Gå til innhold

Sosialt akseptabelt å spørre om andre foreldre ikke jobber?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tidligere i vinter henter jeg sønnen min på skolen i 13-tiden. Da møtte jeg på en annen mor som stod i garderoben og ventet på sønnen sin. Hun startet en smalltalk med meg, men vi har såvidt vekslet noen ord før, da hennes sønn går i paralellklasden til min sønn. Så spør hun meg rett ut: «Du er bare hjemme, eller? Du jobber ikke?». Jeg ble litt perpleks, men svarte som sant er at jeg jobber 100% natt som sykepleier. Jeg opplevde dette noe ubehagelig og tenker stakkars de som er trygdede eller arbeidsledige og blir spurt rett ut om slikt. Må oppleves ekstremt kleint. Nå skjedde dette før Coronakrisen og økt arbeidsledighet og denne kvinnen er utenlandsk, så kanskje det er en kulturell greie der hun kommer fra å spørre rett ut. Nei, vi burde ha noen sosiale antenner alle sammen. 

Anonymkode: 2bb06...e10

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ser helt ærlig ikke problemet.

Anonymkode: bb0af...2b1

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Har du grublet på dette så lenge? 🤔

Hun tenkte kanskje du var hjemmeværende siden kl var 13 på dagen, kanskje hun var hjemmeværende selv. Jeg ville ikke tenkt noe mer over det, med mindre hun sa det i en nedlatende tone. Noen spør bare rett ut det de lurer på. 

Anonymkode: aee2f...bfd

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Hun prøvde å bli kjent med deg. Er heller du som ikke har sosiale antenner.

Anonymkode: 3c290...c9b

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

"Du jobber ikke du eller"

Nei, haha, det er ikke greit!

Anonymkode: 0868c...32a

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du grublet på dette så lenge? 🤔

Hun tenkte kanskje du var hjemmeværende siden kl var 13 på dagen, kanskje hun var hjemmeværende selv. Jeg ville ikke tenkt noe mer over det, med mindre hun sa det i en nedlatende tone. Noen spør bare rett ut det de lurer på. 

Anonymkode: aee2f...bfd

Har kanskje «grublet litt» for lenge på det ja. Jeg er også litt over gjennomsnittet nærtagende, men ble overrasket over at noen tørr å spørre andre rett ut om slikt. 

Ts

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Synes forresten det er noe helt annet å spørre: «Hva driver du med?» (da må man forvente alle mulige svar), «jobber du eller studerer du?». Den siste setningen er vel litt på grensa dersom man er uføretrygdet eller hjemmeværende, men mye bedre enn å spørre direkte: «Er du bare hjemme». Litt mer stigmatiserende den siste setningen. 

• Liker 9
Skrevet

Jeg skjønner godt hva du mener, faktisk, særlig hvis det blir sagt i en type tone. 

"du da, hva driver du med? Jobber du eller? " er noe helt annet enn "du jobber ikke eller? Bare hjemme?" 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Tipper dette kun har med nyanser i språket vårt. Det var en annen måte å spørre om hvorfor du kunne hente kl 13. Dersom man ikke snakker morsmålet sitt kan man jo uttrykke seg litt klønete både fordi man ikke kan språket helt, og fordi man ikke kan alle de sosiale kodene.

Anonymkode: 726ef...c95

• Liker 28
Gjest Trynefaktor
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tidligere i vinter henter jeg sønnen min på skolen i 13-tiden. Da møtte jeg på en annen mor som stod i garderoben og ventet på sønnen sin. Hun startet en smalltalk med meg, men vi har såvidt vekslet noen ord før, da hennes sønn går i paralellklasden til min sønn. Så spør hun meg rett ut: «Du er bare hjemme, eller? Du jobber ikke?». Jeg ble litt perpleks, men svarte som sant er at jeg jobber 100% natt som sykepleier. Jeg opplevde dette noe ubehagelig og tenker stakkars de som er trygdede eller arbeidsledige og blir spurt rett ut om slikt. Må oppleves ekstremt kleint. Nå skjedde dette før Coronakrisen og økt arbeidsledighet og denne kvinnen er utenlandsk, så kanskje det er en kulturell greie der hun kommer fra å spørre rett ut. Nei, vi burde ha noen sosiale antenner alle sammen. 

Jeg fikk et liknende spørsmål en gang da yngste var liten. Jeg studerte, men undervisningen startet og sluttet til forskjellige tider, slik at jeg i blant begynte sent og sluttet tidlig andre dager. Hadde og studiedager osv. 

Jeg må innrømme at jeg tok det litt ille opp, helt til hun spurte om jeg hadde lyst til å gå tur med henne og ta en kaffe en dag jeg hadde tid. 😁

Hun var arbeidsledig og kjedet seg litt på dagtid. 

Ikke ta ting så alvorlig, folk flest er ålreite. 

AnonymBruker
Skrevet

Tror det har mest med språket å gjøre. Man mister litt nyansene når man ikke snakker morsmålet sitt. Tror nok hun bare ville bli kjent. Jeg har god utdannelse og bra jobb, men er sykemeldt og blir kanskje ufør. Syns ikke det er flaut jeg, er jo ikke min skyld. Svarer bare at nei jeg jobber ikke for tiden.

Anonymkode: 336e9...5ae

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Så kjipt at det er noe "galt" med å være hjemme. Jeg sier bare "jeg studerer" om noen skulle spørre. Er trygda.

Anonymkode: 55502...1ee

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er faktisk en typisk norsk ting å bli så fornærmet over et slikt spørsmål, for i Norge er det faktisk helt utilgivelig å være hjemmeværende. Jeg har bodd årevis i utlandet, det er bare et helt vanlig spørsmål uten de samme negative assosiasjonene det har i Norge. Ettersom jeg er hjemmeværende selv, så er det altså kun hjemme i Norge at jeg unngår å si at jeg faktisk er hjemmeværende for å unngå negativ stigma. Jeg har faktisk opplevd folk som har bare gått midt i en samtale etter å ha funnet ut at jeg er hjemmeværende.. 🙄

Anonymkode: c0b0a...624

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er faktisk en typisk norsk ting å bli så fornærmet over et slikt spørsmål, for i Norge er det faktisk helt utilgivelig å være hjemmeværende. Jeg har bodd årevis i utlandet, det er bare et helt vanlig spørsmål uten de samme negative assosiasjonene det har i Norge. Ettersom jeg er hjemmeværende selv, så er det altså kun hjemme i Norge at jeg unngår å si at jeg faktisk er hjemmeværende for å unngå negativ stigma. Jeg har faktisk opplevd folk som har bare gått midt i en samtale etter å ha funnet ut at jeg er hjemmeværende.. 🙄

Enig. Så utrolig nedlatende holdning en del av oss nordmenn har. Det kunne ikke falle meg inn å dømme andre mødre/ fedre som er hjemmeværende. Jeg valgte å ha sønnen vår hjemme til han var 2 år, så jeg har vært hjemmeværende selv i 1 år. 

Ts

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at hun prøver å bli kjent eller det bare var smalltalk, men ettersom hun er utenlandsk så er det vanskelig å vite at man kan spørre om ting på forskjellige vis. Hva jobber du som, hvilken jobb har du, er du stundet, eller lignende ville vel vært bedre måter å spørre på enn å bare spørre rett ut om du bare går hjemme. Men jeg vil tro at slike nyanser i språket ikke er det enkleste å lære seg.

Anonymkode: ab041...9ba

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Nei jeg synes ikke det skal være fokus på om man jobber, spør heller hva man liker å gjøre på fritiden

Anonymkode: 32075...a0a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker said:

Enig. Så utrolig nedlatende holdning en del av oss nordmenn har. Det kunne ikke falle meg inn å dømme andre mødre/ fedre som er hjemmeværende. Jeg valgte å ha sønnen vår hjemme til han var 2 år, så jeg har vært hjemmeværende selv i 1 år. 

Ts

Og likevel blir du fornærmet over at noen spør om du er hjemme og lurer på om vedkommende mangler sosiale antenner...😐

Det er jo ganske hyklersk å si at man ikke fordømmer hjemmeværende, samtidig som man blir dødsfornærma om noen antyder i et spørsmål om man er det. 

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og likevel blir du fornærmet over at noen spør om du er hjemme og lurer på om vedkommende mangler sosiale antenner...😐

Det er jo ganske hyklersk å si at man ikke fordømmer hjemmeværende, samtidig som man blir dødsfornærma om noen antyder i et spørsmål om man er det. 

Jeg synes fortsatt ikke at det er sosialt skseptabelt å spørre rett ut, nei. Tenker at de som er hjemme og som f.eks. ønsker å få seg jobb kan bli såret. Folk som har havnet utenfor arbeidsmarkedet og som har sendt nærmere 100 søknader f.eks. Da er det sårende å bli spurt om man bare sitter hjemme. 

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg synes fortsatt ikke at det er sosialt skseptabelt å spørre rett ut, nei. Tenker at de som er hjemme og som f.eks. ønsker å få seg jobb kan bli såret. Folk som har havnet utenfor arbeidsmarkedet og som har sendt nærmere 100 søknader f.eks. Da er det sårende å bli spurt om man bare sitter hjemme. 

Så nå er du krenka på andres vegne? Tror jeg vil ha meg frabedt... 😏

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så nå er du krenka på andres vegne? Tror jeg vil ha meg frabedt... 😏

Jeg skrev det i hovedinnlegget også. «Jeg tenker på de stakkars som er trygdede eller arbeidsledige». Det står svart på hvitt i HI.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...