kari-bole Skrevet 20. april 2020 #1 Skrevet 20. april 2020 Hei kjære dere. Jeg øsnker å høre litt med flere på om dette er lov. min datter ( 16 år ) øsnker å skifte etternavn fra mitt til mora sitt. Jeg ble ringt her om dagen helt ut av det blå og fikk høre fra min datter at hun ønsker å bytte etternavn. Grunner var enkelt at hun ønsker å ha en del av mor, det i seg selv er ikke noe problem for meg det er rett og rimelig at hun ønsker det Det som plager meg litt er at hun nå velger å ta hennes etternavn og dråper mitt og kan kun ha mitt som mellomnavn. Det verste nå er at mor beholder ikke familiens sitt etternavn men velger noe helt nytt :-( der barnet har ingen tilknytting til, Jeg er ikke imot at hun kan ta etternavn til mor, men at hun kunne godt sette en bindestrek mellom mors etternavn og mitt så hun kan ha begge. Jeg har ikke noe imot at hun kan eksempel hette, Anna Petersen-Nordman eller Anna Nordman-Petersen men å fjerne eller kun bruke etternavnet barnet er født, døpt og vokst med som mellomnavn skjærer meg i hjertet når vi giftet oss så valgte min da varende kone å ta mitt etternavn av egen fri vilje, når vår datter ble født så spurte jeg om vi skulle gi barnet begge etternavnene men igjen så var hun ikke i tvil at barnet skulle beholde kun min etternavn. når vi skole oss så spurte min nåværende eks om hun kunne beholde etternavnet mitt og det fik hun selvfølgelig gjøre og igjen var hennes valg. jeg er utlands opprimelse og etternavnet mitt også ( mor er norsk) men jeg har aldri opplevd diskriminering på jobb eller til hverdagen min på grunn av mitt etternavn. Min ekskone, viet meget godt at dette etternavnet betyr mye for meg siden det er noe som har vart i familien i over flere hundre år. jeg har skjønt at min datter har blitt påvirket av mor og hennes familje i denne avgjørelsen. Vi har delt foreldre ansvar og har hittil nå hatt en meget bra samarbeid, men nå som jeg ser at mitt barn er blitt påvirket til en slikt avgjørelse så føler jeg at jeg har sviktet barne mitt, og at mitt barn har fått ta en avgjørelse der hun har blir påvirket fra eks og familien til eks. at barnet har blitt servert ord og eksempler på at hvis du beholder fars etternavn er det vanskelig med jobber, det er jeg sikker på, siden mor selv tok det opp som argumenter med meg. jeg er i tvil om hvilen rettigheter jeg har og om jeg har noe jeg kunne ha sagt i dette her. mvh fortvilet far.
AnonymBruker Skrevet 20. april 2020 #2 Skrevet 20. april 2020 Når hun er 16 kan hun søke selv. Min venninnes datter gjorde det og fikk det innvilget med en god begrunnelse. Mulig du kan protestere, men hvis hun ønsker det nå, tror du ikke hun også vil ønske det når hun blir 18 og bestemmer selv? Hun vil i de neste årene begynne å få papirer som kan følge henne hele livet, vil det ikke da være best for din datter at navnet på disse stemmer med det hun kommer til å ha? Og best for forholdet deres? Anonymkode: 6229f...7db 7
kari-bole Skrevet 20. april 2020 Forfatter #3 Skrevet 20. april 2020 (endret) 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når hun er 16 kan hun søke selv. Min venninnes datter gjorde det og fikk det innvilget med en god begrunnelse. Mulig du kan protestere, men hvis hun ønsker det nå, tror du ikke hun også vil ønske det når hun blir 18 og bestemmer selv? Hun vil i de neste årene begynne å få papirer som kan følge henne hele livet, vil det ikke da være best for din datter at navnet på disse stemmer med det hun kommer til å ha? Og best for forholdet deres? Anonymkode: 6229f...7db takk for svar :-) Jeg har ikke noe imot at hun velger også mors etternavn, og har aldri vart imot det. selfølgelig er jeg interessert at vårt forhold skal vare bra og forsette slikt som er nå. det som plager meg er at dette er ikke hennes valg helt frivillig jeg ser at mitt barn har blitt påvirket og at noe kan si at pga etternavn så er det vanskelig å få jobb, er rett og slett diskriminering. min eks har hatt samme etternavn i 20 år og aldri var noe problem å få jobb eller følt seg diskriminert pga etternavnet Min datter har ikke noe god begrunnelse , det vil ikke holde, begrunnelse som at du ikke får jobb pga etternavn er ikke god nok. Det jeg ser at fra å vare stolt å brukte etternavnet flittig, der venner og kjente kalte henne med etternavn fordi det både høres kult og min datter ville det, til nå som har blitt et problem innen koronatiden der hun tilbrakt tiden med mor alene, skjønner jeg ikke En jurist fra ung.no svarer følegene til en som lurer dette "" Er du under 18 år, må den eller de som har foreldreansvaret for deg samtykke i navneendringen. Dersom begge foreldrene dine har foreldreansvar for deg (såkalt delt foreldreansvar) må begge samtykke til navneenringen. Hilsen juristen selvfølgelig kommer jeg til å svelger kameler og skal godta alt for min datters skyld, barnet betyr mer for meg en mitt etternavn. Det jeg er opprørt av er at dette er ikke helt og holdent min datters avgjørelse, jeg blir bare lei at andre påvirker hennes valg. Føler meg maktesløst takk for alle bidrag :-) Endret 20. april 2020 av kari-bole
Minya Skrevet 20. april 2020 #4 Skrevet 20. april 2020 Hun kan, fordi hun er datter av sin mor, velge hvilket etternavn hun ønsker å bruke, helt fritt uten særskilt begrunnelse. Eneste hun trenger å skrive som begrunnelse er at hun ønsker å bytte til sin mors pikenavn. Jeg vurderte det selv en gang i tiden, og jeg står også fritt til å velge min mors pikenavn selv om hun tok min fars etternavn da de giftet seg. Hun vurderte også selv å bytte tilbake til pikenavnet etter skilsmissen, men fant ut at det var så mange som kjente henne som det hun heter, at det kunne bli irriterende og plagsomt å bytte navn. 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2020 #5 Skrevet 20. april 2020 Det trengs ingen begrunnelse. Min datter byttet navn til mormor sitt etternavn, uten at vi foreldre visste noe før etterpå. 16 åringer bestemmer navn selv. Anonymkode: 5a79f...fb2 2
AnonymBruker Skrevet 20. april 2020 #6 Skrevet 20. april 2020 1 minutt siden, Minya skrev: Hun kan, fordi hun er datter av sin mor, velge hvilket etternavn hun ønsker å bruke, helt fritt uten særskilt begrunnelse. Eneste hun trenger å skrive som begrunnelse er at hun ønsker å bytte til sin mors pikenavn. Jeg vurderte det selv en gang i tiden, og jeg står også fritt til å velge min mors pikenavn selv om hun tok min fars etternavn da de giftet seg. Hun vurderte også selv å bytte tilbake til pikenavnet etter skilsmissen, men fant ut at det var så mange som kjente henne som det hun heter, at det kunne bli irriterende og plagsomt å bytte navn. Du må ikke velge slektsnavn. Det kan være et hvilket som helst navn som ikke er opphavsbeskyttet. (=Mindre enn 100 med navnet) Anonymkode: 5a79f...fb2
Minya Skrevet 20. april 2020 #7 Skrevet 20. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Du må ikke velge slektsnavn. Det kan være et hvilket som helst navn som ikke er opphavsbeskyttet. (=Mindre enn 100 med navnet) Anonymkode: 5a79f...fb2 Nei, men da må du vel ha en bedre begrunnelse enn "Jeg har lyst" såvidt meg bekjent? For øvrig er "Jeg ønsker å bruke min mors navn fordi jeg ønsker å ha en del av henne blabla" en mye bedre begrunnelse enn "Jeg har lyst ", når jeg tenker meg om
AnonymBruker Skrevet 20. april 2020 #8 Skrevet 20. april 2020 Selvfølgelig kan datteren din ha valgt det helt selv? Jeg droppet et av mine etternavn da jeg var 16, det samme gjorde min datter. Vi valgte i likhet med din datter bort fedrene våre sitt navn- og både mine foreldre og jeg og min datters far var gift. Så kanskje det er en del av løsrivelsen ungdom går igjennom? Anonymkode: 87fbf...48b 1
kari-bole Skrevet 20. april 2020 Forfatter #9 Skrevet 20. april 2020 (endret) 39 minutter siden, Minya skrev: Hun kan, fordi hun er datter av sin mor, velge hvilket etternavn hun ønsker å bruke, helt fritt uten særskilt begrunnelse. Eneste hun trenger å skrive som begrunnelse er at hun ønsker å bytte til sin mors pikenavn. Takk for svaret :-) Hun er like mye sin mors datter som sin fars datter :-) hvorfor velge det ene og ikke bege Det som er problemet litt her nå er at mor går ikke tilbake til pikeenavnet sitt, men velger en helt nytt etternavn Jeg har ikke noe imot at min datter velger å ha en del av mor, eller familie etternavn som familie har , men å velge et nytt er jeg litt overrasket slikt jeg skjønner loven så kan jeg faktisk nekte dattera mi å endre det intill hun er 18 år, ikke at jeg har tenkt det og kommer ikke til å stå i veien for det. Det plager meg, siden mor kunne ikke påvirke meg på noe annen vis, så velger hun å sette opp barnet opp mott meg Mor valgte å gå sin vei, og ved flere anledninger prover hun å vinne meg tilbake, jeg har kommet videre i livet, jeg kunne aldri i livet finne på å bruke mitt barn mot mor. Og at flere i hennes familie er med å påvirke min datters avgjørelse har gjort meg trist og til dels sint Jeg ser at prøver jeg på noe vis mister jeg barne mitt også, og det er det siste jeg ønsker, så derfor svelger jeg kameler og leger meg flatt, gjør meg selv til en vei så min eks kan kjøre på. Takk for ditt svar :-) Endret 20. april 2020 av kari-bole
kari-bole Skrevet 20. april 2020 Forfatter #10 Skrevet 20. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Selvfølgelig kan datteren din ha valgt det helt selv? Jeg droppet et av mine etternavn da jeg var 16, det samme gjorde min datter. Vi valgte i likhet med din datter bort fedrene våre sitt navn- og både mine foreldre og jeg og min datters far var gift. Så kanskje det er en del av løsrivelsen ungdom går igjennom? Anonymkode: 87fbf...48b Ja selvfølgelig kan hun ha gjort det, men et barn endre ikke sitt syn på det hun har vart stolt over 1 måned sist snakket hun med meg at det etternavnet kommer hun til å bruke så lenge hun lever :-) plutselig nå vil hun endre ? og her snakker vi om en smart jente Jeg kommer til å støtte min datter uansett hva videre, men at jeg nå er mer var på min eks og hennes familie er det sikker Jeg er av natur en fri sjel, og er helt imot at andre skal påvirke :-) Du kan si at jeg er såret og ser ikke mer en min sorg, men de som kjenner meg er overrasket hvor varmt og godt jeg snakker om min eks og familien der. selvfølgelig ligger mer i historien en det jeg sier her, der mor forsøker konstant å påvirke / prøve å vinne meg tilbake, men livet mitt er ikke prøve å feile, hun valgte å gå mens jeg sto der som en fjell, nå som hun har skjønt hav hun mistet vil hun ha meg tilbake. det har pågått nå nesten 1 år hun forsøker der jeg sier nei og at jeg ber henne at vi holder oss til barnet, oss mellom er jeg ferdig med har jeg sakt. Takk for svaret :-)
kari-bole Skrevet 20. april 2020 Forfatter #11 Skrevet 20. april 2020 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det trengs ingen begrunnelse. Min datter byttet navn til mormor sitt etternavn, uten at vi foreldre visste noe før etterpå. 16 åringer bestemmer navn selv. Anonymkode: 5a79f...fb2 Takk for at du tok deg tid og svarer meg :-) slikt jeg forstår det så står det tydelig at så lenge vi har delt 50/50% foreldre ansvar så kan hun ikke gjøre det uten min samtykke kanskje jeg har skjønt det feil :-) men jeg kommer til å høre meg med en advokat, bare for min del og får å vite det som er korekt Selvfølgelig kommer jeg ikke til å hindre min datter :-) elsker henne alt for mye til å gjøre noe slikt mott henne :-) men slike begrunnelse som man får ikke jobb på grunn av etternavn er helt hårreisende. Jeg har ikke merket noe problem med dette selv i mine 20 år i Norge, studerte elektro selv, har jobbet og jobber i bransjen der jeg har hatt både random jobber og ledet prosjekter for store firmaer Jeg er sikker på at min datter er blitt påvirket til denne avgjørelsen.
Ulven Skrevet 20. april 2020 #12 Skrevet 20. april 2020 50 minutter siden, kari-bole said: kanskje jeg har skjønt det feil 🙂 men jeg kommer til å høre meg med en advokat, bare for min del og får å vite det som er korekt Selvfølgelig kommer jeg ikke til å hindre min datter 🙂 elsker henne alt for mye til å gjøre noe slikt mott henne 🙂 Du er litt selvmotsigende her. Hvis du ikke vil hindre din datter i å bytte navn, er det helt unødvendig med advokat. Noen ganger må man bare svelge kameler som forelder. Her forsvinner mitt slektsnavn nå som barna gifter seg og barnebarn kommer til. Sårt ja siden mitt navn er like sjelden som det navnet som blir med videre, men det finnes viktigere ting i livet enn hvilke etternavn barna har. 2
kari-bole Skrevet 20. april 2020 Forfatter #13 Skrevet 20. april 2020 Akkurat nå, Ulven skrev: Du er litt selvmotsigende her. Hvis du ikke vil hindre din datter i å bytte navn, er det helt unødvendig med advokat. Noen ganger må man bare svelge kameler som forelder. Her forsvinner mitt slektsnavn nå som barna gifter seg og barnebarn kommer til. Sårt ja siden mitt navn er like sjelden som det navnet som blir med videre, men det finnes viktigere ting i livet enn hvilke etternavn barna har. Det kan got hende at jeg høres eller leses som selvmotsigende. Det å høre med en advokat er kun for å få vite hva som er rett og hva som er galt :-) jeg er ikke i stand til å forstå lover til punkt og prikke. Nei og atter nei, jeg kommer ikke til å hindre henne siden jeg har allerede godtatt det og hun har fått OK fra min side :-) Jeg har ikke tenkt å gjøre noe mer med saken, og hun har uansett søkt om dette med min velsignelse også. Jenta betyr mye mer for meg og hun blir ikke mindre min datter fordi hun bytter etternavn. Jeg bare ønsket å høre også andres mening. jeg er oppgitt at dette har ikke min datter valgt helt uten videre. når et barn sier til sin far, ja men mamma syns det blir vanskelig å få jobb og at beste foreldre syns det var koselig, da skjønner man fort at det er tredje parter som har involvert seg og påvirket avgjørelsen og jeg som far har blitt holdt utenfor. hverken jeg eller mor har rett til å påvirke barnet i sne slikt avgjørelse Jeg skjønner at jeg må svelge kameler om ikke elefanter, jeg bare avskyr urettferdigheter og det er slikt jeg føler jeg har blitt behandlet. ser at jeg er ikke den første som har gått gjennom en slik situasjon og det er delte meninger, hver enkelt av oss opplever det annerledes og utifra sin situasjon. Takk for ditt bidrag.
Gjest WhisperingWind Skrevet 20. april 2020 #14 Skrevet 20. april 2020 Med eller uten ditt etternavn så er hun uansett din datter. Ville ikke lagt noe mer i det annet enn å respektere at det er navnet hun ønsker. En dag vil hun mest sannsynlig ta etternavnet til sin fremtidige ektemann så navnet ditt vil uansett en dag bli borte for henne.
Ulven Skrevet 20. april 2020 #15 Skrevet 20. april 2020 5 minutter siden, kari-bole said: Det kan got hende at jeg høres eller leses som selvmotsigende. Det å høre med en advokat er kun for å få vite hva som er rett og hva som er galt 🙂 jeg er ikke i stand til å forstå lover til punkt og prikke. Loven er ganske enkel på dette punktet, og det betyr ar hun som over 16 år selv kan endre navn. Dette trenger du ikke advokat til. 🙂 Om noe så kan du jo gjøre henne oppmerksom på at hun ikke kan endre navn igjen før om 10 år, med noen unntaksregler. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2002-06-07-19#KAPITTEL_2 3
AnonymBruker Skrevet 20. april 2020 #16 Skrevet 20. april 2020 Hun kan bytte til sin mors pikenavn, men ikke nåværende om det er forskjellig fra pikenavnet. Anonymkode: 76e11...296
AnonymBruker Skrevet 20. april 2020 #17 Skrevet 20. april 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hun kan bytte til sin mors pikenavn, men ikke nåværende om det er forskjellig fra pikenavnet. Anonymkode: 76e11...296 Hun kan bytte til akkurat hvilket navn hun måtte ønske, så lenge det ikke er et beskyttet navn. Anonymkode: 3901c...ba8 5
kari-bole Skrevet 20. april 2020 Forfatter #18 Skrevet 20. april 2020 (endret) 1 time siden, WhisperingWind skrev: Med eller uten ditt etternavn så er hun uansett din datter. Ville ikke lagt noe mer i det annet enn å respektere at det er navnet hun ønsker. En dag vil hun mest sannsynlig ta etternavnet til sin fremtidige ektemann så navnet ditt vil uansett en dag bli borte for henne. Takk for din mening :-) Det er ingenting som kommer til å forandre det, hun er og vil alltid vare min datter så lenge jeg lever :-) Jeg er klar over det at hun kan bytte eller ta etternavn til en eventuelt ektemann. eller kanskje hun velger å beholde mitt Jeg tvang ikke min eks kone å ta mitt det var hennes valg, og hun beholdte det når vi skilte oss. når hun ble spurt av advokaten i skiltmisses prosessen om hva hun skulle gjøre med etternavnet så sa hun kontant at hun beholder det Grunnen for eks å beholde mitt etternavn var at dattera har samme etternavn og igjen så var jeg som sa i meklingene at vår datter kunne fint ta hennes pikenavn som etternavn med bindestrek mellom mitt og hennes, men da Synnes hun det var greit å beholde mitt. Jeg nektet henne ikke det heller :-) Vi valgte dette for vår barn, vi døpte hun og hun konfirmerte seg med det etternavnet, hun vokste opp med det, da skjønner du hvorfor jeg reagerer, siden det aldri var et problem frem til nå, hvorfor blir det nå sann helt plutselig Etternavnet jeg barer er en tittel, identitet og noe man hører til, det min eks vil ta nå er hverken pikenavn, familie navn eller slekt så ingen tilhørighet. Hadde hun valgt pikenavnet så hadde jeg blitt mega glad. Hva min eks velger det er hennes valg og jeg ønsker henne bare godt, men at hun påvirker dattera vår og brainwasher henne er ikke greit for meg. Jeg som far har et ansvar og plikt å passe på barnet og vil kun hennes beste. Ingen skal tvinge eller påvirke en annen menneske, og her er det tydelig at både min eks og hennes familie er involvert. takker for at du delte dine tanker :-) setter pris på det Endret 20. april 2020 av kari-bole
kari-bole Skrevet 20. april 2020 Forfatter #19 Skrevet 20. april 2020 1 time siden, Ulven skrev: Loven er ganske enkel på dette punktet, og det betyr ar hun som over 16 år selv kan endre navn. Dette trenger du ikke advokat til. 🙂 Om noe så kan du jo gjøre henne oppmerksom på at hun ikke kan endre navn igjen før om 10 år, med noen unntaksregler. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2002-06-07-19#KAPITTEL_2 takk for din bidrag Jeg er klar over det og har forklart henne det også :-) man leser lover og regler, men som jeg skrev tidligere jeg er ikke i stand til å skjønne helt lover og regler :-) da er det riktig å heller snakke med de som er kompetente.
AnonymBruker Skrevet 21. april 2020 #20 Skrevet 21. april 2020 3 timer siden, kari-bole skrev: Etternavnet jeg barer er en tittel, identitet og noe man hører til, det min eks vil ta nå er hverken pikenavn, familie navn eller slekt så ingen tilhørighet. Hadde hun valgt pikenavnet så hadde jeg blitt mega glad. Hva min eks velger det er hennes valg og jeg ønsker henne bare godt, men at hun påvirker dattera vår og brainwasher henne er ikke greit for meg. Jeg som far har et ansvar og plikt å passe på barnet og vil kun hennes beste. Ingen skal tvinge eller påvirke en annen menneske, og her er det tydelig at både min eks og hennes familie er involvert. takker for at du delte dine tanker 🙂 setter pris på det Som andre også sier, du motsier deg selv. Det er tydeligvis ikke ‘bare’ ett etternavn for deg. Du mener at det ikke er dattera selv som ønsker å bytte navnet, men at hun blir påvirket. Det neste er vel at hun blir utsatt for PAS. Uansett, hun er 16 år og kan ta ethvert etternavn hun selv ønsker så lenge det ikke er et såkalt beskytta etternavn (mindre enn 200 med det etternavnet, men mindre samtykke foreligge fra samtlige). Det er linka til Lovdata lenger oppe, her er Skatteetaten sitt https://www.skatteetaten.no/skjema/endre-navn/ Anonymkode: da338...c98 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå