Gå til innhold

Katten hyler konstant!

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 

Katten vår har en ekstremt slitsom uvane. Hun skriker HELE tiden. Hun skriker om natten når vi sover, hun sitter i vinduskarmen og skriker og hun går rundt og skriker på gulvet. Vi har enda ikke sluppet henne ut, da hun er for liten, selv om det er tydelig at hun har lyst. Jeg pleier å forsøke å leke masse med henne, men interessen for lekene avtar ganske raskt. Hun gidder kanskje 5 minutter noen ganger om dagen. 

Videre har hun en ekstrem separasjonsangst. Hvis jeg går inn på badet og lukker døren, sitter hun på utsiden og skraper på døren mens hun piper. Går jeg ut på utsiden sitter hun og hyler i vinduet og forsøker å presse seg ut. Når mannen drar på jobb sitter hun lenge og skriker ved utgangsdøren. Hun går også i beina våre, og skal sitte oppå oss hvert ledige sekund. 

Jeg er uendelig glad i pus, men dette er så ekstremt at jeg ikke aner hvor jeg skal gjøre av meg. Blir helt sliten av alt maset. 

Har forsøkt å avlede, å slite henne ut med leking, å berolige med kos og fullstendig ignorering. Sistnevnte førte til at hun skrapte av seg en klo i desperasjon. 

Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre. Det hender at jeg sitter og gråter på gulvet av frustrasjon, mens hun sitter og tuter med på siden. Tragikomisk spør du meg. 

Hjelp! 

Anonymkode: 34cb3...9a7

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alder nå og hvor gammel var hun da du fikk henne? 

AnonymBruker
Skrevet

Hun skriker etter moren sin. Dette er et tydelig tegn på at hun er blitt skilt fra moren sin altfor tidlig.

Anonymkode: 74fd9...40c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Formulerte meg kraftig dumt der. Hun er 7 mnd, men omplassert og derfor "ung" for oss. Vi skal ha henne inne ca. en måned før hun slippes ut. 

• Liker 1
Skrevet

Hva om dere lar henne være inne på soverommet sammen med dere?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som hun savner den forrige familien sin. Det vil nok ta noen uker før hun tilpasser seg. Dere er jo fremmende og hun savner de forrige som hadde henne. Hun er da redd for å bli helt alene siden den forrige familien har "forlatt" henne. Dette går seg til når hun blir trygg på dere og knytter seg til dere. Men det kan ta litt tid

Anonymkode: 8f4c1...9c2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok imot en omplasseringskatt selv, og det tok noen måneder før vi begge falt til ro. Det er stressende med ny katt, nytt dyr den første perioden. I de aller fleste tilfeller blir det bedre selv om det ikke føles slik akkurat nå

Anonymkode: 8f4c1...9c2

• Liker 2
Skrevet

Kanskje dyrebeskyttelsen har en venn til henne? 

• Liker 3
Skrevet

Er hun sterilisert? Kan være løpetid.

• Liker 5
Skrevet
9 minutter siden, Rant skrev:

Er hun sterilisert? Kan være løpetid.

Var akkurat det jeg òg tenkte. Passer med alder.

• Liker 7
Skrevet

Har dere forsøkt feliway? Det utskiller et stoff som minner katter om trygghet, mange roer seg med det. Hjelper ikke hvis det er løpetid vel og merke, passer med alder og årstid 😅

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hun er kanskje ikke kastrert? Hvis hun ikke er det vil hun fortsette å gnåle på den måten nesten hele året. Det er bare å få det gjort 😊

Anonymkode: f51d2...8ab

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvor lenge har dette pågått?

Har dere bare hatt henne en kort stund vil hun nok falle til ro etter hvert. 

Har hun løpetid?

Anonymkode: 77548...ebe

AnonymBruker
Skrevet

Hun er sterilisert og har hatt henne ca. halvannen uke

AnonymBruker
Skrevet

Det ser ut som at du gjør alt riktig da, med lek og god mat vil hun bli tryggere og roligere etterhvert. Hvis hun nettopp kom til dere fra en annen familie er det ikke rart hun savner den tidligere flokken sin. Jeg regner med de ikke lot henne dra ut? Du gjør lurt i å vente med utelivet til om en måned. Ikke bare er det for tidlig nå med tanke på alderen, men hun vil garantert prøve å dra tilbake til forrige familie hvis hun blir sluppet ut nå.

Anonymkode: f51d2...8ab

Skrevet

Høres ut som hun trenger tid til å falle til ro. Det blir nok bedre etterhvert. 

Skrevet

Hvis du sitter og griner etter en uke med omplasseringskatt, da har du gjort en feil.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det går seg nok til, TS. En og halv uke er ikke så lang tid. Jeg hadde en som lå under senga i 2 måneder.

Anonymkode: dbbab...ac4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, Bikbokelsker skrev:

Hvis du sitter og griner etter en uke med omplasseringskatt, da har du gjort en feil.

For et bra innspill da gitt...

Anonymkode: 594c5...38d

• Liker 2
Skrevet

Dere har bare hatt henne halvannen uke, hun er syv måneder gammel og har i praksis akkurat blitt "revet bort" fra de trygge omgivelsene hun kjente fra før av.

Gi det tid.
Gi henne masse kos og oppmerksomhet, selv om det kan føles som om du "gir etter" og at det kanskje virker mot sin hensikt, hun er en kattunge, ikke et menneskebarn eller en hund. De trenger forskjellig forsterkning.
La henne bli med inn på do. La henne bli med inn på badet når du skal i dusjen. Har dere ikke særlige grunner til å holde pus ute fra soverommet, la henne bli med inn i sengen om natten.
Hun trenger tid til å bli ordentlig kjent med dere, hun rekker ikke det på så kort tid.
Vent litt ekstra med å slippe henne ut, slik at hun ikke får gå ut før hun har knyttet seg til dere og det nye hjemmet. En måned er vanlig, men for katter som ikke finner seg til rette i løpet av ti minutter (som enkelte katter gjør, har selv adoptert en som var sånn en gang, men hun bodde ikke i fosterhjem, hun var på kattehuset med en hel masse andre katter og trivdes ikke), kan det hjelpe med litt ekstra TLC før de finner roen.
Du kan også revurdere hvordan du leker med henne. Mange kattunger elsker leker med fjær, så en pinne med fjær på enden, eller en sånn pinne med strikk med en skralle-leke med fjær i enden, er som regel vinnere. Er hun fan av The Red Dot, kan også laserpenn være med på å aktivisere henne som bare pokker, samtidig som du får deg en god latter. Kattunger har en hel masse ekstra energi, og det tar mellom ti og femten minutter intens løpe-hoppe-jage-lek for å slite dem ut.

Jeg regner med at du har et klore/klatrestativ, hvis du ikke har det, kjøp et, gjerne med ekstra nivåer eller en seng på toppen, slik at hun har noe å klatre i. Leker som lager litt raslelyd er som regel MYE mer interessante enn ting som ikke lager lyd, i fall du ikke har det i hus.

Huskeliste;
-Masse kos og oppmerksomhet, gjerne også litt tvangskos hvis hun maser og så stikker av når du prøver å gi kos eller oppmerksomhet. Vi må gjøre det med yngste kjetta vår, for hun er teit og springer rundt og bare Miiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiih! og når vi snur oss mot henne blir det Mii-iih-iih-iih-iih mens hun løper unna :fnise:
-Litt ekstra godbiter i form av kattesnop eller annet snadder
-La henne få tilgang til dere, selv om dere "vil være i fred" (vi tisser med dodøra åpen når det bare er oss to hjemme fordi kattene gjerne vil komme inn og få litt ekstra kos mens vi ikke kan "komme unna")
-Prat høyt til henne mens du gjør daglige gjøremål i huset, feks når du lager middag, eller tørker støv eller andre ting, slik at hun venner seg til stemmen din

Skulle det likevel ikke roe seg i løpet av et par uker til, prøv Feliway diffuser, sånn oljeting som du plugger i stikkontakten. Stikk den i en lavtsittende kontakt som står i en del av huset som blir brukt mest, feks kjøkken eller dagligstue.

Jeg håper det går seg til, kattunger kan være et rent helvete å ha i hus til tider, men de er fantastisk fine når det kommer til stykket.
Om det er noen trøst, har vi to som akkurat rundet ett år (i går), og de er like slitsomme for øyeblikket fordi de fortsatt er to tenåringer som gjør så mye ugagn at jeg noen ganger har lyst å kaste dem ut vinduet (angriper og myrder dasspapirruller).
Og selv om de for det meste holder hverandre med selskap, er snuppa en masepus av dimensjoner, og kan finne på å hyle og skrape utenfor soverommet midt på natta, og når vi åpner døra så SER hun bare på oss med kulerunde øyne, og løper avgårde med den der Miii-ih-ih-ih-ih-lyden sin bare fordi. Teita. Hvis vi kosemoser henne litt ekstra og dobbeltsjekker at det er vann i alle vannskåler før vi legger oss, pleier det å være stille.
Han andre kan finne på å vræle helt ut av det blå han også, men han har en mrrrrr-JÆÆÆ-lyd i stedet for den infernalske hylinga XD
Grunnen til at de ikke får være på soverommet, er fordi det er fristedet til den voksne monsen vår, som akkurat rundet syv år, de nettene han synes de er mest slitsomme.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...