. forhold på jobben som du bør kjenne til? Ved min arbeidsplass er det ingenting som forhindrer noen i å date (eller ligge med) kolleger, selv om de er ett eller to hakk over eller under deg i hierarkiet. Det blir derimot et problem hvis det forhindrer nøytralitet der det er nødvendig. To ansatte på jobben innledet et forhold der de begge satt i ledergruppen, og skal stemme over de samme sakene. Der måtte en av dem si opp. 

Anonymkode: 7c7eb...c28

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

sladderkjærring! Dette har du ikke noe med.

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var da veldig aggressivt. TS er da i sin fulle rett å lure på dette uten at hun skal kalles sladrekjærring? Og hvorfor kaller du henne det, egentlig?

TS, Når det gjelder problemstillingen så må det vel strengt tatt være ulovlig/uønsket med forhold innad i bedriften for at dette skal få konsekvenser. Er det ikke det så har ikke noe ulovlig skjedd. Evt er det kanskje aldersforskjellen du synes er problemet, eller ville du vært like opprørt om det var 3 år i mellom dem? Dersom problemet bare er at du er moralsk forarget over aldersforskjellen så må du legge det bort med en gang. 

Anonymkode: 451bb...abf

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Dersom det stemmer og vedkommende tidligere har misbrukt makt tipper jeg sjefen har en personlighetsforstyrrelse. Svært vanlig blant de øverste lederne i bedrifter, dumt nok.

Anonymkode: 6a1d6...422

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette handler da ingen ting om at jeg ikke er egnet til jobben jeg har?

Jeg er bekymret for en ansatt, og spør hverdagsmennesker om råd til hva jeg skal gjøre. Dette handler ikke om sexlivet deres, det driter jeg langt faen i. 

ts

• Liker 5
Gjest WhisperingWind
Skrevet

SPØRSMÅL

Hei! Hva er loven ang å ha sex med sin sjef? Kan dette være straffbart? Jeg er en del år yngre enn han og føler meg litt utnytta og som en kasteball...

SVAR

Besvart 14.05.2019 20:50:06
Hei

Takk for at du skriver til oss.

Jeg vet lite om hva som faktisk har skjedd og hvordan det har skjedd, men det du beskriver kan etter omstendighetene falle inn under straffeloven § 295 om å skaffe seg seksuell omgang ved misbruk av stilling.

Det er altså et krav om at det foreligger misbruk av stilling, og det skal noe til før man kan si at det foreligger slikt misbruk. Hvis bestemmelsen i straffeloven kommer til anvendelse, kan den som har misbrukt sin stilling til å skaffe seg seksuell omgang straffes med fengsel inntil seks år.

Spørsmålet er jo om denne damen føler seg utnyttet eller ei. Om du er hennes leder og er oppriktig bekymret ville jeg tatt det direkte opp med henne. Si at det går rykter om at hun ligger med sjefen og du ønsker å få klarhet i situasjonen og at du har taushetsplikt med mindre hun faktisk blir misbrukt.

Sier hun at dette er et forhold og at hun er lykkelig så holder du kjeft om det.

Men noen bedrifter har nulltoleranse for sex mellom leder og ansatte og også kollegaer.

https://www.nrk.no/norge/julebordsex-kan-koste-deg-jobben-1.12081849

AnonymBruker
Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var da veldig aggressivt. TS er da i sin fulle rett å lure på dette uten at hun skal kalles sladrekjærring? Og hvorfor kaller du henne det, egentlig?

TS, Når det gjelder problemstillingen så må det vel strengt tatt være ulovlig/uønsket med forhold innad i bedriften for at dette skal få konsekvenser. Er det ikke det så har ikke noe ulovlig skjedd. Evt er det kanskje aldersforskjellen du synes er problemet, eller ville du vært like opprørt om det var 3 år i mellom dem? Dersom problemet bare er at du er moralsk forarget over aldersforskjellen så må du legge det bort med en gang. 

Anonymkode: 451bb...abf

Jeg syns ikke aldersforskjellen i seg selv er problemet, for jeg har selv ligget med fler hvor det har vært rundt 20 års aldersforskjell. Ville vært rart om jeg syns det er greit å gjøre det selv, men at det ikke er greit for andre. 

Jeg hadde nok reagert uansett alder, men jeg skal innrømme at jeg syns det er forkastelig at en voksen mann utnytter unge jenter som jobber for han (Altså noe som har skjedd tidligere. Jeg vet jo ikke med denne situasjonen). Det er noe som skurrer for meg her, da han er en veldig ekkel mann på flere måter, noe denne jenta også har sagt selv tidligere ved flere anledninger. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du blander deg borti dette, kan vel du risikere å få problemer med sjefen....?? Personlig hadde jeg ikke blandet meg inn i hva andre voksne gjorde. 20 og 45 er en helt ok aldersforskjell.

Anonymkode: 15541...ae2

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei. La de gjøre som de vil. Hun er 20år. Altså voksen. Og uansett kan dette være rykter. Pinlig å ta opp om det ikke er sant. Og uansett har ingen noe med hvem andre har sex med. 

Jeg er lei me too. Voksne kvinner klarer å stå opp for seg selv. Så om hun vil ligge seg til bedre jobb så er det hennes valg. Og uansett kan det godt hende de bare har sykt god seksuell kjemi. Trenger ikke være en kjip grunn.

Anonymkode: 8391c...ee7

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...