ForumBrukeren Skrevet 20. april 2020 #1 Skrevet 20. april 2020 Det testes ut en rekke behandlinger i Norge i likhet med mange andre land. Norges forskning på medisiner og behandling er i regi av WHO sin "solidarity trial". Dessverre er disse studiene planlagt over en periode på hele 3-4 måneder, også tar det nok lang tid etter det igjen før det blir godkjent som behandling, også enda en tid før det settes ut i live. Etter hva jeg har fått med meg tester man hydroxyklorokin/plaquenil, remdesivir, lopinavir, og jeg tror også man forsøker antistoff blodplasma overføring. Dette er alle godt etablerte medisiner hvor man vet godt om bivirkninger, trygge doseringer, osv. Så hvorfor skal de bruke så lang tid på dette? Man trenger jo da kun å teste effekten av behandlingen, ikke bivirkninger, ol. De burde da ha en rimelig bra pekepinn på om det virker eller ikke etter bare en måned. Men så kommer det store spørsmålet: Hvis en av disse viser seg å fungere bra har Norge da forberedt seg på å kunne ta den i bruk? Altså bygd opp lager, satt opp distribusjonen, osv? Eller med blodplasma overføring metoden forberedt seg på massiv antistoff testing i befolkningen og massiv blodgiver virksomhet med de resurser det krever? I flere andre land har de allerede kjøpt inn store lager av noen av disse medisinene. Etter erfaringen med hvordan Norske helsemyndigheter og politikere har håndtert dette så langt så gjetter jeg på at nei det har de ikke en gang tenkt på. Ups det hadde vi glemt å bestille kommer de vel med etter at studiene er ferdig og det ikke lenger går an å oppdrive disse medisinene på markedet. Litt som med smittevern utstyr og felles EU innkjøp av medisinsk utstyr som respiratorer, ol. som de hadde glemt i skuffen siden 2014 var det vel også kom etter fristen var gått ut med at oj det hadde vi visst glemt. Eller som når FHI og helseministeren selvsikkert sa at vi er godt forberedt her i Norge, for så og like etterpå å finne ut at nei vi mangler smittevern utstyr, vi mangler intensivplasser, forsvarets beredskaps sykehus var solgt og kastet for mange år siden, kornlagerene hadde vi lagt ned, osv. 1
stan Skrevet 20. april 2020 #2 Skrevet 20. april 2020 Siden ingen vet hvilken medisin som virker er det vel heller ingen som har forberedt bruken av en enda ukjent medisin. Selv om flere medisiner virker lovende og ser ut til å ha effekt, er det enda ikke oppdaget noen supermedisin. Kjenner jeg KG rett er det mange her som vil nekte å ta også en slik medisin. 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2020 #3 Skrevet 20. april 2020 Du følger ikke med og premisset ditt er derfor totalt feil. Vi må ikke bare sjekke etter virkning, men også etter bivirkninger. Hydroxyklorokinstudien her i landet er avbrutt for lengst pga alvorlige bivirkninger - mange av pasientene døde. Jeg vil i høyeste grad si at det er en relevant bivirkning. Anonymkode: 28458...109 2
ForumBrukeren Skrevet 20. april 2020 Forfatter #4 Skrevet 20. april 2020 2 timer siden, stan skrev: Siden ingen vet hvilken medisin som virker er det vel heller ingen som har forberedt bruken av en enda ukjent medisin. Selv om flere medisiner virker lovende og ser ut til å ha effekt, er det enda ikke oppdaget noen supermedisin. Kjenner jeg KG rett er det mange her som vil nekte å ta også en slik medisin. Jo da. USA har f.eks kjøpt inn et stort lager av Hydroxyklorokin selv om studiene ikke er ferdig der heller. Og Hong Kong, Singapore, Japan, Kina, og sikkert flere bruker allerede noen av disse i vanlig praksis. 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Du følger ikke med og premisset ditt er derfor totalt feil. Vi må ikke bare sjekke etter virkning, men også etter bivirkninger. Hydroxyklorokinstudien her i landet er avbrutt for lengst pga alvorlige bivirkninger - mange av pasientene døde. Jeg vil i høyeste grad si at det er en relevant bivirkning. Anonymkode: 28458...109 Hvor har du dette fra? Tenker du på Sverige hvor de brukte Klorokin som er en eldre variant av Hydroxyklorokin men med mer allvorlige bivirkninger hvor en lege hadde foreskrevet en DOBBELT så stor dose som anbefalt max daglig dose av denne medisinen? Og hvor pasienten da fikk hjerterytme problemer som er en kjent bivirkning med dette stoffet i for store doser? Som sagt dette er alle vel etablerte medisiner som har vært gjennom alt mulig av godkjenninger og tester og man vet godt hvor store doser som er forsvarlig og hvilke bivirkninger de har. Og å bruke den gamle versjonen av medisinen som har mer alvorlige bivirkninger er jo bare idiotisk, også attpåtil foreskrive en dobbelt så stor dose som max anbefalt...
Anbefalte innlegg