AnonymBruker Skrevet 20. april 2020 #1 Skrevet 20. april 2020 Barnehagen vår åpner ikke før den 27. og da er det bare 5 timer hver dag. Har de lov til dette? Skal vi virkelig betale full pris for en halv plass? Anonymkode: ef37d...cd9
Gjest Kvinne487 Skrevet 20. april 2020 #2 Skrevet 20. april 2020 Ja. Dette har de lov til. Det er tilgang til bemanning som avgjør åpningstiden. Jeg jobber som barnehagelærer og på min jobb er åpningstiden nå 8-16. Ellers 07.15-16.45. Dette er fordi vi skal være maks antall ansatte på jobb hele tiden. Om åpningstiden gjør det vanskelig for deg på jobb, er din arbeidsgiver nødt til å tilrettelegge for deg.
AnonymBruker Skrevet 20. april 2020 #3 Skrevet 20. april 2020 21 minutter siden, Kvinne487 skrev: Ja. Dette har de lov til. Det er tilgang til bemanning som avgjør åpningstiden. Jeg jobber som barnehagelærer og på min jobb er åpningstiden nå 8-16. Ellers 07.15-16.45. Dette er fordi vi skal være maks antall ansatte på jobb hele tiden. Om åpningstiden gjør det vanskelig for deg på jobb, er din arbeidsgiver nødt til å tilrettelegge for deg. Hvordan kan det stemme? 3 småbarn per voksen er jo det de skal ha, de har hverken mer eller mindre barn eller personell enn det de hadde før. De ansatte kan umulig jobbe 100% med bare 5 timers dag. ts Anonymkode: ef37d...cd9 7
AnonymBruker Skrevet 20. april 2020 #4 Skrevet 20. april 2020 Selvfølgelig er det lov. De fleste barnehagene har nå redusert åpningstid som tiltak for å redusere smitten. Hvis du er missfornøyd må du ta det opp med Erna. Anonymkode: b0af9...ea2 8
AnonymBruker Skrevet 20. april 2020 #5 Skrevet 20. april 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan kan det stemme? 3 småbarn per voksen er jo det de skal ha, de har hverken mer eller mindre barn eller personell enn det de hadde før. De ansatte kan umulig jobbe 100% med bare 5 timers dag. ts Anonymkode: ef37d...cd9 Så det er tre voksne på avdelingen i hele barnehagens åpningstid? Anonymkode: b0af9...ea2 9
AnonymBruker Skrevet 20. april 2020 #6 Skrevet 20. april 2020 Jobber i en privat kjede. Vi har fått beskjed om at for å kunne ta fullpris må man ha minst 7 timers åpningstid hver dag. I tillegg jobber de ansatte 15 minutter i ytterkant hver dag. Anonymkode: de918...2d2 2
Gjest Kvinne487 Skrevet 20. april 2020 #7 Skrevet 20. april 2020 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan kan det stemme? 3 småbarn per voksen er jo det de skal ha, de har hverken mer eller mindre barn eller personell enn det de hadde før. De ansatte kan umulig jobbe 100% med bare 5 timers dag. ts Anonymkode: ef37d...cd9 Fordi alt av smittevernsregler skal følges til punkt og prikke. Og det er faktisk ganske krevende. Hadde det vært ordinær åpningstid hadde det vært kun 4.5 time med full bemanning. Derfor. Vi jobber 100%. Vi har ingen planleggingstid, fysiske pauser eller møter. Dette skal tas ut på ettermiddag kveld. Så tro meg. Vi jobber 100 % 😜
AnonymBruker Skrevet 20. april 2020 #8 Skrevet 20. april 2020 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så det er tre voksne på avdelingen i hele barnehagens åpningstid? Anonymkode: b0af9...ea2 Ja, og barnehagen er åpen fra 8 til 13 for alle barn som går i barnehagen. Ingen går være der etter 13. ts Anonymkode: ef37d...cd9 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2020 #9 Skrevet 20. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Ja, og barnehagen er åpen fra 8 til 13 for alle barn som går i barnehagen. Ingen går være der etter 13. ts Anonymkode: ef37d...cd9 Tror vedkomne lurte på om det er sånn til vanlig. Men til det du spør om, ja det er lov og forventet. Anonymkode: 24af2...cff 5
AnonymBruker Skrevet 20. april 2020 #10 Skrevet 20. april 2020 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tror vedkomne lurte på om det er sånn til vanlig. Men til det du spør om, ja det er lov og forventet. Anonymkode: 24af2...cff Myndighetene anbefaler jo minimum 6,5 timer, så hvorfor er det greit at de bare har 5? ts Anonymkode: ef37d...cd9
AnonymBruker Skrevet 20. april 2020 #11 Skrevet 20. april 2020 59 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan kan det stemme? 3 småbarn per voksen er jo det de skal ha, de har hverken mer eller mindre barn eller personell enn det de hadde før. De ansatte kan umulig jobbe 100% med bare 5 timers dag. ts Anonymkode: ef37d...cd9 Vanligvis har de en skiftordning, så de er færre de første og siste timene, og fullt antall ansatte i kjernetiden. Dvs at barna følges av 2 eller 3 ansatte, for å få det til å gå opp. Men nå skal vært barn følge kun 1 ansatt. I tilegg er det også slik at bemanningsnormen gjelder antall årsverk, ikke til en hver tid på jobb, og det er veldig mange barnehager som ikke følger denne, og som ikke tar inn vikarer ved sykdom. Dette er en dugnad, og dere får ikke et fullt tilbud, og det forventes at både foreldre og arbeidsgivere tilpasser seg, akkurat som de barnehageansatte har gjort. Min samboer jobber i barnehage, og det ser ut som dette vil medføre daglig overtid, så alle må bidra litt. Anonymkode: dcefe...7e0 8
AnonymBruker Skrevet 20. april 2020 #12 Skrevet 20. april 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Myndighetene anbefaler jo minimum 6,5 timer, så hvorfor er det greit at de bare har 5? ts Anonymkode: ef37d...cd9 Hvor finner du "minimum"? Selvfølgelig har de lov! Det er enorme mengder logikk og vasking som også skal gjøres. Anonymkode: d5d30...369 5
AnonymBruker Skrevet 20. april 2020 #13 Skrevet 20. april 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor finner du "minimum"? Selvfølgelig har de lov! Det er enorme mengder logikk og vasking som også skal gjøres. Anonymkode: d5d30...369 https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/wPGzko/barnehagene-aapner-private-barnehager-vil-ha-lengre-aapningstid-enn-mange-offentlige «Myndighetene er tydelige på at det normale skal være fulle åpningstider.» Karin Seenstrup, kommunikasjonsrådgiver ved byrådsavdelingen for oppvekst i Oslo kommune uttaler seg: : «(6,5-timersrådet må oppfattes som en «minimumsanbefaling». ts Anonymkode: ef37d...cd9 3
AnonymBruker Skrevet 20. april 2020 #14 Skrevet 20. april 2020 Jeg skjønner ikke at det skal være så stor forskjell mellom barnehager. Jeg har barn i en privat barnehage, som nå er åpen 7 timer. Alle de ansatte er på jobb samtidig. Jeg har litt vanskelig for å forstå at det for noen andre barnehager tydeligvis er nødvendig å ha åpent ned mot bare 4 timer og 45 minutter per dag for å klare å håndtere de samme hygienekravene som vår barnehage klarer å møte med sju timers åpningstid? Anonymkode: 7cbca...620 6
AnonymBruker Skrevet 20. april 2020 #15 Skrevet 20. april 2020 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/wPGzko/barnehagene-aapner-private-barnehager-vil-ha-lengre-aapningstid-enn-mange-offentlige «Myndighetene er tydelige på at det normale skal være fulle åpningstider.» Karin Seenstrup, kommunikasjonsrådgiver ved byrådsavdelingen for oppvekst i Oslo kommune uttaler seg: : «(6,5-timersrådet må oppfattes som en «minimumsanbefaling». ts Anonymkode: ef37d...cd9 Da lurer jeg på hvordan myndighetene har tenkt til å løse dette med tanke på antall ansatte. For du tror vel ikke at det eneste de ansatte gjør er å ivareta barna? Anonymkode: 26e5a...99e 6
AnonymBruker Skrevet 20. april 2020 #16 Skrevet 20. april 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg skjønner ikke at det skal være så stor forskjell mellom barnehager. Jeg har barn i en privat barnehage, som nå er åpen 7 timer. Alle de ansatte er på jobb samtidig. Jeg har litt vanskelig for å forstå at det for noen andre barnehager tydeligvis er nødvendig å ha åpent ned mot bare 4 timer og 45 minutter per dag for å klare å håndtere de samme hygienekravene som vår barnehage klarer å møte med sju timers åpningstid? Anonymkode: 7cbca...620 Private barnehager har gjerne en annen økonomisk ramme å forholde seg til. Anonymkode: 26e5a...99e 4
AnonymBruker Skrevet 20. april 2020 #17 Skrevet 20. april 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Private barnehager har gjerne en annen økonomisk ramme å forholde seg til. Anonymkode: 26e5a...99e Private barnehager har ikke mer penger enn kommunale, hvis det er det du tror? Anonymkode: 7cbca...620 4
AnonymBruker Skrevet 20. april 2020 #18 Skrevet 20. april 2020 Hvorfor bare 5 timer? Alle kommunale barnehagene her jeg bor har 7,5time, og det er jo arbeidstiden vår? Så skjønner ikke hvorfor noen bare skal ha 5 timer. Anonymkode: b70cf...956 4
AnonymBruker Skrevet 20. april 2020 #19 Skrevet 20. april 2020 Om bhg er åpen bare i 5 t, er det bedre å ha ungen sin gjemme for min del kontra tid man må bruke på å lage matpakke, forberede klær, vaske mere klær, vekke ungen sin tidligere. Bare tull med 5 timers åpningstid, spør du meg. Hos oss er bhg åpen kl 8.00-15.30. Anonymkode: d33b9...3e2 6
AnonymBruker Skrevet 21. april 2020 #20 Skrevet 21. april 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Da lurer jeg på hvordan myndighetene har tenkt til å løse dette med tanke på antall ansatte. For du tror vel ikke at det eneste de ansatte gjør er å ivareta barna? Anonymkode: 26e5a...99e Tenker at det er primært det de bør gjøre i disse tider, møter og planlegging bør nedprioriteres. ts Anonymkode: ef37d...cd9 5
Anbefalte innlegg