AnonymBruker Skrevet 20. april 2020 #1 Skrevet 20. april 2020 Hei på dere. Jeg er 23 år og fikk diagnosen pcos i 2013, da jeg var 16 år. Var den gangen overvektig, og gynekologen fortalte meg at alle problemene mine ville løse seg om jeg gikk ned i vekt. Så da gjorde jeg det. Men når jeg var 30 kg lettere og normalvektig, hadde jeg fortsatt problemer. Har selvfølgelig i ettertid funnet ut at pcos ofte ikke kommer av overvekt. Har en del i familien som sliter med pcos. Uansett, jeg holdt vekten ganske lenge, til jeg ble veldig deprimert og fant mat om en eneste trøst i livet. Jeg har nå gått opp alt jeg har tatt av, pluss mer. Da jeg gikk ned i vekt var det en kombinasjon av lavkarbo og lavkalori. Og ja jeg vet hva som skal til for å gå ned i vekt, men jeg har ikke motivasjon til å gå gjennom det h*lvete på ny. Blir kvalm av nesten all mat, og har en god del av depresjonen fortsatt. Men ikke sånn den var. Snakket med legen om jeg kunne prøve metformin, og hun snakket om at det var en slags sprøyte som hjalp veldig mot vektnedgang, som også var en medisin for diabetes. Hun skulle henvise meg til gynekologen, men kjenner at jeg vegrer meg. Føler gynekologen bare fokuserer på at jeg er overvektig, og ignorerer alt annet. Å gå ned i vekt løser liksom alle helse problemene. At jeg bare må ta meg sammen å spise sunt. Jeg vil liksom bare finne en løsning som jeg klarer å leve med. At det faktisk er levbart, og ikke kompliserer absolutt alt i livet, som selskap, sammenkomster osv. Har noen erfaring med denne sprøyten hun snakket om? Husker ikke navnet på den. Og har noen erfaring med å gå ned i vekt uten å gå på lavkarbo? Bare spise 'normalt' mat, og kose seg i helgen. (Ikke ta helt av, men fredagskos) Anonymkode: 42870...04f
AnonymBruker Skrevet 20. april 2020 #2 Skrevet 20. april 2020 Victoza heter den. Anonymkode: d118c...66e
Tyah Skrevet 21. april 2020 #3 Skrevet 21. april 2020 (endret) Og har noen erfaring med å gå ned i vekt uten å gå på lavkarbo? Bare spise 'normalt' mat, og kose seg i helgen. (Ikke ta helt av, men fredagskos) Jeg har gått ned 23 kg siden august 2019 med å spise "normal mat", og kose meg innimellom. Vil jeg si. For meg er det viktig at maten jeg spiser smaker godt. Jeg har en greie for søtsaker og digg mat (pizza, sushi, m.m). Jeg har spist mye bær, lompepizza, cottage cheese blandet med youghurt (med sukrinmelis i, og bringebær saus fra bodylab på toppen). Dette smaker som riskrem, og inneholder bare 150 kcal (dette er en good porsjon). Jeg elsker sjokolade, så sjokolade fra nutrilett (125 kcal) har reddet søtsuget MANGE ganger. Til middag spiser jeg hva som helst, men om det er noe veldig usunt spiser jeg en mindre porsjon. Jeg har tillat meg selv og skeie ut når jeg ønsker, enten dette er en onsdag eller lørdag. Men det har faktisk vært under 10 ganger at jeg har skeiet ut skikkelig. Jeg opplever lite sult nå. Men i begynnelsen hadde jeg ganske stor sultfølelse. Men jeg gikk hardt ut i begynnelsen da, og lå kanskje i for stort underskudd i begynnelsen. Men det motiverte meg veldig til å fortsette, ved at målet ikke var så langt unna som ett år, men ett par mnd.. Første målet mitt var normal BMI, og det nådde jeg vell allerede i oktober/november (68 kg). Nå veier jeg noe med 61 kg. Begynte på 84 kg. I forhold til sultfølelsen så reddet det meg å drikke vann, i tillegg til å forbinde sultfølelsen med noe godt. Man dør faktisk ikke av å være litt sulten. Og hvis man vil spise er det jo bare å spise. Jeg tillater meg å tenke på mat ofte. Mat er ikke noe forbudt, verken det ene eller det andre. Og hvis jeg vil kan jeg spise en kebab i dag. Men vil jeg virkelig det? Jeg vet ikke, men jeg tror mange setter for mye regler og føringer for hva de kan spise og ikke spise, og dermed så sprekker de. Og når de sprekker den ene gangen så tenker de at: jaja, da er løpet kjørt. Men da er det bare å fortsette. Vi er bare mennesker, vi kan ikke spise sunt 100% av tiden. Forresten så har jeg ikke fått diagnosen PCOS. Men jeg var hos en del gynekologer ifbm. graviditeten min i 2018 (var også overvektig før graviditet), og samtlige nevnte at jeg mest sannsynlig hadde PCOS da jeg hadde flere symptomer på dette. Endret 21. april 2020 av Tyah 2
AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #4 Skrevet 24. april 2020 @Tyah Trener du noe? Anonymkode: 42870...04f
AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #5 Skrevet 24. april 2020 Du har ubalanse i hormonene dine. Det er det som er årsaken til PCOS. Du må få kontroll på hormonene dine. Den aller, aller beste måten å gjøre det på er å spise lavkarbo. Mat er den beste medisinen. Hva slags mat vil du helst spise og hva slags mat klarer du absolutt ikke å spise? Anonymkode: af205...33b 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå