AnonymBruker Skrevet 20. april 2020 #1 Skrevet 20. april 2020 Hei! Det er vanskelig å vite hvor jeg skal begynne.. Jeg og samboer ønsker et bryllup med ikke så altfor mange gjester da ingen av oss er så glad i store selskap. Han har det greit da kun far, mor og søsken bor i Norge og resten bor i Frankrike og han har lite kontakt med de. Jeg har derimot nær kontakt med mine to kusiner, tante og onkel, en grandtante og hennes datter og familie. Hadde jeg bare kunnet invitere disse (pluss forlovere, fire besteforeldre, to foreldre og en bror) hadde det blitt 15 stk pluss hans 7 personer som hadde vært et greit antall. Likevel føler jeg et enormt press på å invitere pluss en til tante, onkel og kusine, den andre kusina til mamma med sine tre familiemedlemmer samt min bestemors siste bror med kone og to barn. Alt dette blir 26 stk til sammen mens samboer har 7 stk. Jeg har svært lite kontakt med mange av de jeg "må" invitere og det føles så kjipt. Vi vil jo ha et lite bryllup, men jeg vet ikke om det lar seg gjøre? Noen som har hatt lik problemstilling og hva har dere eventuelt gjort? Anonymkode: d56bb...b9d
Missy77 Skrevet 20. april 2020 #2 Skrevet 20. april 2020 Nei, herregud. Deres bryllup, deres gjesteliste! 👍🏼 8
AnonymBruker Skrevet 20. april 2020 #3 Skrevet 20. april 2020 Vi valgte å ikke gifte oss. Har vært samboere i 25år. 2 barn. Det ble for komplisert med gjestelista av mange grunner. Vi har samboerkontrakt og testamente og kun fellesbarn. Anonymkode: 11bf7...1db
AnonymBruker Skrevet 20. april 2020 #4 Skrevet 20. april 2020 Vi var totalt 16 stk i vårt bryllup, et sted må du sette grensa uansett tenker jeg.. Anonymkode: 44578...6de
AnonymBruker Skrevet 20. april 2020 #5 Skrevet 20. april 2020 Ja jeg må jo det. Er bare så dritt at jeg er så glad i min ene grandtante og en av hennes døtre og familien der. Jeg vil virkelig ha de i bryllupet, men da blir det plutselig 8 til jeg må invitere.. I tillegg er det den nye kjæresten til onkelen min (han er som en ekstra pappa) som jeg aldri har møtt og kjæresten til kusina mi som jeg så vidt har møtt en gang.. Anonymkode: d56bb...b9d
AnonymBruker Skrevet 20. april 2020 #6 Skrevet 20. april 2020 Hva med å ta en telefon direkte til de det gjelder som eventuelt ikke kommer til å bli invitert? Forklar situasjonen og spør dem "på en skala fra en til ti - hvor ille er det om dere ikke får komme i bryllupet?" Begrunn med skjevfordelingen mellom din slekt og hans slekt + at dere er fast bestemt på å ha et VELDIG lite bryllup. Hvor kommer forresten presset fra? Deg selv, din mor/far, eller er du redd for dårlig stemning blant dem som ikke blir invitert? Anonymkode: 2b9b0...7a7
AnonymBruker Skrevet 20. april 2020 #7 Skrevet 20. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hva med å ta en telefon direkte til de det gjelder som eventuelt ikke kommer til å bli invitert? Forklar situasjonen og spør dem "på en skala fra en til ti - hvor ille er det om dere ikke får komme i bryllupet?" Begrunn med skjevfordelingen mellom din slekt og hans slekt + at dere er fast bestemt på å ha et VELDIG lite bryllup. Hvor kommer forresten presset fra? Deg selv, din mor/far, eller er du redd for dårlig stemning blant dem som ikke blir invitert? Anonymkode: 2b9b0...7a7 Presset kommer vel mest fra meg selv. Likevel så føler jeg et slags press over at jeg inviterer mor og datter, men unnalter sise datter. Jeg kunne eventuelt invitert den andre datteren også, men da føler jeg at jeg må invitere siste delen av familien også. Den siste delen er en familie jeg ikke liker og jeg føler meg så fæl for det! Jeg får julegave fra de hvert år selv om jeg skulle ønske jeg slapp.. Mor og far snakker jeg kanskje 30 min med hver sommer og thats it. Deres to døtre har jeg ikke snakket med på ti år sikkert. Anonymkode: d56bb...b9d
AnonymBruker Skrevet 21. april 2020 #8 Skrevet 21. april 2020 Bare be de du faktisk ønsker be? Vi var 25 stk i vårt bryllup, og da var halvparten gode venner. Ikke tenk på at du "må" be den og den. Du må faktisk ingenting. Hvordan påvirker det deg at noen du allerede ikke snakker med blir sure på deg? Det forandrer jo ingenting i ditt liv. Fokuser på at du skal ha det hyggelig med de du faktisk er glad i. Anonymkode: e5ff8...069 3
GjestSiden2006 Skrevet 21. april 2020 #9 Skrevet 21. april 2020 Vi var på tinghuset, bare med forlovere. Ferdig snakka. De andre venter på fest ennå. 6 år etter...Vi skulle jo ha stor vennefest. Så kom to barn brakende...
AnonymBruker Skrevet 21. april 2020 #10 Skrevet 21. april 2020 Vi hadde 80 personer og fremdeles fikk vi meldinger fra folk som mente de burde vært invitert.... Inviter de dere vil og nyt dagen DERES. Anonymkode: f75a6...aaa
AnonymBruker Skrevet 21. april 2020 #11 Skrevet 21. april 2020 Inviter de du vil. Jeg synes dog din onkel og kusine bør få ta med sin kjæreste? Dropp bror til Bestemor med fam, de er jo langt ute. Anonymkode: 79403...690
AnonymBruker Skrevet 21. april 2020 #12 Skrevet 21. april 2020 Etter diverse runder med dette stakk vi av. Ambassadebryllup ble løsningen. Har aldri angret. Anonymkode: 83d56...274 2
AnonymBruker Skrevet 21. april 2020 #13 Skrevet 21. april 2020 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei! Det er vanskelig å vite hvor jeg skal begynne.. Jeg og samboer ønsker et bryllup med ikke så altfor mange gjester da ingen av oss er så glad i store selskap. Han har det greit da kun far, mor og søsken bor i Norge og resten bor i Frankrike og han har lite kontakt med de. Jeg har derimot nær kontakt med mine to kusiner, tante og onkel, en grandtante og hennes datter og familie. Hadde jeg bare kunnet invitere disse (pluss forlovere, fire besteforeldre, to foreldre og en bror) hadde det blitt 15 stk pluss hans 7 personer som hadde vært et greit antall. Likevel føler jeg et enormt press på å invitere pluss en til tante, onkel og kusine, den andre kusina til mamma med sine tre familiemedlemmer samt min bestemors siste bror med kone og to barn. Alt dette blir 26 stk til sammen mens samboer har 7 stk. Jeg har svært lite kontakt med mange av de jeg "må" invitere og det føles så kjipt. Vi vil jo ha et lite bryllup, men jeg vet ikke om det lar seg gjøre? Noen som har hatt lik problemstilling og hva har dere eventuelt gjort? Anonymkode: d56bb...b9d Dette trenger ikke å være så vanskelig hvis man bestemmer seg på forhånd hvem man skal be eller ikke. Det naturlige slik jeg ser det, er at brudeparet er utgangspunktet, og så går vi videre ut i fra det. Søsken(med ektefelle/samboer), foreldre og besteforeldre av brudeparet, samt eventuelle steforeldre er selvskrevne. Det er forsåvidt også tanter, onkel, fettere og kusiner. Grandtante, grandonkler, tremenninger og liknende er så langt ut i familien at jeg ikke ser noe grunn til å be disse. Har både tremenninger og firmenninger jeg vil karakterisere som venner, men det var aldri aktuelt å be disse i mitt bryllup. Anonymkode: 55b13...0bb
AnonymBruker Skrevet 21. april 2020 #14 Skrevet 21. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Dette trenger ikke å være så vanskelig hvis man bestemmer seg på forhånd hvem man skal be eller ikke. Det naturlige slik jeg ser det, er at brudeparet er utgangspunktet, og så går vi videre ut i fra det. Søsken(med ektefelle/samboer), foreldre og besteforeldre av brudeparet, samt eventuelle steforeldre er selvskrevne. Det er forsåvidt også tanter, onkel, fettere og kusiner. Grandtante, grandonkler, tremenninger og liknende er så langt ut i familien at jeg ikke ser noe grunn til å be disse. Har både tremenninger og firmenninger jeg vil karakterisere som venner, men det var aldri aktuelt å be disse i mitt bryllup. Anonymkode: 55b13...0bb Problemet her er jo at jeg er svært nær den ene av grandtantene mine, men ikke grandonkelen. Den ene grandtanta mi vil jeg virkelig invitere, men burde jeg da invitere de andre også? Anonymkode: d56bb...b9d
AnonymBruker Skrevet 21. april 2020 #15 Skrevet 21. april 2020 Du har lite kontakt med mange av de som liksom skal bli bedt etter boka? Skjønte ikke. Ellers tror jeg ingen bryr seg, man vil helst ikke delta i et bryllup uansett. Anonymkode: 47f4f...6d7
AnonymBruker Skrevet 21. april 2020 #16 Skrevet 21. april 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Problemet her er jo at jeg er svært nær den ene av grandtantene mine, men ikke grandonkelen. Den ene grandtanta mi vil jeg virkelig invitere, men burde jeg da invitere de andre også? Anonymkode: d56bb...b9d Nei, absolutt ikke. I min konfirmasjon ba min mor sin ene fetter med kone og deres barn, som er jevngamle med meg og min bror. Hun og fetteren vokste opp med eller mindre som søsken, de var naboer på samme gårdsplass. Hun ba derimot ikke sine andre fettere og kusiner, da hun hadde lite kontakt med disse. Et enda mer spesielt tilfelle var jo at vi ba min farmors fetter og hans ene sønn som er et år eldre enn meg, men ikke den andre sønnen, som var mye eldre enn oss, og som vi aldri hadde noen relasjon til. Anonymkode: 55b13...0bb
AnonymBruker Skrevet 21. april 2020 #17 Skrevet 21. april 2020 Går det an å invitere grandtanten din som noens pluss en? Altså at du snakker med grandtanten din så hun vet at hun er invitert på lik linje med de andre som får invitasjon, og at dere heller går sammen og snakker med andre i familien og avtaler at hun skal være noens pluss en? Jeg har en mormor som begynner å bli ganske skrøpelig, og vi blir nok hverandres pluss en når ett av søsknene mine skal gifte seg så snart koronakrisa er over. Om mormor skal kunne bli med i bryllupet må hun ha hjelp og støtte under hele feiringen. Kanskje bestemoren din kan brukes som en unnskyldning for å invitere grandtanten din? Bare tenker litt alternativt😅 Jeg tenker egentlig at du bør kunne invitere hvem du vil til bryllupet ditt, du trenger ikke å invitere alle😊 Men erfaringen min fra min egen familie er at en pleie/støtterolle under store begivenheter er en god og akseptert måte å invitere noen, men ikke alle. For da er man ikke invitert for sin egen del, men man er kun invitert for å sørge for at en annen viktig person i familien skal kunne møte opp. Kan være en fin unnskyldning selv om det kanskje ikke stemmer 100%, men om det er deler av familien du har lite kontakt med så er det kanskje lettere å holde det skjult for dem at det ikke stemmer helt det hjelpebehovet? Og det gir deg en gyldig grunn til å invitere grandtanten din, og samtidig utelate å invitere søsknene hennes?😊 Anonymkode: a2e65...88c 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2020 #18 Skrevet 23. april 2020 Veldig forståelig situasjon. Har også mange i familien som bør pliktinviteres, men jeg har ikke lyst. Anonymkode: 1b164...da9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå