Gå til innhold

Hvis alle menn hadde dødd av en sykdom, hadde kvinner kunnet redde menneskeheten?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

La oss forestille oss et pandemi hvor alle menn i hele verden stryker med, fordi av en eller annen grunn, påvirker det ikke de som er biologisk kvinne. Kunne kvinner ha greid å redde menneskeheten ved å bruke nedfryst sperm fra spermbanken? 🤔
Jeg bare lurte fordi jeg har begynt å lese en tegneserie som heter Y The Last Man, som handler om at alle menn i hele verden, bortsett fra en, dør samtidig. Det fikk meg til å tenke på en slik scenario. 
Hvis alle kvinner hadde dødd, så hadde det i alle fall vært slutten, men kanskje vi kvinner kunne ha greid å bygge opp igjen menneskeheten hvis vi måtte. 

Anonymkode: 6ca40...f67

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi kunne jo bare ha klonet oss selv når det var på tide å få barn. Hadde sikkert klart å lage et Y-kromosom også, hvis det skulle være ønskelig. Vi har jo X'en som utgangspunkt allerede.

Anonymkode: 090d0...3e6

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi kunne jo bare ha klonet oss selv når det var på tide å få barn. Hadde sikkert klart å lage et Y-kromosom også, hvis det skulle være ønskelig. Vi har jo X'en som utgangspunkt allerede.

Anonymkode: 090d0...3e6

Vet du om et menneske som har blitt klonet? Greit nok at vi har klonet en sau, men jeg vil argumentere at vi ikke er klar for å klone mennesker. 

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det kunne vi.

Teoretisk er den situasjonen mulig ved at sykdommen angriper Y-kromosomet, men ikke i praksis tenker jeg.
Tror man ville ha sperret inn alle mannfolka for å hindre smittespredning.
En helt annen ting er at det er flere dyr enn mennesket som har Y-kromosom, det kan også bli matmangel av det

Anonymkode: 70815...c16

• Liker 1
Skrevet

Jeg får frysninger ved tanken på å klone mennesker. Og dyr. Å kødde slik med naturen slår bare tilbake på oss selv. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vet du om et menneske som har blitt klonet? Greit nok at vi har klonet en sau, men jeg vil argumentere at vi ikke er klar for å klone mennesker. 

Vi har ikke teknologien til å klone friske mennesker. 

Klonene av dyr har alle vært sykelige. 

3 timer siden, OPIgirl skrev:

Jeg får frysninger ved tanken på å klone mennesker. Og dyr. Å kødde slik med naturen slår bare tilbake på oss selv. 

Vi køddet med naturen med en gang vi begynte å redde folk fra en naturlig død. Idag har syke mulighet til å fostre opp barn. Sykelige barn overlever, og får muligheten til et liv.

Om ikke det er å kødde med naturen så vet ikke jeg. Kloning, om man hadde fått det til skikkelig, er i den sammenhengen faktisk ikke like "ille". I naturen er det mange arter som kloner seg selv. Spesielt planter, bakterier og parasitter.

Anonymkode: 2798b...fb3

• Liker 2
Skrevet (endret)

Ja, slik det er nå tror jeg det ville vært mulig. Tipper det er nok biologisk mangfold i verdens spermbanker til å kunne føde nok barn til å unngå innavl. En kraftig reduksjon utover antall menn ville det blitt, men på sikt tipper jeg det ville blitt mulig. Men det ville krevd en stamtavle ordning slik man har på husdyr for å unngå innavl og.

Endret av Fjollefyr
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mennesker generelt er svært tilpasningsdyktige. 

Ja, vi hadde klart oss. Om vi ikke hadde hatt spermbanker, så kunne vi "høstet" fra mennene som var døende eller døde.

Om ikke spermiene heller kunne brukes? De har allerede laget kjønnsceller fra hudceller fra mus som resulterte i levende avkom. Så om noe slikt hadde skjedd, hadde vel alle blitt oppfordret til å legge mannen i fryseren, eller noe. 

Anonymkode: 2798b...fb3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
På 20.4.2020 den 23.34, AnonymBruker skrev:

La oss forestille oss et pandemi hvor alle menn i hele verden stryker med, fordi av en eller annen grunn, påvirker det ikke de som er biologisk kvinne. Kunne kvinner ha greid å redde menneskeheten ved å bruke nedfryst sperm fra spermbanken? 🤔
Jeg bare lurte fordi jeg har begynt å lese en tegneserie som heter Y The Last Man, som handler om at alle menn i hele verden, bortsett fra en, dør samtidig. Det fikk meg til å tenke på en slik scenario. 
Hvis alle kvinner hadde dødd, så hadde det i alle fall vært slutten, men kanskje vi kvinner kunne ha greid å bygge opp igjen menneskeheten hvis vi måtte. 

Biologisk hadde ikke dette vært noe problem. Menneskeheten kunne lett gjenoppbygges i et sånt scenario, på mange ulike måter.

Evolusjonært er dette noe av grunnen til at bevaring av kvinner og barn instinktivt prioriteres i katastrofer og krig. Tapet av dem er mye mer alvorlig enn tapet av menn, når samfunnet/stammen skal gjenoppbygges etterpå. Om stammen inneholder 100 menn og 100 kvinner, vil tapet av 40 menn ha liten betydning på sikt, mens tapet av 40 kvinner medfører at neste generasjon blir ca 40 % mindre.

Anonymkode: 86ea1...beb

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge det er sæd i sæd banken så har ikke kvinner ikke noe behov for menn. I dagens verden trenger ikke kvinner menn for å bli gravide.

Menn er på vei ut det er det bare for menn å akseptere. 

Anonymkode: 36a3d...c6d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

En mann er nok siden det skal ikke mer enn en mann til for å befrukte alle verdens kvinner.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Så lenge det er sæd i sæd banken så har ikke kvinner ikke noe behov for menn. I dagens verden trenger ikke kvinner menn for å bli gravide.

Menn er på vei ut det er det bare for menn å akseptere. 

Et latterlig syn. Menn og kvinner har et emosjonelt behov for hverandre.

I tillegg betaler menn 70 % av velferdsstaten, som kvinner bruker mest av. Så kvinnesamfunnet hadde blitt fattig.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

En mann er nok siden det skal ikke mer enn en mann til for å befrukte alle verdens kvinner.

Genetisk sett er dette feil. Dette hadde medført så stor innavl at fremtidige generasjoner hadde vært sterkt skadet både fysisk og psykisk, inkludert omfattende sterilitet og problemer med å få barn. Så menneskeheten ville ikke kunne gjenoppbygges med kun én mann.

En slik populasjon ville sannsynligvis dødd ut på sikt.

Dette er noe mange mennesker ikke forstår når det gjelder utrydningstruede arter: blir antallet individer for lavt er arten dødsdømt, av grunnene beskrevet ovenfor,

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I tillegg betaler menn 70 % av velferdsstaten, som kvinner bruker mest av. Så kvinnesamfunnet hadde blitt fattig.

Kvinner får sitt emosjonelle behov fra andre kvinner, menn har ingenting å tilby kvinner.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Kvinner får sitt emosjonelle behov fra andre kvinner, menn har ingenting å tilby kvinner.

Et feilaktig syn.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det hadde vel vært sånn som det er blitt i krigssituasjoner (uten kjønnsnøytral verneplikt). Kvinner hadde måttet gjøre alle jobbene. Det gikk det også, selv om jeg vil tro det var noe reduksjon i produksjonen.

Anonymkode: f89e9...abc

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Et feilaktig syn.

Nevn en ting bortsett fra sperm menn har å tilby kvinner.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Et feilaktig syn.

Jeg er fryktelig lei for å si det, men få menn er gode på emosjonell omsorg.

Anonymkode: f89e9...abc

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nevn en ting bortsett fra sperm menn har å tilby kvinner.

Nytter ikke å diskutere med et så misantropisk syn.

Hva har du selv å tilby dine venner eller eventuelle kjæreste?

De fleste har noe å tilby.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du ser jo nå hva som ville skjedd. Vi ville før eller senere begynt å sperre inne menn for «deres eget beste» og så ville vi holdt dem isolert til vi var sikre på at situasjonen hadde roet seg ned. Innen situasjonen var «roet ned» (etter noen år eller tiår) ville menn trolig ha hatt en helt annen og vesentlig lavere verdi enn kvinner, så da ville vi antagelig ikke funnet tanken på å holde dem isolerte livet ut og «melket dem» det minste forkastelig. Vi ville isolert spedbarn som var gutter. Og oppført oss like irrasjonelt som vi gjør nå. Redsel tar all anstendighet fra folk.

Å være i live er ikke best case scenario. Det at folk ikke forstår det enkle faktum at å overleve ikke er verdt «enhver pris» er hovedproblemet i dagens verden. Det må en krig til før folk slutter å være redd for å dø og starter være redd for ting som faktisk er skumle.

Anonymkode: 9667b...85f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...