Gå til innhold

Regler og rutiner for 3-åring

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva slags regler og rutiner har dere for 3-åringen deres? Vi har nokså fast leggerutine, utover det er vi dessverre hverken enig eller konsekvente. Vi har også fast vaske hender etter å ha vært ute. 30 min skjermtid rundt middagstid. Ønsker nå å få han til å vente utenfor badet når jeg dusjer eller annet. 

Jeg syns grensesetting er beinhardt! Gråting og sutring skjærer gjennom marg og bein, og jeg gir altfor fort etter, dessverre. Så nå har vi et småbarn som er vant til å få vilja si.. Hvilke regler (som overholdes) og rutiner har dere for 3-åringen deres?

Anonymkode: 68242...53a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Leggerutiner på kvelden. Når det er sagt så er det trass og testing av grenser hele veien. Krevende alder for foreldre. Min er 3,5. 4 og 5 år er mye bedre! Gleder meg

Anonymkode: ab61d...17e

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor må han vente på utsiden mens du dusjer? 

Anonymkode: cda25...f77

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor må han vente på utsiden mens du dusjer? 

Anonymkode: cda25...f77

Jeg blir spist opp av at han ikke klarer å vente. Hittil har vi tatt han med på alt som er trygt. Men føler han nå må begynne å godta at "mamma er litt opptatt, vent litt",  før jeg blir spist opp.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Sånt begynte vi med fra dag en. Det er snakk om å sette grenser for seg selv, men også å lære barnet å vente/tålmodighet. 

Men skal sies at det ikke altid fungerer her heller,  men da ser man ann barnet. For gråter barnet fordi det ikke får vilja si eller fordi det trenger den lille tiden sammen selv om man dusjer. Da er det heller viktig å prate med barnet og sette ord på de tårene. 

Har barnet en far så burde faren kunne ta seg av barnet i den lille tiden med lek eller annen underholdning. 

Akkurat som de voksne prater sammen og barna velger å avbryte da er viktig å lære barna og vente på tur. Ikke snakk om å få ungene til å være stille, men at det er normal høffelighet. 

Du må sette deg ned og forklare og forklare, bruk du form. At du ønsker tid  på badet alene fordi du skal dusje. Ikke si at barnet ikke får lov fordi ikke får lov. 

Anonymkode: d79ae...abd

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en del faste rutiner, og vi får allikevel oppleve trass altså. Har en gutt på 3,5år. Vi spiser ca på samme tid. Håndvask først. Ved bleieskift så smøres han hver gang og evt sår stelles (Han går igjennom behandling, og den kan gi sår og tørr hud, han vil ikke slutte med bleie enda, for det blir for mye, hvis ikke hadde vi lagt inn dotrening). Fast leggetid. 

Min kan fint vente mens jeg er på do, steller meg. Dusjer jeg, så kommer han inn å sier hei, og går ut igjen. Samtidig så tar jeg ikke de lange dusjene med han våken om jeg vil ha fred. De kan fint lære seg å vente, men da må man sette de til noe. 

Min får nok litt mer skjermtid enn deg, men det er og litt energiøkonomisering i bildet her. Og da bruker jeg de tidene til å gjøre det jeg skal og få litt fred. 

En treåring må fortsatt settes igang selv. 

Anonymkode: a1020...cba

Gjest Geirfuglen
Skrevet (endret)

Vi har vel ikke så veldig mange regler. Men om morgenen må han konsekvent leke litt alene mens vi drikker kaffe, før vi blir med og leker.

Må skifte bleie, vaske seg og stelle seg aller først, før vi gjør noe mer. Utsetter vi rakner det, så det må være en rutine på det.
Må sitte pent når han spiser, ikke hyle, rope, leke og grise. Alltid vaske hender før mat og når vi kommer inn. 

Må godta å være med på tur med hundene en gang om dagen, selv om han synes det er kjedelig. 
Driver nå og øver på at han skal rydde opp når han roter. Vi er med og hjelper. Vann/melk til maten, saft osv kun i helgene.

Prøver å være ganske konsekvente. Er vi uenige tar vi det ikke foran ham, men snakker om det i etterkant og hvilke regler vi skal ha.

For tiden lager vi mye avtaler. «Se ferdig den episoden, men da er det slutt. Da har vi en avtale. Er det i orden?» «Bade til pappa roper at det er mat. Da må vi ta ut vannet. Avtale?» osv. Få en bekreftelse på det. Og gi ros etterpå når han holder avtalen.

PS: når vi gir et slags ultimatum på at det er slutt da og da, er vi ekstremt konsekvente. Da har vi forberedt ham på at det snart er slutt, og da er det viktig at vi foreldre alltid, uten unntak, følger det opp. Vi passer også på å velge kamper med omhu. Lar ham få være med å bestemme ting som ikke er viktig, f.eks om han vil ha buksa med bilder av dyr eller gravemaskiner. Gir ham ofte maks to valgmuligheter for at det ikke bare skal bli rør.

Endret av Geirfuglen
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blir spist opp av at han ikke klarer å vente. Hittil har vi tatt han med på alt som er trygt. Men føler han nå må begynne å godta at "mamma er litt opptatt, vent litt",  før jeg blir spist opp.

Dette syntes jeg er veldig lurt! De må etterhvert lære at ikke verden kretser omkring de.

Jeg tenker det er viktig med noen faste rutiner, men det er også viktig med litt fleksibilitet- barna har også godt av at ikke alt er rutiner. 

Anonymkode: 11e37...418

• Liker 2
Skrevet

Faste rutiner. Sitte ved spisebordet hver gang han skal spise. Bordskikk. Jobbe ned høflighet. Hjelpe med å rydde leker bort hver kveld. Trene på å kle av og på seg. En treåring trenger å føle at han er flink og behersker mer og mer 🙂

Gjest Albbas
Skrevet

Regler vil jeg ikke si vi har... Bare rutiner. 

Leggetid ca kl 19, der han og pappaen har fast rutine. Mye håndvaskrutine nå for tiden. Alltid gå på do før vi skal ut. Ikke ha leker ved matbordet (det er kanskje en regel? Nettopp innført hos oss). Bruke hjelm ved sykling, det er kanskje en regel? 

Men ja, har ikke så mye regler av typen "det skal og må du gjøre". Trenger jeg fred sier jeg ifra. "Nå skal jeg drikke denne koppen med kaffe, jeg kan ikke hjelpe deg før etterpå". Har en baby også så alenedusj kan jeg bare drømme om, men kaffe i fred og ro får jeg hver dag! 

Du kan fint prøve å lære han at han må vente, men det handler jo ikke om regler. Forklar at nå skal du ha tid for deg selv, og hjelp han i gang med noe annet mens han må vente. Forvent at han avbryter deg tusen ganger de første gangene. 

Gjest WhisperingWind
Skrevet

Når jeg dusjer så får han ikke være på badet. Pappa sier at nå dusjer mamma. Noen ganger sitter de utenfor. Men dess mer han innså at det var mamma sin tid dess mindre gadd han å prøve å komme inn. 

Han må pent lære seg å vente og ikke forvente at ting kun skjer på hans premisser og med tiden så har han tatt "Vent litt" som en helt. 

AnonymBruker
Skrevet

Mange gode tips her, men jeg vil bare si at det er ikke så farlig at barn gråter så lenge de får trøst. Trøst er ikke det samme som å få viljen sin. 

Dette gjelder små barn selvsagt. Det er en naturlig del av utviklingen å bli sint og lei seg når man ikke får det som man vil. Det som er lite for deg, kan være stort for barnet. Jo større barnet blir, jo mer kan man kreve at barnet ikke hyler og skriker når det ikke får det som det vil. 

Anonymkode: be238...e3d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker said:

Mange gode tips her, men jeg vil bare si at det er ikke så farlig at barn gråter så lenge de får trøst. Trøst er ikke det samme som å få viljen sin. 

Dette gjelder små barn selvsagt. Det er en naturlig del av utviklingen å bli sint og lei seg når man ikke får det som man vil. Det som er lite for deg, kan være stort for barnet. Jo større barnet blir, jo mer kan man kreve at barnet ikke hyler og skriker når det ikke får det som det vil. 

Godt og viktig poeng. Takk.

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er barnet alene når du sier han må vente utenfor? I så fall synes jeg det er for mye å forlange av en 3-åring. Hvis han er sammen med far eller andre er det helt i orden å be ham vente. 

Det er viktig å ikke forvente for mye av barnet ved å ta alle kampene samtidig. Velg dine kamper med omhu, men de du velger skal du stå i. Hvis du først har bestemt deg for at barnet må vente mens du dusjer må du være konsekvent på det. Da kan du ikke gi deg underveis fordi du ikke orker protesten. Barn trenger å lære at de ikke alltid får viljen sin. 

Anonymkode: b489f...39a

AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Er barnet alene når du sier han må vente utenfor? I så fall synes jeg det er for mye å forlange av en 3-åring. Hvis han er sammen med far eller andre er det helt i orden å be ham vente. 

Det er viktig å ikke forvente for mye av barnet ved å ta alle kampene samtidig. Velg dine kamper med omhu, men de du velger skal du stå i. Hvis du først har bestemt deg for at barnet må vente mens du dusjer må du være konsekvent på det. Da kan du ikke gi deg underveis fordi du ikke orker protesten. Barn trenger å lære at de ikke alltid får viljen sin. 

Anonymkode: b489f...39a

Begynte med det akkurat idag. Han sto alene utenfor døra og klagde sin nød.

AnonymBruker
Skrevet

Han får ikke sitte på fanget når vi spiser. Får ikke klatre på bordet, må si takk for maten, må sette på plass utesko og klær. Er det jeg kommer på nå...

Anonymkode: 2e9b2...5b9

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Han får ikke sitte på fanget når vi spiser. Får ikke klatre på bordet, må si takk for maten, må sette på plass utesko og klær. Er det jeg kommer på nå...

Så morsomt hvor forskjellig man er:) Her er sitte på fanget under måltid helt ok. 

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig. Sier ofte nei, men trøster hvis de blir lei seg pga det. Hyling gjør at det værtfall blir nei.. Hyling er dobbelnei 😅

Anonymkode: 6c4d4...c90

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så morsomt hvor forskjellig man er:) Her er sitte på fanget under måltid helt ok. 

Er mer det at jeg ikke får spist og drukket da, varm kaffe og sprelsk unge er dårlig kombo... +at jeg ikke orker å deale med han akkurat når jeg skal spise, da må jeg få litt fred. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Godt og viktig poeng. Takk.

No probs! Tror vi alle har vært der du er en gang.

Vil legge til at du ikke må ha dårlig samvittighet for å sette grenser. Noen tror at barn som aldri får høre nei er heldige - det er helt motsatt. Barnet ditt trenger å øve seg på å oppleve motgang for å kunne mestre det senere i livet. I tillegg er du rollemodell for barnet, når han eller hun selv har behov for å sette grenser for seg selv. 

Men begynn i det små og husk at barnet ditt er et barn og dette er nytt. Velg det som er viktig for deg og vær konsekvent på det. Og ta andre ting gradvis. Og så er det lov å be barnet om unnskyldning hvis man ble for sint, eller le litt sammen etterpå hvis man plutselig ble to trassige treåringer i gangen en mandags morgen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...