Gå til innhold

Hva er det norske ordet for 'financial forecast'?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Takk

Anonymkode: 52bd2...983

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fant det! Det er finansiell analyse.

AnonymBruker
Skrevet

Forecast betyr prognose

Anonymkode: 3d45b...662

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forecast betyr prognose

Anonymkode: 3d45b...662

Det vet jeg, men jeg tenkte på det norske begrepet ikke oversettelsen ord for ord.

Jeg fant et sted der "financial forecast" ble oversatt til "finansiell analyse", men nå ser jeg at det finnes et annet engelsk begrep "financial analysis".

Finner ingenting som tyder på at det finnes et begrep som heter "finansiell prognose".

Jeg ser etter det norske ordet for dette: https://en.wikipedia.org/wiki/Financial_forecast

AnonymBruker
Skrevet

Hva skal du med det? Bare vite? Vi som jobber med forecast vet at det er prognose. 

Anonymkode: 120c7...27b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva skal du med det? Bare vite? Vi som jobber med forecast vet at det er prognose. 

Vil bare vite det generelt. Greit å vite de norske betegnelsene når man leser det på engelsk.

Så det er altså ikke egne begreper for dette for bedrift vs land slik som på engelsk?

AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vil bare vite det generelt. Greit å vite de norske betegnelsene når man leser det på engelsk.

Så det er altså ikke egne begreper for dette for bedrift vs land slik som på engelsk?

Hæ? Skjønner ikke hva du mener. Vi bruker forecast og latest estimate om hverandre. Aldri jobbet i norsk bedrift, og har hatt disse begrepene inne i minst tjue år. Gjelder uk, USA, Nederland, Sveits, Russland etc. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hæ? Skjønner ikke hva du mener. Vi bruker forecast og latest estimate om hverandre. Aldri jobbet i norsk bedrift, og har hatt disse begrepene inne i minst tjue år. Gjelder uk, USA, Nederland, Sveits, Russland etc. 

Jeg aner ikke. Prøver bare å forstå.

Hvorfor står det følgende på engelsk?

Sitat

A financial forecast is an estimate of future financial outcomes for a company or project.
For a country or economy, see Economic forecast.

https://en.wikipedia.org/wiki/Financial_forecast

Selvsagt mulig jeg misforstår, men betyr ikke det at "financial forecast" brukes for bedrifter og prosjekter, mens "economic forecast" for land?

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg aner ikke. Prøver bare å forstå.

Hvorfor står det følgende på engelsk?

https://en.wikipedia.org/wiki/Financial_forecast

Selvsagt mulig jeg misforstår, men betyr ikke det at "financial forecast" brukes for bedrifter og prosjekter, mens "economic forecast" for land?

🤦🏼‍♀️

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

🤦🏼‍♀️

Kan du være så snill å forklare dersom du vet det så godt? Jeg kan ingenting om økonomi som dere forstår. Hvorfor ha en negativ holdning til dem som vil lære?

Hvis det får deg til å føle deg bedre så kan du vel snakke til meg som en treåring.

• Liker 1
Gjest Paramount
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Skillet er mer praktisk enn teoretisk, basert på realiteten/den økonomiske virkeligheten. Hovedskillet går mellom mikroøkonomi og makroøkonomi. Bedrifter og husholdninger har fokus på finans, nasjoner er mer opptatt av de store økonomiske linjene og konjunkturer.

AnonymBruker
Skrevet

Forecast er prognose. Finansiell analyse er et mye mer generelt begrep, mens forecast handler spesifikt om prognose.

Anonymkode: e4c7d...733

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Paramount skrev:

Skillet er mer praktisk enn teoretisk, basert på realiteten/den økonomiske virkeligheten. Hovedskillet går mellom mikroøkonomi og makroøkonomi. Bedrifter og husholdninger har fokus på finans, nasjoner er mer opptatt av de store økonomiske linjene og konjunkturer.

Tusen takk!

Ja, jeg vet at finans er en del av økonomi som gjelder bedrifter og privatpersoner. Det jeg lurer på er om man pleier å kalle det "økonomisk prognose" for land og "finansiell prognose" for bedrifter og privatpersoner? Eller ene og alene bare prognose uavhengig av om det er for land eller bedrifter og privatpersoner?

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forecast er prognose. Finansiell analyse er et mye mer generelt begrep, mens forecast handler spesifikt om prognose.

Anonymkode: e4c7d...733

Takk!

Ok, så prognose kan inngå i en finansiell analyse?

Gjest Paramount
Skrevet (endret)
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk!

Ja, jeg vet at finans er en del av økonomi som gjelder bedrifter og privatpersoner. Det jeg lurer på er om man pleier å kalle det "økonomisk prognose" for land og "finansiell prognose" for bedrifter og privatpersoner? Eller ene og alene bare prognose uavhengig av om det er for land eller bedrifter og privatpersoner?

Det siste. Begrepene er ikke knyttet opp mot land eller bedrifter, det er innholdet i prognosen, hva tallene omhandler som er forskjellen. For multinasjonale selskaper som Apple, Mc Donalds, og for den saks skyld norske selskaper som feks Yara, Equinor, Telenor, så vil økonomiske prognoser være like relevante som finansielle prognoser. Økonomiske prognoser er ikke forbeholdt nasjoner, eller kun relevant for disse.

Endret av Paramount
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, Paramount skrev:

Det siste. Begrepene er ikke knyttet opp mot land eller bedrifter, det er innholdet i prognosen, hva tallene omhandler som er forskjellen. For multinasjonale selskaper som Apple, Mc Donalds, og for den saks skyld norske selskaper som feks Yara, Equinor, Telenor, så vil økonomiske prognoser være like relevante som finansielle prognoser. Økonomiske prognoser er ikke forbeholdt nasjoner, eller kun relevant for disse.

Tusen takk for forklaring.

Hva kan være eksempler for økonomiske prognoser og finansielle prognoser innen et multinasjonalt selskap? Kan økonomisk prognose f.eks. være prognose for utgifter og inntekter for et produkt sammenlignet fra et land til et annet?

Gjest Paramount
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for forklaring.

Hva kan være eksempler for økonomiske prognoser og finansielle prognoser innen et multinasjonalt selskap? Kan økonomisk prognose f.eks. være prognose for utgifter og inntekter for et produkt sammenlignet fra et land til et annet?

Ingen årsak. Tror du bør lese deg opp, og få en klarere forståelse av de tre punktene under:

Hva er hovedinnholdet i en økonomisk prognose/en finansiell prognose.
Hvem utarbeider disse prognosene.
Hvem benytter disse prognosene.

Skrevet

med et naturlig analogi der er litt som: 

været - prognose,  

klima - mer langvarige analyse, periodiske berg- og dalbane. 

AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, Paramount skrev:

Ingen årsak. Tror du bør lese deg opp, og få en klarere forståelse av de tre punktene under:

Hva er hovedinnholdet i en økonomisk prognose/en finansiell prognose.
Hvem utarbeider disse prognosene.
Hvem benytter disse prognosene.

Ja, jeg prøver å finne ut mer om dette på nett, men det står ikke om forskjellen på de to i f.eks. store norske leksikon. Kan du anbefale en nettside der det står forklart til dem som er på nybegynner-nivå?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...