Gå til innhold

Har kosthold noe å si for HVOR kiloene forsvinner?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

La oss si at jeg spiser 1500 kcal daglig. Har det noe å si hvor disse kaloriene kommer fra? Vil et kosthold bestående av kun sunn mat få bort for eksempel mer magefett enn et kosthold som også inkluderer mer usunnheter, selv om kaloriinntaket er det samme? Tenker fett og søtsaker har en tendens til å legge seg mer på magen, samtidig skal en jo gå ned i vekt uavhengig av kosthold så lenge man går i underskudd.. eller? 

Anonymkode: 1a1d4...5f4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tror det har mer med gener å gjør, hvor det legger seg hen.. 

Anonymkode: 1cae4...075

• Liker 5
Skrevet (endret)

Et kosthold med en del proteiner kan nok hjelpe på forbrenningen.

Kontra et med for mye karbohydrater og fett.
Grunnet at kroppen bruker mer energi på og bryte ned protein og benytte seg av dette.

Det trengs mer energi og bryte ned proteiner en karbohydrater en fett fra kroppen.

Under dette prossesen danner kroppen en del varme.

Protein kan øke forbrenningen.

Styrketrening kan også ha en effekt ved og stramme opp spesifike områder.

Kan vi velge hvor fettet skal forbrennes?

https://evolution.evofitness.no/2017/8/14/kan-vi-velge-hvor-fettet-skal-forbrennes/

Endret av Sunset90
Skrevet

Nei, ja nei. 
Et kosthold med godt med proteiner gir større fetttap. Et kosthold på 1500 kcal vil stresse kroppen og det vil igjen trigge stresshormoner som får fettlagringen til å øke, så etter 10 uker på et slikt lavt nivå vil man nok se at f.eks magefettet hvor det er mer stressenzymer vil sitte hardere enn før.

• Liker 2
Skrevet
3 timer siden, FluffyChix skrev:

Nei, ja nei. 
Et kosthold med godt med proteiner gir større fetttap. Et kosthold på 1500 kcal vil stresse kroppen og det vil igjen trigge stresshormoner som får fettlagringen til å øke, så etter 10 uker på et slikt lavt nivå vil man nok se at f.eks magefettet hvor det er mer stressenzymer vil sitte hardere enn før.

Dette er bare tull. Har du noen kilder på dette?
Magen min er helt flat, selv om jeg har gått raskt ned i vekt og hatt et stort kaloriunderskudd.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei, hvor fettet legger seg er genetisk betinget.

Når det er sagt så kan noen matvarer gjøre at du blir mer oppblåst og holder på mye vann, som gjør at du føler deg ekstra stor rundt magen.

Anonymkode: 8d0ed...6a6

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

La oss si at jeg spiser 1500 kcal daglig. Har det noe å si hvor disse kaloriene kommer fra? Vil et kosthold bestående av kun sunn mat få bort for eksempel mer magefett enn et kosthold som også inkluderer mer usunnheter, selv om kaloriinntaket er det samme? Tenker fett og søtsaker har en tendens til å legge seg mer på magen, samtidig skal en jo gå ned i vekt uavhengig av kosthold så lenge man går i underskudd.. eller? 

Ja det sier seg vel selv. Sunn mat legger seg ikke på magen på samme måte som pølser og smågodt. Jeg spiste veldig lite en periode jeg var deprimert. Det lille jeg spiste var drittmat fordi jeg ikke orket lage ordentlig. Og jeg gikk ikke ned en kg. Jeg la faktisk på meg litt, selv om jeg spiste mye mindre mat enn jeg pleide. 

Vil du gå ned i vekt så start med styrketrening. Og kutt ned på karbohydrater som pasta. Og sukker- jeg merker veldig forskjell på magen når jeg drikker mye brus kontra lite. 

Anonymkode: ded6f...e1a

• Liker 2
Skrevet

Nei. Det har ingen ting å si for vektnedgang. Det er kalorier inn og ut som avgjør hvor mye du går ned. Om det er sunt, er en annen diskusjon. Hvor på kroppen du legger på deg er genetisk betinget og man kan ikke punktslanke seg.

• Liker 1
Skrevet
55 minutter siden, Tyah skrev:

Dette er bare tull. Har du noen kilder på dette?
Magen min er helt flat, selv om jeg har gått raskt ned i vekt og hatt et stort kaloriunderskudd.

Det er ikke bare tull. Noen har "bedre genetikk" enn andre. Vi har to stresshormoner, kortisol og adrenalin. Begge disse skal vi ha i noen mengder, det er når stress over tid er tilstede at det blir vanskeligere. Du kan ikke bruke deg selv som forskningsobjekt alene eller avvise som tull fordi du mener du har flat mage etter kronisk stort kaloriunderskudd. Du må ha større empiri for å vise casus. Og casus er at stort kaloriunderskudd over tid øker stresshormoner og fettlagringshormoner.  Kronisk stress fører til økte nivåer av kortisol. Dette medfører igjen en økning av insulinnivåene som både øker blodtrykk og bidrar til økt abdominal fettlagring. Man kan hjelpe disse ved hjelp av godt sammensatte dietter MEN for de aller fleste vil et kronisk lavt kaloriunderskudd over tid føre til vanskeligere fett-tap, spesielt i mageregionen hvor det er beviselig flere av fettlagringsensym.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, FluffyChix skrev:

Du må ha større empiri for å vise casus. 

Så flott at du nevner empiri. Da kan du vel vise oss noen kilder i samme slengen? Et par lenker holder. 

Anonymkode: d228c...200

AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

En kalori er en kalori. Det er veldig viktig å huske! 

En kalori fra potetgull ikke større enn en kalori fra salatblad. Du kan spise 1500 kalorier hvor inntaket kun er sjokolade og potetgull, og du vil gå ned i vekt. Hvor gunstig dette er, det er en annen sak. Fett og søtsaker har ikke en tendens til å legge seg på magen, nei. Du kan ikke punktslanke kroppen basert på hva du spiser. Hvor fettet legger seg først og mest, er genetisk og avhenger bare av hvordan kroppen din er. Det har ingenting med maten å gjøre. Noen sier at nøtter er sunt, mens andre sier det er usunt pga det høye kaloriinnholdet. Noen sier banan er sunt, mens andre sier det er usunt pga det høye sukkerinnholdet. Sunt har mange betydninger. Jeg definerer sunt kosthold som et næringsrikt kosthold, ergo så er nøtter og banan en del av dette kostholdet, ettersom det er næringsrike matvarer. 

Du går ned i vekt om du ligger i kaloriunderskudd. Her er litt lesestoff til deg, trådstarter:
https://www.elitept.no/blogg/beste-artikkel-om-vektnedgang-noensinne
https://nhi.no/trening/aktivitet-og-helse/fysisk-aktivitet-og-helse/overvekt-og-slanking-hvordan-lykkes/
https://www.flexikost.no/blogg/derfor-går-du-ikke-ned-i-vekt

16 timer siden, FluffyChix skrev:

Nei, ja nei. 

Dette er så tullete som det går an å bli. 

Anonymkode: c3103...6fb

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

En kalori er en kalori. Det er veldig viktig å huske! 

En kalori fra potetgull ikke større enn en kalori fra salatblad. Du kan spise 1500 kalorier hvor inntaket kun er sjokolade og potetgull, og du vil gå ned i vekt. Hvor gunstig dette er, det er en annen sak. Fett og søtsaker har ikke en tendens til å legge seg på magen, nei. Du kan ikke punktslanke kroppen basert på hva du spiser. Hvor fettet legger seg først og mest, er genetisk og avhenger bare av hvordan kroppen din er. Det har ingenting med maten å gjøre. Noen sier at nøtter er sunt, mens andre sier det er usunt pga det høye kaloriinnholdet. Noen sier banan er sunt, mens andre sier det er usunt pga det høye sukkerinnholdet. Sunt har mange betydninger. Jeg definerer sunt kosthold som et næringsrikt kosthold, ergo så er nøtter og banan en del av dette kostholdet, ettersom det er næringsrike matvarer. 

Du går ned i vekt om du ligger i kaloriunderskudd. Her er litt lesestoff til deg, trådstarter:
https://www.elitept.no/blogg/beste-artikkel-om-vektnedgang-noensinne
https://nhi.no/trening/aktivitet-og-helse/fysisk-aktivitet-og-helse/overvekt-og-slanking-hvordan-lykkes/
https://www.flexikost.no/blogg/derfor-går-du-ikke-ned-i-vekt

Dette er så tullete som det går an å bli. 

Det er ikke tullete bare fordi du ikke skjønner det.

En kalori er selvfølgelig en kalori, altså den energimengde som skal til for å heve temperaturen av ett gram vann én grad Celsius, ved et trykk på én atmosfære. Men hva denne kalorien gjør med kroppen er ikke nødvendigvis den samme om den kommer fra fett, proteiner eller karbohydrater. Siden kroppen ikke er en simpel forbrenningsovn, så er det ikke så enkelt som at en kalori er en kalori i kroppen. Hva du spiser påvirker så mye i kroppen. Det påvirker hormonene dine, og hormonene dine er nesten alfa-omega. Endring i hormonene dine kan gjøre store utslag på vekt, fettlagring, NEAT, temperatur, sult, metthet, humør, fertilitet, osv. Forskjellige makroer gir forskjellige hormoner og trenger forskjellige prosesser for å fordøyes og metaboliseres. Og så er det forskjeller innenfor disse makroene også, så alle karbohydrater påvirker oss ikke likt, alle proteiner påvirker oss ikke likt og alt fett påvirker oss ikke likt.

Why I Didn’t Get Fat From Eating 5,000 Calories A Day Of A High Fat Diet
Why I Did Get Fat From Eating 5,000 Calories A Day Of A High Carb Diet
Her er det altså samme personen som spiser samme antall kcal over tid, men forskjellige makroer. Og resultatene ble ganske så forskjellige også. 

Og her er en metastudie som også sier at det betyr noe hvor kaloriene kommer fra: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5786199/

Anonymkode: 107f2...57e

• Liker 1
Skrevet

Det handler om genetikk for det meste. Men ølmage heter jo ølmage av en grunn. 🤔🤷🏼‍♀️ 

AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke tullete bare fordi du ikke skjønner det.

En kalori er selvfølgelig en kalori, altså den energimengde som skal til for å heve temperaturen av ett gram vann én grad Celsius, ved et trykk på én atmosfære. Men hva denne kalorien gjør med kroppen er ikke nødvendigvis den samme om den kommer fra fett, proteiner eller karbohydrater. Siden kroppen ikke er en simpel forbrenningsovn, så er det ikke så enkelt som at en kalori er en kalori i kroppen. Hva du spiser påvirker så mye i kroppen. Det påvirker hormonene dine, og hormonene dine er nesten alfa-omega. Endring i hormonene dine kan gjøre store utslag på vekt, fettlagring, NEAT, temperatur, sult, metthet, humør, fertilitet, osv. Forskjellige makroer gir forskjellige hormoner og trenger forskjellige prosesser for å fordøyes og metaboliseres. Og så er det forskjeller innenfor disse makroene også, så alle karbohydrater påvirker oss ikke likt, alle proteiner påvirker oss ikke likt og alt fett påvirker oss ikke likt.

Why I Didn’t Get Fat From Eating 5,000 Calories A Day Of A High Fat Diet
Why I Did Get Fat From Eating 5,000 Calories A Day Of A High Carb Diet
Her er det altså samme personen som spiser samme antall kcal over tid, men forskjellige makroer. Og resultatene ble ganske så forskjellige også. 

Og her er en metastudie som også sier at det betyr noe hvor kaloriene kommer fra: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5786199/

Anonymkode: 107f2...57e

Når det kommer til vektnedgang så er en kalori en kalori, jo. Forskjellene du snakker om utgir ikke flere titalls kilo, for å si det sånn. Klart det er forskjell på å spise 1500 kalorier med junk og 1500 kalorier med frukt og grønt. Har ikke påstått annet. Men når man skal ned i vekt så er den gylne reglen klar, at en kalori er en kalori. Om 10 personer spiser 1500 kalorier daglig så vil de ha ulik grad av vektnedgang basert på deres forutsetninger, men igjen, forskjellene er ikke så veldig ekstreme.... 

Skal man bli jævlig komplisert kan man lese seg opp på studier osv som du linker til. Det der er ting folk flest ikke trenger å bry seg om. Men for trådstarter som enkelt og greit bare skal ned i vekt, så er det greit å si at jo, en kalori er en kalori og at ved å gå ned i vekt så kommer man ekstremt langt bare med kaloriunderskudd. Om hun ikke lyver til seg selv, teller sine kalorier og spiser et næringsrikt kosthold, så vil vekta gå ned. Unntaket er om der er en underliggende sykdom, noe det i sjeldne tilfeller er...... Det er jo ikke så vanskelig i teorien. 

• Liker 1
Skrevet
19 timer siden, FluffyChix skrev:

Nei, ja nei. 

Det gjelder kanskje for noen. Men av egen erfaring har kalori-restriksjon vært veien å gå om jeg ønsker raskt vektnedgang. Man ser ikke anorektikere samle på fettet for å si det sånn. 

Skrevet
22 timer siden, FluffyChix skrev:

Det er ikke bare tull. Noen har "bedre genetikk" enn andre. Vi har to stresshormoner, kortisol og adrenalin. Begge disse skal vi ha i noen mengder, det er når stress over tid er tilstede at det blir vanskeligere. Du kan ikke bruke deg selv som forskningsobjekt alene eller avvise som tull fordi du mener du har flat mage etter kronisk stort kaloriunderskudd. Du må ha større empiri for å vise casus. Og casus er at stort kaloriunderskudd over tid øker stresshormoner og fettlagringshormoner.  Kronisk stress fører til økte nivåer av kortisol. Dette medfører igjen en økning av insulinnivåene som både øker blodtrykk og bidrar til økt abdominal fettlagring. Man kan hjelpe disse ved hjelp av godt sammensatte dietter MEN for de aller fleste vil et kronisk lavt kaloriunderskudd over tid føre til vanskeligere fett-tap, spesielt i mageregionen hvor det er beviselig flere av fettlagringsensym.

Du skriver at jeg må ha større empiri for å vise casus? Jeg nevnte bare hva som har fungert for meg, og at det er tull av deg å være såpass bastant at du skriver at: "Et kosthold med godt med proteiner gir større fetttap. Et kosthold på 1500 kcal vil stresse kroppen og det vil igjen trigge stresshormoner som får fettlagringen til å øke, så etter 10 uker på et slikt lavt nivå vil man nok se at f.eks magefettet hvor det er mer stressenzymer vil sitte hardere enn før."
Min personlige erfaring er at dette er tull. Jeg har ingen empriri å vise til, annet enn at det har fungert for meg. Men du nevner ikke så veldig mye kilder selv, du som hevder både det ene og det andre? J

Slenger meg også på det Rant skriver over her, man ser liksom ikke anorektikere samle på fett akkurat, verken på mageregionen eller andre plasser.

AnonymBruker
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Når det kommer til vektnedgang så er en kalori en kalori, jo. Forskjellene du snakker om utgir ikke flere titalls kilo, for å si det sånn. Klart det er forskjell på å spise 1500 kalorier med junk og 1500 kalorier med frukt og grønt. Har ikke påstått annet. Men når man skal ned i vekt så er den gylne reglen klar, at en kalori er en kalori. Om 10 personer spiser 1500 kalorier daglig så vil de ha ulik grad av vektnedgang basert på deres forutsetninger, men igjen, forskjellene er ikke så veldig ekstreme.... 

Skal man bli jævlig komplisert kan man lese seg opp på studier osv som du linker til. Det der er ting folk flest ikke trenger å bry seg om. Men for trådstarter som enkelt og greit bare skal ned i vekt, så er det greit å si at jo, en kalori er en kalori og at ved å gå ned i vekt så kommer man ekstremt langt bare med kaloriunderskudd. Om hun ikke lyver til seg selv, teller sine kalorier og spiser et næringsrikt kosthold, så vil vekta gå ned. Unntaket er om der er en underliggende sykdom, noe det i sjeldne tilfeller er...... Det er jo ikke så vanskelig i teorien. 

Anonyom...57e har helt rett. Hverken når det gjelder å gå opp eller ned i vekt er det så enkelt som at "en kalori er en kalori." Enkelt sagt blir man ikke feit av å spise for mye protein feks (kanskje, hvis man klarer å drikke 10 liter proteinshake i tillegg til et fullverdig kosthold). Forskjellige næringsstoffer har så forskjellig innvirkning på kroppen at å se på kalorier nesten blir meningsløst i sammenligning. Det er en ekstremt stor forskjell på om det du spiser gir deg høyt insulinnivå, feks, og det betyr også ekstremt mye hvor ofte du spiser. Å spise litt sukker hver andre time vil ha en HELT annen virkning på kroppen din enn å spise ett stort måltid av biff og salat, selv om du spiser flere kalorier med biffen. Selvsagt går man ned i vekt med kaloriunderskudd, altså at man bruker mer energi enn man forbrenner, men det er ikke likegyldig hvor kaloriene kommer fra. Forskjellig mat påvirker hvor mye du forbrenner, hvor mett du føler deg, hvor kroppen henter energien fra (sukker gir høyt insulin som stopper fettforbrenning, så det bør du holde så lavt som mulig), hvor mye muskelmasse du opprettholder eller øker, hvor "flink" kroppen blir til å brenne fett, veksthormoner, hvor lenge du orker å trene osv osv osv.

Kaloritelling følges som regel av sult og cravings og slapphet og krever masse kontroll, telling og viljestyrke. Det finnes bedre måter. Man kan simpelthen endre HVA man spiser og NÅR man spiser, og slippe alt det styret og likevel få både bedre, raskere og mer varige resultater.

For å svare TS, ja, kostholdet bestemmer i stor grad hvor kiloene forsvinner fra. Spiser du lite protein vil du miste mer muskelmasse sammen med fettet og dermed senke forbrenningen ytterligere samtidig som forholdet muskelmasse/fett ikke blir bedre. Spiser du lite karbohydrat blir kroppen flinkere til å brenne fett når du trenger energi og du vil etter hvert få mindre lyst på sukker og stivelse. Spiser du lite fett kan du redusere kaloriinntaket drastisk, men du blir fortere sulten igjen.

Anonymkode: 520f2...342

AnonymBruker
Skrevet
På 21.4.2020 den 3.53, AnonymBruker skrev:

Som utgangspunkt så vil det som regel være genetisk for fettet forsvinner først når du begynner å gå ned i vekt, på samme måte som det også er individuelt hvor fettet legger seg når man går opp i vekt. Du kan altså ikke spise på en bestemt måte eller trene på en bestemt måte for at fettet skal forsvinne fra f. eks lårene. Går du ned nok så vil det etterhvert forsvinne fra hele kroppen. 

Når du begynner å gå ned i vekt så vil kroppen gjerne forsøke å holde på fettet og den vil i stedet begynne å ta av musklene. For å opprettholde muskelmasse og forsøke å gå ned mest mulig i fett er det derfor anbefalt å trene styrke ved siden av og spise proteinrikt. I den forstand vil et proteinrik kosthold kunne ha en innvirkning på hvor vektnedgangen skjer

Anonymkode: 3c651...76a

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...