Gjest Devana i.i. Skrevet 21. juni 2005 #1 Skrevet 21. juni 2005 Hvordan foregår dette? Er det smertefullt for lille pusen min?
Lillesøster Skrevet 21. juni 2005 #2 Skrevet 21. juni 2005 Hvordan foregår dette? Er det smertefullt for lille pusen min? Min katt hadde det forferdelig vondt. Han vridde seg av smerte. Hadde jeg vist dette, skulle han ha hatt en større dose med innsoving.
Gjest Gjesta Skrevet 21. juni 2005 #3 Skrevet 21. juni 2005 Katten min ga ikke uttrykk for at den hadde noen plager i forbindelse med kastreringen. Det han ikke likte, var å få sprøyte først, ikke særlig fornøyd med dyrlegen det minuttet som gikk før han sovna, nei.
Sniglå Skrevet 21. juni 2005 #4 Skrevet 21. juni 2005 Jo yngre den er når den blir kastrert jo fortere kommer den seg. Det å kastrere kattene når de er små er forholdsvis nytt i Norge, men det har blitt gjort lenge i USA. Min siste katt ble kastrert når den var 12 uker, og den var oppe og lekte 15 minutter etter inngrepet! Ellers var den litt trøtt resten av dagen, men viste ingen tegn til ubehag
Gjest Kattevenn Skrevet 21. juni 2005 #5 Skrevet 21. juni 2005 Når katten skal kastreres legges den i narkose. Den skal ikke kjenne noen ting når inngrepet skjer. Dyrlegen åpner pungen, tar ut testiklene, underbinder/knyter sædlederene og blodårene og fjerner testiklene. Katten trenger ikke å sy. Katten må være inne en ukes tid etterpå slik at såret lukker seg. Hvis han slikker mye, er det best å sette på en halskrage. Jeg har hatt 2 katter som ble kastrert. Dem hadde ingen smerter bortsett fra at de var omtåket når de våknet fra narkosen. De var tilbake til normalen raskt. Jeg anbefaler på det sterkeste å kastrere katten. At katter kan kastreres når de er 12 uker forstår ikke jeg. Det er en del av hormonene som blir produsert i testiklene som er viktig for katten når den vokser... Hannkatter som blir kastrert før de er kjønnsmodne får ofte et litt mindre hode enn den ville ha fått dersom den hadde blitt kjønnsmoden før kastrering.
Sniglå Skrevet 21. juni 2005 #6 Skrevet 21. juni 2005 Katter som blir kastrert tidligere blir faktisk ofte større enn de som kastreres senere.
Gjest Kattevenn Skrevet 21. juni 2005 #7 Skrevet 21. juni 2005 Sniglå. Det tror jeg ikke er riktig når det gjelder katter som blir kastrert før kjønnsmodning. Det stemmer nok at kjønnsmodne katter som blir kastrert kan bli enda litt større, men det har med andre ting enn hormoner å gjøre.
Lillesøster Skrevet 21. juni 2005 #9 Skrevet 21. juni 2005 At katter kan kastreres når de er 12 uker forstår ikke jeg. Det er en del av hormonene som blir produsert i testiklene som er viktig for katten når den vokser... Hannkatter som blir kastrert før de er kjønnsmodne får ofte et litt mindre hode enn den ville ha fått dersom den hadde blitt kjønnsmoden før kastrering. Dette har jeg også hørt, fra min biologivenninne. Hun forklarte også noe om beinbygningen som blir påvirket av hormonomsettingen osv.
Sniglå Skrevet 21. juni 2005 #10 Skrevet 21. juni 2005 Nå er jo dette litt utenfor diskusjonen, men... Klippet ut dette fra artikkelen som jeg viser til over: A study recently published by researchers at the University of Florida found no significant differences in the physical and behavioral characteristics of cats altered at 7 weeks of age compared to those altered at 7 months of age.
Gjest gjest1 Skrevet 21. juni 2005 #11 Skrevet 21. juni 2005 Litt praktiske råd.. Katten vil sikkert sove når du tar den med hjem. Legg den på gamle håndkler, fordi de tisser ofte på seg når de er i halvkoma. Jeg lærte det på den våte måten.. De er rimelig fortumlet når bedøvelsen begynner å gå over. Riktig så søte faktisk. Surrer rundt i halvørska.. Tok omtrent en dag før min katt var helt seg selv. Ikke slipp han ut med det første. Går nok bra med pusen
Gjest Gjesta Skrevet 21. juni 2005 #12 Skrevet 21. juni 2005 Litt praktiske råd.. Katten vil sikkert sove når du tar den med hjem. Legg den på gamle håndkler, fordi de tisser ofte på seg når de er i halvkoma. Jeg lærte det på den våte måten.. De er rimelig fortumlet når bedøvelsen begynner å gå over. Riktig så søte faktisk. Surrer rundt i halvørska.. Tok omtrent en dag før min katt var helt seg selv. Ikke slipp han ut med det første. Går nok bra med pusen Jeg har også lært det på den våte måten...vi la han på ei stor, god dunpute vi da, sånn at han skulle ligge godt. Jadda!
Milly:) Skrevet 21. juni 2005 #13 Skrevet 21. juni 2005 Katten min ga ikke uttrykk for at den hadde noen plager i forbindelse med kastreringen. Det han ikke likte, var å få sprøyte først, ikke særlig fornøyd med dyrlegen det minuttet som gikk før han sovna, nei. Samme med min katt, det var bedøvelsessprøyta han ikke likte Ellers gikk det helt fint, han vaklet litt rundt i begynnelsen når han hadde våknet pga narkosen, men det virket ikke som han hadde det vondt ellers. (han var jo bare kjempeskjønn der han gikk skeivt over gulvet og falt litt over på siden av og til )
Gjest feliscatus Skrevet 21. juni 2005 #14 Skrevet 21. juni 2005 Støtter meg til at kastreringa ikke er noe å grue seg til på kattens vegne. Seff er det alltid en risiko ved å legge dyr og mennesker i narkose, men sannsyneligheten for at katten får et mye lengre liv er så mye større som kastrert enn som ukastrert! Når det gjelder størrelsen på hannkatter og kastrering: Katter som blir kastrert før kjønnsmodning vil faktisk vokse litt lenger i lengderetningen, siden testosteron er med på å stoppe veksten. Men her er det bare snakk om noen få cm, ikke noe å legge merke til. Men en kastrert katt vil jo ikke være like muskuløs, siden han ikke har testosteronproduksjon som jo bidrar til muskelbygging. Frykt for tidligkastrering har ingen støtte i forskning, og bunner bare i frykten for det ukjente. Bare se til den undersøkelsen det ble refert til tidligere i innlegget. Sniglå: Jeg visste ikke at de kastrerte katter så tildig som 12 uker her i Norge (har ringt rundt til en del veter). Hvor i landet bor du, og kunne du sagt hvilken vet du har brukt?
smidja Skrevet 22. juni 2005 #15 Skrevet 22. juni 2005 Når jeg kastrerte min hankatt gitt det fort og smertefritt. Som de andre sier, han var litt groggy når han våknet, og det varte vel en dag. Så var han helt fin igjen
Sniglå Skrevet 22. juni 2005 #16 Skrevet 22. juni 2005 Frykt for tidligkastrering har ingen støtte i forskning, og bunner bare i frykten for det ukjente. Bare se til den undersøkelsen det ble refert til tidligere i innlegget. Sniglå: Jeg visste ikke at de kastrerte katter så tildig som 12 uker her i Norge (har ringt rundt til en del veter). Hvor i landet bor du, og kunne du sagt hvilken vet du har brukt? Jeg bor i Bergen, og jeg vet at Bergen smådyrklinikk kastrerer tidlig. Min katt ble kastrert 12 uker gammel på Soma i Sandnes-området. Er ikke sikker på hva den klinikken heter..
Gjest Madeline Skrevet 22. juni 2005 #17 Skrevet 22. juni 2005 Jeg kastrerte mine hannkatter da de var 5 mnd gamle. Fikk beskjed av dyrlegen om at katten bør passere 2 kilo. Det er pga. at de ikke tåler narkosen så godt før det. Dyrlegen sa også at det var en fordel å kastrere hannkatten før den ble kjønnsmoden.
Gjest Spacegirl Skrevet 22. juni 2005 #18 Skrevet 22. juni 2005 Da katten min ble kastrert, var sprøyta det eneste pus reagerte på. Han våknet ganske fort etterpå, men var groggy resten av dagen. Hvis katten er veldig omtumla etter narkosen, kan det være lurt å hjelpe den med å komme seg på sandkassa innimellom. Men det kan jo skje uhell allikevel, så det er lurt å tenke over hvor du legger ham når han skal sove av seg narkosen . Jeg var ikke klar over dette med den første katten min, og da endte det med at han dreit på den nye sofaen :-?
sixx Skrevet 22. juni 2005 #19 Skrevet 22. juni 2005 Jo yngre den er når den blir kastrert jo fortere kommer den seg. Det å kastrere kattene når de er små er forholdsvis nytt i Norge, men det har blitt gjort lenge i USA. Min siste katt ble kastrert når den var 12 uker, og den var oppe og lekte 15 minutter etter inngrepet! Ellers var den litt trøtt resten av dagen, men viste ingen tegn til ubehag :o Oi...dyrlegen vi bruker vil ikke kasterer katter før de er ca. 10 mnd. Han sier det er pga. at de kan få problem med urinveiene senere hvis de kastreres tidligere enn det.
Sniglå Skrevet 22. juni 2005 #20 Skrevet 22. juni 2005 :o Oi...dyrlegen vi bruker vil ikke kasterer katter før de er ca. 10 mnd. Han sier det er pga. at de kan få problem med urinveiene senere hvis de kastreres tidligere enn det. Jeg klipper igjen fra linken som jeg viser til jeg.... Over the years, the safety of early altering has been questioned, mainly by veterinarians who may be unfamiliar with the surgical and anesthetic techniques required for pediatric patients. As well, concerns that early altering could increase the incidence of feline lower urinary tract disease, could affect skeletal development, and affect behavior have been voiced. These concerns have largely been laid to rest by many studies, and early altering is becoming more widespread and available. Så det med problem med urinveiene stemmer altså ikke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå