Gå til innhold

Pollenallergi og koronavirus

Anbefalte innlegg

Skrevet

Til dere pollenallergikere: Hvordan håndterer dere denne situasjonen? Både med tanke på mosjon og å fylle dagene, smarte grep og vaner i hjemmet, men også med tanke på symptomer som sammenfaller med korona. Håpet er at denne tråden kan bli en utveksling av erfaringer, tips og triks.

Vanligvis prøver jeg å unngå å være ute i allergisesongen og drar heller i svømmehallen for å trene. Jeg elsker regnværsdager, for da kan jeg gå ut uten å bli påvirket noe særlig. I dag er det to dager siden jeg var ute sist, men jeg er definitivt påvirket av allergien. Jeg tar både antihistaminer, nesespray og anfallsmedisin mot allergiutløst astma. Andre tiltak er pollennett i vinduet, dusj etter å ha vært ute, og uteklærne ligger i en lukket gang.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er veldig tett om dagen, på natta tetner det til. 
bruker mye tid på å irritere meg over det og tolker alle symptomene inn i corona kontekst :(

Anonymkode: 4f720...b75

AnonymBruker
Skrevet

Vil det bli mindre spredning hvis temperaturen synker litt? Ser det er meldt kjøligere (10-12grader og skya) mot helgen. Men ikke regn da

AnonymBruker
Skrevet

Kan en del om pollenallergi. Det aller viktigste er å begynne medisineringen i god tid før sesongen begynner, typ en måned før. Kjør på med allergitabletter, øyedråper og nesespray, selv om du ikke har symptomer. Det gjelder å få "mettet" kroppen med antihistaminer. 

De aller fleste starter med tabletter når de kjenner symptomer, og da er det allerede for seint. Jeg har gresspollenallergi, sesongen starter her i midten av juni, og jeg starter medisinering allerede 1. Mai. 

Det finnes også "vaksinasjonsprogrammer" mot pollenallergi, noen har stor suksess, andre ser liten virkning. 

Anonymkode: d722f...6ec

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Blir det mindre spredning hvis det blir kjøligere og overskya ?

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan en del om pollenallergi. Det aller viktigste er å begynne medisineringen i god tid før sesongen begynner, typ en måned før. Kjør på med allergitabletter, øyedråper og nesespray, selv om du ikke har symptomer. Det gjelder å få "mettet" kroppen med antihistaminer. 

De aller fleste starter med tabletter når de kjenner symptomer, og da er det allerede for seint. Jeg har gresspollenallergi, sesongen starter her i midten av juni, og jeg starter medisinering allerede 1. Mai. 

Det finnes også "vaksinasjonsprogrammer" mot pollenallergi, noen har stor suksess, andre ser liten virkning. 

Det har du rett i. Jeg startet dessverre medisineringen for sent, og har definitivt lært leksen min. Symptomene mine er ikke like ille i år, men det kan være på grunn av at jeg har hjemmekontor (ikke går ut) og pollenvaksinene jeg har tatt. 

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

bruker mye tid på å irritere meg over det og tolker alle symptomene inn i corona kontekst :(

Det har jeg brukt mye tid på også, men fastlegen var veldig klar i talen på at mitt tilfelle var allergi, ikke korona.

Noen ressurser:

https://nhi.no/sykdommer/infeksjoner/virusinfeksjoner/covid-19-forkjolelse-eller-allergi/

https://www.naaf.no/fokusomrader/allergi-og-overfolsomhet/pollenallergi/fem-tegn-pa-pollenallergi/

https://www.naaf.no/fokusomrader/astma/fakta-om-astma/

https://www.allergiguiden.no/ulike-typer-av-allergi/astma-og-allergi/

https://www.allergiguiden.no/nb-no/allergisymptomer

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vil det bli mindre spredning hvis temperaturen synker litt? Ser det er meldt kjøligere (10-12grader og skya) mot helgen. Men ikke regn da

Jeg er usikker. Vi blir jo anbefalt å lufte om kvelden og natten, men jeg vet ikke om det har sammenheng med temperatur.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir verre når det regner. Jeg har sår hals, astmatett og vondt opp mot ørene de dagene jeg er mest allergisk. Så slipper det noen dager og kommer igjen. Vært sånn siden før Corona kom for alvor inn i landet. Tenker hver gang, at nå blir jeg Corona-syk, men er bare allergi. Irriterende! 

Anonymkode: e5cd1...aba

AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blir ofte litt tett om dagen, og mye tett seint om kvelden, året rundt. Men er bedre om sommeren.  Aner ikke hvorfor. 

Anonymkode: 34d20...58a

AnonymBruker
Skrevet

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blir ofte litt tett om dagen, og mye tett seint om kvelden, året rundt. Men er bedre om sommeren.  Aner ikke hvorfor. 

Anonymkode: 34d20...58a

Test deg. For meg høres det ut som om du kan være allergisk mot husstøv. Om sommeren er det naturlig å være mere ute, og dermed får du i deg mindre husstøv. 

• Opprett ny...