AnonymBruker Skrevet 20. april 2020 #1 Del Skrevet 20. april 2020 https://forskning.no/ntb-sykdommer-vaksiner/forskere-ser-pa-sammenheng-mellom-tuberkulosevaksine-og-lavere-koronadodelighet/1666011 I denne artikkelen sies det at forskere ser om det er en sammenheng mellom bcg vaksine (tuberkulose) og overlevelse sv covid-19. De har ingen konklusjon enda, men det skader kanskje ikke å vaksinere først som sist, i tilfelle det kan ha noe for seg? Anonymkode: b2bbb...110 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MortenMinstelønn Skrevet 20. april 2020 #2 Del Skrevet 20. april 2020 Vaksiner har reddet hundrevis av millioner av liv. Allikevel er en del skeptiske. Det skjønner ikke jeg. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april 2020 #3 Del Skrevet 20. april 2020 Det er jo ingen garanti for at vaksinen kan beskytte mot noe, så her blir det ingen BCG på barna mine. Anonymkode: 0624e...755 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april 2020 #4 Del Skrevet 20. april 2020 Er ikke BCG vaksinen i det ordinære vaksinasjonsprogram? Jeg tror jeg har tatt den. Anonymkode: b5c6e...f53 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april 2020 #5 Del Skrevet 20. april 2020 Australia har blitt spart for et stort Covid-19-utbrudd, og der BCG-vaksinerer de ikke. Jeg er litt skeptisk til påstanden om at det er en sammenheng, men det er jo fint at noen undersøker. Anonymkode: 2b308...dd0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nerine_ Skrevet 20. april 2020 #6 Del Skrevet 20. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Er ikke BCG vaksinen i det ordinære vaksinasjonsprogram? Jeg tror jeg har tatt den. Anonymkode: b5c6e...f53 Var det før, fjernet i 2009 (?). 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april 2020 #7 Del Skrevet 20. april 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Er ikke BCG vaksinen i det ordinære vaksinasjonsprogram? Jeg tror jeg har tatt den. Anonymkode: b5c6e...f53 Jo det mener jeg da. Tok den på ungdomsskolen. Anonymkode: dde75...d61 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april 2020 #8 Del Skrevet 20. april 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er jo ingen garanti for at vaksinen kan beskytte mot noe, så her blir det ingen BCG på barna mine. Anonymkode: 0624e...755 Hva er det å tape på det da? Anonymkode: bd088...51a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april 2020 #9 Del Skrevet 20. april 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jo det mener jeg da. Tok den på ungdomsskolen. Anonymkode: dde75...d61 Jeg tror jeg tok den jeg også, men husker ikke helt. Husker ihvertfall at alle andre skulle gå rundt å stolt vise frem BCG arret, men kan ikke si at jeg i dag ser noe slikt arr noe sted. Skal vel være på skulderen et sted? Anonymkode: bd088...51a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2020 #10 Del Skrevet 21. april 2020 Tuberkulose er ikke utryddet i verden, og på grunn av økende reisevirksomhet (før korona) har det vært smitteutbrudd i Europa de siste årene, så å ta BCG er sannsynligvis ikke så dumt uansett, iallefall om man planlegger å reise en del. Flyktninger fra land med tuberkulose blir screenet for dette ved ankomst, slik jeg har forstått. Det er liten tvil om at tuberkulose er en stor global helsetrussel. Over 1,6 millioner mennesker dør helt unødvendig hvert år, og nesten en halv million mennesker får resistent tuberkulose hvor medisinene ikke lenger virker. Anonymkode: bd001...aa5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2020 #11 Del Skrevet 18. mai 2020 På 20.4.2020 den 21.15, AnonymBruker skrev: Det er jo ingen garanti for at vaksinen kan beskytte mot noe, så her blir det ingen BCG på barna mine. Anonymkode: 0624e...755 Hva er galt med BCG? Anonymkode: 6d9c4...1eb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 18. mai 2020 #12 Del Skrevet 18. mai 2020 Var ikke det den vaksinen som ofte ga arr og som kunne ha litt reaksjoner. Jeg mener den var den spesielle alle grudde seg til. ( det hjalp jo ikke at eldre elever fremstilte det som den kom i hestesprøyte ...) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sokkar Skrevet 18. mai 2020 #13 Del Skrevet 18. mai 2020 5 minutter siden, Druid skrev: Var ikke det den vaksinen som ofte ga arr og som kunne ha litt reaksjoner. Jeg mener den var den spesielle alle grudde seg til. ( det hjalp jo ikke at eldre elever fremstilte det som den kom i hestesprøyte ...) Stemmer det.. Men personlig syntes ikke jeg den var så ille. Var den skrapetesten som var verst, tror jeg? Eller at vi kvidde oss, fordi det virket litt fælt å skulle bli pirket borti med noe skarpt? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2020 #14 Del Skrevet 18. mai 2020 På 20.4.2020 den 21.18, AnonymBruker skrev: Australia har blitt spart for et stort Covid-19-utbrudd, og der BCG-vaksinerer de ikke. Jeg er litt skeptisk til påstanden om at det er en sammenheng, men det er jo fint at noen undersøker. Anonymkode: 2b308...dd0 BCG fikk vi ikke før ungdomskolen.. Hvorfor vaksinere ungene med den når ungene allerede nesten går klar for korona? Anonymkode: 88cf5...aa5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2020 #15 Del Skrevet 18. mai 2020 Ja, de skal ta BCG. Ikke pga korona, men fordi det fortsatt finnes tuberkulose og så lenge vaksinen er tilgjengelig vil jeg de skal få den. Jeg kjenner ingen som har tatt skade av den vaksinen og syns selv det var helt problemfritt å ta den. Anonymkode: 7f04b...642 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2020 #16 Del Skrevet 18. mai 2020 7 hours ago, AnonymBruker said: Hva er galt med BCG? Anonymkode: 6d9c4...1eb Nå er det sånn at helsevesenet ikke skal overbehandle. Dersom det er helt minimal risiko for å få en sykdom, skal man heller ikke vaksinere mot den, normalt. Enhver trigging av immunsystemet innebærer en ørliten risiko for at noe kan gå galt. Vanligvis er den risikoen ved vaksinering mye mindre enn risikoen ved å få sykdommen det vaksineres mot. Men hvis risikoen for å få en sykdom er praktisk talt null, kan risikoen ved vaksinering være større. Tuberkulose er en sykdom man ikke vil ha, og jeg antar at myndighetene fortløpende vurderer om BCG bør gjeninnføres i det ordinære vaksinasjonsprogrammet. Anonymkode: 2b308...dd0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2020 #17 Del Skrevet 18. mai 2020 Ikke pga Korona, men tuberkolose er jo en veldig god grunn til å ta den, da dette er en forferdelig sykdom, som preger deg mye, selv om du får behandling, og vi har fortsatt årlige tilfeller her i Norge. Denne vaksinen var påbudt frem til 1994, og ble tilbudt til 2009, da den ble fjernet helt. Jeg mener at dette var en grov feilvurdering, i en verden med økt reiseaktivitet, og det diskuteres om den bør tas inn i igjen, men dersom jeg hadde barn i den alderen hadde jeg ikke ventet på det. De fleste vil jo også reise til land med tub som voksne, så da kan de like gjerne ta den først som sist. Dette er også en etablert vaksine som har vært i bruk i årevis, så det er lite overraskelser i forhold til bivirkninger. Hovedgrunnen til at en del av oss opplevde det som dramatisk å ta den var nok at fjortiser er gode på å spre kollektivt drama, og den ble gjerne tatt i skoletiden, for en hel klasse av gangen. Anonymkode: 13132...d90 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2020 #18 Del Skrevet 18. mai 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, de skal ta BCG. Ikke pga korona, men fordi det fortsatt finnes tuberkulose og så lenge vaksinen er tilgjengelig vil jeg de skal få den. Jeg kjenner ingen som har tatt skade av den vaksinen og syns selv det var helt problemfritt å ta den. Anonymkode: 7f04b...642 Men hvordan gjør man det når den ikke lenger er en del av vaksinasjonsprogrammet? Kan man be om å få den? Anonymkode: cd7e2...fe9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2020 #19 Del Skrevet 18. mai 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men hvordan gjør man det når den ikke lenger er en del av vaksinasjonsprogrammet? Kan man be om å få den? Anonymkode: cd7e2...fe9 Betaler for den. Spør om det på helsestasjon Anonymkode: 7f04b...642 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2020 #20 Del Skrevet 18. mai 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men hvordan gjør man det når den ikke lenger er en del av vaksinasjonsprogrammet? Kan man be om å få den? Anonymkode: cd7e2...fe9 Vet man kan ta den som en reisevaksine om man skal reise enkelte steder. Har ei venninne som hadde praksisen sin i et afrikansk land, og som måtte ta BCG-vaksinen for å få gjennomføre praksisen sin der. Det var et krav fra høyskolen. Usikker på om man bare kan be om den, med tanke på at flere leger er veldig forsiktige med hvem de gir for eksempel influensa-vaksine til. Anonymkode: 3ee76...fa3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg