AnonymBruker Skrevet 20. april 2020 #1 Skrevet 20. april 2020 Ser på diverse videoer på youtube over yrker og lønn. Var ei 25 år gammel jente på et intervju i USA som hadde lært seg koding og programmering selv på nett og fikk seg jobb som software engineer hvor hun tjener over $200K i året. Var flere videoer hvor software engineers sa de tjente mellom $150K til $250K i året alt etter hva de holdt på med. Dette tilsvarer 1,6mill NOK +. Når jeg søker opp tilsvarende yrker i Norge får jeg opp inntekter rundt 550.000-700.000kr. Hva er grunnen til denne ekstreme forskjellen? Lurer også på om det er noen her som har lært seg disse ferdighetene selv uten å ha en bachelor/master i det? Tenker da på å lære seg noen av disse; java, html, css, python, frontend, backend, devops, UX, etc. Anonymkode: bf368...a43 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2020 #2 Skrevet 20. april 2020 Er vel bare unntakene du hører om i USA. Er nok ikke gjennomsnittlig lønn der heller. Anonymkode: e11f4...705 4
AnonymBruker Skrevet 20. april 2020 #3 Skrevet 20. april 2020 Som AB over sier, du leser om unntakene. I tillegg, mange av de som tjener såpass bor på steder med høye levekostnader. Det blir litt som at for en Polakk, så virker en norsk lønning veldig høy sammenliknet med nivået i Polen, men de fleste nordmenn vet at en lønn på si 500K ikke er spesielt mye i hovedstaden, knapt nok til å kjøpe seg et lite kott. Anonymkode: 5a282...c79 1
Jdz Skrevet 20. april 2020 #4 Skrevet 20. april 2020 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Lurer også på om det er noen her som har lært seg disse ferdighetene selv uten å ha en bachelor/master i det? Tenker da på å lære seg noen av disse; java, html, css, python, frontend, backend, devops, UX, etc. Anonymkode: bf368...a43 Jeg har lært meg dette på egen hånd. Fullt mulig å gjøre karriere likevel, selv om du ikke vil kunne ta jobber med absolutte krav til formell utdanning. Lettere om du kjenner noen som kan hjelpe deg inn i den første jobben.
AnonymBruker Skrevet 20. april 2020 #5 Skrevet 20. april 2020 Ingeniører og andre med høyere teknisk utdannelse tjener uforholdsmessig dårlig i Norge. Lavt utdannede og de med ikke-teknisk bakgrunn tjener tilsvarende bra. Det er vel politisk styrt, men det er fordeler med det og. Outsourcing fra Norge er ikke et problem, da lønningene ikke er lavere i lavkostland Anonymkode: 2b021...fe2 2
AnonymBruker Skrevet 20. april 2020 #6 Skrevet 20. april 2020 Lønnsforskjeller er mindre i Norge enn i andre land. De lavtlønnede tjener generelt noe bedre, mens de med høye lønninger har dårligere lønn i Norge enn andre tilsvarende land. Jeg tjener 800.000 i Norge, hadde jeg flyttet til USA hadde jeg nok tjent en plass mellom 1,5-2 mill. Anonymkode: eca1e...2ac 2
AnonymBruker Skrevet 20. april 2020 #7 Skrevet 20. april 2020 Det er veldig få steder i USA du kan tjene så mye som utvikler. I Silicon Valley er det nok såpass høyt, men med de levekostnadene det er der, trenger du det nesten for å klare deg... Anonymkode: aaf1b...a19
AnonymBruker Skrevet 20. april 2020 #8 Skrevet 20. april 2020 https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=software+engineer+usa+average+salary $92k i snitt. Veldig mye! Kan være fordi Google, Microsoft, Amazon, Facebook, Apple osv drar opp lønningene. I Norge er det fort gjort å jobbe i en eller annen liten drittbedrift til 450k i året. Anonymkode: 46bcd...5c3
AnonymBruker Skrevet 20. april 2020 #9 Skrevet 20. april 2020 Her slenges det ut tall i hytt og vær. Husk at det er forskjell på en nyutdannet og en som har 10 år+ med erfaring. For sistnevnte kategori, så er nok lønnen ganske høy i Oslo for masterutdannede innenfor it-fag. Ville ikke overraske meg om den er over millionen, i snitt. Anonymkode: 5a282...c79
AnonymBruker Skrevet 20. april 2020 #10 Skrevet 20. april 2020 Årsaken er at Sverige og England er mye mer attraktivt sted å sette opp en IT-bedrift. Mye billigere og utviklerene er bedre. Norge har derfor få IT-jobber og dermed lite konkurranse om utviklerene. Anonymkode: 7258a...4c3
AnonymBruker Skrevet 20. april 2020 #11 Skrevet 20. april 2020 Forskjellen i lønn mellom Norge og resten av verden øker med erfaring. Jo mer erfaring, jo lavere er lønna i Norge relativt sett. Dette er veldig tydelig i konsulentbransjen Anonymkode: 2b021...fe2 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2020 #12 Skrevet 20. april 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ser på diverse videoer på youtube over yrker og lønn. Var ei 25 år gammel jente på et intervju i USA som hadde lært seg koding og programmering selv på nett og fikk seg jobb som software engineer hvor hun tjener over $200K i året. Var flere videoer hvor software engineers sa de tjente mellom $150K til $250K i året alt etter hva de holdt på med. Dette tilsvarer 1,6mill NOK +. Når jeg søker opp tilsvarende yrker i Norge får jeg opp inntekter rundt 550.000-700.000kr. Hva er grunnen til denne ekstreme forskjellen? Lurer også på om det er noen her som har lært seg disse ferdighetene selv uten å ha en bachelor/master i det? Tenker da på å lære seg noen av disse; java, html, css, python, frontend, backend, devops, UX, etc. Anonymkode: bf368...a43 Harald Eia tar for seg dette på en strålende måte. Hele videoen er interessant, men fra ca 8:30 og utover så berøres det du spør om. Anonymkode: 3c01e...db9
AnonymBruker Skrevet 20. april 2020 #13 Skrevet 20. april 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ser på diverse videoer på youtube over yrker og lønn. Var ei 25 år gammel jente på et intervju i USA som hadde lært seg koding og programmering selv på nett og fikk seg jobb som software engineer hvor hun tjener over $200K i året. Var flere videoer hvor software engineers sa de tjente mellom $150K til $250K i året alt etter hva de holdt på med. Dette tilsvarer 1,6mill NOK +. Når jeg søker opp tilsvarende yrker i Norge får jeg opp inntekter rundt 550.000-700.000kr. Hva er grunnen til denne ekstreme forskjellen? Lurer også på om det er noen her som har lært seg disse ferdighetene selv uten å ha en bachelor/master i det? Tenker da på å lære seg noen av disse; java, html, css, python, frontend, backend, devops, UX, etc. Anonymkode: bf368...a43 Videoer på YouTube er som regel subjektive, altså de er formet slik for å fremme en agenda. Enten så ser man en video som er veldig "pro" et eller annet eller "anti" et eller annet, og den viser i mange tilfeller de ekstreme anekdoter. Ellers så er jeg veldig skeptisk til alt dette med IT og programmering fordi jeg har hørt om at "IT er tingen" de siste 23-25 årene (siden 90 tallet) og det er fortsatt slik at folk flest har valgt mer tradisjonelle yrker som jus, lege, tannlege, psykolog, siviløkonom og samfunnsøkonom, industriell økonom, "vanlig" ingeniør, byggingeniør, statsviter, sosionom, sykepleier, lærer, professor / førsteamanuensis, diverse humanister ++ mye mer. Det er klart at teknologien spiller mye større rolle i hverdagen vår nå, men jeg merker at folk blir mer og mer irritert over hvor mye teknologi man har i hverdagen å forholde seg til. Vi har også kommet inn i en situasjon nå der teknologien ikke lenger "gjør livet vårt lettere", men faktisk er en trussel mot vår eksistens på grunn av automatisering og digitalisering som kan føre til massearbeidsløshet. Et samfunn med massearbeidsløshet er ikke et samfunn man har lyst å leve i. Dermed har teknologien blitt i stadig større grad samfunnsdestabiliserende. Enn så lenge vil nok diverse IT folk tjene over snittet, men disse folkene vil bli sett som en trussel i stadig større grad mot det enkelte mennesket. Jeg vet iallfall at jeg hadde blitt kvalm om jeg gikk på jobb hver dag, velvitende om at jeg "jobbet med digitale løsninger" som jeg vet at de kommer til å føre til at tusener i Norge kan komme til å miste jobben de har. Ikke tror jeg at dette er et yrke som kommer til å få "respekt" av de fleste mennesker i Norge heller. Det eneste stedet jeg ser at en IT-fyr (eller dame) kan være nyttige er om de jobber med sikkerhet eller i Forsvaret og skal passe på at vi ikke blir hacket av fremmede makter og fiendtlig-innstilte land. Det er noe det kan stå respekt av. Men ellers, om "du" jobber med å ta bort jobben til mennesker, så er det faktisk en trussel mot samfunnsstabiliteten. Vi har sett nå hva et biologisk virus kan føre til når det gjelder arbeidsløshet og hvor raskt arbeidsløshet kan øke oppover. Den eneste grunnen til at folk tolererer dagens situasjon er fordi 1) Staten har råd til å ta mesteparten av regninga via Oljefondet og 2) En forventning om at man skal raskt tilbake i jobb (innen ett år). Men under et scenario der vi blir automatisert og digitalisert bort, så har jeg ikke lyst å leve i ett land der vi har flere hundre tusen desperate folk uten jobb, der deres dagpenger og eventuelle sparepenger er i ferd med å renne ut. En annen ting disse "software engineers" ikke forstår er at de egentlig jobber så mye med å digitalisere / effektivisere, at det til slutt ikke vil bli behov for dem heller. Så dette er en slags "bite seg selv i halen", men vi prøver å tjene mest mulig penger før alt går "i dass". Sjefene på toppen roper hele tiden og at de trenger flere og flere "software" folk, men dette gjør de fordi sjefene i disse firmaene ønsker å ha veldig mye tilgang til billigst mulig arbeidskraft og gjett hva som skjer når for mange prøver å bli "software" ingeniør? Jo, da vil lønna synke nedover. Forøvrig er IT en "global bransje" og denne bransjen kommer også til å bli utsatt for sosial dumping. Når Kina og India får litt mer fart på sakene og får enda større "digital økonomi", så kommer du til å se massiv outsourcing til Asia. Kina er allerede fremme på mange digitale områder, samtidig som mange snakker engelsk i India på grunn av deres tidligere status som britisk koloni. Og det er en haug med IT-folk i India allerede som det er. Anonymkode: a4aa9...67d 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2020 #14 Skrevet 20. april 2020 Sikkert høyere lønn, men du kan neppe regne med samme sosiale goder som i Norge (sykelønn, foreldrepermisjon, 4-5 uker garantert ferie). Ser at bl.a. Google tilbyr ingeniører opptil 25 dager betalt ferie og opptil 22 uker (ca. 5,5 mnd.) mammaperm. Tviler dog på at Google er representative for bransjen i sin helhet. Anonymkode: 0673a...c65 1
Majer Skrevet 20. april 2020 #15 Skrevet 20. april 2020 Anestesisykepleiere tjener i gjennomsnitt godt over millionen i USA
AnonymBruker Skrevet 21. april 2020 #16 Skrevet 21. april 2020 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Årsaken er at Sverige og England er mye mer attraktivt sted å sette opp en IT-bedrift. Mye billigere og utviklerene er bedre. Norge har derfor få IT-jobber og dermed lite konkurranse om utviklerene. Anonymkode: 7258a...4c3 USA har et gjennomgående bedre arbeidsmarket for utviklere. Sverige og England har ikke det. De eneste eksemplene du vil kunne dra opp fra England er (1) Big N på London-kontor, som det er få av, eller (2) finans-IT, også i London, jobber dritmange timer. Sjekk fagforeningstall, sjekk reddit.com/r/cscareerquestionsEU, sjekk levels.fyi... USA -> Sveits -> Norge / Danmark -> Sverige Anonymkode: 4fcb6...225
AnonymBruker Skrevet 21. april 2020 #17 Skrevet 21. april 2020 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Det eneste stedet jeg ser at en IT-fyr (eller dame) kan være nyttige er om de jobber med sikkerhet eller i Forsvaret og skal passe på at vi ikke blir hacket av fremmede makter og fiendtlig-innstilte land. Det er noe det kan stå respekt av. Men ellers, om "du" jobber med å ta bort jobben til mennesker, så er det faktisk en trussel mot samfunnsstabiliteten. 😆 Jeg vet ikke helt hvilken etat du tenker på, men folkene i E-tjenesten gjør digitalt hærverk på vegne av Norge i utlandet. Jeg er selv "hacker", og kjenner "alle" i Norge i min aldersgruppe som både studerte informasjonssikkerhet og var noenlunde flinke i det. De beste dro til E-tjenesten, og de foretrakk på lang vei de offensive innfallfsvinklene til faget. Jeg vet de hadde sluttet i jobbene sine og gjort noe annet hvis de ikke fikk holde på med det de liker best. Anonymkode: 4fcb6...225
AnonymBruker Skrevet 21. april 2020 #18 Skrevet 21. april 2020 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Sjefene på toppen roper hele tiden og at de trenger flere og flere "software" folk, men dette gjør de fordi sjefene i disse firmaene ønsker å ha veldig mye tilgang til billigst mulig arbeidskraft og gjett hva som skjer når for mange prøver å bli "software" ingeniør? Jo, da vil lønna synke nedover. Anonymkode: a4aa9...67d Forståsegpåere har sagt dette de siste 25 årene, men lønningene går jevnt over bare oppover. 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Forøvrig er IT en "global bransje" og denne bransjen kommer også til å bli utsatt for sosial dumping. Når Kina og India får litt mer fart på sakene og får enda større "digital økonomi", så kommer du til å se massiv outsourcing til Asia. Kina er allerede fremme på mange digitale områder, samtidig som mange snakker engelsk i India på grunn av deres tidligere status som britisk koloni. Og det er en haug med IT-folk i India allerede som det er. Anonymkode: a4aa9...67d Dette har også foregått lenge og outsourcingen er allerede massiv. Grunnene til at outsourcing har stagnert er (1) god kommunikasjon er vanskelig, (2) de jobber i annen tidsssone enn oss, (3) inderne, om ikke nødvendigvis kineserne, er mindre flinke enn oss og (4) de kan rømme når ting ikke fungerer. Tjenestene deres er priset inn på et passelig nivå. De flinke inderne (og europeerne) har emigrert til San Francisco Bay og tjener fett, og en outsourcet jobb fra norsk industri frister dem like lite som å vaske dassen min. Anonymkode: 4fcb6...225
AnonymBruker Skrevet 21. april 2020 #19 Skrevet 21. april 2020 19 hours ago, AnonymBruker said: Det eneste stedet jeg ser at en IT-fyr (eller dame) kan være nyttige er om de jobber med sikkerhet eller i Forsvaret og skal passe på at vi ikke blir hacket av fremmede makter og fiendtlig-innstilte land. Det er noe det kan stå respekt av. Men ellers, om "du" jobber med å ta bort jobben til mennesker, så er det faktisk en trussel mot samfunnsstabiliteten. Da får du fylle ut selvangivelse for hånd og sende i posten. Bestille flybilletter over telefon eller hos reisebyrå. Slutte å spille dataspill, og slutte å strømme Netflix. Slutte å sende email. Slett alle sosiale medier. Slutte med hjemmekontor. Osv Anonymkode: 2b021...fe2 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2020 #20 Skrevet 21. april 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: 😆 Jeg vet ikke helt hvilken etat du tenker på, men folkene i E-tjenesten gjør digitalt hærverk på vegne av Norge i utlandet. Jeg er selv "hacker", og kjenner "alle" i Norge i min aldersgruppe som både studerte informasjonssikkerhet og var noenlunde flinke i det. De beste dro til E-tjenesten, og de foretrakk på lang vei de offensive innfallfsvinklene til faget. Jeg vet de hadde sluttet i jobbene sine og gjort noe annet hvis de ikke fikk holde på med det de liker best. Anonymkode: 4fcb6...225 Dette har ingenting med å automatisere bort flere hundretusener friske nordmenn fra jobb. Det er langt mer samfunnsdestabiliserende og truer samfunnets stabilitet. Den amerikanske presidentkandidaten Andrew Yang, (som nå har trukket seg, siden Biden vant nominasjonen) var inne på denne problematikken og har skrevet til og med en bok om dette som heter: The War on Normal People. Han ønsker i tillegg en borgerlønn på 1.000 dollar (10.000 kroner per måned). Men dette er likevel veldig lite å leve av. 12.000 dollar i året gir ikke noen et verdig liv, men det er selvsagt bedre enn 0 dollar. Som han er inne på, blant annet: "Increasing unempolyment can lead to violent protests". Ikke minst er det mye lettere å radikalisere folk politisk sett når de ikke har noe håp igjen i hverdagen. Vi har sett noen av disse voldelige protestene gå i bølger i en rekke land. Hellas, Spania, Chile, Paris / Frankrike, Hong-Kong med flere. Nå trenger jeg ikke en presidentkandidat til å fortelle meg det åpenbare han har skrevet om, men dette er bare for å illustere at dette er en problematikk som har begynt å komme mer og mer på agendaen. Jeg er dessuten tilhenger av langt kraftigere anti-digitaliseringstiltak enn det han er inne på. Føler at han bare vil legge plaster på såret med 1.000 dollar per måned. Det store problemet er formueulikheter der et visst antall individer og teknologiske / finansielle firmaer har svært mye formue på få hender og de driver digitaliseringen fremover for sin egen profitt. Der de samtidig har "kjøpt" opp politikere i USA, slik at de kan være på pro-digitaliseringssiden som disse firmaene representerer. Mens vanlige folk blir kastet ut på gata uten noe håp. Et annet problem med denne digitaliseringskåtheten trenger ikke engang å være at man blir automatisert bort. Problemet er at det stilles stadig høyere krav til "forståelse og kompetanse" i hvilken som helst jobb omtrent - og stadig mer tids- og pengebruk på å holde seg oppdatert at langt ifra alle kan "holde følge" med dette, og da faller de ut av arbeidslivet. Så kan man definere det som man vil, men resultatet er det samme, nemlig at man faller ut av arbeidslivet, det som i utgangspunktet er en frisk person, men altså ingen Einstein, men et vanlig arbeiderklasse eller middelklasse menneske. Anonymkode: a4aa9...67d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå