Gå til innhold

Tror dere jeg kan sende barnet i bhg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hun skal begynne neste uke fordi jeg hadde en ferieuke til gode, og vi ville vente litt. Hun er veldig klar, og jeg er ikke redd for å sende. Hun trenger det virkelig nå, er kun henne og hun har ikke hatt kontakt med noen andre barn siden stenging, og jeg syns hun begynner å virke nedstemt og viser tydelige tegn til at hun savner sosial omgang. 

Men, jeg er så redd jeg ikke får sende henne, da hun hoster, og har gjort det i flere uker, så jeg ser liksom ikke at det skal gå helt over til neste uke. Hun hoster "alltid", og har alltid vært sånn. Hadde barneastma da hun var liten, fikk inhalator, men det bruker vi ikke lenger og tenker hun har vokst det av seg. Men hosten er der altså omtrent konstant, spesielt i vår og sommermnd. Bhg vet jo om det, men likevel redd for at hun blir sendt hjem ved første host. Er det noe jeg kan gjøre? Får vondt av henne om hun må isoleres til august, det er ikke sunt. 

(Trenger ingen kommentarer a la prøvekanin osv, det er en helt annen diskusjon) 

Anonymkode: 6e445...9cd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Forstår problemstillingen. Hva med en legetur der han kan dokumentere at det er astmarelatert hoste? De i barnehagen kjenner vel også til det ettersom hun alltid har hatt det?

Anonymkode: 1e117...b78

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forstår problemstillingen. Hva med en legetur der han kan dokumentere at det er astmarelatert hoste? De i barnehagen kjenner vel også til det ettersom hun alltid har hatt det?

Anonymkode: 1e117...b78

Takk for forståelsen, alltid litt småredd for å bli halshugd her inne.. Ja, jeg lurte på en tur til legen, men også redd for å virke "desperat" etter å sende henne. De har vel x-antall slike henvendelser nå? Burde jeg evt ta kontakt på forhånd, eller etter at bhg evt sender hjem? Og burde jeg ta det opp med bhg på forhånd, eller vente å se om det blir en problemstilling? 

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Bhg vet om det, og kan til vanlig "spøke" ved henting om at alt har gått bra, men at hun selvsagt hoster da. (med smil rundt munnen) Likevel tror jeg det kan bli et problem nå når de skal følge veileder slavisk. Har også dessverre fått et inntrykk av at flertallet av personalet er redd og imot åpning, derfor mistenker jeg at de kommer til å sende hjem over en lav sko. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Skaff en legeerklæring på allergi. 

Anonymkode: e350e...3e7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Går hun på astmamedisin? I såfall hvorfor ikke? Da burde hun ta en tur til legen. 

Spørr de ansatte om det er greit at hun kommer 

Anonymkode: c76e2...acd

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Syns ikke det høres ut som om hun har vokst fra seg astmaen sin jeg? Stakkars, går å hoster hele tiden? Ta en legesjekk dere. 

Anonymkode: f91d6...b6c

• Liker 7
Skrevet

Hvis hun hoster hele tiden, uten å ha luftveisinfeksjon, så er det jo noe som ikke stemmer. Er du sikker på at hun faktisk har vokst av seg astmaen? Høres ikke helt sånn ut....

Og ja, det blir vanskelig for de ansatte å skulle skille denne hosten fra luftveisinfeksjon-hoste selv om de er vant til at hun hoster.

Men ta en tur til legen og snakk om hosten på generell basis, ikke i forhold til korona, barnehage eller noe sånn. Å hoste hele tiden er ikke vanlig.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Viss hun har astma og hoster skal hun ha ventoline eller lignende. Ring legen og få en time.

Hilsen mor med astmabarn som ikke hoster så lenge han får medisin. 

Anonymkode: 89183...e6d

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Vi tenkte det ikke var astma lenger fordi det ga seg på nattestid, og at det ble bedre når det ble vinter. Men det er jo noen år siden, så absolutt verdt tanken. Og så føler jeg det er litt mer slim enn tørrhoste, men vanskelig å bedømme, og vi har liksom blitt vane med at hun hoster. Hun har ikke hatt feber. Og så virker det kanskje litt rart fra bhg sitt sted, dersom hun "plutselig" har astma igjen i disse tider, men det får heller bare være 🙈 Blir nok en tur å sjekke. Takk for svar og tankevekker! Ts

Gjest WhisperingWind
Skrevet (endret)
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi tenkte det ikke var astma lenger fordi det ga seg på nattestid, og at det ble bedre når det ble vinter. Men det er jo noen år siden, så absolutt verdt tanken. Og så føler jeg det er litt mer slim enn tørrhoste, men vanskelig å bedømme, og vi har liksom blitt vane med at hun hoster. Hun har ikke hatt feber. Og så virker det kanskje litt rart fra bhg sitt sted, dersom hun "plutselig" har astma igjen i disse tider, men det får heller bare være 🙈 Blir nok en tur å sjekke. Takk for svar og tankevekker! Ts

Det er nok lurt. Det er ikke normalt å hoste hver dag. Hadde selv astma som jeg vokste av meg, men hadde astmamedisin opp i tidlig voksen alder da astmaen kunne slå ut ved anstrengelse, allergi eller stress noen ganger. Den forsvant helt da jeg var rundt 18. Så ville definitivt gitt henne ventolin hver morgen og kveld og hatt astmamedisin tilgjengelig ved hoste. 

Endret av WhisperingWind
Skrevet

De har sagt at man ikke må være redd for å ta kontakt med lege, så det synes jeg ikke du skal være. Ta kontakt og diskuter det med han/hun!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville tatt en legetime med både evt hjelp til barnet og legeerklæring 😊 også faktisk tatt kontakt med barnehagen om at du sender, men har legeerklæring. 

Anonymkode: 2c4ea...4fb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sånn er mitt astma barn. Så kom deg til legen. Jeg blir nesten sjokkert over at dere har blitt vant til hostingen uten å gjøre noe med det. 

Anonymkode: 47a71...e3f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Oppdatering:

Vi snakka med legen og fikk ny resept på ventoline :) skal prøve det en stund, og evt teste for allergi i tillegg om det ikke bedrer seg. Det var deilig. Fikk også erklæring til bhg. De var skeptiske, og sa at hun har jo ikke hatt astma før.. Så følte meg ikke så bra når jeg gikk derifra og følte meg mistrodd.. Kvier meg for å hente. 

Ts 

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke at du tør å sende barnet i bhg selv om du har snakket med legen. Hun har jo åpenbart fortsatt astma. Mitt barn har også hatt det, jeg kjenner til hvordan det er. Personer med astma er mer utsatt for å få korona (covid 19) enn hva normalt friske folk er. 

Anonymkode: a5b52...9bd

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Personer med astma er mer utsatt for å få korona (covid 19) enn hva normalt friske folk er. 

...og barn får jevnt over langt mildere forløp enn voksne. TS har til og med snakket med lege. Hvis datteren til TS var spesielt utsatt og burde skjermes mer enn andre får vi tro fastlegen ville gitt beskjed.

Makan til krisemaksimering hos enkelte...

Anonymkode: 06b43...d8b

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det tør jeg, uten problem. Astmaen skal være ganske alvorlig før det utgjør noe reell fare for barn med astma (mener det var sterke medisiner, og minst 3 innleggelser i året, du kan sjekke legeforeningen sin side, de har en god oversikt) Ellers velger vi å tro på legen vår som sier det er trygt.

Ts

• Liker 6
Skrevet

Lege!
Vi må "plutselig" utrede vår største for pollenallergi, for vanligvis bryr vi oss ikke om at nesa renner litt ekstyra om våren, hun er frisk som en fisk ellers, men nå er det jo plutselig et megaproblem og vi må hele runden gjennom fastlegen og utredning osv før vi kan komme i bhg. Artig. Kan jo ikke skryte på henne allergi uten bevis liksom, så heldigvis er legen hjelpsom og så kjapp hun kan være. Men før må MIN allergi bekreftes for å gi grunlag for å teste barnet iom at hun "bare" er snørrete. Aldri giddet å bekrefte min egen allergi heller, aldri vært så plaget at det har vært noe behov. Så dette er litt absurde tider. Men men. 

Så dere må gå til legen og få en bekreftelse på at hosten har annen årsak enn luftveisinfeksjon. Kan jo også være hun kan bli medisinert mot hosten om den plager henne. Men ellers bør det holde med å kunne forklare at hun ellers er frisk. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 23.4.2020 den 16.53, AnonymBruker skrev:

Skjønner ikke at du tør å sende barnet i bhg selv om du har snakket med legen. Hun har jo åpenbart fortsatt astma. Mitt barn har også hatt det, jeg kjenner til hvordan det er. Personer med astma er mer utsatt for å få korona (covid 19) enn hva normalt friske folk er. 

Nei! Det er ikke sånn at alle med et snev av astma er i risikogruppe. Google barnelegeforeningen og les deg opp. 

Anonymkode: b8e06...4e2

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...