AnonymBruker Skrevet 21. april 2020 #1 Skrevet 21. april 2020 Per i dag er det over 400.000 permitterte eller arbeidsledige i Norge. Samtidig leser jeg om barnehager med kraftig redusert åpningstid pga lav bemanning, og skoler som kommer til å ha grupper av opptil 20 barn sammen. Hvorfor er det ikke noe fokus på å øke bemanningen i skole og barnehage midlertidig? Jeg skjønner jo at ikke alle arbeidsløse verken kan eller vil tre inn i en sånn rolle, men hvis bare 5 % av denne gruppen er kompetent og har mulighet, så er det likevel 20.000 ekstra. Jeg skjønner også at det vil kreve noe opplæring og at skoler og barnehager må få penger for å lønne ekstra personale, men det er praktiske problemer som kan løses. Hvorfor synes staten det er bedre at ansatte i skole og barnehage jobber seg ihjel og at barn og voksne utsettes for ekstra risiko pga lav bemanning, samtidig som den samme staten betaler flere hundre tusen mennesker for å gå hjemme? Synes det er rart at det ikke er mer fokus på løsninger som dette, bare fokus på å løse problemene med minimalt av menneskelige ressurser. Anonymkode: 0b275...200 6
AnonymBruker Skrevet 21. april 2020 #2 Skrevet 21. april 2020 Det lurer vi i barnehagen på også Anonymkode: c268e...d59 13
AnonymBruker Skrevet 21. april 2020 #3 Skrevet 21. april 2020 På ungdomstrinnet og VGS er det ikke bare å sette inn nye folk nå. For det første skal mange av elevene våre ha standpunkt, og det kan det ikke komme inn noen ufaglærte på tampen av året for å gjøre. Det er heller ikke kapasitet til å drive opplæring av nye folk, på toppen av alt annet. Det er slitsomt nok å få inn nye folk i starten av et skoleår, akkurat nå har jeg nok med å følge opp elevene. Anonymkode: fcf09...e2d 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2020 #4 Skrevet 21. april 2020 Fordi det koster penger. Anonymkode: 9322a...9df 9
AnonymBruker Skrevet 21. april 2020 #5 Skrevet 21. april 2020 Det hadde jo vært veldig flott det, men hvem skulle lært de opp, nå som det er så mye ekstra med grupper, vasking av både hender og overflater, leker og lekeapparater ute? Men kanskje det er det de kunne kommet å gjort, vasking, laging av mat osv? Det hadde jo hjelpa fælt😅 Anonymkode: 15752...0d1 3
AnonymBruker Skrevet 21. april 2020 #6 Skrevet 21. april 2020 Som forelder til barnehagebarn må jeg si at jeg ikke akkurat ville jublet av begeistring om barnehagen skulle fylles av umotiverte permitterte folk fra helt andre bransjer. Antakelig ville jeg holdt barnet mer hjemme. Anonymkode: 09ac0...e52 8
Jegerikkeminskyld Skrevet 21. april 2020 #7 Skrevet 21. april 2020 Merkelig, jeg har skjønt det sånn at både fast ansatte og vikarer er innkalt på jobb i barnehager for å få det til å gå opp? Har jeg misforstått?
Trimsi Skrevet 21. april 2020 #8 Skrevet 21. april 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Som forelder til barnehagebarn må jeg si at jeg ikke akkurat ville jublet av begeistring om barnehagen skulle fylles av umotiverte permitterte folk fra helt andre bransjer. Antakelig ville jeg holdt barnet mer hjemme. Anonymkode: 09ac0...e52 Helt enig med deg der. Men vi vet jo at det finnes masse dyktige vikarer der ute som blir brukt ved sykemelding og permisjon. Det å kunne økt bemanningen noe, hadde kunne hjulpet enormt. I hvert fall hadde det kunnet bety økte åpningstider.. 2
Trimsi Skrevet 21. april 2020 #9 Skrevet 21. april 2020 Akkurat nå, Jegerikkeminskyld skrev: Merkelig, jeg har skjønt det sånn at både fast ansatte og vikarer er innkalt på jobb i barnehager for å få det til å gå opp? Har jeg misforstått? Det stemmer ikke hos oss i hvert fall. Men hvis vi skulle hatt normale åpningstider 07.00 til 17.00 måtte vi selvfølgelig ha tatt inn flere vikarer.
AnonymBruker Skrevet 21. april 2020 #10 Skrevet 21. april 2020 2 minutter siden, Jegerikkeminskyld skrev: Merkelig, jeg har skjønt det sånn at både fast ansatte og vikarer er innkalt på jobb i barnehager for å få det til å gå opp? Har jeg misforstått? Det stemmer ikke. Bemanningen er normal, ingen ekstra. Anonymkode: 2d856...5df 3
Jegerikkeminskyld Skrevet 21. april 2020 #11 Skrevet 21. april 2020 Akkurat nå, Trimsi skrev: Det stemmer ikke hos oss i hvert fall. Men hvis vi skulle hatt normale åpningstider 07.00 til 17.00 måtte vi selvfølgelig ha tatt inn flere vikarer. Her jeg bor har de normale åpningstider, iallefall i de to-tre b.hagene jeg kjenner til. Det er kanskje derfor?
AnonymBruker Skrevet 21. april 2020 #12 Skrevet 21. april 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det hadde jo vært veldig flott det, men hvem skulle lært de opp, nå som det er så mye ekstra med grupper, vasking av både hender og overflater, leker og lekeapparater ute? Men kanskje det er det de kunne kommet å gjort, vasking, laging av mat osv? Det hadde jo hjelpa fælt😅 Anonymkode: 15752...0d1 Nægging, nægging, nægging hele fuckings tiden. Kan dere ikke prøve å være litt positivt innstilt?! Dere er langt fra den eneste yrkesgruppen som har fått en annerledes og mer krevende arbeidssituasjon for tiden! Anonymkode: e4f59...1dc 5
AnonymBruker Skrevet 21. april 2020 #13 Skrevet 21. april 2020 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Som forelder til barnehagebarn må jeg si at jeg ikke akkurat ville jublet av begeistring om barnehagen skulle fylles av umotiverte permitterte folk fra helt andre bransjer. Antakelig ville jeg holdt barnet mer hjemme. Anonymkode: 09ac0...e52 De skulle jo ikke passet barna, men vasket og slike ting. Hvorfor skal barnehagelærere bruke deler av arbeidsdagen på å vaske ned barnehagen? Det er ikke det de gikk tre år på universitetet for å lære. Anonymkode: cf020...b60 5
AnonymBruker Skrevet 21. april 2020 #14 Skrevet 21. april 2020 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nægging, nægging, nægging hele fuckings tiden. Kan dere ikke prøve å være litt positivt innstilt?! Dere er langt fra den eneste yrkesgruppen som har fått en annerledes og mer krevende arbeidssituasjon for tiden! Anonymkode: e4f59...1dc Vi klager over at vi ikke får brukt tiden vår på barna, er det virkelig sååå ille for deg? Anonymkode: d4050...ec6 5
AnonymBruker Skrevet 21. april 2020 #15 Skrevet 21. april 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi klager over at vi ikke får brukt tiden vår på barna, er det virkelig sååå ille for deg? Anonymkode: d4050...ec6 Ja, dere skal jo være med barna hele arbeidsdagen deres, så dere får vel mer tid med barna enn noen gang! Anonymkode: e4f59...1dc 1
Trimsi Skrevet 21. april 2020 #16 Skrevet 21. april 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Nægging, nægging, nægging hele fuckings tiden. Kan dere ikke prøve å være litt positivt innstilt?! Dere er langt fra den eneste yrkesgruppen som har fått en annerledes og mer krevende arbeidssituasjon for tiden! Anonymkode: e4f59...1dc Positivt innstilt til at bussjåfører og negledesignere som aldri har jobbet med barn, som ikke har peiling på hva som forventes av dem, skal blandes inn i en ansattgruppe? Der smitteverns regler er ekstremt strenge og der alt er snudd på hodet for barna som kommer tilbake til barnehagen. Så skal altså helt fremmede mennesker uten utdanning og erfaring få ansvar for barna?? Hadde jeg hatt barn i en slik barnehage hadde jeg protestert vilt..
AnonymBruker Skrevet 21. april 2020 #17 Skrevet 21. april 2020 2 minutter siden, Trimsi skrev: Positivt innstilt til at bussjåfører og negledesignere som aldri har jobbet med barn, som ikke har peiling på hva som forventes av dem, skal blandes inn i en ansattgruppe? Der smitteverns regler er ekstremt strenge og der alt er snudd på hodet for barna som kommer tilbake til barnehagen. Så skal altså helt fremmede mennesker uten utdanning og erfaring få ansvar for barna?? Hadde jeg hatt barn i en slik barnehage hadde jeg protestert vilt.. Jeg skjønner ikke helt hva du skriver her, mulig jeg er for trøtt nå... men smittevernsteglene i barnehagen er da virkelig ikke veldig strenge. Jeg ble ikke beroliget av reglene de har innført i vår barnehage hvertfall. Anonymkode: e4f59...1dc
AnonymBruker Skrevet 21. april 2020 #18 Skrevet 21. april 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: De skulle jo ikke passet barna, men vasket og slike ting. Hvorfor skal barnehagelærere bruke deler av arbeidsdagen på å vaske ned barnehagen? Det er ikke det de gikk tre år på universitetet for å lære. Anonymkode: cf020...b60 Hos oss må sykepleiere sprite hele avdelingen(flater, dørhåndtak, toaletter og alle kontaktflater) hver time gjennom hele arbeidsdagen i tillegg til pasienter. Er sånn for de fleste i disse dager. Anonymkode: be3d1...05f 3
AnonymBruker Skrevet 21. april 2020 #19 Skrevet 21. april 2020 10 minutter siden, Trimsi skrev: Positivt innstilt til at bussjåfører og negledesignere som aldri har jobbet med barn, som ikke har peiling på hva som forventes av dem, skal blandes inn i en ansattgruppe? Der smitteverns regler er ekstremt strenge og der alt er snudd på hodet for barna som kommer tilbake til barnehagen. Så skal altså helt fremmede mennesker uten utdanning og erfaring få ansvar for barna?? Hadde jeg hatt barn i en slik barnehage hadde jeg protestert vilt.. Håper oss ringevikarer kommer foran i rekken der, altså.. Anonymkode: 43dce...cf7
Energidronning Skrevet 21. april 2020 #20 Skrevet 21. april 2020 8 minutter siden, Trimsi skrev: Så skal altså helt fremmede mennesker uten utdanning og erfaring få ansvar for barna?? ja. dette er løsningen. folk som har lavere kompetanse, utdanning eller mindre erfaring burde jo få litt mindre lønn, men ellers det løser seg.
Anbefalte innlegg