AnonymBruker Skrevet 20. april 2020 #1 Skrevet 20. april 2020 Bare jeg som reagerer kraftig på at jeg som lærer kan gå på jobb å være innendørs med grupper på 15 (flere går også fint) med avstand på en meter (når det går) mens i det jeg går fra jobb så må jeg holde 2 meters avstand og maks fem personer. Jeg forstår argumentet med at barn ikke blir så syke, men de bærer smitte. Jeg kjenner jeg er usikker for min egen og min families helse nå... og at jeg ofrer meg for jobben. Andre lærere som kan berolige meg? Anonymkode: 048c7...9ae 3
AnonymBruker Skrevet 21. april 2020 #2 Skrevet 21. april 2020 Jeg kan berolige deg med at det mest sannsynlig går bra, uansett hva som skjer. Tallene er på vår side. Samtidig så synes jeg den veilederen for skole er så dårlig og intetsigende at den ikke vil ha så mye å si i praksis. Alle vet hva veiledende størrelser på grupper betyr, da er det pengene som får styre og ikke kvalitet. Jeg var rolig og veldig klar for skolehverdag frem til veilederen ble publisert. Hadde forventet tydeligere retningslinjer, mindre grupper og større krav til avstand. Sånn som vi følger i resten av samfunnet. Men jeg er ikke redd. Anonymkode: c3727...876 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2020 #3 Skrevet 21. april 2020 Jeg ville vært engstelig. Veilederen legger opp til at du og din familie skal smittes. Det er villet fra regjeringens side nå, med potensielt katastrofale konsekvenser. Anonymkode: b51c7...07a 3
AnonymBruker Skrevet 21. april 2020 #4 Skrevet 21. april 2020 Det de sier er vel at gruppen kan være større så sant det er snakk om en fast gruppe (som det vil være på skolen). For øvrig holde avstand på butikken etc. og de andre du ser innimellom kan du være med inntil 5 av gangen og disse trenger ikke være de samme fra gang til gang. Anonymkode: e70f9...a25 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2020 #5 Skrevet 21. april 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Bare jeg som reagerer kraftig på at jeg som lærer kan gå på jobb å være innendørs med grupper på 15 (flere går også fint) med avstand på en meter (når det går) mens i det jeg går fra jobb så må jeg holde 2 meters avstand og maks fem personer. Jeg forstår argumentet med at barn ikke blir så syke, men de bærer smitte. Jeg kjenner jeg er usikker for min egen og min families helse nå... og at jeg ofrer meg for jobben. Andre lærere som kan berolige meg? Anonymkode: 048c7...9ae Du får trøste deg med at jeg skal på jobb og ha nærkontakt med 6 andre. Trøste, ha på fanget, hjelpe på do osv. Da blir 15 stk med 1 meter avstand ikke så ille 🙄 Anonymkode: ecff4...b7b 3
AnonymBruker Skrevet 21. april 2020 #6 Skrevet 21. april 2020 Det blir jo selvsagt ikke med en meters avstand på skolen heller selv om veilederen sier det. Skolen har også barn på fanget og trøster og klemmer Anonymkode: 048c7...9ae 3
AnonymBruker Skrevet 21. april 2020 #7 Skrevet 21. april 2020 Når skolene åpnes her blir det krise. Skolen er alt for liten for antallet elever og noe avstand kan man bare glemme. Heldigvis har vi lite smitte i området, så om det får bra er det ene og alene dette som er grunnen. Anonymkode: f2466...094
AnonymBruker Skrevet 21. april 2020 #8 Skrevet 21. april 2020 Vi har vært i en unntakstilstand, og er på vei tilbake til vanlig liv igjen. Et sted må man begynne, og da er det naturlig at de yngste barna begynner slik at foreldrene kan gå på jobb, hvis nødvendig. Foreldrene til de eldste barna kan jo jobbe fullt både hjemme eller på jobb. Nedstengningen var ikke bare for at folk ikke skulle smittes, men det var for å utsette den store smittebølgen slik at helsevesenet i hele landet var klare. Nå er de klare. Da kan vi slippe smitten litt løs. Det er når de voksne begynner å leve normalt igjen at smitten kan spre seg. Ikke når småbarna er på skole og barnehage. Ta det med ro, det kommer til å gå bra. Anonymkode: e3e2f...632 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2020 #9 Skrevet 21. april 2020 Veilederen er håpløs. Jobber på vgs, ingen begrensninger på gruppestørrelse, og elever som definitivt kan bli smittet og smitte (vet om flere som har hatt korona etter vinterferien i Østerrike). Trange ganger, må på vanlige dager smyge meg gjennom korridorer fulle av elever på vei til time. Klasserom hvor 1 m avstand er helt umulig. Underviser ikke i noe fag der vi kan ha uteskole. Om skolen blir gjenåpnet på den måten, kommer jeg til å gi f... i alle andre tiltak (bortsett fra å begrense veldig kontakt til eldre i risikogrupper for å unngå å smitte dem). Hvorfor skal jeg begrense meg i fritiden om jeg på dagtid må ha nærkontakt med over 100 elever som igjen ha nærkontakt med mange andre, og på en skole der det er over 1000 elever samlet sett? De oppfordrer oss til å være kreative... et annet ord for at de ikke setter inn noen ressurser for å beskytte oss. Anonymkode: 500a3...468 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2020 #10 Skrevet 21. april 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det de sier er vel at gruppen kan være større så sant det er snakk om en fast gruppe (som det vil være på skolen). For øvrig holde avstand på butikken etc. og de andre du ser innimellom kan du være med inntil 5 av gangen og disse trenger ikke være de samme fra gang til gang. Anonymkode: e70f9...a25 Ja, gruppene er faste, men kan bytte hver uke... Og to grupper kan være sammen, så potensielt kan du være borti veldig mange mennesker på 2-3 uker ved for eksempel mangel på fagutdannede lærere. Men, jeg prøver hardt å ikke ta alle sorgene på forskudd - jeg bare forstår ikke tankegangen. Den 7. april så sto de og sa at vi ikke skulle være redde, det vil bli tatt hensyn til smittevern. Som forelder ville jeg ikke vært helt rolig fordi gruppene er store og alt er veldig veiledende, og som lærer vet jeg at det kommer til å bli tøyd og bøyd på disse retningslinjene fordi det er mangel på folk og ingen betaler for ekstra hender. Anonymkode: c3727...876
ItchyBitchySpider Skrevet 21. april 2020 #11 Skrevet 21. april 2020 Man har ikke akkurat noe annet valg. Barna har krav på utdanning. Det er særlig viktig at de minste kommer i gang med normal undervisning igjen. Ut fra det jeg ser på Facebook, er det fleste skeptikere de samme som skriver med masse skrivefeil og formulerer seg elendig. Med mindre man er lærer eller har hatt godkjent opplegg for hjemmeundervisning tidligere, er man ikke skikket til å undervise barna over lengre tid. Det er allerede krise for norsk språk blant ungdom slik det er i dag, det samme gjelder også matte. Når gjennomsnittskarakter for elever på ungdomsskolen ligger på 3,5 i mange kommuner, er det noe som bør gjøres. Og løsningen er ikke å la foreldre med dysleksi eller total mangel på tid og erfaring å undervise barna hjemme i månedsvis. Barn i Norge har opplæringsplikt. Vanligvis skjer opplæringen på skolen i regi av utdannede lærere i henhold til offentlige planer og retningslinjer. Det er også mulig å ha barna hjemme, men da skal opplæringsplanen godkjennes på forhånd, og slike foreldre er ofte hjemmeværende. På denne måten blir undervisningen av barna riktig, og foreldrene får tilstrekkelig med tid til å drive undervisning. Det som har skjedd nå, er at alle foreldre fikk barna hjem og måtte starte hjemmeundervisning på flekken. Uten noen opplæringsplan, erfaring, mål eller veiledning. Svært mange foreldre er enten på jobb eller har hjemmekontor. Det forutsettes at foreldrene skal jobbe full tid og prestere som tidligere. Dette gjelder for eksempel ansatte ved NAV, skatteetaten og andre etater der det er viktig at folk gjør jobben sin som før. Det sier seg selv at disse menneskene ikke har tid til å sitte hjemme med barna og gå gjennom nye temaer, veilede og hjelpe med alt. Fra mange skoler er det forventet at barna har tilnærmet vanlig skoledag. Samtidig som foreldrene må jobbe de samme timene som før. Et slik opplegg går for en periode, men så begynner det å gå ut over barnas rett til utdanning av høy kvalitet. 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2020 #12 Skrevet 21. april 2020 Jeg synes det er helt tåpelig. Jeg jobber på skole og skal ha kontakt med 15 barn hver dag. Min datter skal være i en gruppe på 15 på en annen skole. Da er vi oppe i kontakt med 30 familier med en gang. Så har de fleste flere barn, som også skal være sammen med 14 andre i sine klasser. Barna har foreldre der mange sikkert jobber i helsevesenet, butikk, apotek osv. Så kommer familiene hjem til seg selv, smitter hverandre og tar smitten videre med seg. Det de planlegger nå er IKKE smittevern... Og en meters avstand er ikke gjennomførbart! I tillegg er det ikke sånn at alle barn lytter til det man ber de om å gjøre. I nesten hver klasse finnes det minst en som gjør det motsatte. Jeg VET at det kommer til å være barn som kommer til å finne det ekstremt morsomt å løpe rundt og hoste andre i ansiktet og gjøre alt for å skape «panikk». At familier med barn på skole skal holde avstand til andre på fritiden er en vits. Anonymkode: 81d69...57b 2
AnonymBruker Skrevet 21. april 2020 #13 Skrevet 21. april 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Veilederen er håpløs. Jobber på vgs, ingen begrensninger på gruppestørrelse, og elever som definitivt kan bli smittet og smitte (vet om flere som har hatt korona etter vinterferien i Østerrike). Trange ganger, må på vanlige dager smyge meg gjennom korridorer fulle av elever på vei til time. Klasserom hvor 1 m avstand er helt umulig. Underviser ikke i noe fag der vi kan ha uteskole. Om skolen blir gjenåpnet på den måten, kommer jeg til å gi f... i alle andre tiltak (bortsett fra å begrense veldig kontakt til eldre i risikogrupper for å unngå å smitte dem). Hvorfor skal jeg begrense meg i fritiden om jeg på dagtid må ha nærkontakt med over 100 elever som igjen ha nærkontakt med mange andre, og på en skole der det er over 1000 elever samlet sett? De oppfordrer oss til å være kreative... et annet ord for at de ikke setter inn noen ressurser for å beskytte oss. Anonymkode: 500a3...468 Jobber du på samme skole som meg, tro? En større vgs på Sørlandet, med mest yrkesfag? Kunne ha skrevet ordrett det du skriver, bortsett fra at jeg ikke kommer til å gi faen, siden jeg er i risikogruppe. Må sjekke med legen min om jeg kan gå på jobb. Anonymkode: d12b5...a5a 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2020 #14 Skrevet 21. april 2020 Den er som forventet, skrevet av noen folk på et kontor med mangelfull forståelse for skolehverdagen. Å bruke lærernormen som mal for gruppestørrelse er tull, for den eksisterer bare i teorien. Det betyr bare at de ikke vil bruke penger på ekstra folk, som er som forventet. Og om vi følger veiledningen og har grupper på 20, så er ikke klasserommene store nok til at de kan ha en meter mellom seg. Det blir også interessant når klasser på 30+ eventuelt skal ned til 20. Både med tanke på nok personell og rom. Det blir jo fort dobbelt så mange timer for læreren, for at elevene skal ha sine timer i mindre grupper. Og hvor skal de være? Jeg ser de nevner at man kan bruke ekstra rom, hvilke ekstra rom? Mange skoler sliter med plassproblemer allerede. Ekstra rom er en luksus vi ikke har. Som lærer er jeg også i kontakt med mange elever i løpet av uka. Jeg har over 100 elever ila uka, og selv om disse nå eventuelt er i mindre grupper, så skal jeg fortsatt bytte mellom disse gruppene. Rom må de også bytte. Så små, faste grupper i samme rom blir det definitivt ikke. Så joda, veilederen er ca like tullete som antatt. Jeg håper ledelsen velger å løse dette med å ha en dag eller to på skolen for hvert trinn, for eksempel praktisk-estetiske fag på skolen, og resten som hjemmeskole. Anonymkode: 4c820...41f 1
ItchyBitchySpider Skrevet 21. april 2020 #15 Skrevet 21. april 2020 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Den er som forventet, skrevet av noen folk på et kontor med mangelfull forståelse for skolehverdagen. Å bruke lærernormen som mal for gruppestørrelse er tull, for den eksisterer bare i teorien. Det betyr bare at de ikke vil bruke penger på ekstra folk, som er som forventet. Og om vi følger veiledningen og har grupper på 20, så er ikke klasserommene store nok til at de kan ha en meter mellom seg. Det blir også interessant når klasser på 30+ eventuelt skal ned til 20. Både med tanke på nok personell og rom. Det blir jo fort dobbelt så mange timer for læreren, for at elevene skal ha sine timer i mindre grupper. Og hvor skal de være? Jeg ser de nevner at man kan bruke ekstra rom, hvilke ekstra rom? Mange skoler sliter med plassproblemer allerede. Ekstra rom er en luksus vi ikke har. Som lærer er jeg også i kontakt med mange elever i løpet av uka. Jeg har over 100 elever ila uka, og selv om disse nå eventuelt er i mindre grupper, så skal jeg fortsatt bytte mellom disse gruppene. Rom må de også bytte. Så små, faste grupper i samme rom blir det definitivt ikke. Så joda, veilederen er ca like tullete som antatt. Jeg håper ledelsen velger å løse dette med å ha en dag eller to på skolen for hvert trinn, for eksempel praktisk-estetiske fag på skolen, og resten som hjemmeskole. Anonymkode: 4c820...41f Problemet er at hjemmeskole ikke fungerer så godt for de minste. Foreldre som er på jobb eller har hjemmekontor har verken tid eller kompetanse til å gi barna tilstrekkelig god undervisning. 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2020 #16 Skrevet 21. april 2020 36 minutter siden, ItchyBitchySpider skrev: Problemet er at hjemmeskole ikke fungerer så godt for de minste. Foreldre som er på jobb eller har hjemmekontor har verken tid eller kompetanse til å gi barna tilstrekkelig god undervisning. Jeg jobber på ungdomstrinnet, så hva som funker eller ikke på småtrinnet er ikke relevant. Jeg tror heller ikke det kommer til å foregå spesielt god undervisning framover heller, for å være ærlig. Det blir oppbevaring, hvor virvaret av organisering rundt smittevern kommer til å legge strenge føringer på hva man kan gjøre mtp undervisning. Uansett, så endrer ikke de minstes behov på det faktum at skolene settes i en vanskelig situasjon, hvor det kommuniseres at vi må følge opp smittevern, men veilederne som skal hjelpe oss er en vits. Det hjelper feks lite at de skriver at man skal bruke ledige rom, når mange skoler ikke har ledige rom. Det hjelper heller ikke at de skriver at elevene skal vaske hender opp og ned i mente, når vi har så få vasker at de kommer til å måtte stå i kø for å bruke dem. Problemet er en dobbeltkommunikasjon fra øverste hold, hvor de ber oss gjøre noe, men ikke gir oss rammene til å gjøre det eller ikke gir oss rammer som funker i praksis. Anonymkode: 4c820...41f 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2020 #17 Skrevet 21. april 2020 Sier veilederen noe om vikarer? Hvis lærer blir syk eller må være hjemme med sykt barn f.eks? Er jo ikke akkurat lett å skaffe vikarer på en helt vanlig korona fri hverdag, hvordan ordnes det nå? Virker som et veeeeeeeldig sårbart system spør du meg. Anonymkode: f227c...c10
AnonymBruker Skrevet 21. april 2020 #18 Skrevet 21. april 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sier veilederen noe om vikarer? Hvis lærer blir syk eller må være hjemme med sykt barn f.eks? Er jo ikke akkurat lett å skaffe vikarer på en helt vanlig korona fri hverdag, hvordan ordnes det nå? Virker som et veeeeeeeldig sårbart system spør du meg. Anonymkode: f227c...c10 Det eneste jeg fant i farta var at vikarer skal unngå å jobbe på flere skoler på samme dag. Og ja, det er et sårbart system. Anonymkode: 4c820...41f
AnonymBruker Skrevet 21. april 2020 #19 Skrevet 21. april 2020 Jeg reagerer på at pressekonferansen i går startet med at det skal tilsettes ekstra politi for å hjelpe til med å overholde koronasituasjonen, samt at regjeringen kommer til å bruke ressurser for å avdekke juks med tilskudd til bedrifter og. Like etter blir vi lærere kastet inn i klasserom med 15 til 20 elever som skal holde så god avstand som vi får til. Mens regjeringen helt tydelig viser at de ikke stoler på befolkningen, må vi stole på at 15-20 familier overholder smittetiltak på fritiden slik at vi ikke blir smittet. Sliter litt med den tilliten kjenner jeg... I tillegg er det viktig at vi står frem som trygge og sikre for å betrygge usikre elever. Med en samboer i risikogruppen og et barn som har vært i risikogruppen helt til hun plutselig ikke er det lengre hjemme, er jeg jammen ikke sikker på at jeg har de skuespillerferdighetene som trengs. Anonymkode: 4cb01...59e
AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #20 Skrevet 24. april 2020 På 21.4.2020 den 7.53, AnonymBruker skrev: Veilederen er håpløs. Jobber på vgs, ingen begrensninger på gruppestørrelse, og elever som definitivt kan bli smittet og smitte (vet om flere som har hatt korona etter vinterferien i Østerrike). Trange ganger, må på vanlige dager smyge meg gjennom korridorer fulle av elever på vei til time. Klasserom hvor 1 m avstand er helt umulig. Underviser ikke i noe fag der vi kan ha uteskole. Om skolen blir gjenåpnet på den måten, kommer jeg til å gi f... i alle andre tiltak (bortsett fra å begrense veldig kontakt til eldre i risikogrupper for å unngå å smitte dem). Hvorfor skal jeg begrense meg i fritiden om jeg på dagtid må ha nærkontakt med over 100 elever som igjen ha nærkontakt med mange andre, og på en skole der det er over 1000 elever samlet sett? De oppfordrer oss til å være kreative... et annet ord for at de ikke setter inn noen ressurser for å beskytte oss. Anonymkode: 500a3...468 Kanskje dere kan ha inngang til klasserommene fra vinduene eller ha friminutt til ulik tid? Det er mulig å være noe mer kreative. På 21.4.2020 den 8.40, AnonymBruker skrev: Jeg synes det er helt tåpelig. Jeg jobber på skole og skal ha kontakt med 15 barn hver dag. Min datter skal være i en gruppe på 15 på en annen skole. Da er vi oppe i kontakt med 30 familier med en gang. Så har de fleste flere barn, som også skal være sammen med 14 andre i sine klasser. Barna har foreldre der mange sikkert jobber i helsevesenet, butikk, apotek osv. Så kommer familiene hjem til seg selv, smitter hverandre og tar smitten videre med seg. Det de planlegger nå er IKKE smittevern... Og en meters avstand er ikke gjennomførbart! I tillegg er det ikke sånn at alle barn lytter til det man ber de om å gjøre. I nesten hver klasse finnes det minst en som gjør det motsatte. Jeg VET at det kommer til å være barn som kommer til å finne det ekstremt morsomt å løpe rundt og hoste andre i ansiktet og gjøre alt for å skape «panikk». At familier med barn på skole skal holde avstand til andre på fritiden er en vits. Anonymkode: 81d69...57b Hvorfor er det ikke en god ide å holde seg til nærhet med dem barna/læreren er på skole med? Hvorfor betyr det automatisk at man også må være sammen med mange andre? På 21.4.2020 den 11.36, AnonymBruker skrev: Jeg reagerer på at pressekonferansen i går startet med at det skal tilsettes ekstra politi for å hjelpe til med å overholde koronasituasjonen, samt at regjeringen kommer til å bruke ressurser for å avdekke juks med tilskudd til bedrifter og. Like etter blir vi lærere kastet inn i klasserom med 15 til 20 elever som skal holde så god avstand som vi får til. Mens regjeringen helt tydelig viser at de ikke stoler på befolkningen, må vi stole på at 15-20 familier overholder smittetiltak på fritiden slik at vi ikke blir smittet. Sliter litt med den tilliten kjenner jeg... I tillegg er det viktig at vi står frem som trygge og sikre for å betrygge usikre elever. Med en samboer i risikogruppen og et barn som har vært i risikogruppen helt til hun plutselig ikke er det lengre hjemme, er jeg jammen ikke sikker på at jeg har de skuespillerferdighetene som trengs. Anonymkode: 4cb01...59e Jeg skjønner godt at du sliter med denne tilliten pga slike innlegg som over. Jeg er ikke så nervøs for korona, men sliter med å forstå logikken til dem som tenker at hvis jeg indirekte er innenfor smitteavstand til 100 mennesker(der statistikken tyder på at det er lite risiko for smitte), kan jeg like gjerne være i direkte kontakt med 100 voksne mennesker. Anonymkode: 3de91...0ca
Anbefalte innlegg