Gå til innhold

Hjemmeskole og kontakt fra lærer, 1.-4.klasse.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ja nå er snart tiden med hjemmeskole over for oss (for denne gang). Har ett barn i småskoletrinnet, og opplegget her har forsåvidt vært bra, men det jeg stusser litt over er at læreren har ikke én eneste gang ring/videochatet med eleven her. Hører av andre jeg kjenner at det har vært godt med initiativ til kontakt fra lærer til elev. 

Hvordan har det vært hos dere? Har eleven, tenker kun småskoletrinnet, hatt muntlig kommunikasjon med lærer, da med initiativ fra lærer i alle disse ukene?

Anonymkode: fce29...444

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Læreren har ringt meg 1 gang, og det var i slutten av første uke.

Ikke har de hatt undervisning. Og dagsplanen tar stortsett 1 time + fysisk aktivitet. Er på ingen måte imponert over opplegget vi har fått. Ble faktisk provosert da det kom mail fra rektor idag der lærernes innsats var skrytt opp i skyene.

Anonymkode: ffc10...f15

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Gruppe-videochat med kontaktlærer og alle elevene hver morgen, ca 10 minutter. En liten dagsplan med oppgaver, likt for alle parallellklassene. Synes det har vært riktig opplegg, men lærerne kan umulig ha jobba mange minutter per dag.

Anonymkode: 76489...1a3

AnonymBruker
Skrevet

Her har læreren videomøte med klassen i 1 time hver dag. Jeg synes det blir litt i overkant, da de i tillegg har en arbeidsplan som fyller en hel skoledag og vel så det. Så da må de holde på minst en time lenger enn de er på skolen til vanlig.

Anonymkode: 1c430...ad7

AnonymBruker
Skrevet

Her har 4-klassingen obligatirisk videomøte med lærer og klassen hver dag kl 0930. 0830 må de sende meld på Chat, om at de har startet skoledagen.  Så har guttene på gruppa hans videmøte med lærer hver dag 1045 . Utenom det ringer han lærere når han trenger hjelp. Har "hjemmealene-skole" så ingen andre til å bistå på dagtid. 

Anonymkode: f9b34...939

AnonymBruker
Skrevet

Telefon én gang i uka.

Anonymkode: dfe69...e8b

AnonymBruker
Skrevet

Telefon fra lærer en gang i uken, gruppearbeid på teams ca en gang i uken, og mailer med dagens oppgaver/tips og innleveringer hver dag. Vi har fått ny ukeplan hver mandag morgen. Lærene er tilgjengelig på teams hele dagen, så det er veldig bra. Barna har 2-3 fag hver dag og bruker lett 4 timer på skolearbeid. 

Synes egentlig det er deilig å ikke måtte sitte klar ved pcen kl 8.30 hver dag - er alene med skolebarn, barnehagebarn og en baby når mannen er på jobb, så det er ikke alltid ting går helt etter planen.

3. klasse her forresten.

Anonymkode: eb882...356

Skrevet

Her har det vært et par tlf til elev og meg (mor) , tekstmeldinger hver morgen og tilbakemelding på arbeidet som blir levert hver dag. 

AnonymBruker
Skrevet

Videomøte for hele klassen hver morgen. En fin oversiktlig plan på hva de skal igjennom hver dag, det er det samme som de skulle vært gjennom på skolen, men tar kortere tid fordi det er lettere å konsentrere seg alene. Læreren er tilgjengelig hele skoledagen. Vi er veldig fornøyd med opplegget.

Anonymkode: 7ea4b...8c2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Læreren har ringt meg 1 gang, og det var i slutten av første uke.

Ikke har de hatt undervisning. Og dagsplanen tar stortsett 1 time + fysisk aktivitet. Er på ingen måte imponert over opplegget vi har fått. Ble faktisk provosert da det kom mail fra rektor idag der lærernes innsats var skrytt opp i skyene.

Anonymkode: ffc10...f15

Ja, altså... læreren til vår tredjeklassing kan på ingen måte å jobbet så mye de siste ukene. Ingen undervisning, én telefon i uka, tilbakemelding på ca ett skriflig arbeid i uka (tredjeklassing, så det er ikke mange linjene!), og ukeplan som i praksis er en litt utvidet lekseplan som de har til vanlig, og som er felles for alle tredjeklassene på trinnet. 

AnonymBruker
Skrevet

Nei, ingen muntlig kommunikasjon mellom lærer og elev. Verken for 1. eller 3.klassingen som går på ulike skoler. Kun vært skriftlig dialog.

Anonymkode: 77fe2...e6d

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, altså... læreren til vår tredjeklassing kan på ingen måte å jobbet så mye de siste ukene. Ingen undervisning, én telefon i uka, tilbakemelding på ca ett skriflig arbeid i uka (tredjeklassing, så det er ikke mange linjene!), og ukeplan som i praksis er en litt utvidet lekseplan som de har til vanlig, og som er felles for alle tredjeklassene på trinnet. 

Hva med alle møtenr de er med på? Hva med all foreldrekontakten di har hver dag? Hva med all kontakt med elevene? Jeg er lærer og jobber ræva av meg!! 4.klasse

Anonymkode: 9b116...99c

• Liker 1
Skrevet

Teamsmøte to ganger pr dag, individuell samtale med lærer en gang i uka.

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det du ikke forstår er at lærerne er tilgjengelig for samtaler fra foreldre under arbeidstiden, snakker med barnevern om elevbekymringer nå som skolen er stengt, har møter med teamet for å planlegge oppstart igjen.. Det er så mye arbeid du ikke ser! Håpløst med foreldre som ikke forstår alt ansvaret og arbeidet man har som kontaktlærer.

Anonymkode: 59943...09e

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med alle møtenr de er med på? Hva med all foreldrekontakten di har hver dag? Hva med all kontakt med elevene? Jeg er lærer og jobber ræva av meg!! 4.klasse

Anonymkode: 9b116...99c

Det er nok stor forskjell i hva ledelsen forventer rundt omkring. Jeg er i permisjon, men jeg vet at det kreves at mine kolleger har videoundervisning hver dag pluss at kontaktlærer skal ringe alle kontaktelevene sine daglig, gi fortløpende tilbakemeldinger på levert arbeid og ha digitale møter med kolleger og ledelse osv.

Så kjenner jeg en lærer som jobber på en annen skole og har uttalt at "dette er jo som å ha ferie. Lager noen oppgaver og sender avgårde, så har jeg fri resten av dagen". De er kun pålagt å ringe hjemmene én gang i uka. Så det er ikke utenkelig at noen lærere gjør en slapp jobb nå akkurat...

Anonymkode: 6d957...c01

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mange lærere er også hjemme med barn, slik som meg. Selv med den beste vilje i verden, får jeg ikke til å ringe til alle mine 25 elever i løpet av uka. Noen vil også ha mindre på ukeplanen, noen vil ha mer, de fleste synes det er passe. Dette er en ganske vanskelig jobb og kombinasjon, skal jeg si deg. Dette er ikke ment som forsvar, bare en forklaring. Ser det er mye sutring rundt omkring om lærere som antas å gjøre svært lite for tiden. Men de fleste lærere har også hjemmeskole for egne barn eller barn i barnehagealder. Vi er alle i samme båt, lærere er på ingen måte supermennesker selv om vi forventes å være der. 

Jeg har hatt kronisk dårlig samvittighet og vondt i magen siden vi startet med hjemmeskole. Ikke gjør jeg jobben så bra som jeg vil, og ikke er jeg den mammaen jeg vil være. Tipper det er ganske likt for de fleste uansett yrkesgruppe. Men lærere, de skal klages på uansett.

Anonymkode: b1b37...f30

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke automatisk sånn at om man ikke ringer elevene jevnlig, så gjør man en slapp jobb. Jeg er daglig i kontakt med elevene mine skriftlig, og er tilgjengelig for dem hele dagen. Og mange kvelder. Men jeg er ikke i telefoniske kontakt med alle hver dag eller uke. Det er fordi jeg bruker heller tiden på å snakke med de som trenger det mest. For mens noen elever klarer seg helt fint, så er det noen som sliter mer. Og det er dem jeg snakker med. Ellers vet alle at om de sender meg en melding om at de trenger hjelp med noe, så ringer jeg. Så jeg prioriterer å være tilgjengelig for alle, og heller initiere og ha tett kontakt med de mest sårbare. Men det er klart, om man er forelder til en av de som henger greit med, så vet man ikke hvor mange timer jeg har tilbragt med å prate med andre. Moren til Pål vet for eksempel ikke at jeg har pratet med Anne i 45 minutter i dag, fordi hun sliter med motivasjonen og er ensom. Så det er flere måter å gjøre det på. Jeg kunne ha brukt 5 minutter pr elev, for å si hei og hallo. Men jeg har altså valgt å prioritere lengre samtaler der det trengs mest. 

Anonymkode: 5ab8d...c3a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke automatisk sånn at om man ikke ringer elevene jevnlig, så gjør man en slapp jobb. Jeg er daglig i kontakt med elevene mine skriftlig, og er tilgjengelig for dem hele dagen. Og mange kvelder. Men jeg er ikke i telefoniske kontakt med alle hver dag eller uke. Det er fordi jeg bruker heller tiden på å snakke med de som trenger det mest. For mens noen elever klarer seg helt fint, så er det noen som sliter mer. Og det er dem jeg snakker med. Ellers vet alle at om de sender meg en melding om at de trenger hjelp med noe, så ringer jeg. Så jeg prioriterer å være tilgjengelig for alle, og heller initiere og ha tett kontakt med de mest sårbare. Men det er klart, om man er forelder til en av de som henger greit med, så vet man ikke hvor mange timer jeg har tilbragt med å prate med andre. Moren til Pål vet for eksempel ikke at jeg har pratet med Anne i 45 minutter i dag, fordi hun sliter med motivasjonen og er ensom. Så det er flere måter å gjøre det på. Jeg kunne ha brukt 5 minutter pr elev, for å si hei og hallo. Men jeg har altså valgt å prioritere lengre samtaler der det trengs mest. 

Nei, men det er heller ikke sånn at man automatisk jobber ræva av seg fordi man er lærer heller. Mange lærere er litt sånn "Hey! Ikke snakk stygt om lærere. Jeg er lærer og vi jobber knallhardt!" Det er jo strengt tatt ikke alle som jobber like hardt. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei, men det er heller ikke sånn at man automatisk jobber ræva av seg fordi man er lærer heller. Mange lærere er litt sånn "Hey! Ikke snakk stygt om lærere. Jeg er lærer og vi jobber knallhardt!" Det er jo strengt tatt ikke alle som jobber like hardt. 

Jeg tror ikke det er mulig å være lærer og ikke jobbe hardt, det er en krevende og kompleks jobb. De som snakker stygt om lærere har virkelig ikke peiling på hva som foregår i den jobben. Av samme grunn snakker ikke jeg stygt om andre yrkesgrupper.

Anonymkode: b1b37...f30

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er varierende innsats blant de ansatte noe som er unikt for lærere? Nei. Er historiene om at en yrkesgruppe «ikke jobber» det? Til en viss grad. Og det handler nok i stor grad om at både skoleferiene og at det er mange deler av arbeidsoppgavene som folk ikke ser eller vet om.

Jeg synes også det er smått spesielt at en lærer som er hjemme i permisjon, og dermed ikke har personlig erfaring med hvordan denne perioden  fungerer i praksis, ser et behov for å få fram at «det finnes lærere som ikke jobber altså». At skolene klarte å snu på femøringen handler om at de aller, aller fleste, gjør en fenomenal innsats. Og som flere innlegg her inne får fram, det er mye å gjøre utenom å snakke med elevene pr telefon eller videosamtale; og det kan være mange årsaker til at lærere ikke er jevnlig i kontakt med alle pr telefon eller videosamtale. 

• Opprett ny...