Gå til innhold

I hvilke kommuner snakker de bokmål?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ser etter et sted å flytte og liker ikke dialekt, så lurer på hvilke kommuner det er der man snakker bokmål?

Anonymkode: 4edd9...00b

AnonymBruker
Skrevet

Bokmål er et skriftspråk. 

Anonymkode: 19475...71a

• Liker 25
Skrevet

Ingen snakker bokmål. Som nevnt er bokmål et skriftspråk.

Og alle snakker en dialekt. Du mener kanskje standard østnorsk? 

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Vi har dialekter på østlandet også. Tror ikke du finner et sted i Norge hvor man ikke snakker en eller annen form for dialekt. Det går ikke an å snakke bokmål.

Anonymkode: 12885...f22

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Alle snakker en form for dialekt, så det blir nok vanskelig for deg dette.

Anonymkode: f836c...e1c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, SPOCA skrev:

Ingen snakker bokmål. Som nevnt er bokmål et skriftspråk.

Og alle snakker en dialekt. Du mener kanskje standard østnorsk? 

Ja det var det jeg tenkte :) TS

Skrevet

Du må til Finnmark for å finne de stedene hvor folk snakker nærmest bokmål.  Kan tenke meg at grunnen er at da fornorskningen av samene tok til, var det bokmål de lærte. 

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Man snakker ikke bokmål. Det er et skriftspråk.

Anonymkode: 5f502...674

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser etter et sted å flytte og liker ikke dialekt, så lurer på hvilke kommuner det er der man snakker bokmål?

Da må du nok flytte utenlands, eventuelt bo alene et sted, uten fare for omgang med andre. 

Hva slags dialekt har du? 

Anonymkode: fd318...333

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel, blir vel Østlandet, men igjen kommer dette an på region, by osv. 

Man kan lese mer om det her: https://snl.no/østnorsk. Det kan jo også være store forskjeller innad i en by/sted/tettsted osv. Ellers er jeg enig i at mange i Finnmark snakker veldig likt bokmålet (om det skulle vært en dialekt). 

• Liker 1
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Ingen kommuner snakker bokmål.

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bokmål er et skriftspråk. 

Anonymkode: 19475...71a

Det vil ikke si at man ikke kan snakke det også. Og det er jo mange som (tilnærmet) gjør i det sentrale østlandsområdet, og noen i Finnmark.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min erfaring som utlending er at selv om dialektene i Gudbrandsdalen kan høres uforståelig ut, snakker folk nesten Bokmål på Lillehammer (selv om det er et skriftspråk).

Anonymkode: e01bf...d0f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Litt søtt at noen mener det snakkes tilnærmet likt «bokmål» på Østlandet. Et flertall snakker kanskje sånn som dere, uten at det blir bokmål av den grunn 🤣

Anonymkode: 11245...93b

• Liker 2
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Litt søtt at noen mener det snakkes tilnærmet likt «bokmål» på Østlandet. Et flertall snakker kanskje sånn som dere, uten at det blir bokmål av den grunn 🤣

Anonymkode: 11245...93b

Litt søtt at noen tror bokmål ikke kan snakkes fordi det er et skriftspråk. 

• Liker 2
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen få steder i Oslo ligner litt på bokmål, men langt fra alle. Ikke Østfold eller Vestfold (gamle). Kanskje Drammen ligner litt om du ikke bryr deg så mye om sånne tykke lyder eller slenger eller hva jeg skal kalle det. Nord-øst for Oslo er det også noen steder der det er ganske nærme bokmål(men det er kanskje bare fordi jeg som sørlending ikke klarer å høre det eller husker feil). Men det finnes ingen steder uten tilflyttere med brede dialekter, så du vil aldri slippe å høre det. 

Anonymkode: fbff4...afa

AnonymBruker
Skrevet
På 20.4.2020 den 21.57, AnonymBruker skrev:

Min erfaring som utlending er at selv om dialektene i Gudbrandsdalen kan høres uforståelig ut, snakker folk nesten Bokmål på Lillehammer (selv om det er et skriftspråk).

Anonymkode: e01bf...d0f

Stemmer bra det😅 Er fra Nord-Gudbrandsdalen og var ofte på Lillehammer under oppveksten, og fikk høre denne her noen ganger da jeg var liten:

Om en person fra Lillehammer kaster en stein i vannet så sier det «plopp», men om en fra *hjemplassen min* kaster en stein i vannet så sier det «pluhhpp»😆 De har litt dialekt på Lillehammer også, men den er ikke så fremtredende som nordover i dalen.

Tror nok de som nevner Finnmark har rett i at det er det nærmeste man kan komme bokmål som talespråk(selv om bokmål er ett skriftspråk). Egentlig litt fascinerende å tenke over hvor mye tonefallet har å si for at en dialekt blir en dialekt.

Anonymkode: 30158...247

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...