Sally-Go-Round Skrevet 20. april 2020 #1 Skrevet 20. april 2020 (endret) Hei, Dette er altså en tråd for oss som digger amerikanske oppussings-programmer. Jeg er ikke sååå fan av Extreme Oppussing, da det er så stressa, men andre av typen «Husfikserne» og «Eiendomsbrødrene». Jeg lurer på hvilke oppussings-programmer dere ser og hvor dere ser det? 😊 Endret 20. april 2020 av Sally-Go-Round Feil i overskrift
Million Skrevet 20. april 2020 #2 Skrevet 20. april 2020 (endret) Jeg er motsatt - jeg orker ikke den amerikanske stilen. Kjøkkenet er som regel noe som ser totalt utdatert ut i mørkebrunt, for oss skandinavere. Og så har de entredøren rett inn i stua. Ringer det på døra kan du omtrent sitte i sofaen og lukke opp uten å reise deg! Er helt merkelig planløsning. Ingen gang eller entre å henge fra seg tøy i, med mindre du har et gigantisk hus da. Vanlige småhus er det inngang rett inn i stua, liksom. Jeg ser også at de ofte er glade i ting som var poppis på 80-tallet her i Norge. Som f.eks. takvifter, kanskje med små lamper under...grøss og gru. På begynnelsen av nittitallet leide jeg en kjellerleilighet i en villa, der hadde de sånt typisk mørkebrunt, litt pompøst kjøkken som ser nesten likt ut som det de har i sånne oppussingsprogrammer eller renoveringsprogrammer på amerikansk. Endret 20. april 2020 av Million 3
mam4ma Skrevet 20. april 2020 #3 Skrevet 20. april 2020 Elsker Gaines-paret! De er kjempedyktige, ALT de fikser blir fantastisk flott! Så er jeg bittelitt misunnelig på forholdet deres, de er så skjønne. Tydelig forelsket i hverandre og respekterer hverandre, så det er en fryd å se ❤️
AnonymBruker Skrevet 20. april 2020 #4 Skrevet 20. april 2020 Ikke så veldig fan av noen, men jeg har sett på alt som finnes på Netflix av denne typen programmer. De har alt fra minihus, til hus der eiere egentlig ønsker å flytte men som får et valg når huset er pusset opp. Tror det het Flip it or Sell it. Netflix har mye å velge mellom, så om du ikke har sett det allerede anbefales det. De har også litt om minimalisme. Ellers ser jeg på youtube, feks mr.Kate, og mange andre med egenproduserte kanaler der mange hjelper andre til å få hjemmet til å fungere bedre med maling, andre typer møbler og planløsninger. Mye er veldig amatør diy, men også noen som jobber med dette til daglig. Anonymkode: e2570...631
AnonymBruker Skrevet 20. april 2020 #5 Skrevet 20. april 2020 7 minutter siden, Million skrev: Og så har de entredøren rett inn i stua. Ringer det på døra kan du omtrent sitte i sofaen og lukke opp uten å reise deg! Er helt merkelig planløsning. Ingen gang eller entre å henge fra seg tøy i, med mindre du har et gigantisk hus da. Jeg har bodd i USA, og kan telle på en hånd hvor mange ganger jeg brukte entredøren inn i et hus! 99% av gangene går amerikanerne inn i huset gjennom garasjen som henger sammen med huset, og skostativ og knaggrekker var plassert i gangen/rommet man kom inn i ut fra garasjen. Entredøren blir bare brukt av fremmede som muligens ringer på. Til og med når man ikke hadde kjørt bil gikk man inn gjennom garasjen (kodelås for å få opp garasjeporten, også er døra fra garasje til hus som regel ulåst). En annen detalj jeg la merke til der jeg bodde, er at husene bare var dekorert med panel, listverk, og andre detaljer på framsiden av huset, og resten var av et udekorert bølgeblix-aktig materiale. Det var altså bare den delen av huset som blir sett av naboene som er viktig at skal se fin ut. Mange materialene er ofte billige og svake, som feks lister/dører/gelendere som ser ut som tre, men som faktisk er hul plastikk(!!) med tre-struktur/mønster. Det er altså ikke rart at hele huset blåser vekk eller flyter med i en orkan eller flom! Jeg bodde foresten i ett av USAs rikeste suburbs, så det er ikke det at de ikke har råd, men at de rett og slett ikke har kultur for solid og gjennomført arkitektur. Anonymkode: 36652...902 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2020 #6 Skrevet 20. april 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg har bodd i USA, og kan telle på en hånd hvor mange ganger jeg brukte entredøren inn i et hus! 99% av gangene går amerikanerne inn i huset gjennom garasjen som henger sammen med huset, og skostativ og knaggrekker var plassert i gangen/rommet man kom inn i ut fra garasjen. Entredøren blir bare brukt av fremmede som muligens ringer på. Til og med når man ikke hadde kjørt bil gikk man inn gjennom garasjen (kodelås for å få opp garasjeporten, også er døra fra garasje til hus som regel ulåst). En annen detalj jeg la merke til der jeg bodde, er at husene bare var dekorert med panel, listverk, og andre detaljer på framsiden av huset, og resten var av et udekorert bølgeblix-aktig materiale. Det var altså bare den delen av huset som blir sett av naboene som er viktig at skal se fin ut. Mange materialene er ofte billige og svake, som feks lister/dører/gelendere som ser ut som tre, men som faktisk er hul plastikk(!!) med tre-struktur/mønster. Det er altså ikke rart at hele huset blåser vekk eller flyter med i en orkan eller flom! Jeg bodde foresten i ett av USAs rikeste suburbs, så det er ikke det at de ikke har råd, men at de rett og slett ikke har kultur for solid og gjennomført arkitektur. Anonymkode: 36652...902 Jeg har en litt rar interesse av å se rundt i suburbs i street view på google maps, vil du dele gatenavnet eller området du bodde? eller vet du om noen steder av interesse? haha.. Anonymkode: d0b2f...dba 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2020 #7 Skrevet 20. april 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg har bodd i USA, og kan telle på en hånd hvor mange ganger jeg brukte entredøren inn i et hus! 99% av gangene går amerikanerne inn i huset gjennom garasjen som henger sammen med huset, og skostativ og knaggrekker var plassert i gangen/rommet man kom inn i ut fra garasjen. Entredøren blir bare brukt av fremmede som muligens ringer på. Til og med når man ikke hadde kjørt bil gikk man inn gjennom garasjen (kodelås for å få opp garasjeporten, også er døra fra garasje til hus som regel ulåst). En annen detalj jeg la merke til der jeg bodde, er at husene bare var dekorert med panel, listverk, og andre detaljer på framsiden av huset, og resten var av et udekorert bølgeblix-aktig materiale. Det var altså bare den delen av huset som blir sett av naboene som er viktig at skal se fin ut. Mange materialene er ofte billige og svake, som feks lister/dører/gelendere som ser ut som tre, men som faktisk er hul plastikk(!!) med tre-struktur/mønster. Det er altså ikke rart at hele huset blåser vekk eller flyter med i en orkan eller flom! Jeg bodde foresten i ett av USAs rikeste suburbs, så det er ikke det at de ikke har råd, men at de rett og slett ikke har kultur for solid og gjennomført arkitektur. Anonymkode: 36652...902 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har en litt rar interesse av å se rundt i suburbs i street view på google maps, vil du dele gatenavnet eller området du bodde? eller vet du om noen steder av interesse? haha.. Anonymkode: d0b2f...dba Det lurer jeg på også. Hvor i USA har du sett dette? For dette har jeg aldri sett. Anonymkode: cfe52...680
AnonymBruker Skrevet 20. april 2020 #8 Skrevet 20. april 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det lurer jeg på også. Hvor i USA har du sett dette? For dette har jeg aldri sett. Anonymkode: cfe52...680 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har en litt rar interesse av å se rundt i suburbs i street view på google maps, vil du dele gatenavnet eller området du bodde? eller vet du om noen steder av interesse? haha.. Anonymkode: d0b2f...dba Jeg bodde i Missouri, på grensen til Kansas i en av flere velstående suburbs rundt Kansas City. Det som er typisk for husene i disse områdene er at de ikke er bygget av enkeltpersoner eller av arkitekter, men av store eiendomsutviklere som bygger ut store områder med nesten identiske hus, billigst mulig. Det man typisk kaller for McMansions, en type Frankenstein-hybrid av diverse arkitektoniske stilarter som ikke nødvendigvis hører eller passer fint sammen, men som tiltrekker øvre middelklasse fordi det er typisk uttrykk for velstand (muligens noe særegent for midtvesten). Typiske områder er Mission Hills MO, Shawnee KS, Leawood MO, Johnson County KS osv. Disse varierer fra normale middelklassestrøk, til mer velstående/rikingstrøk. Her er en ganske god video som forklarer en typisk McMansion: Anonymkode: 36652...902
AnonymBruker Skrevet 20. april 2020 #9 Skrevet 20. april 2020 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg bodde i Missouri, på grensen til Kansas i en av flere velstående suburbs rundt Kansas City. Det som er typisk for husene i disse områdene er at de ikke er bygget av enkeltpersoner eller av arkitekter, men av store eiendomsutviklere som bygger ut store områder med nesten identiske hus, billigst mulig. Det man typisk kaller for McMansions, en type Frankenstein-hybrid av diverse arkitektoniske stilarter som ikke nødvendigvis hører eller passer fint sammen, men som tiltrekker øvre middelklasse fordi det er typisk uttrykk for velstand (muligens noe særegent for midtvesten). Typiske områder er Mission Hills MO, Shawnee KS, Leawood MO, Johnson County KS osv. Disse varierer fra normale middelklassestrøk, til mer velstående/rikingstrøk. Her er en ganske god video som forklarer en typisk McMansion: Anonymkode: 36652...902 Ooh! Tusen takk for tips! Anonymkode: d0b2f...dba
AnonymBruker Skrevet 20. april 2020 #10 Skrevet 20. april 2020 Her er også noen gode eksempel på at baksiden av husene ikke er dekorerte på samme måte som framsiden. Tror en av grunnene til at det går så fort å bygge helt nye eller å pusse opp hus på amerikanske program er mye pgå dette, at mye av huset er «fake» og derfor veldig fort gjort å rive ned og erstatte. En annen funfact er at som oftest så må deltakerne levere tilbake møblene etter programmet, eller kjøpe det for full pris Anonymkode: 36652...902
AnonymBruker Skrevet 20. april 2020 #11 Skrevet 20. april 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg bodde i Missouri, på grensen til Kansas i en av flere velstående suburbs rundt Kansas City. Det som er typisk for husene i disse områdene er at de ikke er bygget av enkeltpersoner eller av arkitekter, men av store eiendomsutviklere som bygger ut store områder med nesten identiske hus, billigst mulig. Det man typisk kaller for McMansions, en type Frankenstein-hybrid av diverse arkitektoniske stilarter som ikke nødvendigvis hører eller passer fint sammen, men som tiltrekker øvre middelklasse fordi det er typisk uttrykk for velstand (muligens noe særegent for midtvesten). Typiske områder er Mission Hills MO, Shawnee KS, Leawood MO, Johnson County KS osv. Disse varierer fra normale middelklassestrøk, til mer velstående/rikingstrøk. Her er en ganske god video som forklarer en typisk McMansion: Anonymkode: 36652...902 Jeg kom faktisk på det litt senere at det måtte være omkring der. Jeg har ikke vært der som voksen, og jeg la vel ikke merke til det som barn. Anonymkode: cfe52...680
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå