Gå til innhold

Hvorfor må alle de skoleflinke studere medisin?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vokst i et solid middelklasseområde i Oslo og har har gått i klasse med flere som har blitt leger. Hyggelige mennesker og de er sikkert flinke i jobben sin. Men hvorfor måtte de bli leger alle sammen? Er det sånn at Man må bruke karakterene man har? At man må studere det som er vanskeligst å komme inn på? 

Bare lurer. 

Anonymkode: 5262d...358

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er fordi det er status, og de har karakterer til det. Det betyr ingenting om man er interessert eller ei. Det finnes tusenvis av mennesker der ute som BURDE vært leger på bakgrunn av interesse, empati og kommunikasjonsegånskaper, men de har kanskje ikke 6 i snitt... 

Anonymkode: 3b219...52c

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Eller så har de gode karakterer, fordi de har hatt en drøm om å bli lege og dermed har jobbet hardt. 

Anonymkode: 754cf...24d

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Noen drømmer jo om å bli det, noen blir kanskje presset av familien, andre igjen velger det fordi de kan 🤷🏼‍♀️ 

Anonymkode: 3b247...411

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Leger får mye damer da. Det er vel ingen andre yrkesgrupper som sikrer en tilgang på deilige damer hele livet. Mange som har det høyt på prioriteringslista.

Anonymkode: 642c1...aec

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Det finnes tusenvis av mennesker der ute som BURDE vært leger på bakgrunn av interesse, empati og kommunikasjonsegånskaper, men de har kanskje ikke 6 i snitt... 

Uenig i dette, heldigvis så trenger man OGSÅ karakterene (kunnskapsgrunnlaget) for å kunne bli lege.

Anonymkode: 7ce8a...110

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er forventet og det er status. Andre er arvelig belasta og hadde sikkert valgt det bare ut av interesse alene om de vokste opp et annet sted. 

Anonymkode: ab2d0...c67

• Liker 1
Skrevet

Uenig i at alle gjør det.  Men vet det er vanlig i innvandrermiljø. I vårt miljø er det vel så vanlig at de skoleflinke studerer økonomi. 

AnonymBruker
Skrevet

Er vel kanskje en kombinasjon av mye forskjellig. Noen har sikkert drømt om det lenge og dermed jobbet hardt for å få karakterene som trengs, andre tar sikkert skolen lett og tenker at de likesågodt kan bruke karakterene de har fått, hos noen er det kanskje forventet at de studerer medisin osv.

Man trenger jo absolutt ikke bruke karakterene sine til å gå inn på det "beste" man kan fordi man har gode karakterer. Jeg fikk gode karakterer på videregående, men valgte å gå grunnskolelærer som kun krevde 35 skolepoeng. Fikk mange spørsmål om hvorfor jeg ikke "brukte" karakterene jeg fikk, men hos meg var det uaktuelt å søke noe med høyere poenggrense kun fordi jeg hadde mulighet.

Anonymkode: 7921a...5e7

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

datet en ufyselig legestudent en gang, kan bekrefte at det er for ingenting annet enn status og «jeg er bedre/smartere/viktigere enn deg» holdning for noen hvertfall.....

Anonymkode: a9d0c...8a2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dersom man er skoleflink så velger mange den utdanningen som er den vanskeligste å komme inn på. Det er egentlig et pussig fenomen, men jeg har selv erfart det samme.

Anonymkode: fbe7b...816

Skrevet

Ja, som noen nevner så blir jo de skoleflink leger fordi de jobber hard for å bli det. Jeg er litt uenig med at alle skoleflink blir leger. Skjenner flere som har valgt å ta en annen utdanning selv om de kunne komme inn. Det handler om interesse. Man trenger heller ikke å være skoleflink for å bli lege fordi det finnes også medisinstudiet i utlandet som er litt enklere å komme inn i forhold til Norge

AnonymBruker
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker said:

Leger får mye damer da. Det er vel ingen andre yrkesgrupper som sikrer en tilgang på deilige damer hele livet. Mange som har det høyt på prioriteringslista.

Anonymkode: 642c1...aec

Du går automatisk ut i fra at det bare er menn det er snakk om her? Du vet at det er mange flere kvinner nå som utdanner seg til leger?

Anonymkode: 0865d...cc9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Fastlege med passende full pasientliste gir en million per år i bytte mot en arbeidsuke som bare er litt lengre enn normal, og man kan skalere timene både opp og ned. Jeg vet ikke om noe annen karrierevei i Norge med så forutsigbar, høy lønn. Hadde valgt det samme om jeg hadde rulleblad til det.

Anonymkode: 7e886...112

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var skoleflink, men valgte ikke legeutdannelsen... mange som tar økonomi, jus, siv.ing eller lignende også da? Hadde aldri orket å jobbe som lege, muligens kanskje som patolog. 

Yrker går i arv. Og man velger ofte det samme som de rundt seg, eller en tilsvarende utdannelse. Det er sjeldent advokatsønnen blir fisker, liksom. 

Anonymkode: 43195...a45

AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Det er fordi det er status, og de har karakterer til det. Det betyr ingenting om man er interessert eller ei. Det finnes tusenvis av mennesker der ute som BURDE vært leger på bakgrunn av interesse, empati og kommunikasjonsegånskaper, men de har kanskje ikke 6 i snitt... 

Anonymkode: 3b219...52c

Det forklarer en del av mine dårlige opplevelser med leger.

Anonymkode: 30094...f33

AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har vokst i et solid middelklasseområde i Oslo og har har gått i klasse med flere som har blitt leger. Hyggelige mennesker og de er sikkert flinke i jobben sin. Men hvorfor måtte de bli leger alle sammen? Er det sånn at Man må bruke karakterene man har? At man må studere det som er vanskeligst å komme inn på? 

Bare lurer. 

Anonymkode: 5262d...358

Problemet er?

Anonymkode: 97b0b...694

AnonymBruker
Skrevet

Begynner å bli lenge siden "alle" de skoleflinke hadde medisin på førsteplass. Langt flere av de flinkeste går nå til teknologi/realfag, og særlig på NTNU. Industriell økonomi, datateknologi, kybernetikk, fysikk og matematikk, nanoteknologi etc. Sammenlagt er det flere flinke teknologer per kull enn det er medisinstudenter. 

Anonymkode: 78456...1b5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var skoleflink og kunne nok med litt ekstra innsats på vgs kommet inn på medisin, juss osv. Men jeg valgte et studie med lave inntakskrav istedet, fordi det var det jeg hadde lyst til å studere. Vet at jeg ikke hadde passet til å bli lege og har ingen interesse av juss. Valgte var et studie med gode jobbutsikter da, og tjener bra synes jeg (700k etter 6 år i jobb). Tror dette studiet har blitt noe mer populært da, det er høyere inntakskrav nå enn den gang jeg søkte meg inn. Var et par andre ting jeg hadde interesse for som også hadde noe høye inntakskrav (arkitektur, journalistikk og annet) men valgte bort disse fordi jeg ønsket en litt tryggere økonomisk fremtid med sikret jobb og garantert ok lønn.

Anonymkode: 611a6...1c0

AnonymBruker
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Begynner å bli lenge siden "alle" de skoleflinke hadde medisin på førsteplass. Langt flere av de flinkeste går nå til teknologi/realfag, og særlig på NTNU. Industriell økonomi, datateknologi, kybernetikk, fysikk og matematikk, nanoteknologi etc. Sammenlagt er det flere flinke teknologer per kull enn det er medisinstudenter. 

Anonymkode: 78456...1b5

Det rimer dårlig med at medisin fortsatt er det etablerte studiet med høyest opptakskrav.

Medisin har også mye høyere status i befolkningen enn realfag. Folk flest vet ikke forskjellen på Indøk på NTNU og en vanlig ingeniørgrad fra eks. OsloMet.

Anonymkode: f0ef1...1a5

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...