Gå til innhold

Tomt på legekontoret, legene har aldri hatt så god tid

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hadde 6-ukerskontroll i dag, et par uker over tiden, forkorte meg da barnet var på time på helsestasjonen for første gang på over en måned forrige uke. Og kunne få time når som helst, alle dager og alle tidspunkter var ledige så å si. Dukket opp noe på timen som jeg måtte ta en prøve relatert til, og det kunne man lett snu seg rundt og få fikset der og da, for det var jo ingenting som skjedde. Var ellers helt tomt, pleier å være stappfullt på venterommet.

Mistenker at det er slik overalt, helsevesenet har aldri vært mindre belastet. Kan jo ikke være bra at alt foruten Korona settes fullstendig på is, må jo hope seg voldsomt opp igjen etter hvert?

Anonymkode: 65f0b...4e8

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, myndigheten ba jo folk holde seg unna legekontorene osv og heller ringe dit om det var noe.
Så mye ligger nok der..
Det blir nok et rush framover nå ja.. Både av ting som er lagt på is og av folk som skal teste seg for å se om de har hatt korona

Anonymkode: 11009...5b2

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer til å bli en stor pågang på både legekontorer og sykehus nå som flere sykehus begynner med normal drift igjen. 

Anonymkode: 68301...c11

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, myndigheten ba jo folk holde seg unna legekontorene osv og heller ringe dit om det var noe.
Så mye ligger nok der..
Det blir nok et rush framover nå ja.. Både av ting som er lagt på is og av folk som skal teste seg for å se om de har hatt korona

Anonymkode: 11009...5b2

Åpenbart et dårlig råd. Nå har legene masse tid, da burde jo tiden fylles til å behandle pasienter i stedet for at det skal komme et rush om en stund.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke legene klager. Dette er nok et kjærkomment pusterom i en ellers travel hverdag, Nå får de tid til å opppdatere seg faglig, gjøre unna administrative ting og til og med ta en tidlig fredag som alle oss andre. Tipper det sitter flere fastleger rudnt omkring som grøsser med tanke på at denne spesielle tiden skal ende en eller annen gang.

Anonymkode: c2dcd...c80

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det verste er jo at de etterlyser slagpasienter og lignende. Tenk så mange som kan lide og dø fordi de ikke tør ta kontakt. 

Anonymkode: e2a40...72f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer til å bli en stor pågang på både legekontorer og sykehus nå som flere sykehus begynner med normal drift igjen. 

Anonymkode: 68301...c11

Sykehusene begynner ikke med normal drift nå, det er bare noe de sier på pressekonferanse. Bare å ringe sykehusene å høre. Jeg venter på behandling og da jeg ringte sykehuset senest i dag for å etterlyse timen , fikk jeg beskjed om at det fortsatt er stengt på ubestemt tid.

Anonymkode: a47b1...e2d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror ikke legene klager. Dette er nok et kjærkomment pusterom i en ellers travel hverdag, Nå får de tid til å opppdatere seg faglig, gjøre unna administrative ting og til og med ta en tidlig fredag som alle oss andre. Tipper det sitter flere fastleger rudnt omkring som grøsser med tanke på at denne spesielle tiden skal ende en eller annen gang.

De taper jo penger, da. 

Anonymkode: b8c62...9c4

AnonymBruker
Skrevet

Legen min jobber jo nå mer. Ringer meg på kvelder og dager. Alt ettersom når legen har tid. Telefonsamtaler tar lengre tid, spesielt når det er psyken det er noe galt med. Så er evig takknemlig for den legen jeg har i dag,  Husk mange leger har også barn uten skoleplass/barnehage. Så selv om f er på kontorene der legene jobber, så jobber legene like myehvis ikke mer. Jeg kan ikke komme i behandling nå pga tiden vi er i. Ergo er legen min hjelp her. Og fy flate for en lege.

Anonymkode: f85f2...861

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Selv om folk ikke møter opp fysisk til legetimer så har legene videokonsultasjoner over nettet. Da jeg hadde en videokonsultasjon forrige uke var de fortsatt nesten 30 minutter forsinket, tror de har nok å gjøre nå også jeg. Fortsatt mye papirarbeid osv de må ta tak i.

Anonymkode: 81ad0...4b7

• Liker 3
Skrevet

Om legene nå har lite å gjøre så håper jeg at det gir en mulighet til å grave seg ned i navskriving. Det er nok av medisinske erklæringer som skal skrives. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det stemmer ikke her iallfall. Mannen min ønsker at pasientene tar kontakt og at de får fylt opp timeboken. Han er også redd for at noen som potensielt kan være veldig syke ikke tør ta kontakt. Men det har tatt seg opp nå etter påske. Dessuten går lønnen ned når de ikke har pasienter. 

Anonymkode: 54edd...cfe

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Pasienter med luftveissymptomer får ikke komme til fastlegen, men sendes heller til feberklinikker. Det i seg selv frigjør mye tid. Men legene har mange henvendelser på e-konsultasjon og videokonsultasjon. Så selv om det er få pasienter på venterommet så er det en del pasienter man hjelper hjemme. 

Anonymkode: 8d22d...8af

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

En venninne på laberatoriet på sykehuset sier det samme, de har meget gode dager. Hun har ingenting med koronapasienter å gjøre, og "alle" andre konsultasjoner / operasjoner etc er jo utsatt. 

Anonymkode: 87288...330

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

På vårt lokale legekontor er det også helt stille og rolig fordi legene skal ha hjemmekontor. 

Jeg har fått utsatt en legetime to ganger nå fordi den aktuelle legen skal ha hjemmekontor. Det samme har skjedd mannen min. 

Jeg kjenner jeg blir litt irritert, de må nå møte på jobb som alle andre med en samfunnskritisk funksjon. Er faktisk ikke greit at timer utsettes over flere uker. 

Anonymkode: aadc6...7c6

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jobber på legevakt og det er fastlegene som har vakt her, de kjenner seg ikke igjen i beskrivelsen om at det er så rolig på fastlegekontorene. Det hadde vært noen få dager som var veldig stille, så var det tilbake til normalen og vel så det. 

Anonymkode: 2e13d...f6a

AnonymBruker
Skrevet

Mitt fastlegekontor (for studenter) har nærmest stengt ned. Det er kun mulig å bestille videokonsultasjoner og dersom man trenger fysisk undersøkelse vil man deretter få tilbud om det om nødvendig. Det er heller ikke mange videokonsultasjoner, ca. 5 stk daglig å velge mellom. Irriterer meg grønn da jeg ikke ønsker å sette av en videokonsultasjon 3-4 uker frem i tid når jeg i utgangspunktet trenger en fysisk undersøkelse. Har rett og slett ikke råd til å betale egenandel for både videokonsultasjon, egenandel for fysisk oppmøte + medisiner i disse tider. 

Anonymkode: 86910...94f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ringte legesenteret her om dagen for å flytte på en time. Var ikke akkurat flust å velge mellom så jeg har ikke inntrykk av at det er rolig.

Anonymkode: 18b11...308

AnonymBruker
Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

De taper jo penger, da. 

Anonymkode: b8c62...9c4

De færreste leger får direkte personlig betalt pr. time, og man trekkes ikke i lønn om man ikke har timeplanen full på legekontoret.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De færreste leger får direkte personlig betalt pr. time, og man trekkes ikke i lønn om man ikke har timeplanen full på legekontoret.

Nei, men man tjener ikke noe særlig heller. De får basistilskuddet, men uten pasienter blir det ingen egenandeler og ingen helfo-refusjon. 

https://fastlegen.no/artikkel/hvordan-tjene-penger-som-fastlege

Jeg er på sykehus. Hos oss er det også rolig pasientmessig, men tiden går til korona-arbeid, forefallende papirarbeid (jeg har sett bunnen av innboksen min flere dager i strekk!), administrativt arbeid man aldri har tid til ellers, kompetanseheving og forberedelse av gjenåpning. Ikke at vi helt vet når det blir, men det er mye arbeid med å finne ut hvem og hva som kan kalles inn samtidig som smittevern skal ivaretas, prioritere i ventelistene og tilpasse det til ny logistikk og personellsitusasjon. Det er også mye spørsmål rundt jobb/risikogrupper/attester. Og vi har pasienter fremdeles, selv om vi av og til må ringe for å overtale dem til å komme. 

Anonymkode: 0c5a2...ee8

• Opprett ny...