AnonymBruker Skrevet 21. april 2020 #21 Skrevet 21. april 2020 4 timer siden, Ulven skrev: Loven er ganske enkel på dette punktet, og det betyr ar hun som over 16 år selv kan endre navn. Dette trenger du ikke advokat til. 🙂 Om noe så kan du jo gjøre henne oppmerksom på at hun ikke kan endre navn igjen før om 10 år, med noen unntaksregler. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2002-06-07-19#KAPITTEL_2 Hun kan ta sitt gamle etternavn tilbake når hun måtte ønske. 10.Alminnelige begrensninger Selv om de øvrige vilkår er oppfylt, skal en melding om å ta, endre eller sløyfe navn ikke godtas dersom vedkommendes personnavn ellers kan bli til vesentlig ulempe for vedkommende eller andre sterke grunner tilsier det. Personer over 16 år kan ikke ta, endre eller sløyfe fornavn eller etternavn mer enn en gang hvert tiende år. Vedkommende kan likevel innen ti år: 1. ta som etternavn etternavnet til en ektefelle eller en samboer som vedkommende har bodd sammen med i minst to år eller har barn sammen med, eller for navn som har en tradisjon i en kultur som ikke skiller mellom fornavn og etternavn, ektefellens eller samboerens fornavn, 2. ta som etternavn et etternavn som vedkommende tidligere har hatt, 3. ta som etternavn steforeldres, fosterforeldres eller adoptivforeldres etternavn, og 4. endre fornavnet tilbake til det fornavnet vedkommende hadde før endringen, 5. ta, endre eller sløyfe fornavn eller etternavn dersom det foreligger særlige grunner. 0 Endret ved lov 17 juni 2016 nr. 46 (ikr. 1 juli 2016 iflg. res. 17 juni 2016 nr. 702). Anonymkode: 7e6b4...51e
AnonymBruker Skrevet 21. april 2020 #22 Skrevet 21. april 2020 Min datter ønsker også å slette etternavnet etter sin pappa; for å få samme etternavnene jeg har. Grunnen hennes er at hun føler at pappas sitt navn er så kjedelig siden det er et "sen" navn. (hansen, olsen, andersen, nilsen ect) Mine er spesielle, fredet og og forteller hvor jeg kommer fra og hvor mitt opphav er fra. Og nå synes jeg du skal tenke litt.... HVA om ditt etternavn blir mellomnavn, vil ikke det da si at din datter vil beholde kun ditt navn den dagen hun gifter seg og evt tar hennes manns navn? På mange måter vil det da si at hun passer bedre på ditt etternavn og vil kunne føre det videre som en kjær arv. Anonymkode: ddd13...1da
AnonymBruker Skrevet 21. april 2020 #23 Skrevet 21. april 2020 20 timer siden, kari-bole skrev: Hei kjære dere. Jeg øsnker å høre litt med flere på om dette er lov. min datter ( 16 år ) øsnker å skifte etternavn fra mitt til mora sitt. Jeg ble ringt her om dagen helt ut av det blå og fikk høre fra min datter at hun ønsker å bytte etternavn. Grunner var enkelt at hun ønsker å ha en del av mor, det i seg selv er ikke noe problem for meg det er rett og rimelig at hun ønsker det Det som plager meg litt er at hun nå velger å ta hennes etternavn og dråper mitt og kan kun ha mitt som mellomnavn. Det verste nå er at mor beholder ikke familiens sitt etternavn men velger noe helt nytt 😞 der barnet har ingen tilknytting til, Jeg er ikke imot at hun kan ta etternavn til mor, men at hun kunne godt sette en bindestrek mellom mors etternavn og mitt så hun kan ha begge. Jeg har ikke noe imot at hun kan eksempel hette, Anna Petersen-Nordman eller Anna Nordman-Petersen men å fjerne eller kun bruke etternavnet barnet er født, døpt og vokst med som mellomnavn skjærer meg i hjertet når vi giftet oss så valgte min da varende kone å ta mitt etternavn av egen fri vilje, når vår datter ble født så spurte jeg om vi skulle gi barnet begge etternavnene men igjen så var hun ikke i tvil at barnet skulle beholde kun min etternavn. når vi skole oss så spurte min nåværende eks om hun kunne beholde etternavnet mitt og det fik hun selvfølgelig gjøre og igjen var hennes valg. jeg er utlands opprimelse og etternavnet mitt også ( mor er norsk) men jeg har aldri opplevd diskriminering på jobb eller til hverdagen min på grunn av mitt etternavn. Min ekskone, viet meget godt at dette etternavnet betyr mye for meg siden det er noe som har vart i familien i over flere hundre år. jeg har skjønt at min datter har blitt påvirket av mor og hennes familje i denne avgjørelsen. Vi har delt foreldre ansvar og har hittil nå hatt en meget bra samarbeid, men nå som jeg ser at mitt barn er blitt påvirket til en slikt avgjørelse så føler jeg at jeg har sviktet barne mitt, og at mitt barn har fått ta en avgjørelse der hun har blir påvirket fra eks og familien til eks. at barnet har blitt servert ord og eksempler på at hvis du beholder fars etternavn er det vanskelig med jobber, det er jeg sikker på, siden mor selv tok det opp som argumenter med meg. jeg er i tvil om hvilen rettigheter jeg har og om jeg har noe jeg kunne ha sagt i dette her. mvh fortvilet far. Hun er gammal nok til å velge selv Lev med det. Anonymkode: 455d5...068 2
AnonymBruker Skrevet 21. april 2020 #24 Skrevet 21. april 2020 Det er bare et etternavn! Så lenge du og din datter har et godt forhold har det da ikke noe å si på hva hun heter! Jeg fjernet min fars etternavn selv da jeg var fjorten, han måtte dog signere på søknaden da, noe han heldigvis gjorde til slutt! La henne bytte navn! Gi henne din støtte, det vil sannsynligvis bety mye for henne! Anonymkode: 28ecd...74c 2
kari-bole Skrevet 21. april 2020 Forfatter #25 Skrevet 21. april 2020 Takk for alle svar :-) setter pris på det. jeg har ikke nektet henne å ta det :-) som jeg har skrevet mange ganger jeg kommer ikke til å stå i veien for henne :-) og det gjøre jeg heller ikke, tvert imot jeg hjalp henne med å fylle skjemaet i dag :-) Uansett jeg har vart med henne i dag og gjort endringene som trengs og vist henne min støtte :-) så søknaden er send digitalt Takk til alle dere som bidro med deres tanker :-)
Fireflies Skrevet 21. april 2020 #26 Skrevet 21. april 2020 På 20.4.2020 den 19.48, AnonymBruker skrev: Du må ikke velge slektsnavn. Det kan være et hvilket som helst navn som ikke er opphavsbeskyttet. (=Mindre enn 100 med navnet) Anonymkode: 5a79f...fb2 Helt utenfor tråden, men grensen er 200 stykker, ikke 100.
AnonymBruker Skrevet 21. april 2020 #27 Skrevet 21. april 2020 1 time siden, Fireflies skrev: Helt utenfor tråden, men grensen er 200 stykker, ikke 100. Man kan få tillatelse fra de med navnet, men da må samtlige si aktivt ja. Et uteblitt svar, er som et nei å anse. Bare for å spore enda litt mer av, nå siden hun har bytta etternavn. Anonymkode: da338...c98
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå