Gå til innhold

har barnehagen lov til å ha så kort åpningtid?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor bare 5 timer? Alle kommunale barnehagene her jeg bor har 7,5time, og det er jo arbeidstiden vår? Så skjønner ikke hvorfor noen bare skal ha 5 timer. 

Anonymkode: b70cf...956

Nei, det skjønner virkelig ikke jeg heller🤷🏼‍♀️

ts

Anonymkode: ef37d...cd9

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/wPGzko/barnehagene-aapner-private-barnehager-vil-ha-lengre-aapningstid-enn-mange-offentlige

«Myndighetene er tydelige på at det normale skal være fulle åpningstider.»

Karin Seenstrup, kommunikasjonsrådgiver ved byrådsavdelingen for oppvekst i Oslo kommune uttaler seg: : «(6,5-timersrådet må oppfattes som en «minimumsanbefaling».

ts

Ja, der står det anbefaling, ikke krav. Og i samme artikkel står det at Stavanger går for 6 timer. 

Anonymkode: 24af2...cff

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Dette ville jeg ikke funnet meg i, bytt barnehage så fort som mulig.

Og jo, de har lov. De bryter ANBEFALING og generelle råd, men med loven i hånd.

Om du velger å beholde tjenesten er helt opp til deg.

Anonymkode: d91d2...3b3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Hvorfor bare 5 timer? Alle kommunale barnehagene her jeg bor har 7,5time, og det er jo arbeidstiden vår? Så skjønner ikke hvorfor noen bare skal ha 5 timer. 

Her har de kommunale maks 6 timer, og de private lenger.

• Liker 2
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

3 småbarn per voksen er jo det de skal ha, de har hverken mer eller mindre barn eller personell enn det de hadde før.

Er enig i at 5 timer er i underkant.

Men..  tror du virkelig de ansatte i barnehagene har 3/6 barn per voksen gjennom hele dagen? 

Tror du de ansatte jobber 10 timers dager, hver dag? Realiteten er at det er 2-3 timer om dagen de er fullt bemanna. 

Tror mange foreldre har fått øynene opp for hvordan barnehagedagen.  Anbefaler å engasjere dere i barnehageopprøret og foreldreopprøret på Facebook 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, Mrs Robinson skrev:

Er enig i at 5 timer er i underkant.

Men..  tror du virkelig de ansatte i barnehagene har 3/6 barn per voksen gjennom hele dagen? 

Tror du de ansatte jobber 10 timers dager, hver dag? Realiteten er at det er 2-3 timer om dagen de er fullt bemanna. 

Tror mange foreldre har fått øynene opp for hvordan barnehagedagen.  Anbefaler å engasjere dere i barnehageopprøret og foreldreopprøret på Facebook 

Det kommer jo sikkert ann på avdeling til avdeling, men til vanlig så er det jo ikke behov for full bemanning hele dagen. Fra 6.45 (som vi åpner) er det veldig rolig frem til 8, også er det mange som kommer mellom 9-10. Hadde jo vært helt feil bruk av ressurser om vi skulle vært 4 voksne hele åpningstiden. Er det sykdom er det sårbart på ettermiddagen, hvis man ikke får vikar.  Men skjønner at det er mer heavy på en storbarnsavdeling med 24 unger. 

• Liker 2
Gjest Albbas
Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Private barnehager har gjerne en annen økonomisk ramme å forholde seg til.

Anonymkode: 26e5a...99e

Ofte trangere økonomiske rammer enn de kommunale, særlig hvis det er små, private barnehager. De får samme tilskudd som de kommunale uten å bli driftet like effektivt (fordi de er mindre). 

42 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, der står det anbefaling, ikke krav. Og i samme artikkel står det at Stavanger går for 6 timer. 

Stavanger har 6.5 time. 

Enig med deg ts at det er rart. Men kanskje har de utfordringer som gjør at de må bruke mye tid utenom på rengjøring, planlegging eller annet? Du må nesten høre med barnehagen hvorfor det er slik. Sannsynligvis øker de åpningstiden snart. 

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer jo sikkert ann på avdeling til avdeling, men til vanlig så er det jo ikke behov for full bemanning hele dagen. Fra 6.45 (som vi åpner) er det veldig rolig frem til 8, også er det mange som kommer mellom 9-10. Hadde jo vært helt feil bruk av ressurser om vi skulle vært 4 voksne hele åpningstiden. Er det sykdom er det sårbart på ettermiddagen, hvis man ikke får vikar.  Men skjønner at det er mer heavy på en storbarnsavdeling med 24 unger. 

Det er ikke min erfaring. 

Da jeg var i barnehage, hørte det med til sjeldenhetene at vi var alle på jobb. Alle barna på plass 9, de siste voksne kom 10. Første voksne begynte å gå 14 med 30 minutters intervaller, første bsrnet henta 1530

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, Albbas said:

Ofte trangere økonomiske rammer enn de kommunale, særlig hvis det er små, private barnehager. De får samme tilskudd som de kommunale uten å bli driftet like effektivt (fordi de er mindre). 

Stavanger har 6.5 time. 

Enig med deg ts at det er rart. Men kanskje har de utfordringer som gjør at de må bruke mye tid utenom på rengjøring, planlegging eller annet? Du må nesten høre med barnehagen hvorfor det er slik. Sannsynligvis øker de åpningstiden snart. 

Står 6 timer på Stavanger kommunes nettsider 9-15, men veldig bra om det er mer enn det.

Gjest Albbas
Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker said:

Står 6 timer på Stavanger kommunes nettsider 9-15, men veldig bra om det er mer enn det.

Det er 6.5 time, 9 er "siste mulige" åpningstid og 15 er første mulige stengetid, og for å fordele henting har det i praksis blitt 6.5 time med fordeling mellom 0830 og 1530. :)

AnonymBruker
Skrevet
6 hours ago, Albbas said:

Det er 6.5 time, 9 er "siste mulige" åpningstid og 15 er første mulige stengetid, og for å fordele henting har det i praksis blitt 6.5 time med fordeling mellom 0830 og 1530. :)

Aha, ikke mulig å lese det ut i fra nettsiden deres 

Skrevet

Her har de vanlig åpningstid (0700-1700), men barna får bare være der i max 8 timer og innenfor utvalgte tidsperioder satt av bhg. F.eks 0715 - 15.15, 

AnonymBruker
Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/wPGzko/barnehagene-aapner-private-barnehager-vil-ha-lengre-aapningstid-enn-mange-offentlige

«Myndighetene er tydelige på at det normale skal være fulle åpningstider.»

Karin Seenstrup, kommunikasjonsrådgiver ved byrådsavdelingen for oppvekst i Oslo kommune uttaler seg: : «(6,5-timersrådet må oppfattes som en «minimumsanbefaling».

ts

Er det noe med ordet "anbefaling" som er uklart for deg? Det er feks ikke det samme som et "krav" eller "pålegg"

Anonymkode: dcefe...7e0

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan kan det stemme? 3 småbarn per voksen er jo det de skal ha, de har hverken mer eller mindre barn eller personell enn det de hadde før. De ansatte kan umulig jobbe 100% med bare 5 timers dag. 

ts

Det høres litt voldsomt ut å ha oppe bare 5 timer? I barnehagen der jeg jobber har vi åpent 7,5 timer + to avdelinger der foreldre har samfunnskritiske jobber, i 10 timer. 

Jeg regner med at det er dette deres barnehage kan få til, med den bemanningen og de ressursene den har. Hos oss har vi nedprioritert plantid til barnehagelærerne og møter for å strekke oss lengst mulig. Dessuten prøver vi å vaske mens vi passer barna, og følger selvfølgelig de nye reglene og rutinene. Vi er heldige akkurat nå, og har veldig lite sykefravær. Hvis derimot noen ansatte blir syke samtidig må vi nok dessverre sende hjem noen barn..

Du må huske på at dette er en skrittvis/forsiktig åpning av barnehagen. Jeg håper at det kan lempes på noen av retningslinjene etterhvert, evt at vi får en litt høyere bemanning, slik at åpningstidene blir mer brukervennlige. Staten pøser ut penger til utsatte næringer, jeg skulle ønske de kunne bevilge noe ekstra til disse tross alt viktige oppgavene i samfunnet.

Anonymkode: 2a6ed...b7a

AnonymBruker
Skrevet

Naboen min er leder for en kommunal barnehage som normalt sett har åpent fra 06.45-16.15 

På grunn av restriksjoner så krever de nå økt bemanning, og må inn med ekstra vikarer. De klarer da å holde åpent 7,5 timer. Men det vil medføre økte kostnader. Men det må aksepteres i den perioden vi er i nå mente hun. 

Jeg vil tro at dere har krav på avslag i pris dersom dere kun får tilbud om 5 timer dersom dere normalt sett betaler full plass. 

Anonymkode: 6c5a6...074

AnonymBruker
Skrevet
På 20.4.2020 den 21.39, AnonymBruker skrev:

Hvordan kan det stemme? 3 småbarn per voksen er jo det de skal ha, de har hverken mer eller mindre barn eller personell enn det de hadde før. De ansatte kan umulig jobbe 100% med bare 5 timers dag. 

ts

På papiret står det at normen skal være 3 barn per voksen, men realiteten er noe helt annen dessverre. Barnehagen har åpent lengre enn den ansattes arb.tid derfor det er vaktsystem i bhg. Bemanningsnormen tar dessverre ikke hensyn til dette. Så i praksis er det derfor ikke 3 barn på 1 voksen (under tre) eller 6 barn (over tre) på 1 voksen. I kjernetiden som er fra 10.00-14.00 «følges» bemanningsnormen, men i denne tiden skal det avvikles pauser, møter (avdmøter,ledermøter, tiltaksteammøter osv) i tillegg er det jo ofte foreldresamtaler (alle pedagoger har to samtaler i året). Før kl. 10.00 og etter kl. 14.00 har vi færre personal, men ofte er alle barna tilstede både før og etter dette (alle disse møtene har vi selvfølgelig ikke under korona). 

På bakgrunn av dette er det vanskelig å gjennomføre fulle åpningstider og kohorter/grupper. Nå må den ansatte være med sin kohort/gruppe hele dagen og det har vi ikke nok personalet til. Det er litt av en kabal som legges nå, og hvordan vi skal få dette til når flere barn starter opp igjen er et godt spørsmål. Håper dette ga deg noen svar :) ha en fin kveld videre! 

Anonymkode: 7d440...c01

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 21.4.2020 den 21.38, AnonymBruker skrev:

Det høres litt voldsomt ut å ha oppe bare 5 timer? I barnehagen der jeg jobber har vi åpent 7,5 timer + to avdelinger der foreldre har samfunnskritiske jobber, i 10 timer. 

Jeg regner med at det er dette deres barnehage kan få til, med den bemanningen og de ressursene den har. Hos oss har vi nedprioritert plantid til barnehagelærerne og møter for å strekke oss lengst mulig. Dessuten prøver vi å vaske mens vi passer barna, og følger selvfølgelig de nye reglene og rutinene. Vi er heldige akkurat nå, og har veldig lite sykefravær. Hvis derimot noen ansatte blir syke samtidig må vi nok dessverre sende hjem noen barn..

Du må huske på at dette er en skrittvis/forsiktig åpning av barnehagen. Jeg håper at det kan lempes på noen av retningslinjene etterhvert, evt at vi får en litt høyere bemanning, slik at åpningstidene blir mer brukervennlige. Staten pøser ut penger til utsatte næringer, jeg skulle ønske de kunne bevilge noe ekstra til disse tross alt viktige oppgavene i samfunnet.

Kan du fortelle hvordan organiserer dere åpning for de i samfunnskritiske funksjoner?

Anonymkode: c2c39...c67

Skrevet

Her er barnehagen åpen i 6,5 time. Men delt i to grupper som rullerer. Ungene får være der annen hver dag. Denne uken har vi tirsdag og torsdag, neste uke er det mandag, onsdag og fredag. Likevel er det full pris... dette kan da umulig være greit?

Full forståelse for at det er kortere tid, men annenhver dag blir helt feil å ta fullt betalt for. Her er far i permisjon i 12 dager til, så enn så lenge går det greit. Men han jobber selv i en annen barnehage og vi aner ikke hva vi skal gjøre når han skal tilbake på jobb. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan du fortelle hvordan organiserer dere åpning for de i samfunnskritiske funksjoner?

Anonymkode: c2c39...c67

Det er snakk om to avdelinger der de fleste av barna heldigvis er 3 år eller eldre. Det ca 6 barn i hver kohort, og barna skiftes noe ut fra uke til uke etter hvilke behov foreldrene har. Vi må bruke 4 ansatte, noe som jo går ut over de andre avdelingene. En av de fire er ped leder og bruker en del av sin tid til å hjelpe styrer til å organisere dagene fremover.

2 ansatte møter på jobb kl 7 og tar i mot barn i sine kohorter. Når de fleste har kommet går de ca 30 meter til et kommunalt eid skogholt der det også befinner seg en fotballbane/løkke som er fin å leke på. så oppholder disse to gruppene seg der hele dagen. De har med seg litt leker, mat og drikke og masse våtservietter.. Den enkelte ansatte tar med barn fra sin kohort for å gå på toalettet. Da må de inn i barnehagen, men holder god avstand til andre barn/avdelinger. De vasker over toalett og servant før de går tilbake. Senvaktene kommer 9.30 og på slutten av dagen følger de sine barn inn i barnehageområdet. 

Vi er selvfølgelig heldige som har mulighet til å benytte dette området, og vi har foreløpig vært veldig heldige med været.. Det blir nok en noe annen løsning hvis vi får mye nedbør og kaldere vær. 

Skrevet
På 20.4.2020 den 21.07, AnonymBruker skrev:

Barnehagen vår åpner ikke før den 27. og da er det bare 5 timer hver dag. Har de lov til dette? Skal vi virkelig betale full pris for en halv plass? 

De har nok lov. Men med bare 5t ville jeg krevd avkorting i prisen.

• Opprett ny...